MB4500A - Funk [upd:18okt:CAMO]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
[*]Beste medebouwers,

Momenteel ben ik bezig met Zvesda's Mercedes-Benz 4500. Wat mij betreft een echte must-have voor de LKW-liefhebbers.
De cabine is nog dry-fitted, vanwege werkzaamheden aan motorblok en interieur.

4bak.jpg

1chassisbasis.jpg

De eigenlijke bak kan ik erafwippen en blijft de stangenconstructie aanwezig om de Funkbak te dragen. Onderstaande constructie is afgeleid van een foto van een M.B. met Einheitskoffer, staande op een Plattformwagen waar net een soldaat met K98 voorbij loopt.
Veel dank aan Eric voor de foto's.

mod4500a.jpg

mod4500b.jpg

mod4500c.jpg

Er moet nog een flinke berg gebeuren, waaronder bepaalde pasvormen wat extra passend maken, een grote antenne-contructie op 't dak, een berg schroefjes langs de randen, etc. Eventueel wil ik nog een Anhänger toevoegen. De geplande kleur is panzergrijs.

groet Frank

Crisis of niet, de Amsterdamse modelbouwwinkels doen nog goede zaken met de heer Haspels als groot-afnemer van polystyreen/evergreen...

Eric

Nice, nice, nice!!

Gaat er weer goed uitzien, ben ik bang... 😛

Enne... aanhangertje?
Waarom dan geen interieurtje?? Figgies???

Hier kun je dus echt helemaal mee uitpakken!
Mocht je nog info nodig hebben over radio's e.d. Ik heb nog wel wat.

Succes!

Weer een fraai projekt Frank voorzien van je handelsmerk (een soort peeping-Tom dit keer 😀 ). Wat een grote bak in vergelijking met de Blitz radiotruck, je kunt hier met gemak het hele Dragon radio/communications setje in kwijt. Dit laatste zou weer wel een berg scratchwerk opleveren. Ik wil zelf graag ooit het eerdergenoemde setje in een Blitz Bak steken (van dit interieur zijn een paar mooie foto's op Missing Lynx).

Groet,

Arjan

Dank voor jullie repliek gents.

@ Jacco
Dat is inderdaad een mooi detail. Je kunt de motor er ook uit laten en bv achter in de MB-bak zelf zetten met allerlei andere spulletjes en goodies.

@ Ron
Een interieur was eerst wel de bedoeling, maar dat is helaas vanwege mijn gemaakte constructie niet mogelijk; de steunbalken die ik op het chassis heb bevestigd (en voorzien van meer prominente pinnen), maken het niet mogelijk om de Koffer-vloer op werkelijke hoogte te plaatsen. Als ik het deurtje achter of rechts open zou doen, heb je direct zicht op het chassis. Deze kit ga ik absoluut nog eens halen, om inderdaad een interieur erin te zetten.

@ Arjan
Voor wat betreft de afmetingen van deze Koffer; de Opel heeft een 3t-chassis, deze MB een 4,5t. Ik heb thuis nog een ongebruikte Italeri Opel Blitz Einheitskoffer over en die heb ik gebruikt om alle ramen en deuren enigszins van reeele afmetingen te voorzien. De Einheitskoffer hier is 1,5x zo lang als de Blitz-koffer, en ook 5cm hoog, minus dak.

Het gaat momenteel allemaal wat traag, maar later zeker meer 🙂
Ik wil overigens dit jaar voornamelijk met de verftechnieken aan de slag, dus alle begonnen projecten eens afmaken.

groet Frank

Beste medebouwers,

Een kleine update van de werkzaamheden;
van messingdraad een stellage gebouwd met 0,2mm draad ertussen gespannen. Verder nog het interieur en motorblok voorzien van wat kleinigheden...

linksachter-3.jpg

rechtsvoor-6.jpg

Tijdens het fotgraferen gezien dat ik het framewerk rechtsvoor weer mag solderen 🙁

Later meer ! 🙂

groet Frank

Frank,
super hoor die scratch ombouw/conversie op dit model ik zou willen dat ik het kon.
Dan had ik het zeker en vast ook toegepast op mijn 4500 truck!
Nou nog een mooi kleurtje en de kat is in het bakkie.
Groetjes
Eric
By the way je hebt een pb!!

@ Jacco
Ligt er een beetje aan wat je onder 'dit' voertuig verstaat. Er is inderdaad weinig info beschikbaar over de MB4500 en ik heb verschillende fora gecheckt en dingen verzameld. Blijven zoeken is (altijd) het devies.
De foto waarvan ik heb gewerkt kan ikzelf helaas met geen mogelijkheid meer vinden, zelfs niet met de naam en toenaam die op de foto is gezet.

@ Eric
Willen = kunnen. Gewoon een nieuwe MB kopen 🙂
Ik kreeg mijn 2e gisteren met de post binnen. De achterbak-constructie so far kostte me euro 1,15 met een hoop tijd.

later meer

groet Frank

Beste medebouwers,

inmiddels een zwarte Vallejo pre-shade eroverheen gelegd.

2links.jpg

3rechts.jpg

4achter.jpg

Jacco Buurstra zei:
...is er van dit voertuig voldoende referentie materiaal beschikbaar?...

1referentie.jpg

@Jacco
Zoals ik al zei, niet veel. Over de MB 4500 blijft het zoeken en schrapen, maar na enig zoeken heb ik mijn referentiefoto
weer tevoorschijn kunnen toveren.
Op bovenstaande foto zie je een Blitz-like 3ton versie.
De bakconstructie zoals ik die gebouwd heb, is oa terug te vinden op 4,5t-chassis met een Büssing-NAG-cabine.
Veel dank aan Eric Reits voor verder fotomateriaal van 4,5ton vrachtwagens 🙂

Vervolgens eerst nog wat zaken regelen wat betreft bekabeling, spriet-antennes en motorblok.
Deze week hoop ik 'm panzergrau af te leveren...wil zeggen of Baumeister Reitsch me niet overhaalt om de Pzr-IV Ausf J. uit de kast te trekken...

groet Frank

oeoeoeoehhhh......
'k fin''t sooo spannent!!! 😱

🙄

sorry.....

gecertificeerde gek.....

Maar hij ziet er goed uit!
Ben zeer benieuwd naar de volgende stappen.

Standaard geel met een heel blik washes, chippies, drybrushes enz. enz.?
Of een uitgebreid kleuren pallet met camo en aanverwante zaken?

Hoi Frank,

een mooie stap voorwaards! Tegelijk is zo'n preshade een goed moment oneffenheden te zien. Die boven de wielkap kun je later verdoezelen met geaccumuleerd stof etc. Maar boven de ramen/deuren van de rechterzijde zitten nog wat oneffenheden. Nog op te vullen of anders met beschadigingen camoufleren (lange kras door uitstekend verkeers/bord/paal/boom)?

De klinknagels komen mooi tot hun recht. Was minder werk dan dat Russische drie-wieler Lebedenko geval van ene Ronald Schoenmakers zeker ... 😉

Blijf updates posten aub...

Eric

Ron van Wiggen zei:
...gecertificeerde gek.....

Jij of ik ? 😉 In deze kan ik -als het om mijn psychische gesteldheid gaat- alleen een zeer welbouwend collega quotieren :
Jurjen Zuijdendorp zei:
Wat dachten jullie van een nieuw genre - budgetbouwen! 😀

Zijn insteek spreekt me im Allgemeine flink aan. Ik geef niet graag bakken met geld uit aan dure kit's of AM. Ik lever in op precisie van de gietmal (door zelfbouw). Dit creeert modelbouwtechnisch meteen een nieuw persoonlijk doel, dat zich door AM niet laat terugbetalen. Hoe meer en precieser de AM, hoe kleiner de preek voor eigen parochie kan worden. (voor mijn vriendin blijft een Pzr-4 Ausf. J helaas ook maar een 'tenk')
Uiteindelijk komt het aan op hoe je 't geheel schilder- en verweringstechnisch afmaakt. Ik heb de indruk dat menig modelbouwer de bouw- en verffase wat door elkaar halen. Trumpeter en Zvesda (sinds deze MB) vieren voor mij wat dat betreft hoogtij.

later meer 🙂

groet Frank

Frank Haspels zei:
Ron van Wiggen zei:
...gecertificeerde gek.....

Jij of ik ? 😉
eehhmmm, ik dus... 🙄

In deze kan ik -als het om mijn psychische gesteldheid gaat- alleen een zeer welbouwend collega quotieren :
Jurjen Zuijdendorp zei:
Wat dachten jullie van een nieuw genre - budgetbouwen! 😀

Ik doe niet anders.....en daar beleef ik bakken met lezier aan!

Zijn insteek spreekt me im Allgemeine flink aan. Ik geef niet graag bakken met geld uit aan dure kit's of AM. Ik lever in op precisie van de gietmal (door zelfbouw). Dit creeert modelbouwtechnisch meteen een nieuw persoonlijk doel, dat zich door AM niet laat terugbetalen. Hoe meer en precieser de AM, hoe kleiner de preek voor eigen parochie kan worden. (voor mijn vriendin blijft een Pzr-4 Ausf. J helaas ook maar een 'tenk')
Uiteindelijk komt het aan op hoe je 't geheel schilder- en verweringstechnisch afmaakt. Ik heb de indruk dat menig modelbouwer de bouw- en verffase wat door elkaar halen. Trumpeter en Zvesda (sinds deze MB) vieren voor mij wat dat betreft hoogtij.

later meer 🙂

groet Frank

Amen!

Re: [softskin] MercedesBenz 4500A - Funkwagen [+primer]

Beste medebouwers,

Het is wel weer even geleden -alweer een dik jaar- maar binnenkort moet en zal deze MB-4500 echt klaar zijn :!:

bijstellingen / toevoegingen
Ik heb onlangs de onderdelen van de Opel Blitz Einheitskoffer van Italeri gebruikt om dit voertuig te voorzien van extra details. Alleen de losse onderdelen van de behuizing bewaar ik voor komende scratchprojecten. Rest nu nog: stuur, ramen, ruitenwissers, afstandsstangen en eventueel nog een sleepkabel. Als iemand nog goede ideeen heeft, gaarne!

Kleuren
Eerst gaat er nog een zwarte brush als primer/preshade overheen, waarna ik met Intermediate Blue en German Grey een mengsel maak om de basis eroverheen te leggen. Verder nog witte strepen aan de randen van de voorfenders.

Mais allez !...les feauteaux...

rechts-voor.jpg

linksvoor-8.jpg

links-achter.jpg

Excuus voor de fotokwaliteit; een onbekend iemand anders bombardeerde zich tot nieuwe eigenaar van mijn camera en heb daarom deze plaatjes met mijn trouwe Nokia-73 gemaakt. Voor een algehele indruk van de toevoegingen lijkt me dit prima. In de kleurenfase zal heer Reits zijn hoffotografische vermogens laten zien 😉

later natuurlijk meer !

groet Frank

Re: Mercedes-Benz 4500-A - Funkwagen

Tja misschien nog een schoorsteen van de kachel op het dak.

Groet Bert

Beste medebouwers,

Bij deze dan eindelijk een kleurenweergave van de MB4500-A Funkwagen.
Er moet nog een hoop gebeuren qua kleuren en verwering, maar het gaat redelijk de goede richting op
De feauteaux...

haspels450001.jpg

haspels450002.jpg

haspels450003.jpg

haspels450004.jpg

haspels450005.jpg

haspels450006.jpg

Hint en tips zijn natuurlijk zeer welkom !

groet Frank

Mooie bak Frank! Sinds de Vomag heb ik toch wel een zwak gekregen voor duitse vrachtwagens. Ben dan ook wel van plan om dit voertuig nog eens te bouwen met een flak erop. Hou ons op de hoogte.

Re: MB4500A - Funk [26 mei: eindelijk panzergrijs]

Dank gents !

@ Bas
Ik denk dat de LKW-liefhebber inmiddels meer aan z'n trekken komt, onder andere met de Einheitsdiesel die in 2 versies te koop zijn. De MB4500 vind ik 'n geweldige bak met een hoop versie-opties. Ik heb er nog 2 in cellufaan in verhuisdozen staan met een hoop ideeen. Na dit project ga ik me eens richten op een versie met een verhoogde bak en huif van de 4500-R.

@ Michel
Ik twijfel nog enigszins om een donkere pinwash toe te voegen om alle randjes donkerder te maken. Ik heb alvast een start gemaakt met het toevoegen van licht-zand-verwering, maar de pinwash heb ik nog niet van de aktielijst geschrapt. Ik weet niet of dit wijs is om te doen ?

groet Frank

Frank, je hebt een minder alledaags model gebouwd met ronduit prachtig schratchwerk aan. Als de verf er even spectaculair uit gaat zien als de bouw belooft dit heel veel mooie plaatjes op het einde van dit project ! Echt mooi hoor !

Mooi werk man...klinimetrisch vast correct uitgevoerd... 😉
Vind dit zoiezo wel een gave bak en met zo'n opbouw krijgt ie nog net effe wat meer verhaal mee...
vrolijke groeten,
Martin

beste allen,

Tussen alle projecten door heb ik de MB weer van de schappen gehaald. Het panzergrijs kwam toch betrekkelijk slecht uit de verf en heb ik mezelf vast gezet door 'm te donker te maken. Helaas heeft Eric R. de foto's verwijderd van zijn account, dus vergelijking maakt dat nu even minder makkelijk.

Ik heb dus de brush weer ter hande genomen, met namelijk als :
- basis : Vallejo Luftwaffe Camo Beige
- camo : vallejo-Air Camo Greeny

Hiermee kon ik ook met pinwashes beter aan de slag. De cabine blijft grijs, maar de achter opbouw wordt wat feestelijker, waarbij ik alle chassisdelen van de achterkant ook grijs ga maken, waaronder de fenders, de antenne achterop, de bekistingen eronder etc. Zodadelijk nog met terpetine de overtollige umber weghalen...

1LINKS.jpg

3ACHTER-1.jpg

2RECHTS-3.jpg

Wordt vervolgd :!:

groet Frank

Re: MB4500A - Funk [upd: 18 okt : camo]

Thanks Marcel.

Ik ga de cabine overigens nog wel oplichten. Die is nu nog gedaan met een combinatie van Vallejo German Grey met Vallejo Intermediate Blue, maar ga deze overdoen met een combinatie van Vallejo German Grey met Vallejo Ivory, dus de blauwtint eruit trekken. Tijdens deze oplichting ga ik tevens de achterste fenders meenemen.

groet Frank

Terug
Bovenaan