MB 290GD 7.5kN Softtop

Een klein maandje zit ik af en toe te werken aan de MB Softtop van MAD models.
Dit model heb ik gekregen via hun met een samenwerking.
Het idee is om een paar versies van de Softtops te maken.

Het leek een makkelijke klus, maar er zijn wat fouten in het model te vinden.
Misschien is het interessant om mee te kijken met deze verbouwing/verbetering.
Ook zijn er een paar dingen waarbij ik feedback kan gebruiken.
MB-290A6.png
Het oranje model is het orgineel.
De rode versie is al behoorlijk aangepast over de weken.
MB-290A5.png

Het model is hieronder te zien met de aanpassingen (zijn bijna allemaal gekleurd)
De vloer van de cabine is verlaagd, en beenruimte is gecreëerd.
Een schot is achter geplaatst achter de chauffeur en bijrijder.
Een gereedschap bakje is gemaakt onder iedere stoel.
Het midden kolom moet nog aangepast worden.
Het dashboard (niet afgebeeld) moet helemaal opnieuw.
De voorstoelen moet nog verbeterd worden. (niet afgebeeld).
De vloer van de achterzijde (laadvloer) is verlaagd en de wielkasten achter zijn aangepast.
Een brandstof tuit is geplaatst en wat details zijn geplaatst op het schot.
En als laatste is een draadsnijder op een beugel toegevoegd en de MAG steun voorop.
MB-290A1.png
MB-290A2.png

De onderzijde zo aangepast, dat er meer te zien is.
De wielkasten voor zijn verbeterd, meer details en de hoeken van de "spatborden).
De dwars verstevigingsbalken in het chassis zijn verplaatst of geplaats.
Stabilisatie stangen toegevoegd en de aandrijfas is aangepast naar hoe het hoort te zijn.
Ook het chassis zelf is aangepast, zoals voorin, maar ook achter.
tie-down loops zijn verbeterd en aangepast.
MB-290A3.png
MB-290A4.png

De twee MAG affuiten zijn gemaakt voor de Afghanistan versie,
(Een Irak versie is ook al gemaakt.)
Affuitpoot voor de MAG achter mag nog wat meer details...
De Radio kast moet aangepast worden.
De achterstoelen moeten nog komen en het goederen rek moet eigenlijk opnieuw.
MB-290A7.png
MB-290A8.png

Als laatste.
De ideeën die ik heb:
MB Softtop 2002-ish (SFIR)
MB Softtop 2006-ish (ISAF)
MB Softtop met mortier.
MB Softtop met dak.

Ik bekijk de opties voor:
MB Softtop TOW
MB Softtop met ringaffuit.

Ik ga zeker niet maken:
MB Hardtop.
MB Softtop CDI.

MB-290A9.png
Vandaag de voorzijde aangepast. de grill is "platter" gemaakt en een beugel is in de grill geplaatst.
De bumper (los onderdeel) is opnieuw ingericht en een beetje verbeterd qua vorm.

MB-290A10.png
Het midden console is helemaal nieuw.
eigenlijk alles wat paars is, is nieuwe. (vergeleken met wat het was, is dit 50.000.000x beter)
Brandblusser en wig toegevoegd achter de stoelen.

MB-290A11.png
Gesproken over de stoelen...
Deze zijn ook aangepast.
De zetel is dikker gemaakt en de zijkanten hebben verstevigingspunten gekregen.
ook een gordel punt is toegevoegd.
Een de bijrijders stoel is verhoogd (dat is vanaf de Afghanistan ingevoerd voor de MAG).

Momenteel bezig met het dashboard.
Misschien kan ik er een test printje uitpersen volgende week.

Wow …. Dit ziet er heel goed uit in tekening. Veel details en ook erg fraai met de hele ophanging !

De basis is ook wel netjes.
Alleen echt geen 8'tje waard eigenlijk. Eerder een zeven.

Ik merk wel, dat dit model heel erg vervelend reageert op het snijden in de oppervlakten. 'littekens' verschijnen... Moet ook bekeken worden of dat blijft na het printen.

MB-290A12.png

MB-290A14.png

MB-290A13.png

Vanavond een betere goederen rek achterop de MB gemaakt.
Vanochtend het dashboard is verbeterd en het MAG affuit is wel klaar denk ik.

Wat nog moet:
Koppelings- en rem pedaal
twee achterbankjes.
Beide deuren een spiegel (dan zijn ze echt linker en rechter deur).
De achter deur moet iets aangepast worden.

toch nog aardig wat kunnen doen tussen het inpakken en printen van orders...

Afgelopen dagen hier en daar een uurtje gewerkt aan de Benzen.
Koppeling en rem pedalen toegevoegd.
Dashboard herzien en aangepast.
De bankjes gemaakt (moet ze alleen nog passend maken om ze los te leveren.)
Het MAG affuit voor de SFIR Benz gemaakt (missie in Irak).

Vanmiddag een bezoek gemaakt aan de voertuig plaat van mijn kazerne (mijn fulltime baan) en daar stond zowaar een juiste Benz. Dus meteen verbeterpunten gefotografeerd.
De radio kast, affuit poot voor de MAG en wat details van het midden console krijgen een update.
Hopelijk krijg ik ook de informatie rondom de Mortier benz en zijn munitie drager.
FB_IMG_1717446787833.jpgFB_IMG_1717446792305.jpgFB_IMG_1717446795447.jpg

De laatste details toegevoegd.
Zoals de uitlaat die nu van de juiste zijde komt. Door het test printen moet ik wat verstevigingen aanbrengen, het is immers de onderkant.
niet dat ik de onderkant dichtsmeer, maar de buitenkant is belangrijker dan de onderzijde. en als het beter print als ik een plaat verbind met de brandstoftank, dan is dat een no-brainer voor mij.

MB-290A19.png

MB-290A18.png

Hierboven, de laadvloer toch maar aangepast. Deze is voorbereid voor het kolom affuit.
En het achterschot is ook verbeterd. aan de chauffeurs zijde pio-gereedschap toegevoegd! (dit was een zoektocht!)

MB-290A20.png

MB-290A21.png

En de gordels zijn ook toegevoegd. erg basic, maar van niks naar wel gordels...is heel wat!
Als laatste, heb ik de grill ster los gemaakt en het mooier in schaal gemaakt.
De konvooi filter straps voor het rechter licht gemaakt en de knipper lichten geplaatst.

MB-290A22.png

ik zit een beetje in dubio.
Eigenlijk wil ik gewoon de verlichting meteen met het voertuig printen. Geen gedoe met kleine onderdelen als dat niet hoeft.
Aan de andere kant, wil ik eens iets proberen met doorzichtige lampen (koplampen en knipperlichten) maar dat betekend dat ik dat transparante resin geprint moet worden. dit kan gewoon een gedoe worden waar wij niet de vruchten van plukken... En ik doe niets in doorzichtige resin...weer een een resin soort in de mix...een fles met resin waar ik amper iets mee doe daarna. Geen trek in eigenlijk.
Zo'n 75 tot 90% van de modelbouwers boeien het niets wat de verlichting is. Alleen een klein groepje wil alleen maar doorzichtig... 🤔

Ik heb nog geprobeerd om rubbers matten te maken. de textuur lukte mijzelf best goed.
Alleen, mijn programma lief vast toen ik het als matten in de auto wilde leggen.
Dus maar snel weggegooid. misschien kan ik het op een andere manier nog voor elkaar krijgen.

Hoe dan ook.
Dit zijn de laatste updates.

Doorzichtig resin printen is, voor mij, een vak apart. Het verkleurd, geeft niet de verwachte details, hard niet juist uit. Respect voor degene die het wel lukt (of ik heb de verekeerde resin. Susses Silly😉

Een bijzondere uitvoering, is de TOW missle launcher. Zeer weinig foto's van te vinden en ook niet meer in gebruik. Dus, de foto's die ik gevonden heb èn gekregen heb, hebben mij heel erg geholpen.
Paar dingen doe ik morgen nog toevoegen. Dan ga ik alles opsplitsen als onderdelen en wat het schilderen makkelijker maakt.

Hieronder, de MB 290GD 7.5kN softtop TOW launcher.

received_433617326152591.png

Een bijzondere uitvoering, is de TOW missle launcher. Zeer weinig foto's van te vinden en ook niet meer in gebruik. Dus, de foto's die ik gevonden heb èn gekregen heb, hebben mij heel erg geholpen.
Paar dingen doe ik morgen nog toevoegen. Dan ga ik alles opsplitsen als onderdelen en wat het schilderen makkelijker maakt.

Hieronder, de MB 290GD 7.5kN softtop TOW launcher.

Bekijk bijlage 38778
Mooie versie! Bij welk onderdeel waren deze ondergebracht?

Een vol gedrukte MB it-is!
Het mag iets speling hebben met de kisten en zo. Het bankje boven de twee TOW raketten ligt ernaast en de het reserve wiel met de driepoot ook.
IMG_20240616_124516.jpg

IMG_20240616_124901.jpg

Enige wat nog mist is het voorraam en de draadvanger voor de 'vroege' MB's, zoals deze TOW.

De nieuwere MB is ook beter...
IMG_20240616_125751.jpg

IMG_20240616_125709.jpg
IMG_20240616_125235.jpg
Sommige ruimtes wat ruimer gemaakt, dus het past wat beter zonder dat het kapot gedrukt wordt.

Ook, komt er uitrusting bij, als extra aankleding voor de modelbouwer.
Messenger_creation_d4c194a0-b1a4-4ceb-92d1-5a205c0be623.jpeg
Dit is een foto van een moment tijdens het ontwikkelen, dus we zijn nog wat details schuldig

Hoe dan ook.
We hebben het bijna klaar...
20-80 regel geld hier!
(80% kost 20% van de tijd.
De laatste 20% kost 80% van de tijd).

Een van mijn taken op mijn werk, is het bouwenvan modellen voor instructie doeleinden... Een MB'tje tussendoor is peanuts dan. Dus, langzaam aan neem ik deze rakker mee.
IMG_20240619_100357.jpg
Oja ☝️🙄 let op de opstapjes die onder de antenne potten zaten. En een alternatieve mounting voor het reservere wiel...
Wacht, maak wel een nieuwe foto...
IMG_20240619_101412.jpg
Zie dat het preventief afplakken van de plek waar de antenne nog moest komen geen strak plan was . . Beetje een dammetjes. Maar jah, blijft een test model.
Ook even de wielen gepast.

IMG_20240619_100714.jpg

Er wordt gewerkt aan een toevoeging voor in het rek op de achterzijde. Zal een insert worden waar waarschijnlijk twee verschillende types aan bepakking mogelijk is. Het doel is, dat als iemand twee MB's op een diorama zet, ze niet dezelfde lading hebben. Is voor mij meer werk, maar het eindresultaat is beter bij de klant.
Langzaam ploegen we verder.

IMG_20240619_102945.jpg
Gister nog wat geprobeerd qua figuren. ☝️🙄

IMG_20240620_083240.jpg
Deze ochtend wat details geprobeerd op de Afghanistan MB. Omdat de varkens snuit overstart koppeling onder de motorkap zit, en in Afghanistan de motorkap ook gebruikt werd om uitrusting op te plaatsen, werd de varkens snuit buiten de motorkap, vaak op de grill, geplaatst. Omdat maar ongeveer 65% dit deed, heb ik het als los onderdeel gedaan. Hetzelfde geldt voor de jammer antenne en de GPS Pilon.

IMG_20240620_083225.jpg
Nog een paar delen geprint.
Om de rekken aan te kleden en meer vol te drukken.
De grote kisten, zijn volgens mij 30mm kisten. Geen idee hoe we er aan kwamen, maar deze joekels zaten vaak op de rekken en zaten vol met eten (Nederlandse en Amerikaanse rantsoenen).
De kleinere kisten, 60mm kisten dacht ik, zaten ook vaak op de rekken of op de body van de auto's gemaakt. Ook de 'pet-bak' werd gebruikt, dus die zit er ook bij dan. De tubes zijn PzF-3 buizen, om ze zo stofvrij mogelijk te houden, bleven ze in de buis.
En een 'shark-vin' jammer werd ook vaak gebruikt. Het zat eigenlijk wel op 75% van de MB's daar.

nieuwe_foto_vredesmissies_1.jpg
Hier één willekeurige MB uit Afghanistan.

IMG_20240620_131208.jpg
Met het schilderen van de modellen, ook even de gereedschappen geschilderd van mijn MB
Het is niet het meest knappe werk, maar...
Er komen toch stoelen voor 👇🤪
IMG_20240620_131152.jpg
De rugleuning van de chauffeur is half geschilderd, omdat de chauf erop gelijmd wordt.
IMG_20240620_150059.jpg
Zo. Dat was wel even leuk om af en toe even iets van mijzelf te schilderen tijdens het werk.

Nu even naar een ander onderdeel op de andere kazerne, een MB met ring affuit opmeten.

De grote kisten, zijn volgens mij 30mm kisten.
Die met de schuine rib op de zijkant? Dat zijn Amerikaanse kisten voor munitie voor 20 mm kanons (voor meerdere types, geloof ik) of 40×53 mm machine-granaatwerpers, of nog andere dingen maar vraag me niet precies wat — het zal op de kist gedrukt gestaan hebben.

Die met de schuine rib op de zijkant?
De gebruikelijke kist, is de 'M548 metal ammunition box' (ook bekend als de PA125).
Deze word nogsteeds gebruikt voor 25mm, 40mm en onze 35mms komen ook in die kist.
👇🤪
Y137M58440mmammobox7_2048x.jpg
☝️🙄 Deze hadden sommige ook op de Benz, maar waren kleiner. Hier onder zien we een Benz met een kleinere M548 kist op het rek gemaakt.
mercedes-benz-290gd-softtop.jpeg
Vergeleken met-
CIMG0784kopie.jpg
Die we vaker gebruikten had ook een dikkere bodem en deksel. Het is gebruikelijk om kisten die hergebruikt worden, de tekst te bedekken met verf. Op deze manier, weet iedereen dat er geen munitie in zit ...
Met een EOD maatje, heb ik eindelijk de kist gevonden.
Het is een 155mm voortdrijvende lading kist.
κιβωτιο-πυρομαχικων-μεγαλο-63-x-18-x-525cm.jpg
Soms is het een kleine zoektocht... Ook voor mij.

Terug
Bovenaan