Af! Minerva Pantserwagen 1914

Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
In september '21 begon ik dit draadje over de Minerva. De moderator heeft dat draadje gesloten maar het werk ging door.
En nu kan ik, na twintig jaar, melden: KLAAR.
----------------------------------------------------------------------------
Met welk voertuig is de KL ook al weer begonnen?
Het lijkt een mop: "Belgen die niet kunnen kaartlezen en Hollanders die goedkoop een auto krijgen". Dit is het verhaal:

"Het Belgisch Leger was tamelijk progressief als het gaat om motorisering voor 1914 en het was de eerste dat beschikte over van een eenheid gepantserde voertuigen, met name de Belgische Pantserauto Minerva, vaak ook aangeduid als de Automitrailleuse Minerva. Minerva rustte zijn auto's uit met een schuivenmotor i.p.v. een kleppenmotor. Deze motoren liepen veel soepeler maar gebruikten wel veel meer olie.
Vanaf augustus 1914 werden door luitenant Henkart twee exemplaren ter beschikking gesteld aan het Belgisch leger. Het waren twee Minerva 38 CV wagens uitgerust met Hotchkiss machinegeweren. Medio augustus werden de eerste voertuigen voorzien met (maximum) 4 mm pantserplaten die geproduceerd werden door de Cockerill-fabrieken in Hoboken. Één voertuig deed ook tijdelijk dienst in het Nederlandse leger toen in 1914 een Minerva uit België vluchtte naar het neutrale Nederland. Net zoals iedere Belgisch soldaat, die naar Nederland vluchtte, werden de soldaten ontwapend en in speciale kampen ondergebracht.
De buitgemaakte Minerva werd tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikt als grenspatrouille-voertuig. In 1919, na de oorlog, werd deze enige Minerva teruggeschonken aan het Belgisch leger." (forumeerstewereldoorlog.nl)

IMG_20210905_0001.jpg

Uit Militair Memoriaal Nr 5 "Nederlandse Pantservoertuigen" van dr. C.M. Schulten / J.Theil (1979)
De auteurs -beiden verbonden aan de sectie krijgsgeschiedenis van de Koninklijke Landmacht in Den Haag- hebben uit de archieven een schat aan foto's weten te selecteren (...). Uniboek BV Bussum

In 1992 ben ik begonnen met het verzamelen van informatie. In mijn archief vond ik brieven die ik schreef naar Amerika, en waar ik keurig antwoord op kreeg. Ik wilde een diorama maken met een Minerva en een Leopard naast elkaar.
Alle tekeningen en foto's die ik kreeg bleken te vaag. Ik gaf de hoop op.

Tot ik vorige week dit model zag:
Schermafbeelding 2023-04-04 141457.jpg

En hier een zeer aanbevolen in Bouwverslag in Scalemates, van iemand die wél zijn bestop heeft gedaan. 🙄

Het model ziet er dus veelbelovend uit en mag in mijn verzameling niet ontbreken.
Mooi is dat CSM (voor mij een onbekend merk uit Letland) er een heel boekwerk (van 38 pagina's) bij doet met de historie.
Ik kan haast niet wachten.
Maar éérst nog ....
"zooo veel te doen.... Ik heb nog zooo veel te doen" zong Doe Maar

Laatst bewerkt:
Het heeft sinds het ontdekken van dit model dus nog anderhalf jaar moeten duren.
Het is een RUDD-model, dus modelbouw-technisch weinig eer aan te behalen.
Maar ik had hem gekocht, en dan is mijn motto: "éérst je bord leeg eten en dan pas buitenspelen"

Het is een prima kit. Alles past strak. De historische informatie is erg verhelderend.
Een -voor mij- nieuw merk dat er zeker mag zijn!

Foto 2106.JPG

Tijdens het bouwen heb ik niets gepost. Hoewel de kit dus technisch heel knap gemaakt is, droomde ik al van het vervolg.
Maar deze week is het dan toch zo ver gekomen:

IMG_2226.JPG

IMG_2231.JPG

En ook zonder extra accessoires doet een beetje wash en drybrushen het werk.
Het leukste, en waar ik me wél op kon verheugen en de prikkel was om het ook af te maken: de combinatie met zijn moderne broer, de BOXER.
Er is wél wat verandert 🙂 En JA.... Ze zijn in dezelfde schaal.

IMG_2232.JPG

IMG_2235.JPG

Ondertussen is het vervolg project al gestart: de M-113 C&V (early type)

Laatst bewerkt:
Mooi!!!! Ziet er goed uit. Wat een contrast trouwens. Het valt me steeds weer op hoe groot die boxer is. Je zou je YP408 er eens tussen moeten zetten. Dan heb je een fraaie evolutie van zo’n 100 jaar te pakken.

Prachtig resultaat, CSM is ook niet de minste in kwaliteit!
Wat een verschil met de boxer!

Terug
Bovenaan