Mark 1 female

André Jonker

Regiocoördinator Noord-Oost
Lid van de TWENOT
Afgelopen weekend meegedaan aan een 24-uursbouw in Hurdegaryp. Optioneel onderdeel was een 12-uurs wedstrijd, waarin een Mark 1 female tot een goed einde gebracht moest worden. Dit is mijn verslagje van de activiteit, welke naadloos aansluit op dit topic.

Het was voor het eerst in 15 jaar dat ik een 1/76 airfix in elkaar zette. In mijn herinnering was het allemaal samsam, maar deze mark 1 female was qua gieting en pasvorm een prima model, ook de rupsen die ik er bij had (ik had de wel flexibele) gingen prima om het model. De bouw ging dan ook voorspoedig.
Na de bouw heb ik de tank van een standaard mosterdkleurtje voorzien middels tamiya xf-49. Vervolgens heb ik er nog 2 kleuren aan toegevoegd (xf-62 en xf-52), waardoor een net 3-kleurig cammo schema onstond. Nadat de verf enige tijd kon drogen, heb ik de decals (uit de kit) aangebracht. Nog weer even later heb ik filters (p245) en een wash (p302) toegepast. Toen dit droog genoeg leek heb ik de onderste helft van de tank nog bewerkt met een moddertje van pigmenten (vallejo 73102) opgelost in water. Hierbij heb ik er voor gekozen het model niet te vies te maken, omdat het tenslotte wel de bedoeling was hem als tank en niet als modderklomp op de showtafel te plaatsen.

Als ik het zo opschrijf lijkt het nog minder werk dan het in werkelijkheid was. Hoe veel tijd ik uiteindelijk aan het model heb gespendeerd, exclusief wachttijden voor het drogen en de werkzaamheden aan mijn andere model (stalin 4) denk ik een uur of 6.

Ik heb een foto`s bijgevoegd, die ik thuis gemaakt heb.
andre%202a.jpg

andre%203a.jpg

andre%201a.jpg

andre%204a.jpg

Bovenaan