Masochistisch tussendoortje - AER GAZ67 1/35

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Ik mag graag variëren en tussen het zware metaal door kleinere wielvoertuigen maken. Als een tussendoortje, zeg maar.
Een GAZ-67 staat al een tijdje op de wil-ik-doen-lijst en laat ik nou net zo'n kitje gekregen hebben van de bouwgroep Utrecht! De vorige eigenaar had al een beginnetje gemaakt door de spijlen van de radiatorgril te verwijderen. Ook ontbreken de decals en de koplamp-glaasjes.

01.jpg

En ja... dit is de bouwhandleiding. Een A5'je....
02.jpg

De foto's van de gietramen heb ik van ¨t net geplukt om de ehh unieke indeling te laten zien. Sommige onderdelen zitten zo dicht bij de frames dat ze alleen met een mesje losgesneden kunnen worden. Alles is Russisch grof en het platic is van een vreemde kwaliteit. Erg broos en zacht. Niet makkelijk te lijmen met Revell lijm, in mijn geval.

03.jpg
04.jpg
05.jpg

De pasvorm is suboptimaal en de details cq verhoudingen zijn nogal aan de rojale kant qua afmetingen. Daarbij komt dat er vrij kwistig is gestrooid met flash, liefs op oppervlakten war details zitten, zoals de loopvlakken van de banden. Een flexibele nagelvijl, zo'n wegwerpding, vrat meteen alles weg. Er zijn lokatiegaten (soms), maar de onderdelen hebben nog minder vaak bijbehorende of passende pennetjes.
Oh en als kers op de top zo prijkt er een groot bedrijfslogo op de plek waar eigenlijk de achterbank komen moet.
Degene die deze kit ontworpen heeft moet tjokvol wodka hebben gezeten.

06.jpg

Zaken breken heel makkelijk of laten weer los na het lijmen.
07.jpg

Na een fles wodka valt de pasvorm niet eens meer zo erg op. En ik zie nu net dat ik de eerste stang moet vervangen... die is net te kort. Balen als je nuchter bent.
08.jpg

Net zo min als de verfijnde details. Een figuur in dezelfde schaal ter vergelijking. Let op de hand en de schakelpook...
09.jpg

Een beetje westerse verfraaiïng.... Van het middenconsole klopte niet veel.
10.jpg

Het is dat je in Zweden zit anders zou mijn advies zijn: een dubbele wodka nemen en bouwen ….. Pas op dat je de lol niet verliest (zie café draadje)

We schrijden voort met deze zelfkastijding....

Deze kit had geregeld nogal wat "heavy metal" nodig om het geheel op de plek te houden... enigszins... Dit resulteerde er o.a. in dat de voorzijde niet meer vlak ligt, maar met 1 pootje omhoog staat. De mindere van het aantal euvels.

11.jpg

Beetje spelen/positioneren van de figuren.
het wordt een propaganda-vignette met een fotograaf en de typische communistische heldenpose, onbevreesd starend in de verte richting vijand met kaart en verrekijker in de hand. Foto uiteraard vanuit een lage hoek genomen. De kist is momenteel voor de balans.

12.jpg

Een van de (vele) "uitdagingen" van deze kit is de incorrecte positie van het huifstangelstelsel. De kit plaatst deze naast/in elkaar, terwijl ze op elkaar horen. Ook is er geen huif te bekennen. Net als de "deuren". Ik heb dit euvel getracht te herstellen.
Ook heb ik het platte, opgegoten achterlicht en kentekenplaat verwijderd. Ik denk dat men een viciele, naoorlogse GAZ als uitgangspunt heeft gebruikt?

13.jpg

Alle beugels werden door draad vervangen, ik zie dat ik er een moet herstellen, een schop werd toegevoegd om het geheel verder visueel aantrekkelijker te maken en hier wordt een andere, niet geheel onaanzienlijke fout zichtbaar. De spatborden! Het horizontale gedeelte is te lang, waardoor het schuine gedeelte onder een te scherpe hoek helt en er bovenop geen plek meer is voor de opbergkastjes.... die men in z'n geheel heeft weggelaten. Al met al een zeer zichtbare misser.

15.jpg

Aan de voorzijde zijn nog wat gaatjes. 2 zijn er voor de niet voorhanden zijnde ruitenwissers en die andere 2? Geen idee. Geen onderdelen meer over...
De koplampen hadden eigenlijk op korte pootjes moeten staan, net los van het voorgevormde plaatwerk.
14.jpg

Wat een draak van een kit zeg! Petje af dat je hiermee doorgaat. Ik denk dat ik hem in de prullenbak had opgeborgen.

Bedoel je de twee gaatjes die in het chassis zitten bij de gril? Kijkend naar de boxart en de handleiding (onderdeelnummer 30) lijkt het erop dat je de haken boven op de bumper wat te ver naar voren hebt gemonteerd. Horen deze niet op die gaatjes te zitten?

Wat een draak van een kit zeg! Petje af dat je hiermee doorgaat. Ik denk dat ik hem in de prullenbak had opgeborgen.

Bedoel je de twee gaatjes die in het chassis zitten bij de gril? Kijkend naar de boxart en de handleiding (onderdeelnummer 30) lijkt het erop dat je de haken boven op de bumper wat te ver naar voren hebt gemonteerd. Horen deze niet op die gaatjes te zitten?
Onder de haken zitten ook gaten en volgens de referenties horen die haken zover naar voren te zitten.

Je weet er toch iets leuks van te maken!

Beetje spelen/positioneren van de figuren.
het wordt een propaganda-vignette met een fotograaf en de typische communistische heldenpose, onbevreesd starend in de verte richting vijand met kaart en verrekijker in de hand. Foto uiteraard vanuit een lage hoek genomen. De kist is momenteel voor de balans.
Ik zou het figuur in de jeep aan de andere kant zetten, zodat hij over de voorkant kijkt. Voor propagandadoeleinden wil je per slot van rekening niet dat het lijkt alsof je heldhaftige soldaat omkijkt om te zien hoe dicht de vijand hem op de hielen zit 🙂

Ron, ik vindt em evengoed gaaf, en dat ie niet perfect is... de broer van mn collega heeft een echte gekocht, een occasie laten we maar zeggen en die is niet veel beter, zelfs op de fotos leek het niet veel, dus het is een realistisch model zo. Het eindresultaat is waar het om gaat!

Ik schaam me diep 😳.... had ik geweten dat het zo'n waardeloze kit was dan had ik 'm nooit meegenomen....

Des te groter is mijn respect dat je er toch nog wat moois, wat zeg ik: iets buitengewoons van hebt gemaakt. Deurtjes en huif geven het model echt meerwaarde. Commandant maakt het geheel af. Chapeau 🤠..!

Groeten, Richard.

Ik schaam me diep 😳.... had ik geweten dat het zo'n waardeloze kit was dan had ik 'm nooit meegenomen....

Des te groter is mijn respect dat je er toch nog wat moois, wat zeg ik: iets buitengewoons van hebt gemaakt. Deurtjes en huif geven het model echt meerwaarde. Commandant maakt het geheel af. Chapeau 🤠..!

Groeten, Richard.
Ik ben blij dat je het gedaan hebt. Dit vind ik nou het leukste van onze hobby.
Nu komt het schilderen.....

Langzaamaan begint de GAZ op iets herkenbaars te lijken. Met zelfgeponste koplampglaasjes en ja, het plastic van de voorruit is echt zo dik; 1mm ongeveer. Ruitenwissertjes van plasticresten.
Het drybrushen en de washes brengen helaas de structuur van het "canvas (de zakdoekjes) duidelijk naar boven.

20210918_143041.jpg

20210918_143120.jpg

20210918_143143.jpg

20210918_143100.jpg 20210918_143200.jpg

Het drybrushen en de washes brengen helaas de structuur van het "canvas (de zakdoekjes) duidelijk naar boven.
Dat is goed op te lossen door er verdunde plamuur overheen te smeren — liefst voor het schilderen, natuurlijk 🙂

Dat is goed op te lossen door er verdunde plamuur overheen te smeren — liefst voor het schilderen, natuurlijk 🙂
Je hebt plamuur en plamuur. Welk merk en in welke verhouding verdunnen?

Modelbouwplamuur, autoplamuur, zoiets. En verdunnen tot je het lekker vind smeren — ik doe dat soort dingen nooit zo precies, ik gooi er wat bij van het ene of het andere tot het werkt 🙂

Modelbouwplamuur, autoplamuur, zoiets. En verdunnen tot je het lekker vind smeren — ik doe dat soort dingen nooit zo precies, ik gooi er wat bij van het ene of het andere tot het werkt 🙂
Verdunnen met water?

Hi Ron,

In vervolg tracer paper gebruiken! Dit is het papier dat in schoenendozen zit. Ideaal voor canvas covers, gespen, riempjes etc. Ik zou verder de ruit vervangen door stukje dunner plastic en origineel als sjabloon gebruiken, moet nog te doen zijn.

Mvg,

Vincent

En ook dit project mag van de koninginnenplank naar de vitrinekast!

De opzet: een fotograaf van de Pravda is bezig met een propagandareportage en wil een heldhaftige strijder van Moedertje Rusland laten zien. Een strijder die met een rechte rug en vol vertrouwen richting de zich terugtrekkende Duitsers kijkt, klaar om de opmars voort te zetten.
26.jpg

27.jpg

En ook dit project mag van de koninginnenplank naar de vitrinekast!

De opzet: een fotograaf van de Pravda is bezig met een propagandareportage en wil een heldhaftige strijder van Moedertje Rusland laten zien. Een strijder die met een rechte rug en vol vertrouwen richting de zich terugtrekkende Duitsers kijkt, klaar om de opmars voort te zetten.
Bekijk bijlage 21372

Bekijk bijlage 21373
Leuke scène! Ga je er nog een dio van maken?

Inderdaad leuke scene... ik vraag me onmiddellijk af waar ze't over hebben...🤔..... welski, nietski !! 😉

Heerlijk topic om te lezen, respect voor hoe je dit ´barrel´ hebt weten om te turnen tot een zeer leuk model!!

Terug
Bovenaan