Mijn 2e tank (M4A3 Sherman) Na een wash....

Hier dan ook een paar foto's van mijn 2e tank in mijn modelbouw "carriëre" 🙂

Heb voor het eerst de airbrush gebruikt, en een tip van bert gekregen om evt de hoeken gaan pre-shaden.
Hieronder dan het resultaat tot nu toe...

EB59577061B411DBB177D32B524A07A8.jpg

EAAE717061B411DBB7EA3BE8524A07A8.jpg

EC49427061C411DB8A25DA7A524A07A8.jpg

4E340830653011DB8AF7B735524A07A8.jpg

4F1BD020653011DB99B431B9524A07A8.jpg

5037C770653011DB807F49D6524A07A8.jpg

De sherman kan nu even 2 dagen drogen vanwege de parket + laag.
Alleen onderin waar de wielen moeten komen zie je nog wat wit, ik vraag me af of het verf daar wel goed wil blijven zitten, omdat het op een "scherpe" hoek zit?

Die wielen heb ik wat problemen mee qua verven, ik heb ze geverfd met een klein penseel(5/0) maar toch komt er nog wat zwart over het randje 🙁

het inelkaar zetten van de tracks viel mij nog mee qua tijd, wat op de foto staat, is in een 45 minuutjes gedaan.

Groeten
Jack

Hallo Jack,

In je eerste foto's laat je zien dat je de Sherman hebt "ge-pre-shaded", alleen in de volgende foto's vermoed ik te zien dat je vervolgens de kleur groen (of OD) er dekkend overheen hebt gespoten. 😕
Als dat zo is, dan is dat niet de bedoeling van het pre-shaden.
De onderlaag moet juist iets doorschijnen in de bovenlaag om het juiste effect te krijgen.
Dit kun je bereiken door je basis in dunne lagen aan te brengen en te stoppen als je het door jou gewenste effect hebt bereikt.
Om nu alsnog een verglijkingswaardig effect te bereiken met je met Washes gaan werken.

Marc

Marc Tempels zei:
Hallo Jack,

In je eerste foto's laat je zien dat je de Sherman hebt "ge-pre-shaded", alleen in de volgende foto's vermoed ik te zien dat je vervolgens de kleur groen (of OD) er dekkend overheen hebt gespoten. 😕
Als dat zo is, dan is dat niet de bedoeling van het pre-shaden.
De onderlaag moet juist iets doorschijnen in de bovenlaag om het juiste effect te krijgen.
Dit kun je bereiken door je basis in dunne lagen aan te brengen en te stoppen als je het door jou gewenste effect hebt bereikt.
Om nu alsnog een verglijkingswaardig effect te bereiken met je met Washes gaan werken.

Marc

Ja ik weet het, en het is voor mij ook allemaal nieuw, ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de hoeken te vermijden. Het was/is ook de eerste x van mn leven dat ik een airbrush in handen heb 🙂

Wat is/zijn de volgende(logische) stap(pen)?
-Wash
-Filter?
-Chipping?

Groeten
Jack

Wat is/zijn de volgende(logische) stap(pen)?
-Wash
-Filter?
-Chipping?

Ik werk net andersom:

Eerst de chipping, vervolgens een aantalpassende filters (ik weet alleen niet welke bij od goed passen, misschien dat andere je hier mee kunnen helpen?) Daarna pinwashes, deze zijn meer controleerbaar dan een egale wash. Hiervoor gebruik ik twee kwastjes, de ene om de ondergrond vochtig te maken (een paar cm2 per keer) en de andere om de wash mee aan te brengen. Heb je teveel aangebracht dan kun je de deze met de schone kwast bijwerken. Het duurt heel lang om je model mee af te werken, maar ik vind dit het fijnste werken.

Ook voorkom je met de pinwashes dat de oorspronkelijke kleur van je tank heel donker wordt. Met de pinwashes werk je namelijk heel gericht. Het gaat dan om naadjes, boutjes etc.

Succes,

Bas

hey jack,

welkom medenieuweling,haha

volgens mij hoeft dat van die wieltjes helemaal geen probleem te zijn dat er nog een beetje zwart "uitsteekt".
ik neem aan dat je het geheel straks toch nog gaat weatheren en dan zijn ze toch weer "smerig". 😉
verder vind ik het er niet slecht uitzien.
zeker voor iemand die voor het eerst een airbrush gebruikt.
ik ben benieuwd naar het resultaat straks.

groetjes,gerwin

Ik vond de eerste finish op de sherman er interessant uitzien en vind het ook een beetje jammer dat deze nu weer groen is.
Toch ben ik benieuwd naar je vorderingen. Leef je maar lekker uit, het is duidelijk dat je wilt proberen en dat is al belangrijk!

Hoi Jack,

Je schreef..........
Die wielen heb ik wat problemen mee qua verven, ik heb ze geverfd met een klein penseel(5/0) maar toch komt er nog wat zwart over het randje
......dit is heel simpel te doen door je verf te verdunnen.
Wanneer je je kwast op het wiel tegen de rand aan legt, loopt de verf er vanzelf langs.

Succes
Johan Bijl

Jack,niet weggooien,de duckbills of verbreders zaten vervingen de gewone connector,als je het brede deel lossnijd van de verbinding voor de blokken,kun je de tracks nog redden,dat komt tenslotte toch aan de binnenkant,
groeten,bert

Jack Wortelboer zei:
Weer een blunder hiero 😳
Heb de brede schakels van de tracks aan beide zijden gelijmt 🙄
Rijp voor de kliko dus...

Weer een ding geleerd, beter KIJKEN! 😱

stom van me, ik heb nog naar je foto gekeken en mij was het niet opgevallen. Zoals Bert zegt, haal ze aan een kant eraf, dan kun je de track nog gebruiken.

groeten Maarten

Hier weer wat foto's, ik kan nu ongeveer toch wel beginnen met weatheren.
Ik moet nu eerst in mn hoofd wat dingen op een rijtje hebben voor het weatheren.Ik heb dit al wel geprobeerd, maar het te veel aangeklooit.
Ik wou als volgt te werk gaan

-Een filter geven... maar wat voor kleur? En wat voor verf? Olieverf of een enamel?
-Wash, of een pin-wash... Ik wou hier kiezen voor een (burnt) Umber olieverf verdunt met WS?
-Chippen... dit wou ik evt doen met Vallejo kleur 822
-En als laatste pigment poeders aanbrengen(of gemixed met WS) of later het poeder aan te stippen.

Nu ik dit allemaal zo in mn hoofd heb, lijkt het verrekte simpel, maar ik vind het aanklooien al moeilijk 🙂

Maar kan dit zo, deze werkwijze, of moet ik een andere volgorde nemen. Nu weet ik wel dat elke MB zijn eigen werkwijze heeft...

DDEA5DB0678F11DBB2E06B31524A07CA.jpg

8C1EB370679211DBA04E5A3D524A07CA.jpg

BF392100679211DB89ACD490524A07CA.jpg

Groeten
Jack

ha Jack,
aan de hand van jou model wil ik even een sherman-puntje aantikken,de ovale luikjes met bout vlak voor de achterlichten links en rechts horen niet thuis op een m4A3 met deze romp,op de vroege modellen zaten ze nog wel maar bij dit type romp kwamen ze alleen voor bij de M4A2,voor jou wordt het onmogelijk nog iets er aan te doen maar is misschien een tip voor mensen die deze kit nog willen bouwen,
groeten,bert

Had gisteren een wash geprobeerd van Burnt umber met wasbenzine. Ook heb ik op de wielen en voorkant tank Humbrol(17) met wasbenzine aangebracht, ik ben eigenlijk niet tevreden met het resultaat.
Met de humbrol wash op de voorkant, is het net of het uitvloeit 😕:
Wat kan ik hier nu aan doen?

Ik heb ook wel terpentine in huis, maar op mn tiger werden sommige plekken wit, dus die wou ik niet nemen.

Hier onder wat foto's

7BE34F706B4D11DBBD8D8162524A07CA.jpg

7CD21C406B4D11DBB1A00E83524A07CA.jpg

7D9397806B4D11DBBD88112F524A07CA.jpg

7E5512C06B4D11DBB2A51BD0524A07CA.jpg

Vind het toch wel moeilijk hoor dat wash gebeuren 😳

Jack , ik kan weinig zeggen over de wash omdat de fotoos niet optimaal zijn...

...wel over je decals, probeer die de volgende keer af te snijden tot tegen de tekening, nu zie je duidelijk nog de blinkende randen aan de kantjes en dat is erg jammer, even op letten volgende keer, kleine moeite...

cheers en succes verder
Dom

Ik zal proberen om met daglicht eens goede foto's te maken, want lijkt toch wel een probleem, scherp fotograferen.(ondanks dat ik een 5mp finepix camera heb).

Tja ik had ze dan wel beter uit kunnen snijden, dankje voor het wijzen er op 8)
Nu ik er aan denk zie ik het al voor me dat je zo'n decal zo stuk kan snijden... 🙄

met een ultraplatte metalen latje en een splinternieuw X-acto mesje is de kans miniem, zeker met zo'n sterren...

zie mijn M16, bij de ster bovenop heb ik bv het middenste ook uitgesneden plus rondom, daar zat een laagje van ongeveer een dikke mm, die krijg je héél moeilijk weg anders, een laagje matte vernis erop en je ziet BIJNA niet meer dat het een decal is (aangebracht met set en sol), enkel bij de cijfers heb ik nog een minieme glinstering zelfs na het grondig toepassen van deze methodes 😕

cheers
Dom
m16vervolg1nm2.jpg

nog een kleine sherman tip die voor jack ook alweer te laat komt en al eerder op het forum is aangekaart,de naad tussen transmissiehuis(neus) en romp zit boven de bouten en niet eronder,de boutgaten zitten in de bovenrand van de transmissie en worden in getapte gaten in de romprand gedraaid,de opbouw van de meeste sherman-kits werkt dit in de hand en eigenlijk zouden ze dit duidelijker in de tekeningen moeten aangeven,de naad heeft in het echt soms een breedte van 15mm,dat zie je dus wel op een 1:35,
groeten,bert

Terug
Bovenaan