Maarten Weers
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Britse leger 1944
- Schalen
- 1:35
Even geen sherman rupsen meer, tijd voor wat anders...
Resin kit, no K064.
- Bronnen -----------------------------------------------------------------------------
Organistatie:
http://www.warwheels.net/BritACsInEurope44_45BROWN.html
Restauratie:
http://users.pandora.be/krisz/index.htm
http://www.primeportal.net/trucks/de_craecker/t17e1_photos.htm
Data:
http://ww2armor.jexiste.fr/USArmor/Files/2-Vehicles/2-ArmoredCars/T17E1.htm
- Andere merken (1:35) -----------------------------------------------------------------------------
Bronco komt een dezer dagen uit met een schitterend model.
http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/bronco_cb35011.htm
Verder komt ook Italeri met een Staghound.
bron: http://www.schoedel-gmbh.de
Adviesprijs 34 euro, ruim 70 gulden dus
- Geschiedenis -----------------------------------------------------------------------------
In July 1941, Ordnance Department ordered the realization of a medium armoured car armed with the gun of 37 mm on the basis of British specifications, large amateurs of this kind of vehicle. Two versions in fact were ordered, one with 4 wheels and the other with 6 wheels. Chevrolet accepted the contract for the model of 4 wheels which was baptized T17E1. The prototype was finalized at the end of 1941 and the tests gave satisfaction. An order of 2000 specimens was immediately carried out. On this total, 300 specimens were reserved to the British who baptized them Staghound. As the American army were not interested, it is all the production which was yielded to the British (2844 specimens).
The T17E1 which was a medium vehicle in theory weighed approximately 15 tons what was rather heavy. It was propelled by two engine GMC 270 developing each one 97 hp, distributing their power to the four driving wheels. This group-engine allowed Staghound a maximum speed on road of 89 km/h and the 423 L of gasoline of itsfuel tanks allowed it an autonomy of approximately 800 km. Two retractable fuel tanks were assembled on each sides of the hull between the wheels. The crew of Staghound was composed of 5 men: the driver and his assistant in the hull, the commander, the loader and the gunner in the turret. The access to the vehicle was made via the two trap doors present behind the steering wheels or the trap doors of the turret. The turret was armed with the gun of 37 mm M6 flanked of a coaxial machine-gun .30cal (7.62 mm). The hull was also equipped with a .30cal machine-gun. Staghound embarked approximately 100 projectiles of 37 mm and 5000 rounds of 7.62 mm. The turret was equipped with a hydraulic system of rotation but the elevation of the gun was done manually via a wheel. The gun was equipped with a gyrostabilisator who allowed its use in move. The gun of 37 mm M6 had a length of 56 calibers and an initial speed varying between 776 and 884 m/s. The gun of 37 mm could transpierce 48 mm of shielding under 30° to 500 m. It fired only perforating projectiles. The gun had a full traverse of 360° and an elevation of 45° and a depression of 10°. The breech-block of M6 was semi-automatic.
bron: http://ww2armor.jexiste.fr
- Bouwverslag -----------------------------------------------------------------------------
25-03-2007
De eerste uitdaging presenteert zich al: Spatborden moeten worden vervangen door latoenkoper. 8)
---------
27-03-2007
Malletje maken van papier, vervolgens overtrekken op koperplaat. Deze is 0,3mm dik.
Mbv een stevige schaar de vorm uitknippen.
Door het knippen krult het plaatwerk behoorlijk. Een stevig aambeeld in combinatie met dito hamer biedt dan uitkomst.
De plaat laat zich envoudig vormen, hiervoor maak ik gebruik van een bezemsteel.
Een koperdraad wordt aan de buitenzijde gesoldeerd. Dit moet de afronding van het plaatswerk gaan voorstellen. Door nu de rand erboven rond te vijlen krijgt het geheel een afgerond uiterlijk.
En hier moeten ze dan komen te zitten. Beugeltjes en bijbehorende klinknagels komen nog.
---------
08-04-2007
Mbv pen/gat verbinding worden de spatborden aan de romp vast gezet.
Zowel de assen als de wielen worden uitgehold en voorzien van een koperen pen. Dit heeft twee redenen:
1) Verbinding van wiel op onderstel kan het totale gewicht goed dragen. (ook na enkele jaren is dit wel prettig )
2) Na het toevoegen van een druppeltje lijm op de pen word het wiel op de as geschoven. Ik kan nu, vanwege de koperen pen, het wiel nog een beetje uitrichten door het geheel iets te verbuigen.
Het begin is er...
---------
16-04-2007
Afdekplaat voor ventilatierooster motorcompartiment
PE losgemaakt van frame, rechts de buigmal (Werd meegeleverd als resin deel).
Plaatje buigen over mal.
In de ronde hoeken wil het materiaal terugveren. D.m.v. een boortje op wordt de ronding doorgedrukt. Dit moet voorzichtig gebeuren. Iets te hard en je hebt een probleem; terugbuigen is er nl niet bij.
Steunribben bevestigen.
Eerst maar mijn derde handje erbij gehaald. Ooit gewonnen op een TWENOT Loterij.
Vloeimiddel aan stripje getreken en inklemmen. Daarna klein stuk tin afgeknipt en in het hoekje gelegd.
Vlammenwerper erop en vast zit ie.
Tweede stripje erbij, wat lastiger. De soldeer is echter zo'n dun vliesje dat je er na het schilderen niets meer van ziet. Kan trouwens toch niet want het zit aan de onderkant van de kap.
Rooster en kap zwartgeschilderd. Na montage kom je er niet meer tussen.
Uitlaten voorbewerkt. Messing stiftjes zorgen ook hier voor een degelijke verbinding.
Uitlaten na motage.
---------
21-04-2007
JW Mol had het loopje direkt verstuurd waardoor ik lekker verder kon met de toren.
Lopen van kanon en coax erafgehaald en mantel uitgehold.
Daarna de nieuwe messing loop erin. De .30 coax heb ik vervangen door een versie uit de reverse doos. De losse lopen zorgen ervoor dat ze ook echt los zijn t.o.v. de mantel. Daarnaast is de detailering van de lopen ook stukken beter.
---------
18-05-2007
De nodig details toegevoegd aan romp en toren. De resin gegotenpompstok wilde ik vervangen door een 'los' examplaar. Beugels maak ik van een stukje overgebleven PE.
M.b.v. een klinknagelpersje, wat ik jaren geleden gekocht heb op een modelspoorbeurs, pers ik deukjes in de achterkant van het materiaal.
Aan de bovenkant zit een stift die in een matrijs geperst wordt. Stift en matrijs zijn, om een andere diameter te krijgen, verwisselbaar.
De stift wordt mbv een handel naar beneden gedrukt.
Naast de matrijs kan nog een geleider geplaatst worden om meerdere nagels mooi op rij te krijgen.
Het moeilijkste is nog met materiaal correct op de matrijs te hebben liggen, daarna is het kinderspel.
Het eindresultaat.
Voor een ieder die meer wil weten over dit produkt, hier de firma sticker.
Vervolgens nog even onder de houd-en-vast machine (Bedankt voor het lenen Hugo) en klaar zijn de beugeltjes. Zoals je ziet kunnen ze een beetje krom staan. Dit duw ik nog recht mbv een heel kleine priemetje icm de optivisor.
Koplampen voorzien van koperen stiftjes om e.e.a. beter te kunnen monteren.
Tamiya jerrycan samen met PE riempjes zien er veel beter uit dan de orginele AA gegoten versie.
Koperdraad om handgrepen op het motordek mee te maken.
Nieuwe luikjes van Accurate Armour ontvangen, de oude waren zeer slecht gegoten.
Enkele overzichts opnamen:
De eerste fase van ontwerp van de bemanning. Koppen, rompen en straks ook de armen komen uit de verzameldoos.
---------
24-06-2007
Een overzicht van het gehele model voordat deze ed spuitcabine in gaat. Enkele dekenrollen liggen nu nog los. Ze worden na beschildering pas vastgelijmd.
Ik vond een document waarin vermeld werd hoe de bemanning een eigen warmwater systeem gemaakt had. Een oude granaathuls werd voorzien van een kraantje en vervolgens vastgebonden aan de uitlaat. Vul de huls 's-morgens met water, maak de nodige kilometers zodat rond een uur of vier 's-middags het gebruikelijke bakje thee klaar gemaakt kan worden. (Engelser kan het toch niet he?) Geeft in ieder geval een zeer apart auroma...
Zeil gemaakt van verdunde loodplaat. Ik heb ooit een rolletje van een TWENOT lid gekregen (kweet nie meer wie )
Ook de bemanning is nu geheel compleet na armen en handen te hebben toegevoegd.
Verder heb ik besloten er een Poolse verkenningswagen van te maken zoals deze in de omgeving van Breda hebben rondgereden. Via Hugo Gielkens (nogmaals bedankt ) de decals gekrgen die ik miste: twee 'PL' logo's en twee 'Vleugels' .
Iemand nog suggesties voordat de wagen de spuitcabine in rijdt?
Groeten Maarten
---------
01-07-2007
Nieuw onderwerp, nieuwe vragen.
Ik heb besloten de wagen toe te laten behoren aan een verkenningseenheid van de 1e Poolse Panzerdivisie ten tijde van de bevrijding van Breda.
Gevonden links over eenheid:
http://en.wikipedia.org/wiki/1st_Polish_Armoured_Division#Belgium_and_the_Netherlands
http://www.1e-poolse-pantserdivisie.nl
http://www.vereniging-1epoolsepantserdivisie-nederland.nl
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11n1polisheng.html
Vooral deze link geeft me de nodige informatie over mijn gekozen eenheid:
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11spolisheng.html
De kentekens die ik nu heb zijn:
bron: http://www.civilization.ca
Deze komen op de linkerpatborden.
bron: http://www.civilization.ca
Voor en achter in het midden op de romp.
bron: www.12mbdragoons.com
Een gele schijf met daarin mbv zwarte cijfers 14.
Voor in het midden op de romp.
bron: wikimedia
Deze komen op de rechterspatborden.
Mijn vragen:
1) Kan iemand bevestigen of het linker symbool, deze dus
op de staghound thuis hoort?
2) Heeft iemand nog een serienummer, zoals de T nummers op de tanks?
---------
17-07-2007
Mijn vragen betreffende de f Nummers hebben heel wat reacties teweeg gebracht. Zowel op dit forum als via Missing Links hebben me enorm veel info gegeven. Het nummer licht nu dan ook vast. Het wordt een wagen van het hoofdkwartier. Ik ga e.e.a. nog op een rijtje zetten. Hierover later meer.
Verder nog wat geschilderd maar nog lang niet klaar. Snel even wat foto's geschoten uit de losse pols om een indruk te krijgen.
---------
26-08-2007
Vandaag nog wat details verwerkt aan de Staghound. Floris is verder gegaan met zijn Stug3 (zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=13535&start=20 ) waardoor er bij mij van precies schilderen niet zo veel terecht kwam. Ben dan ook begonnen met het ondergrondje.
De basis: Allesvuller op te kleuren met plakaatverf, berkenzaadjes en Basilicum en pigment (Italiaanse Omber, staat niet op de foto)
Verder een schilderijlijstje welke dichtgelijmd wordt met een plankje. (Glas eruit halen, kun je je behoorlijk aan bezeren!)
Afplakken met schilderstape zodat alles netjes schoon blijft.
Ik gebruik allesvuller omdat deze reeds een grove structuur heeft. Je kunt ook gips gebruiken en deze bijvuller met bv schelpenzand. De allesvuller bijkleuren met plakaatverf. Deze verf is goedkoop en eenvoudig met water te verdunnen/schoon te maken. Het papje uitsmeren in het lijstje en dan de pigment heel dun uitstrooien over het oppervlak. Met een grote kwast vervolgens de pigment heel voorzichtig uitsmeren zodat alles de juiste kleur krijgt. Omdat de allesvuller nog niet uitgehard is wordt de pigment direct opgezogen zodat deze lekker vast komt te zitten.
Heki gras wordt gebruikt om het geel wat groener te maken.
Enkele Berkenzaadjes en een beetje Basilicum zorgen voor een najaars uiterlijk.
Foto's van Staghound volgen nog.
---------
06-09-2007
Bemanning afwerken (emblemen opzoeken. Bleek dat de Polen een zwart en een bruin schouderembleem hadden. )
Laatste decals erop, Geen Fje voorhanden om het serienummer compleet te maken dus die maar zelf ervoor geschilderd.
Het is eindelijk zover, de Staghound staat op zijn ondergrondje. Even een nylondraadje aan het plankje vastgemaakt, gaatje boren door de romp in mijn vinger, rustig blijven en niets laen vallen. Boor langszaam terughalen en alles rustig op tafel zetten. Dan even HEEL HARD GILLEN om vervolgens te denken wat een enorm rund je toch bent om in je eigen vingers te boren.
Als enige moeten de antennes er nog op. Gaat dit weekend gebeuren.
En nu de foto's. Ik moet nog eens rustig gaan bestuderen hoe goede foto's te maken met kunstlicht. De kleuren komen nu nogal hard over. Vooral het groen 'trekt' nogal.
Groeten Maarten
Resin kit, no K064.
- Bronnen -----------------------------------------------------------------------------
Organistatie:
http://www.warwheels.net/BritACsInEurope44_45BROWN.html
Restauratie:
http://users.pandora.be/krisz/index.htm
http://www.primeportal.net/trucks/de_craecker/t17e1_photos.htm
Data:
http://ww2armor.jexiste.fr/USArmor/Files/2-Vehicles/2-ArmoredCars/T17E1.htm
- Andere merken (1:35) -----------------------------------------------------------------------------
Bronco komt een dezer dagen uit met een schitterend model.
http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/bronco_cb35011.htm
Verder komt ook Italeri met een Staghound.
bron: http://www.schoedel-gmbh.de
Adviesprijs 34 euro, ruim 70 gulden dus
- Geschiedenis -----------------------------------------------------------------------------
In July 1941, Ordnance Department ordered the realization of a medium armoured car armed with the gun of 37 mm on the basis of British specifications, large amateurs of this kind of vehicle. Two versions in fact were ordered, one with 4 wheels and the other with 6 wheels. Chevrolet accepted the contract for the model of 4 wheels which was baptized T17E1. The prototype was finalized at the end of 1941 and the tests gave satisfaction. An order of 2000 specimens was immediately carried out. On this total, 300 specimens were reserved to the British who baptized them Staghound. As the American army were not interested, it is all the production which was yielded to the British (2844 specimens).
The T17E1 which was a medium vehicle in theory weighed approximately 15 tons what was rather heavy. It was propelled by two engine GMC 270 developing each one 97 hp, distributing their power to the four driving wheels. This group-engine allowed Staghound a maximum speed on road of 89 km/h and the 423 L of gasoline of itsfuel tanks allowed it an autonomy of approximately 800 km. Two retractable fuel tanks were assembled on each sides of the hull between the wheels. The crew of Staghound was composed of 5 men: the driver and his assistant in the hull, the commander, the loader and the gunner in the turret. The access to the vehicle was made via the two trap doors present behind the steering wheels or the trap doors of the turret. The turret was armed with the gun of 37 mm M6 flanked of a coaxial machine-gun .30cal (7.62 mm). The hull was also equipped with a .30cal machine-gun. Staghound embarked approximately 100 projectiles of 37 mm and 5000 rounds of 7.62 mm. The turret was equipped with a hydraulic system of rotation but the elevation of the gun was done manually via a wheel. The gun was equipped with a gyrostabilisator who allowed its use in move. The gun of 37 mm M6 had a length of 56 calibers and an initial speed varying between 776 and 884 m/s. The gun of 37 mm could transpierce 48 mm of shielding under 30° to 500 m. It fired only perforating projectiles. The gun had a full traverse of 360° and an elevation of 45° and a depression of 10°. The breech-block of M6 was semi-automatic.
bron: http://ww2armor.jexiste.fr
- Bouwverslag -----------------------------------------------------------------------------
25-03-2007
De eerste uitdaging presenteert zich al: Spatborden moeten worden vervangen door latoenkoper. 8)
---------
27-03-2007
Malletje maken van papier, vervolgens overtrekken op koperplaat. Deze is 0,3mm dik.
Mbv een stevige schaar de vorm uitknippen.
Door het knippen krult het plaatwerk behoorlijk. Een stevig aambeeld in combinatie met dito hamer biedt dan uitkomst.
De plaat laat zich envoudig vormen, hiervoor maak ik gebruik van een bezemsteel.
Een koperdraad wordt aan de buitenzijde gesoldeerd. Dit moet de afronding van het plaatswerk gaan voorstellen. Door nu de rand erboven rond te vijlen krijgt het geheel een afgerond uiterlijk.
En hier moeten ze dan komen te zitten. Beugeltjes en bijbehorende klinknagels komen nog.
---------
08-04-2007
Mbv pen/gat verbinding worden de spatborden aan de romp vast gezet.
Zowel de assen als de wielen worden uitgehold en voorzien van een koperen pen. Dit heeft twee redenen:
1) Verbinding van wiel op onderstel kan het totale gewicht goed dragen. (ook na enkele jaren is dit wel prettig )
2) Na het toevoegen van een druppeltje lijm op de pen word het wiel op de as geschoven. Ik kan nu, vanwege de koperen pen, het wiel nog een beetje uitrichten door het geheel iets te verbuigen.
Het begin is er...
---------
16-04-2007
Afdekplaat voor ventilatierooster motorcompartiment
PE losgemaakt van frame, rechts de buigmal (Werd meegeleverd als resin deel).
Plaatje buigen over mal.
In de ronde hoeken wil het materiaal terugveren. D.m.v. een boortje op wordt de ronding doorgedrukt. Dit moet voorzichtig gebeuren. Iets te hard en je hebt een probleem; terugbuigen is er nl niet bij.
Steunribben bevestigen.
Eerst maar mijn derde handje erbij gehaald. Ooit gewonnen op een TWENOT Loterij.
Vloeimiddel aan stripje getreken en inklemmen. Daarna klein stuk tin afgeknipt en in het hoekje gelegd.
Vlammenwerper erop en vast zit ie.
Tweede stripje erbij, wat lastiger. De soldeer is echter zo'n dun vliesje dat je er na het schilderen niets meer van ziet. Kan trouwens toch niet want het zit aan de onderkant van de kap.
Rooster en kap zwartgeschilderd. Na montage kom je er niet meer tussen.
Uitlaten voorbewerkt. Messing stiftjes zorgen ook hier voor een degelijke verbinding.
Uitlaten na motage.
---------
21-04-2007
JW Mol had het loopje direkt verstuurd waardoor ik lekker verder kon met de toren.
Lopen van kanon en coax erafgehaald en mantel uitgehold.
Daarna de nieuwe messing loop erin. De .30 coax heb ik vervangen door een versie uit de reverse doos. De losse lopen zorgen ervoor dat ze ook echt los zijn t.o.v. de mantel. Daarnaast is de detailering van de lopen ook stukken beter.
---------
18-05-2007
De nodig details toegevoegd aan romp en toren. De resin gegotenpompstok wilde ik vervangen door een 'los' examplaar. Beugels maak ik van een stukje overgebleven PE.
M.b.v. een klinknagelpersje, wat ik jaren geleden gekocht heb op een modelspoorbeurs, pers ik deukjes in de achterkant van het materiaal.
Aan de bovenkant zit een stift die in een matrijs geperst wordt. Stift en matrijs zijn, om een andere diameter te krijgen, verwisselbaar.
De stift wordt mbv een handel naar beneden gedrukt.
Naast de matrijs kan nog een geleider geplaatst worden om meerdere nagels mooi op rij te krijgen.
Het moeilijkste is nog met materiaal correct op de matrijs te hebben liggen, daarna is het kinderspel.
Het eindresultaat.
Voor een ieder die meer wil weten over dit produkt, hier de firma sticker.
Vervolgens nog even onder de houd-en-vast machine (Bedankt voor het lenen Hugo) en klaar zijn de beugeltjes. Zoals je ziet kunnen ze een beetje krom staan. Dit duw ik nog recht mbv een heel kleine priemetje icm de optivisor.
Koplampen voorzien van koperen stiftjes om e.e.a. beter te kunnen monteren.
Tamiya jerrycan samen met PE riempjes zien er veel beter uit dan de orginele AA gegoten versie.
Koperdraad om handgrepen op het motordek mee te maken.
Nieuwe luikjes van Accurate Armour ontvangen, de oude waren zeer slecht gegoten.
Enkele overzichts opnamen:
De eerste fase van ontwerp van de bemanning. Koppen, rompen en straks ook de armen komen uit de verzameldoos.
---------
24-06-2007
Een overzicht van het gehele model voordat deze ed spuitcabine in gaat. Enkele dekenrollen liggen nu nog los. Ze worden na beschildering pas vastgelijmd.
Ik vond een document waarin vermeld werd hoe de bemanning een eigen warmwater systeem gemaakt had. Een oude granaathuls werd voorzien van een kraantje en vervolgens vastgebonden aan de uitlaat. Vul de huls 's-morgens met water, maak de nodige kilometers zodat rond een uur of vier 's-middags het gebruikelijke bakje thee klaar gemaakt kan worden. (Engelser kan het toch niet he?) Geeft in ieder geval een zeer apart auroma...
Zeil gemaakt van verdunde loodplaat. Ik heb ooit een rolletje van een TWENOT lid gekregen (kweet nie meer wie )
Ook de bemanning is nu geheel compleet na armen en handen te hebben toegevoegd.
Verder heb ik besloten er een Poolse verkenningswagen van te maken zoals deze in de omgeving van Breda hebben rondgereden. Via Hugo Gielkens (nogmaals bedankt ) de decals gekrgen die ik miste: twee 'PL' logo's en twee 'Vleugels' .
Iemand nog suggesties voordat de wagen de spuitcabine in rijdt?
Groeten Maarten
---------
01-07-2007
Nieuw onderwerp, nieuwe vragen.
Ik heb besloten de wagen toe te laten behoren aan een verkenningseenheid van de 1e Poolse Panzerdivisie ten tijde van de bevrijding van Breda.
Gevonden links over eenheid:
http://en.wikipedia.org/wiki/1st_Polish_Armoured_Division#Belgium_and_the_Netherlands
http://www.1e-poolse-pantserdivisie.nl
http://www.vereniging-1epoolsepantserdivisie-nederland.nl
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11n1polisheng.html
Vooral deze link geeft me de nodige informatie over mijn gekozen eenheid:
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11spolisheng.html
De kentekens die ik nu heb zijn:
bron: http://www.civilization.ca
Deze komen op de linkerpatborden.
bron: http://www.civilization.ca
Voor en achter in het midden op de romp.
bron: www.12mbdragoons.com
Een gele schijf met daarin mbv zwarte cijfers 14.
Voor in het midden op de romp.
bron: wikimedia
Deze komen op de rechterspatborden.
Mijn vragen:
1) Kan iemand bevestigen of het linker symbool, deze dus
op de staghound thuis hoort?
2) Heeft iemand nog een serienummer, zoals de T nummers op de tanks?
---------
17-07-2007
Mijn vragen betreffende de f Nummers hebben heel wat reacties teweeg gebracht. Zowel op dit forum als via Missing Links hebben me enorm veel info gegeven. Het nummer licht nu dan ook vast. Het wordt een wagen van het hoofdkwartier. Ik ga e.e.a. nog op een rijtje zetten. Hierover later meer.
Verder nog wat geschilderd maar nog lang niet klaar. Snel even wat foto's geschoten uit de losse pols om een indruk te krijgen.
---------
26-08-2007
Vandaag nog wat details verwerkt aan de Staghound. Floris is verder gegaan met zijn Stug3 (zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=13535&start=20 ) waardoor er bij mij van precies schilderen niet zo veel terecht kwam. Ben dan ook begonnen met het ondergrondje.
De basis: Allesvuller op te kleuren met plakaatverf, berkenzaadjes en Basilicum en pigment (Italiaanse Omber, staat niet op de foto)
Verder een schilderijlijstje welke dichtgelijmd wordt met een plankje. (Glas eruit halen, kun je je behoorlijk aan bezeren!)
Afplakken met schilderstape zodat alles netjes schoon blijft.
Ik gebruik allesvuller omdat deze reeds een grove structuur heeft. Je kunt ook gips gebruiken en deze bijvuller met bv schelpenzand. De allesvuller bijkleuren met plakaatverf. Deze verf is goedkoop en eenvoudig met water te verdunnen/schoon te maken. Het papje uitsmeren in het lijstje en dan de pigment heel dun uitstrooien over het oppervlak. Met een grote kwast vervolgens de pigment heel voorzichtig uitsmeren zodat alles de juiste kleur krijgt. Omdat de allesvuller nog niet uitgehard is wordt de pigment direct opgezogen zodat deze lekker vast komt te zitten.
Heki gras wordt gebruikt om het geel wat groener te maken.
Enkele Berkenzaadjes en een beetje Basilicum zorgen voor een najaars uiterlijk.
Foto's van Staghound volgen nog.
---------
06-09-2007
Bemanning afwerken (emblemen opzoeken. Bleek dat de Polen een zwart en een bruin schouderembleem hadden. )
Laatste decals erop, Geen Fje voorhanden om het serienummer compleet te maken dus die maar zelf ervoor geschilderd.
Het is eindelijk zover, de Staghound staat op zijn ondergrondje. Even een nylondraadje aan het plankje vastgemaakt, gaatje boren door de romp in mijn vinger, rustig blijven en niets laen vallen. Boor langszaam terughalen en alles rustig op tafel zetten. Dan even HEEL HARD GILLEN om vervolgens te denken wat een enorm rund je toch bent om in je eigen vingers te boren.
Als enige moeten de antennes er nog op. Gaat dit weekend gebeuren.
En nu de foto's. Ik moet nog eens rustig gaan bestuderen hoe goede foto's te maken met kunstlicht. De kleuren komen nu nogal hard over. Vooral het groen 'trekt' nogal.
Groeten Maarten