Machtig De tank van de generaal 1/35

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Misschien is dit een oplossing:

573c73a0-4578-11e4-8841-a2e5386cea31.jpg

Ik weet dat het een beetje vreemd is bij een niet-realistisch getekend stripverhaal, maar als je aanneemt dat de vrouw naast de tank op deze tekening van gemiddelde lengte is, kun je uitrekenen hoe hoog de tank zelf moet zijn.

Als ik dat even doe in Photoshop is ze grofweg 2 eenheden hoog, en het midden van het commandantsluik tot de grond is zeg maar 3,3 eenheden. Gemiddelde lengte voor een Nederlandse vrouw in 1985 (toen deze klok uitgebracht werd) was 1,66 m, wat de tank dus 1,66 ÷ 2 × 3,3 = 2,7 m hoog zou maken. In 1:35 is dat 7,8 cm.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
Ik zou het vinden als je straks twee keer moet kijken: "is dit nou een geintje of niet?" Daarom ook de voorkeur voor een iets groter formaat.

Ook het model in 1:72 van lang geleden, was een inschatting van hoe groot De Echte Tank geweest zou zijn.
Die is nu wel twee maal zo groot gemaakt, maar als ie toen te klein was, wordt ie nu weer te klein.
Fotoshop is gewillig en geeft een +10% voorproefje ...

Bekijk bijlage 11153
Op deze foto ziet de Tank er naar mijn smaak wel veel 'echter' uit, al zal dat zijn omdat-ie naast die Stuart staat.
Realisme vind ik minder belangrijk, maar een iets groter formaat is wel praktisch voor degenen die er figuren in willen maken.
Ikzelf zal niet heel veel moeite hebben met het gewillige putty, maar wanneer men een plastic figuur wil converteren zal dat met
de huidige afmetingen toch wat lastiger zijn (zoals Arne liet zien).
Maar als de Tank toch iets groter wordt beloof ik dat ik niet zal klagen...😎

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Gisteren kreeg ik het boek "De Generaal gaat integraal, Deel 1". Reden om nog eens naar het vroege type te kijken.
Ik wil namelijk het liefst de versie bouwen uit de eerste strip.

Ten opzichte van de geprinte versie betekent dat enkele aanpassingen:
  • Het velours d'Utrecht waarmee het interieur van de vroege versie is uitgevoerd heeft een iets andere kleur en moest worden aangepast.
  • De loop is langer en heeft een soort mondingsrem
  • Het achterdek is verlaagd
  • de uitlaat zit hoger tegen de achterkant aan
  • het reserve loopwiel ontbreekt en de jerrycan zit links
  • een hijsoog op de toren
  • de cilinder vormige dingen (benzinetank? uitlaat?) op de spatborden zijn nog rechthoekig
  • Het personeelscompartiment heeft een verdikking (extra pantser) aan beide zijden.
Dus ... hopla de zaag er in.

IMG_0939.jpg IMG_0940.jpg

Dit vroegste type had geen toprollers. Maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om dat aan te passen.
De tracks hangen er nu zo mooi overheen. Dat moet maar zo blijven.
Dus dit moet het worden.
De compressor kan aan.

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Mijn creatie😢 Nee joh, zonder gekkigheid. Het modelletje leent zich hier juist prima voor. Ben benieuwd in farbe😉

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
De werkelijkheid bestaat niet.

Moet het cijfer 1 in wit of in rood en hoe ziet het uniform van de soldaat er uit?
Het blijkt dat dezelfde strips in verschillende kleurstellingen zijn uitgegeven.
Links de originele uit PEP juli 1971 en rechts de heruitgave in "De Generaal Gaat Integraal" Deel I
2.jpg 1.jpg

"WILDE BERTHA" komt uiteindelijk in het zwart. Dit is maar een proefje. Nu ergens de juiste lettergrootte bestellen.

IMG_0941.jpg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Die 1 is net wat te groot en te strak voor mijn gevoel. Ga je trouwens ook diorama bouwen?

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Ga je trouwens ook diorama bouwen?
Nope.

En inderdaad, die 1 is maar liefst 20% te groot. Hoopte desondanks dat niemand het zou zien. :nouja:
Nu is het ROCKWELL EXTRA BOLD 72 pts en het moet dus teruggebracht worden naar 60 pts.

(voor deze maat van het model. Wordt ie groter? dan groeit het mee natuurlijk)

Laatst bewerkt:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
De werkelijkheid bestaat niet.

Moet het cijfer 1 in wit of in rood en hoe ziet het uniform van de soldaat er uit?
Het blijkt dat dezelfde strips in verschillende kleurstellingen zijn uitgegeven.
Links de originele uit PEP juli 1971 en rechts de heruitgave in "De Generaal Gaat Integraal" Deel I
Bekijk bijlage 11332 Bekijk bijlage 11331

"WILDE BERTHA" komt uiteindelijk in het zwart. Dit is maar een proefje. Nu ergens de juiste lettergrootte bestellen.

Bekijk bijlage 11334

De tank ziet er al fantastisch uit :p
Het rode nummer oogt goed en wat het uniform van de Soldaat betreft...de PEP kleur oogt meer klassiek dan het nieuwe groen in
mijn beleving. Mijn advies : maak er wat moois van 😁😉

EricReist

Lid van de TWENOT
In het eerste album (1981) is het cijfer ook wit maar dit is de 'reguliere' generaal, niet de allereerste versie die de albums niet heeft gehaald. En hier is de koepel al een echt blok zonder mondingsrem itt de eerste pilots met schuine voorkant

20210725_151744.jpg

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Geinig is ook dat er twee verhalen zijn geschreven die DE TANK heten. In de eerste krijgt de generaal DE tank voor zijn verjaardag. In de tweede krijgt hij een upgrade van de tank voor zijn verjaardag. De verhaallijn is het zelfde: De tank wil eerst niet starten en ramt daarna een boerderij.
Niet alleen de lijn is het zelfde, het zijn vrijwel dezelfde tekeningen op de zelfde plaats op de pagina en soms dezelfde teksten. #Duurzaam
b.jpga.jpg

Laatst bewerkt:

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Grappig om te merken dat ik zó ben ingesteld op HAAKS en RECHT, dat ik automatisch een nette één heb gemaakt.
Ook de tekst WILDE BERTHA is door Peter de Smet gewoon met de hand geschreven in de tekening.
Dus NIX afwrijfletters ARIAL BOLD van 1,8 mm, gewoon met de Rotring pen uit het vuistje.
En dat loste ook mijn vraag op of de 1 nu wel of niet een zwart randje moet hebben en hoe dik dan?
(In de strip heeft ommers alles een randje...) Gewoon met de pen er langs.

IMG_0944.jpg

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Yep, dat ziet er veel beter uit :+:
en ben het met je eens dat we onszelf niet al te serieus moeten nemen... goh waar strips al niet goed voor zijn ;)

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Ik denk dat dit hem maar moet zijn

IMG_0946b.jpg
Er moet nog een wash overheen, en wellicht moet een tank die het zo zwaar heeft in het leven, ook nog de nodige chipping.
Maar voor dit moment voldoende.
Het is de proef versie en volstaat voor een beoordeling.

IMG_0947.jpg
Ik heb nog even de set Tail Lights & Lenses bijbesteld, heeft toch een leuk effect.

IMG_0948.jpg
Samenvattend:
  • perfecte pasvorm,
  • zeer herkenbaar ontwerp
  • geschikt voor kinderen van 55 en ouder
  • ook te bouwen zonder handleiding, alles wijst zich vanzelf
  • prettig materiaal, makkelijk te schuren, lijmen en zagen.
  • Als enige tip-van-Flip (en hij is al voorbij gekomen) zou ik adviseren hem 10 tot 15% groter uit te voeren.
Dat helpt in de FOC, bij het zoeken van figuren en in de participatie in de vitrinekast.

IMG_0949.jpg

Bouwtip voor straks:
Niet gelijk gaan plakken maar tracks en loopwielen eerst op kleur brengen.
Het geeft anders heul veul gepruts om ze netjes af te plakken voor het spuiten.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De verhaallijn is het zelfde: De tank wil eerst niet starten en ramt daarna een boerderij.
Dit kan geen toeval zijn: dit verhaal speelt zich af in Wezep

Mario Wens

Lid van de TWENOT
Net voor mijn tijd. Ik las bij onze kapper in de zomer van 1972 de Pep in de leesmap die ze daar hadden, en was door 'De Generaal' meteen verkocht. Dit was heel wat leuker dan de Donald Duck waar wij thuis een abonnement op hadden! Ik heb net zo lang gezeurd tot de DD plaats maakte voor de Pep, en nooit spijt gehad. Ik heb alle nummers keurig bewaard, en kijk ze nog regelmatig in. Ik begon bij nummer 38, en viel met mijn neus in de boter: in nummer 37 begon de Smets 'Joris PK', die serie mag ook wel eens opnieuw worden uitgegeven trouwens.

PEP-37-1972.jpg

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Je moet voor de grap deze foto in de breedte samenpersen…. De gelijkenis is verbluffend!138AFE12-7071-4E03-BDA7-46469A154405.jpeg

Bovenaan