Meng Models T-72B3 MBT

Mark Verploeg

Lid van de TWENOT
Hallo allemaal
Nu de T-62 klaar is om te verven ga ik toch met iets nieuws beginnen
Ik werk liever in stappen of in andere woorden bouw ik meerdere kits na elkaar en ga ze daarna verven in plaats van steeds 1 kit helemaal af te maken
Dus om de T-62 straks te vergezellen op de verf afdeling ga ik nu de T-72B3 van Meng bouwen
De B3 is de nieuwste versie van de inmiddels toch wel oude T-72
Deze versie beschikt over nieuwe waarnemings middelen en sensoren en vernieuwde electronica maar het is grootendeels nog dezelfde tank als de B2 variant

Mijn plan voor deze tank is om er een behoorlijk opvallende variant van te maken van het russische team tijdens de Army games van 2015

Maar eerst de kit

De boxart
Ziet er goed uit vind ik en de matte finish op de dozen van Meng heeft wel iets
Is in ieder geval makkelijk voor een foto

De inhoud
Deze doos zit behoorlijk vol met plastic

De grote rompdelen en de koepel

Onderdelen voor op de spatborden

Wielen en torsie staven
Je krijgt 3 van deze gietramen

Koepel ring en ERA blokken

Motordek en diverse kleinere delen

Spatborden voor de zijkant
Er zit een golvend patroon in dus zullen het wel flexibele dingen zijn in plaats van massief stalen delen zoals je ziet op veel westerse tanks

Opslag bakken en andere delen voor de koepel
De loop bestaad uit meerdere delen maar ziet er goet uit
De opstaande rand zit maar aan 1 kant dus dit zou voor een mooie pasvorm moeten zorgen in plaats van een naad die over deze rand loopt

Diverse kleinere gietramen
Het kleintje in het midden is van een flexibel materiaal dus dat is wel handig voor de kap rond de loop en de leidingen naar de resrve tanks achter op de romp

Nog meer kleine gietramen met allerlei onderdelen

De delen voor de rupsen
Het lijkt bijzonder veel op de rupsen van de BMPT die ik al eens gemaakt heb
Het ziet er uit als heel veel werk maar het ging toen behoorlijk makkelijk en vrij snel
Wel leuk dat je een werkende rups overhoud aan het eind van de rit

Poly caps ,mg ,malletje voor de vering en de heldere onderdelen

Photo etch ,decals en een touwtje
De maskeer plaat voor de wielen vind ik een heel leuke toevoeging
Is niet duur maar maakt het voor ons modelbouwers met een airbrush wel makkelijker
Maar als ik dan toch iets op zou moeten noemen wat ik niet goed vind is het dat touwtje
Een koperen kabeltje zou een stuk beter zijn
Maar ik ga dat wel vervangen met een zelf gemaakte kabel van wat dunne koper draadjes

Mooi A4 instructie boekje met achtergrond informatie in 3 talen
En 5 verschillende kleuren opties
Meng heeft voor zo ver ik gezien heb wel goede instructies met duidelijke tekeningen en niet te veel dingen in 1 stap wat het bouwen overzichtelijker maakt

De versie die ik wil bouwen
Zoals gezegd een behoorlijk opvallende tank
Maar ik vind het wel een gaaf kleuren schema en het bied eens iets anders dan een groene tank

1 van de echte exemplaren
De dingen die mij opvallen zijn naast de kleuren toch details als het ontbreken van de mg en de reserve tanks achter op de tank en dat er geen rubberen pads in de rups zitten
Dus dat scheelt weer wat werk bij het bouwen van de rupsen

Maar goed dat is dus wat ik ga bouwen
Ik ben inmiddels al begonnen en het werk schiet behoorlijk op
Maar Meng maakt kits van goede kwaliteit en ik ben nog niet anders van ze gewent
Dus bedankt voor het kijken en tot de volgende keer
Groeten
Mark

Terug
Bovenaan