Mammut V143 FuMO 52 Cap Fagnet Fecamp 1/35

Nog volop bezig er komen aan beide zijdes nog tobrucks aan en er moeten ook nog 3 X generatoren geplaatst worden en een fase verschuiver( grote driehoekige schakelaar waar mee de radarbundel 50 gr kon zwenken het bereik was 300 km ). wel makkelijk de Duitsers hadden van elke bunker een tekening even alle maten omrekenen naar 1/35 er komen ook nog 12 arbeiders van Organisatie Todt bij dat wordt wel volgend jaar

143df623-15a4-4e77-b6a9-f76685a74d24.webp20250930_223434.webp20251230_222134.webp20251231_130915.webp20251231_131511.webp20251231_131257.webp

Laatst bewerkt:
Dat is nogal een apparaat 🙂

Jemigdepemig..... 😵‍💫😵‍💫

Als je deze stevig genoeg hebt gemaakt kun je hem wel mooi gebruiken om je tv aan op te hangen... 😉

Indrukwekkend model Rob 👍 scratchbuild neem ik aan ? hoe dan ook knap werk !

En ik maar klagen dat een LEGUAAN niet in mijn vitrinekast gaat passen.
Gedurfd en origineel project.
Dat wordt DE blikvanger op de ESM 2026

Daar heeft deze radar niet gestaan deze stond in Wijk aan Zee en Duindorp, alleen het type Mammut wat ik heb gebouwd stond weer alleen op Cap Fagnet Fecamp Frankrijk op deze rots , en het verhaal is dat de radar daar nooit is gebouwd alleen de onderbunker D-Day was net gebeurt .
de onderdelen voor het radar scherm zijn op 5 juni gearriveerd

Cap_Fagnet,_Fécamp_99.webp

Had de radar wel voor D-Day daar gestaan dan hadden de Duitsers de invasie vloot kunnen zien want de Mammut had een bereik van 300 km

Laatst bewerkt:
Net als botenbouwers misschien, in een op maat gemaakte houten kist?

Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze belangstelling (en de omvang van de hobbykamer 😉)

Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze belangstelling (en de omvang van de hobbykamer 😉)
De ontwikkeling van de Duitse radar in 3 jaar tijd is ongelofelijk de eerste Wurzburg 39 D bereik 35 km , Wurzburg Riese bereik 75 km, Freya bereik 150 km, Wassermann en Mammut bereik 300 km in april 1944 konden de Duitsers al op de vliegvelden in Engeland kijken wat er klaar stond aan bommenwerpers die naar Duitsland gingen, het probleem was ook dat de vliegtuigen steeds harder gingen ,de radar met bereik 35 km was binnen 1 minuut het vliegtuig bij de radar , 75 km was het vliegtuig binnen 5 min bij de radar ,150 km 30 min , 300 km was vliegtuig binnen 50 min bij de radar dan hadden ze alle tijd om de nachtjagers en FLAK te organiseren welke routes de bommenwerpers gingen vliegen .
Wat helemaal grappig was dat de Duitsers alles blindeerde s'nachts dat er voor de RAF geen herkennings punten waren , maar 1 ding vergaten ze , de vliegtuigen volgde het zilveren lint wat beschenen werdt door de maan dat waren de rivieren ,ze volgde de nieuwe Maas dan de Waal dan de Rijn die in het Rhurgebied uit kwam waar de Duitse wapen fabrieken stonden.
De oorlog had anders verlopen als de Mammut van Cap Fagnet in Fecamp eerder klaar was geweest de onderdelen van de radar kwamen pas op 5 juni 1944 aan in Fecamp hij is niet meer opgebouwd, de radar die daar stond was een wurzburg Riese bereik 75 km en een Freya bereik 150 km , had de Mammut bereik 300 km eerder klaar geweest dan hadden ze de invasie vloot ontdekt.
Mijn hobby kamer is 2,5 X 3 mtr er staat ook nog een bed in en 2 grote kasten eigenlijk moet ik de woonkamer hebben

The Mammut was de eerste Phase array antenne alle voorgaande types waren draaibaar , Maar de Mammut was ook draaibaar met een vast scherm de radar bundel stond 100 gr recht voor uit over 300 km maar kon door de kompensator kon hij 50 gr electronische zwenken van links naar rechts .alleen had hij een heel groot nadeel , hij kon 100 gr voor uit en 100 gr achter uit kijken ,maar hij kon niet 80 graden op zij links en rechts wat totaal 360 graden is , de Mammut van Fecamp was in onderdelen op 5 juni 1944 gearriveerd , hij is niet meer opgebouwd omdat de geallieerden in de 80 graden zone waren geland .
51.webpv143-fecamp4.webpv143-fecamp1.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wiel links dat werdt gebruikt om de faseverschuiver 55 graden te laten zwenken dat moet ik ook nog maken , de radar bundel kwam 300 km ver , dan kon je hem 55 graden laten zwenken naar links of rechts, dat is 1/8 ste van 360 graden dan kan je een gebied van 500 km afzoeken van Plymouth tot Dover
481119742_568476952907480_991891601781153516_n.webp

Ook al zou deze geplaatst zijn, dan is dit toch doel nummer een voor Bomber Command? Net als in 1940 bij de aanloop van de Battle of Britain waren de radarposten de eerste die de klappen ontvingen.

de beide partijen hebben nooit elkaars radars gebombardeert

Laatst bewerkt door een moderator:
the home chain was een makkelijk doelwit

Terug
Bovenaan