Re: [Johann] MB4500 + 20mmFlaK 4ling DAK [Upd:22/9]
Een update van mijn MB4500 met FlaK.
Ik heb helaas geen foto's van eerdere stappen, omdat ik zelf geen goeie camera heb.
Een ruwe overzichtsfoto.
20mm FlaK
Van papier heb ik 4 kleine beschermkapjes gemaakt en die voorzien van loodfolie riempjes. Ik gebruikte een
diameter-gleiche tandenstoker als "mal" om daar het papier omheen te rollen en ze te seconde-lijmen.De beschermhoesjes zitten losvast en kunnen eraf. Ik heb ze ook "afgetopt"met hetzelfde papier, hoewel ik op de foto denk te zien dat de vuurmondingen vrij zijn. Daar moet ik dus nog achteraan.
Daarnaast heb ik styreen stripjes bewerkt met grof schuurpapier voor een houtnerf-patroon en deze op de voetsteunen geplaatst.
Tevens
contemporain enige sinkholes gevuld, passend bij een moulding van 1972 !
Platform FlaK
Op basis van afbeeldingen van o.a. Opel Blitz heb ik de constructie bestudeerd waar de 20mm FlaK in de achterbak op staat en heb ik deze zo goed mogelijk gekopiëerd naar mijn project, op basis van verhoudingen op mijn beeldscherm. Met een 0,5mm polystyreen plaat heb ik het 'plankenvlak' gemaakt middels schuren en schrapen. Mijn constructie is 10cm lang en 5cm breed.
TOOL : loodfolie
Voor mij is dit spul werkelijk onmisbaar in mijn gereedschapskist. De 0,2mm dikke "loodfolie" is afkomstig van lege tubes mayonnaise of ketchup van de supermarkt. Levert per tube ongeveer 20
cm2 aan folie op.
Werkwijze mijn preparen : openknippen, vetvrij maken en dan op een harde, gladde ondergrond met b.v. een glas, stevig gladwrijven met de text-bedrukte zijde omhoog, zodat je de koperen zichtbare kant niet beschadigd.
Voor de stowage-rekken achterop de 4500, heb ik 1mm-brede reepjes loodfolie gesneden, gemeten en vervolgens gebogen.
De dimensies van de individuele "stangen" achterop : 7mm diep, 26mm breed, 1mm hoog.
Als bodem ligt er een 0,3mm dikke styreen plaatje in. Hier omheen zien we de opstaande rand van de onderste stang / loodfolie-strip.
Ik heb de achterste fenders voorzien van spatlappen, gemaakt van loodfolie.
Met een mesje de hoekjes lichtjes ronder gemaakt, daarna bijgevijld.
Hieronder een mooi vergelijk van het stowage-rek achterop, tussen het origineel met mijn voorlopige resultaat ;
mijn stangen zijn met 1mm duidelijk wat dikker of breder. Wanneer ik met smallere breedtes ga werken, dan is de folie "niet sterk genoeg meer" om het gunstige effect van folie te hebben; niet recht en stevig genoeg tegelijk. Ik wil namelijk gedurende de verdere bouw daadwerkelijk stowage -zoals camo-netten of jerrycans- kunnen uitproberen en daar is stevigheid voor nodig. Alternatief zou 0,3mm styreen kunnen zijn, maar dan zit je met een veelvoud aan potentiële breekpunten binnen een nauwgezette hoekconstructie.
MG-15
De
tropenhelm op de FlaK is afkomstig van Dragons' Afrika Korps-set #6063.
De
MG15 is afkomstig van Dragon's
WW-II German Infantry Weapons set No. 1
Het
hoofd/helm/stofbril is afkomstig van Verlinden.
Op de originele foto zie je een K98 op het dak liggen ...
... maar die heb ik vervangen door een MG15 van Dragon. Vind ik persoonlijk een interessante vervanger.
Zandzakken
De zandzakken zijn gemaakt van MagicSculp.
https://www.scalemates.com/kits/sylmasta-syl-455-magic-sculp--1164516
Qua formaat zandzak gebruik ik ongeveer [10mm lang], [7,5mm breed], [3mm dik].
Na het boetseren heb ik :
1] grootste plooiingen aangebracht.
2] met mesje een zoom aan de zijkanten ingestanst.
3] fijnere plooiingen aangebracht.
4] met een nog-opgevouwen verbandgaas een profiel erin gedrukt.
5] samengebonden "bovenkanten" van de zakken aangebracht.
Wat betreft de zandzakken tegen de wielen; ik zal eerst moeten starten met de dio-ondergrond, daarna kan ik het voertuig positioneren en vervolgens de zandzakken passend ertegenaan leggen. Dat wordt een laatste klus.
Ik bouw lekker verder aan de 4500 en oriënteer me intussen op woestijnfoto's voor dio-inspiratie.
gebruikte materialen
- verschillende diktes styreenplaten [0,3mm] en [0,5mm]
- koperdraad [0,3mm]
- grof schuurpapier voor houtnerf
- mayotube voor rekken achterop en kleine details
- papier voor beschermhoezen vuurmondingen
- MagicSculp voor zandzakken
- gaasverband voor camo-net over cabine
- figuur (Dragon)
- hoofdje (Verlinden)
- MG15 (Dragon)
- benzinevat (Tamiya)
- krik (Tamiya)
Next ?
Er is nog een hele hoop te doen:
1] uitgeklapte planken detailleren
2] steunstangen onder uitgeklapte planken
3] cabine sluiten zonder serieuze aandacht voor interieur. Hooguit een zwarte primer.
4] ammo en kisten scratchen ? ...
Dit leunt wel tegen sadomasochisme aan.
5] ...
Commentaar is van harte welkom !
😀
Der Johann