Mijn eerste poging met olie verf....(+Close up gezicht)

Hallo allemaal,

Figuren schilderen is voor mij altijd een groot probleem.
Eigenwijs als ik ben wou ik nooit met wat anders schilderen dan acryl, en ik denk dat ik daardoor eigenlijk nooit een goed resultaat kon behalen.
Na op een beurs met een Twenot lid te hebben gesproken heb ik besloten om toch maar eens met een combinatie van acryl en olie verf te gaan schilderen.
Het figuurtje is nog niet af en de verf is nog niet helemaal droog maar ik was toch benieuwd naar de menig en mogelijke tips van de experts op deze site.

Bedank voor het kijken en groetjes,

John.

Photo1.jpg

Photo2.jpg

Photo3.jpg

Op verzoek een close up van het gezicht.
Photo4.jpg

Hallo John,

ik denk dat je heel aardig op weg bent al is het een beetje moeilijk te beoordelen. Met name het gezicht is niet echt goed te zien.
Ik zou nog wat sterkere highlights gebruiken op de jukbeenderen, neus, en net boven de mond van wat ik zo kan zien. Maar da's denk ik vooral persoonlijke smaak.

Heb je de highlights van het uniform ook met olie gedaan of is dat gedrybrushed?
Ik ben namelijk zelf net bezig met een "man in black" (Panzeruniform)

groet

Robert

Ik vind dit persoonlijk een heel net figuurtje waar toch heel veel jaloers op zullen zijn, en dan heb ik het nu even alleen over het schilderen en niet of er eventueel een niet geheel correcte kleur is gebruikt
Je ziet dat olieverf eigenlijk net even zachtere overgangen weet te creeëren dan acryl. Zo te zien heb je gedrybrushed, probeer dit de volgende keer eens minder zwaar of neem een wat donkerder kleur (bijv de basis vermengd met wat flesh
Het jack vind ik persoonlijk goed, het is krek wat Dominique schrijft, eerst even een matte lak er op. Dit zal de scherpte in de highlights ook wel verminderen.
Ik ben eveneens razend benieuwd naar het koppie, als deze met dezelfde netheid is gedaan als de rest gaat dat goedkomen. Misschien een net iets te zware baardgroei, maar misschiend at de foto ook vertekend.
Normaliter scherm ik steeds met shadowlines, maar dat heeft dit figgie eigenlijk helemaal niet nodig meer

BertUS (die eigenlijk veels te lang uit zijn figuren is)

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties en complimenten.
Het is inderdaad jammer dat het gezicht niet helemaal uit de verf komt. 😀
De klep van de pet bedekt deze grotendeels dus ik had eerst wat foto’s moeten maken voordat ik de pet vast lijmde.
Ik zal proberen een betere foto van het gezicht te maken en mocht dat lukken dan plaats ik hem bij.

Robert,
De highlights in het gezicht zouden misschien wat sterker mogen maar ik ben hier omdat het mijn eerste poging is, wat voorzichtig mee geweest.
Op het uniform heb ik de highlights eerst met olie verf (uniform kleur + wit) gedaan en als laatste een drybrush. (ook met olie)

Dom,
Leuk om hier wat van je te horen!
Heb jij nog een suggestie omtrent merk en type vernis of lak, want ik begrijp dat je niet zomaar elke vernis of lak over olie verf kunt gebruiken.
Mijn basis is acryl!

Lars,
In werkelijkheid zijn de highlights op het jasje al behoorlijk maar op een of andere manier, ik denk door de belichting valt het op de foto iets minder uit.

Bert,
Ik ben zelf zeer tevreden over het werken met olie verf en zal mijn figuren in de toekomst zeker op deze manier gaan schilderen.
(maar ik moet nog veel leren op dit gebied)
Het drybrushen heb ik inderdaad met wit gedaan en is iets te zwaar uitgevallen.
De baardgroei is naar mijn eigen mening ook iets te zwaar, dit is gekomen doordat ik nog even een puntje wou bijwerken en tja, dan gaat het mis.
Voor de volgende keer houdt ik mij aan de regel dat het eerste resultaat het beste is en ga dan niet meer corrigeren.

Heren nogmaals bedankt en groetjes,

John.

Terug
Bovenaan