Maultier, Italeri | No. 221 (12-11-2025)

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
De Boxart toont late loopwielen en late voorwielen. Maar die zitten er niet in.

186047-12858-pristine.webp

Beetje een uitdaging om het NIET te doen. (Ik heb rond 1980-1985 zelf een mal gemaakt en de beide late varianten van resin gegoten)

Bleek alleen dat de doos die ik nog ongebouwd had staan nogal geplunderd was. Ik heb nog ruim veel onderdelen voorradig, dus we beginnen van nul.

IMG_20250718_094417.webp

s-l1600.webp
Maar na het sublieme artikel van Gerard Deygas, lijkt het me leuk om in de geest van de "old school" bouw alleen de in het oog springende dingen te verbeteren. Een beetje een voortborduursel op mijn eerste verbouwings- / verbeterings artikel van 1983.

Misschien moet ik hierna, als vergelijk, eens een Dragon versie bouwen.

om in de geest van de "old school" bouw alleen de in het oog springende dingen te verbeteren
Dat is toch het doel van deze groepsbouw? Ik vind het, als toeschouwer, zijn charme hebben.

Succes, Jan

PS: ik probeer me te concentreren op shelf queens in diverse stadia. Een vorm van opruimen.

Zo cool die Maultieren 😎

Happy Voorpret 😁👍

Als maar kan wachten tot september....
Natuurlijk wel …. Je zit nu toch in een plamuur en bijwerk fase (dames noemen dat “opmaken”) van je Renault ….

Je zit nu toch in een plamuur en bijwerk fase (dames noemen dat “opmaken”) van je Renault ….
Die doen dat dan wel terwijl ze achter het stuur zitten in diezelfde Renault; kijkend in de binnenspiegel.....

Goeie keus, Piet! Ik kan me de stukjes uit de TANK nog goed herinneren met al die kleine detail verbeteringen...grille wat meer naar buiten buigen....positie van de koplampen etc.!

Ondertussen ben ik in mijn hoofd al aan het malen wat ik wel en niet aan wil pakken.

We maken natuurlijk wel gein over projecten, maar als je als doorgewinterde modelbouwer iets in je hoofd hebt zul je je moeten voorbereiden, en je eigen marsroute moeten maken. (Stel je voor dat je een bouwtekening vindt die echt klopt! Dan bellen we de krant....)

Vooral dat laatste lijkt me nuttig. Ik betrap mezelf erop dat ik even gauw wat opschrijf over bouwen en schilderen, terwijl de uitgebreide verslagen van anderen zelfs voor mij vaak slimme dingen bevatten, die goed leesvoer zijn.

-=-=-=-

Een ongepantserd voertuig valt vrij makkelijk in bouwgroepen te splitsen. Handig meestal ook met spuiten. Met een beetje handigheid maak je het én goed én nog deelbaar. De binnenkant van de cabine is van die bouwstap eerst te voltooien. Deze cabine is beste een dun kwetsbaar doosje, dat vrij makkelijk net verkeerd in elkaar te zetten is, en dan heb je aan de buitenkant erg veel werk en gepruts, dat meestal sporen na laat. Daarom een andere volgorde. Verbeteringen:
  • Het radiatorframe is taps. Smaller beneden,
  • De lampen zijn qua beugel op het spatbord grof, maar vooral op de verkeerde hoogte
  • De ventilatie raampjes op de portieren ontbreken.
  • De achterwand en het dak missen hun frame / versteviging.
  • De klinken buiten zijn erg versimpeld.
  • De zitbank hoort uit 2 delen te bestaan, en op een houten frame bevestigd.

Laadbak:
-Er zitten schitterend veel kleine beugeltjes aan, maar bij de gesloten uitvoering is het prima canvas doek "zwevend"
(> het zit niet vast. Er moet een touw door.)

Chassis:
  • De hoofdvorm van het chassis klopt niet. En dat is niet op te lossen, maar je ziet er ook niets van.
  • Het motorblok mist zijn karakteristieke vorm van de kop.
(het model is strak, het origineel heeft er 3 randen in. Maar ook daar zie je totaal niets van.)
  • de balken onder de motor ontbreken.
  • De voorwielen in deze kit (een echt hele oude) zijn 6 gats. Veel latere kits hebben 8-gats, maar het reservewiel bleef 6 gats.
(6 gats is theretisch mogelijk, maar redelijk onwaarschijnlijk)
- de aandrijfas zou de latere in de periode gebruikte moeten zijn. Die Italeri in de Maultier heeft gedaan heeft een verzonnen deel.

-=-=-=-=-

Genoeg dus te verbeteren, en aan mij om dat zonder PE of zware ingrepen te doen.

De onderdelen hebben echter ook nog wat leuke sporen:

IMG_20250731_162931.webp
IMG_20250731_162953.webp
IMG_20250731_163015.webp
IMG_20250731_163043.webp

Behalve veel gietranden heeft het frame nog wat opmerkelijks. Hierboven de 3 varianten van de Italeri Opel Blitz. Voor de Maultier hebben ze het chassis veranderd. De ketting geleide beugels zitten erop, maar recent viel me op dat de bron van de versmalde voorkant simpelweg de tekeningen van Konrad Molin zijn. De derde is de variant met de koffer erop. (Die heeft geen reservewiel midden onder.)

12189810_906186359462543_8257840851862870214_n.webp
En deze ladder is een echt frame. De voorste knik, is ook de voorkant op deze foto zit niet in het model, de achterkant heeft uitstekende langsbalken voorbij de laatste dwarsbalk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zeg: Evergreen!
Andere challenge, en die van de andere merken hebben meer detail. Belangrijkste vraag: Wat zien we ervan? Niets. Dus zonde van de tijd. Het "Shepard Paign principe" ( if it looks right, it is right) meets het "Steven Zaloga principe" (If you cannot see it, don't build it)

Normaal heb ik geen maanden bedenktijd, maar met Arne's lijstjes en de eerdere posts over de onderdelen en "fouten" heb ik een goed idee waar te starten en e marsroute,.

"Pick your battle's" en de regels van Shepard Paigne en Bruce Culver helpen ook.

De voorwielen zijn het eerste project. Door de wissel in 1940 van 6 bouten naar 8 is dat een ding. Omdat de Blitz en de Maultier door Italeri in de loop van de tijd zijn verbeterd, zin die er, maar ze hebben nog steeds een probleem. Je kijkt erdoorheen, en er zitten geen remtrommels in. Het reserve wiel is ook een leuk ding. Dat is zelfs in de meest recente kits 6 wielbouten rijk. Nou ja, de gaten dan. IMG_20250731_163121.webp
IMG_20250731_163150_1.webp

IMG_20250723_090441.webp

Dus die stap is de eerste. Autoplamuur is als je het dun, verdund! opbrengt zo droog.

Het opdelen van een bouw is de belangrijkste stap. De binnenkant van een cabine moet helemaal af zijn voor je hem dicht bouwt, maar schilderen is ook voor de onderkant van de bak en het chassis makkelijker als je het (deels) doet voor de boel aan elkaar zit. Nou ken ik natuurlijke alle valkuilen van dit antiek model. Dus eerste het chassis helemaal schoon en de bak kan ook al een deel in elkaar. Dat maakt het schonen van gietranden en uitdrukkers een stuk makkelijker. Andere reden: de gaatjes in de bak waar de zigzag verbindingen tussen chassis en bak zitten komen precies. Dus de bak is de pasmal voor die zichzag's.

IMG_20250723_090525.webp

IMG_20250723_105030_1.webp
Omdat ik vanmorgen vroeg begon met die plamuur, en hem verdund heb met de Revell thin cement die ik meestal gebruik op plastic kits is die allang droog.

De verschillen in plastic kleur komt doordat ik alle Blitz kits al lang geleden verwerkt heb in één grote box, en daar allerhande andere dingen mee heb gedaan. Ik heb geen één complete kit meer, maar nog onderdelen van/voor 20 Blitzen en 3 Maultiere.

Je ziet het, ik heb een flinke aanloop genomen om deze keer wél binnen de tijd de challange af te krijgen.

IMG_20250901_114602.webpDit zijn de velgen zoals ze met en zonder remtrommel zijn. Voor mij een must. Het hoeft echt niet allemaal 100% te zijn, maar alles wat mechanisch niet klopt, wat in het zicht zit moet aangepast.

Dan vergat ik nog te noemen dat de achteras door mij gefileerd is.
IMG_20250901_090451.webp

In de voorbereidingen heb ik veel foto's zitten vergelijken, en viel me ineens een oplossing op om de vreemde achteras die Italeri in zijn maultier heeft zitten bruikbaar te maken. Ik heb hem er vanmorgen afgezaagd, maar vergeten te vertellen waarom.

Tot ca 1940 hadden de blitzen een ballon as. Alle all-rad's, alle late blitzen en alle maultieren hebben een modernere as. En ineens viel me op dat door de dop van die italeri as eraf te vijlen en er een ander beugeltje op te zetten het wel klopt. De kant waar de aandrijving aan zit klopt wel!

66126880_FRaoD-L.webp
blitz-as-tek-1.webp

IMG_0018.webp

En ik heb dus eindelijk opgelost hoe dat domme reservewiel er goed in moet zitten.: Andersom en uiteraard met 8 gaten.... En de moeren van de buitenkant naar binnen verzet.

IMG_20250901_074441.webp

Dus tot zover de planning en de gedegen kennis, je leert tekens weer wat nieuws....

Laatst bewerkt:
De kop is er in ieder geval af en ziet eruit als een prima start. Veel bouwplezier toegewenst !

Ziet er goed uit Piet. Het valt wel op dat vrijwel iedereen volop aan het schuren is. Dat was bij de Tamiya groepsbouw een stuk minder. 🤔

Ziet er goed uit Piet. Het valt wel op dat vrijwel iedereen volop aan het schuren is. Dat was bij de Tamiya groepsbouw een stuk minder. 🤔
Klopt! Hier zie je een verschil met Tamiya. Daar moet je soms een kier opvullen maar hier bij Italeri moet je vormen gewoon lopen aanpassen omdat ze niet kloppen, te groot zijn, te dik zijn, verkeerd van vorm zijn. Het merk draagt goed bij aan de verspreiding van microplastics door al dit geschuur, gevijl en gezaag. Zet even alle tv’s, radio’s en auto’s uit en je hoort door gans Nederland het ambachtelijk geluid van plasticbewerking!!

Laatst bewerkt:
die naden zijn zo weg te halen en de sink-marks nog even met heel dunne oplossing van putty en Extra Thin vullen (dan hoef je niet te schuren en zwakken ze wel af).

Leuk om de ongetwijfeld gecontroleerde chaos in zoiets straks en mooi's getransformeerd te zien worden. Tof om te constateren waar je allemaal bij stilstaat, verbeterd en een geheel maakt. Goed te horen dat er (veel) geschuurd wordt, dacht even dat het aan mij lag en dat dit dus allezins zo goed als zeker niet te voorkomen is 😉 TOF !!!

Mooi Piet 👍 wat je bij 'normaal' kijkgedrag niet ziet zou ik in dit stadium lekker laten zitten, maar wat Walter zegt heeft ook wel wat 😉

Goed te horen dat er (veel) geschuurd wordt,
Zeg dat ! ik kreeg zelf ook al het gevoel dat ik vijl- en schuurmiddelen meer hanteer dan bij de Tamiya kit 😅

Toen ik deze bouwde vond ik het opmerkelijk dat bij zo'n oude kit het hele wielstel beweegbaar bleef qua vering, en dat de houten zijkanten zulk fantastisch mooi detail hadden.

Ik vond dit een best mooie kit. Heb hem met plezier gebouwd toen ik 10 jaar oud was. Alleen heb ik toen een Slag om Arnhem diorama gebouwd van 2 bij 1 meter en dacht, o naïeve jongen toch .., dat je een wrak het beste kon namaken door hem met een vlam te bewerken….en toen vloog hij in de fik. Ik zie nog van de zwarte slierten weer uit de lucht naar beneden komen dwarrelen en moeders niet blij vanwege de enorme stank in de kamer….. Het geheel, vooral de achterzijde zag er nogal “gesmolten” uit.

Inderdaad een hele leuke en mooie kit. Ik heb wel eens een poging ondernomen hem te bouwen met een tamiya (ook old skool) Flak 38 en de single track links van Masterbox. Dat laatste was niet de allerbeste keuze 🤐

De laatste stappen aan het chassis. De 2 wittedwarsbalken zijn 2 randjes van een oude vacu kit. links en rechts weer wat plamuur voor uitdrukkers, en weer 2 niet eerder geziene op deze controle foto's....IMG_20250908_205442_1.webp

De Bak is verder met veel gaatjes voor de noodzakelijke verbetering: een touwtje dat het doek en de beugeltjes verbindt:

IMG_20250908_205348.webp

IMG_20250908_205434.webp

Zaterdag is altijd een vruchtbare Maultier dag. Kleinigheidjes genoeg, maar met oude middelen (en nee, niet te veel sjoemelen)

Cabine tijd! De koplampen hebben hele grote steunen. Die mogen flink kleiner
IMG_20250913_074419_1.webp
De gril is beslist niet van de eerste persing, veel flash. En het meest opvallende ding aan de Blitzcab: Het taps naar beneden lopen van het radiatorhuis. Zaagje op de zijkant erin, en daarna een plaatje 0,5 ertussen klemmenIMG_20250913_111647.webp

IMG_20250913_111701.webp

Das al beter.

Na het eroverheen halen van een vijltje en de uitdrukkers op de portieren, zet ik altijd één hoek aan elkaar. De bank is in werkelijkheid heel anders, hij staat op een houten omkasting om de benzinetank, maar dat heeft geen waarde in model, tenzij je de deur open zet.

IMG_20250913_113239.webp

66127149_8Eup5-L.webp

Wat wel in zicht is, is dat het een houten frame is met blik eromheen, en dat er verstevigingen in het dal zitten.
IMG_20250913_113247_1.webp

Meer dan dit is niet nodig, tenzij.... (eh, ik val in herhaling...
IMG_20250913_201222.webp

HPIM2012.webp

De maultier heeft nog wel iets als verschil t.o.v. de 4x2 Blitz, hij heeft een extra hevel voor de tracks. Tja, als mechanica mens, kan ik die natuurlijk niet achterwege laten. 😉
IMG_20250913_201257_1.webp

IMG_20250913_201435.webp
Mooi, op naar de Zondag!

Terug
Bovenaan