Maarten Weers ---->Staghound Mk-I (update 06-09-2007)

Maarten Weers

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse leger 1944
Schalen
  1. 1:35
Even geen sherman rupsen meer, tijd voor wat anders...

accarm2.gif
K64a.jpg

Resin kit, no K064.

- Bronnen -----------------------------------------------------------------------------
Organistatie:
http://www.warwheels.net/BritACsInEurope44_45BROWN.html

Restauratie:
http://users.pandora.be/krisz/index.htm
http://www.primeportal.net/trucks/de_craecker/t17e1_photos.htm

Data:
http://ww2armor.jexiste.fr/USArmor/Files/2-Vehicles/2-ArmoredCars/T17E1.htm

- Andere merken (1:35) -----------------------------------------------------------------------------
Bronco komt een dezer dagen uit met een schitterend model.
http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/bronco_cb35011.htm

Verder komt ook Italeri met een Staghound.
Ita-6459.jpg

bron: http://www.schoedel-gmbh.de
Adviesprijs 34 euro, ruim 70 gulden dus :oei:

- Geschiedenis -----------------------------------------------------------------------------

In July 1941, Ordnance Department ordered the realization of a medium armoured car armed with the gun of 37 mm on the basis of British specifications, large amateurs of this kind of vehicle. Two versions in fact were ordered, one with 4 wheels and the other with 6 wheels. Chevrolet accepted the contract for the model of 4 wheels which was baptized T17E1. The prototype was finalized at the end of 1941 and the tests gave satisfaction. An order of 2000 specimens was immediately carried out. On this total, 300 specimens were reserved to the British who baptized them Staghound. As the American army were not interested, it is all the production which was yielded to the British (2844 specimens).

The T17E1 which was a medium vehicle in theory weighed approximately 15 tons what was rather heavy. It was propelled by two engine GMC 270 developing each one 97 hp, distributing their power to the four driving wheels. This group-engine allowed Staghound a maximum speed on road of 89 km/h and the 423 L of gasoline of itsfuel tanks allowed it an autonomy of approximately 800 km. Two retractable fuel tanks were assembled on each sides of the hull between the wheels. The crew of Staghound was composed of 5 men: the driver and his assistant in the hull, the commander, the loader and the gunner in the turret. The access to the vehicle was made via the two trap doors present behind the steering wheels or the trap doors of the turret. The turret was armed with the gun of 37 mm M6 flanked of a coaxial machine-gun .30cal (7.62 mm). The hull was also equipped with a .30cal machine-gun. Staghound embarked approximately 100 projectiles of 37 mm and 5000 rounds of 7.62 mm. The turret was equipped with a hydraulic system of rotation but the elevation of the gun was done manually via a wheel. The gun was equipped with a gyrostabilisator who allowed its use in move. The gun of 37 mm M6 had a length of 56 calibers and an initial speed varying between 776 and 884 m/s. The gun of 37 mm could transpierce 48 mm of shielding under 30° to 500 m. It fired only perforating projectiles. The gun had a full traverse of 360° and an elevation of 45° and a depression of 10°. The breech-block of M6 was semi-automatic.

bron: http://ww2armor.jexiste.fr

- Bouwverslag -----------------------------------------------------------------------------
25-03-2007
webdsc8961mn5.jpg

De eerste uitdaging presenteert zich al: Spatborden moeten worden vervangen door latoenkoper. 8)
---------
27-03-2007
DSC_8967.jpg

Malletje maken van papier, vervolgens overtrekken op koperplaat. Deze is 0,3mm dik.

DSC_8968.jpg

Mbv een stevige schaar de vorm uitknippen.

DSC_8965.jpg

Door het knippen krult het plaatwerk behoorlijk. Een stevig aambeeld in combinatie met dito hamer biedt dan uitkomst. ;)

DSC_8969.jpg

De plaat laat zich envoudig vormen, hiervoor maak ik gebruik van een bezemsteel.

DSC_8970.jpg

Een koperdraad wordt aan de buitenzijde gesoldeerd. Dit moet de afronding van het plaatswerk gaan voorstellen. Door nu de rand erboven rond te vijlen krijgt het geheel een afgerond uiterlijk.

DSC_8976.jpg

En hier moeten ze dan komen te zitten. Beugeltjes en bijbehorende klinknagels komen nog.

---------
08-04-2007
dsc9048ss9.jpg

Mbv pen/gat verbinding worden de spatborden aan de romp vast gezet.
Zowel de assen als de wielen worden uitgehold en voorzien van een koperen pen. Dit heeft twee redenen:
1) Verbinding van wiel op onderstel kan het totale gewicht goed dragen. (ook na enkele jaren is dit wel prettig :nouja: )
2) Na het toevoegen van een druppeltje lijm op de pen word het wiel op de as geschoven. Ik kan nu, vanwege de koperen pen, het wiel nog een beetje uitrichten door het geheel iets te verbuigen.

DSC_9049.jpg

Het begin is er...

---------
16-04-2007

Afdekplaat voor ventilatierooster motorcompartiment
DSC_9056_1.jpg

PE losgemaakt van frame, rechts de buigmal (Werd meegeleverd als resin deel).

DSC_9057_1.jpg

Plaatje buigen over mal.

DSC_9058_1.jpg

In de ronde hoeken wil het materiaal terugveren. D.m.v. een boortje op wordt de ronding doorgedrukt. Dit moet voorzichtig gebeuren. Iets te hard en je hebt een probleem; terugbuigen is er nl niet bij.

DSC_9061.jpg

Steunribben bevestigen.
Eerst maar mijn derde handje erbij gehaald. Ooit gewonnen op een TWENOT Loterij. :)
Vloeimiddel aan stripje getreken en inklemmen. Daarna klein stuk tin afgeknipt en in het hoekje gelegd.

Vlammenwerper erop en vast zit ie.

DSC_9065.jpg

Tweede stripje erbij, wat lastiger. De soldeer is echter zo'n dun vliesje dat je er na het schilderen niets meer van ziet. Kan trouwens toch niet want het zit aan de onderkant van de kap. :rofl:

DSC_9140.jpg

Rooster en kap zwartgeschilderd. Na montage kom je er niet meer tussen.

DSC_9143.jpg

Uitlaten voorbewerkt. Messing stiftjes zorgen ook hier voor een degelijke verbinding.

DSC_9142.jpg

Uitlaten na motage.
---------
21-04-2007

JW Mol had het loopje direkt verstuurd waardoor ik lekker verder kon met de toren.

DSC_9274.jpg


Lopen van kanon en coax erafgehaald en mantel uitgehold.
DSC_9282.jpg


Daarna de nieuwe messing loop erin. De .30 coax heb ik vervangen door een versie uit de reverse doos. De losse lopen zorgen ervoor dat ze ook echt los zijn t.o.v. de mantel. Daarnaast is de detailering van de lopen ook stukken beter.
DSC_9285.jpg


---------
18-05-2007

De nodig details toegevoegd aan romp en toren. De resin gegotenpompstok wilde ik vervangen door een 'los' examplaar. Beugels maak ik van een stukje overgebleven PE.
DSC_9409.jpg


M.b.v. een klinknagelpersje, wat ik jaren geleden gekocht heb op een modelspoorbeurs, pers ik deukjes in de achterkant van het materiaal.
Aan de bovenkant zit een stift die in een matrijs geperst wordt. Stift en matrijs zijn, om een andere diameter te krijgen, verwisselbaar.
De stift wordt mbv een handel naar beneden gedrukt.

DSC_9415.jpg


DSC_9412.jpg

Naast de matrijs kan nog een geleider geplaatst worden om meerdere nagels mooi op rij te krijgen.

DSC_9418.jpg

Het moeilijkste is nog met materiaal correct op de matrijs te hebben liggen, daarna is het kinderspel.

DSC_9421.jpg

Het eindresultaat.

DSC_9422.jpg

Voor een ieder die meer wil weten over dit produkt, hier de firma sticker.

DSC_9423.jpg

Vervolgens nog even onder de houd-en-vast machine (Bedankt voor het lenen Hugo) en klaar zijn de beugeltjes. Zoals je ziet kunnen ze een beetje krom staan. Dit duw ik nog recht mbv een heel kleine priemetje icm de optivisor.

DSC_9425.jpg

Koplampen voorzien van koperen stiftjes om e.e.a. beter te kunnen monteren.

DSC_9426.jpg

Tamiya jerrycan samen met PE riempjes zien er veel beter uit dan de orginele AA gegoten versie.

DSC_9427.jpg

Koperdraad om handgrepen op het motordek mee te maken.

Nieuwe luikjes van Accurate Armour ontvangen, de oude waren zeer slecht gegoten.

Enkele overzichts opnamen:
DSC_9430.jpg


DSC_9432.jpg


DSC_9433.jpg


DSC_9434.jpg


DSC_9435.jpg

De eerste fase van ontwerp van de bemanning. Koppen, rompen en straks ook de armen komen uit de verzameldoos.

DSC_9438.jpg


---------
24-06-2007

Een overzicht van het gehele model voordat deze ed spuitcabine in gaat. Enkele dekenrollen liggen nu nog los. Ze worden na beschildering pas vastgelijmd.

DSC_9841.jpg


DSC_9842.jpg


DSC_9843.jpg


DSC_9844.jpg


DSC_9845.jpg


DSC_9846.jpg


DSC_9847.jpg


DSC_9848.jpg


DSC_9850.jpg

Ik vond een document waarin vermeld werd hoe de bemanning een eigen warmwater systeem gemaakt had. Een oude granaathuls werd voorzien van een kraantje en vervolgens vastgebonden aan de uitlaat. Vul de huls 's-morgens met water, maak de nodige kilometers zodat rond een uur of vier 's-middags het gebruikelijke bakje thee klaar gemaakt kan worden. (Engelser kan het toch niet he?) Geeft in ieder geval een zeer apart auroma...

DSC_9851.jpg

Zeil gemaakt van verdunde loodplaat. Ik heb ooit een rolletje van een TWENOT lid gekregen (kweet nie meer wie :oeps: )

DSC_9853.jpg


DSC_9854.jpg

Ook de bemanning is nu geheel compleet na armen en handen te hebben toegevoegd.

Verder heb ik besloten er een Poolse verkenningswagen van te maken zoals deze in de omgeving van Breda hebben rondgereden. Via Hugo Gielkens (nogmaals bedankt :)) de decals gekrgen die ik miste: twee 'PL' logo's en twee 'Vleugels' .

Iemand nog suggesties voordat de wagen de spuitcabine in rijdt?

Groeten Maarten


---------
01-07-2007

Nieuw onderwerp, nieuwe vragen.

Ik heb besloten de wagen toe te laten behoren aan een verkenningseenheid van de 1e Poolse Panzerdivisie ten tijde van de bevrijding van Breda.

Gevonden links over eenheid:
http://en.wikipedia.org/wiki/1st_Polish_Armoured_Division#Belgium_and_the_Netherlands
http://www.1e-poolse-pantserdivisie.nl
http://www.vereniging-1epoolsepantserdivisie-nederland.nl
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11n1polisheng.html

Vooral deze link geeft me de nodige informatie over mijn gekozen eenheid:
http://www.civilization.ca/cwm/armwar/units/11spolisheng.html


De kentekens die ik nu heb zijn:

45-grn-blu.jpg

bron: http://www.civilization.ca
Deze komen op de linkerpatborden.

Polish-Natl-Symbol.jpg

bron: http://www.civilization.ca
Voor en achter in het midden op de romp.

complth4.jpg

bron: www.12mbdragoons.com
Een gele schijf met daarin mbv zwarte cijfers 14.
Voor in het midden op de romp.

100px-Polish-1st-Armd-Div-Badge.jpg

bron: wikimedia
Deze komen op de rechterspatborden.

Mijn vragen:
1) Kan iemand bevestigen of het linker symbool, deze dus
45-grn-blu.jpg

op de staghound thuis hoort?

2) Heeft iemand nog een serienummer, zoals de T nummers op de tanks?

---------
17-07-2007

Mijn vragen betreffende de f Nummers hebben heel wat reacties teweeg gebracht. Zowel op dit forum als via Missing Links hebben me enorm veel info gegeven. Het nummer licht nu dan ook vast. Het wordt een wagen van het hoofdkwartier. Ik ga e.e.a. nog op een rijtje zetten. Hierover later meer.

Verder nog wat geschilderd maar nog lang niet klaar. Snel even wat foto's geschoten uit de losse pols om een indruk te krijgen.

DSC_9918.jpg


DSC_9922.jpg


DSC_9924.jpg


DSC_9929.jpg


---------
26-08-2007

Vandaag nog wat details verwerkt aan de Staghound. Floris is verder gegaan met zijn Stug3 (zie http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=13535&start=20 ) waardoor er bij mij van precies schilderen niet zo veel terecht kwam. ;) Ben dan ook begonnen met het ondergrondje.

De basis: Allesvuller op te kleuren met plakaatverf, berkenzaadjes en Basilicum en pigment (Italiaanse Omber, staat niet op de foto)
DSC_0815.jpg


Verder een schilderijlijstje welke dichtgelijmd wordt met een plankje. (Glas eruit halen, kun je je behoorlijk aan bezeren!)
DSC_0817.jpg


Afplakken met schilderstape zodat alles netjes schoon blijft.
DSC_0819.jpg


Ik gebruik allesvuller omdat deze reeds een grove structuur heeft. Je kunt ook gips gebruiken en deze bijvuller met bv schelpenzand. De allesvuller bijkleuren met plakaatverf. Deze verf is goedkoop en eenvoudig met water te verdunnen/schoon te maken. Het papje uitsmeren in het lijstje en dan de pigment heel dun uitstrooien over het oppervlak. Met een grote kwast vervolgens de pigment heel voorzichtig uitsmeren zodat alles de juiste kleur krijgt. Omdat de allesvuller nog niet uitgehard is wordt de pigment direct opgezogen zodat deze lekker vast komt te zitten.

DSC_0825.jpg


Heki gras wordt gebruikt om het geel wat groener te maken.
DSC_0828.jpg


Enkele Berkenzaadjes en een beetje Basilicum zorgen voor een najaars uiterlijk.
DSC_0830.jpg


Foto's van Staghound volgen nog.

---------
06-09-2007

Bemanning afwerken (emblemen opzoeken. Bleek dat de Polen een zwart en een bruin schouderembleem hadden. :nouja: )
Laatste decals erop, Geen Fje voorhanden om het serienummer compleet te maken dus die maar zelf ervoor geschilderd.

Het is eindelijk zover, de Staghound staat op zijn ondergrondje. Even een nylondraadje aan het plankje vastgemaakt, gaatje boren door de romp in mijn vinger, rustig blijven en niets laen vallen. Boor langszaam terughalen en alles rustig op tafel zetten. Dan even HEEL HARD GILLEN om vervolgens te denken wat een enorm rund je toch bent om in je eigen vingers te boren.
smiley_stupidme.gif


Als enige moeten de antennes er nog op. Gaat dit weekend gebeuren.

En nu de foto's. Ik moet nog eens rustig gaan bestuderen hoe goede foto's te maken met kunstlicht. De kleuren komen nu nogal hard over. Vooral het groen 'trekt' nogal.

DSC_0991.jpg


DSC_1013.jpg


DSC_1016.jpg


DSC_1017.jpg


DSC_1018.jpg


DSC_1019.jpg


DSC_1020.jpg


Groeten Maarten
 
Mooie spatborden Maarten! Ook leuk om de totstandkoming te zien!
Bijkomend voordeel is dat je ze realistisch van deuken kunt voorzien ;)
Jan :)
 
De spatborden zaten zo in de doos. De ene was slecht gegoten en liep uit tot een dun vliesje, de andere was afgebroken. Gelukkig maar, hierdoor kon de prijs flink naar beneden. :)

De spatborden zitten erop, ben begonnen met de assen en het verenpakket. Ook dit is een uitdaging aan het worden, twee veren zijn doormidden gebroken nog voordat ik ze van het gietblok heb afgehaald. :(
E.e.a. moet verstevigd worden met koperen pennen om niet door zijn eigen gewicht door de assen te zakken. (romp en toren zijn massief resin!)


Vraagje:
Ik ben op zoek naar foto's / verslagen van de Staghound in Nederland, gebruikt door het engelse leger. Ik heb een lijst waarin de aantallen vermeld worden, maar bezit tot nu toe geen enkele goede foto in engelse dienst. Wie kan me hier mee helpen?

groeten Maarten
 
Maarten Weers zei:
Vraagje:
Ik ben op zoek naar foto's / verslagen van de Staghound in Nederland, gebruikt door het engelse leger. Ik heb een lijst waarin de aantallen vermeld worden, maar bezit tot nu toe geen enkele goede foto in engelse dienst. Wie kan me hier mee helpen?
Maarten,

Ik heb hier wel een boek liggen, "Overijssel bevrijd". Een huis-tuin-en-keuken boek, met slechte bijschriften. Maar er staan wel wat foto's in. Ik zal kijken of er duidelijke markeringen etc te zien zijn.

Cheers, MartinD
 
Maarten

kijk even op http://www.bevrijdingskinderen.nl/bevrijd/inhoud.htm
staan veel bevrijdingsfoto's op waaronder ook enkele staghounds.
ook http://www.mapleleafup.org/forums/ bevat een aantal foto's van (canadese) staghound foto's en stowage diagrams enzo.

Wim

ps kan je zo'n beetje 63 foto's e-mailen van bovenstaande sites.
 
@ Martin:
Ik ken het boek niet. Als je iets vind van een Staghound hier/zie ik dat graag. Geef me anders het isbn nr, dan kijk ik hier in de bieb wel.

@ Wim:
Bevrijdingskinderen heb ik hier lokaal staan. Heb een foto van van Almelo waar ik misschien iets mee kan doen. Ik hoop echter uit een breder aanbod mijn keuze te maken.

Docs over techniek heb ik meer dan voldoende.
Ik heb verschillende TM's en afbeeldingen van MLU.

Bedankt voor jullie reacties.
Maarten
 
Maarten,

Wil je hem echt per se in Britse uitvoering maken? Niet Canadees van de Manitoba Dragoons bijvoorbeeld?

Mooi werk tot nu toe! Jouw vervangende spatborden zijn een echte verbetering en ook mooi in beeld gebracht.
 
Het hoeft niet perse een engelse versie te worden. Wel iets wat in Nederland heeft gereden in 1944. Pools is inderdaad ook een mooie optie. Ze hebben Breda bevrijd, leuk idee.
Weet iemand een goede bron voor poolse kentekens? (Poolse eenheden zijn mij, qua benamingen, OoB of kentekens volledig onbekend. :huh: )

groeten Maarten
 
Eigenlijk had 1 PAD dezelfde markeringen als andere engelse eenheden. Het divisie-embleem was de gevleugelde helm. Verder hadden (vrijwel) alle voertuigen nog een witte ovaal met de leters PL (net zoals de oudere "NL"-stikkers op auto's).

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/hussar/hussar35023-5.htm

De eerste afbeelding is voor 1 PAD.


GJ
 
Hey

Hey Maarten

Knap werk tot nu toe. Je spatbordjes zien der best goed uit. De rand die je gevijld hebt na het solderen vind ik knap. Met wat soort soldeer apparaat werkje? (Eentje die je normaal gebruikt voor ijzerdraadjes of een speciaal model voor de modelbouw? En die koperplaat waar heb je die ergens gevonden? Ziet er handig materiaal uit. Ik had voor men jagdpanther een soort aluminiumplaatje gebruikt.

Cheers Roel
 
Re: Hey

Ik soldeer met vlam, op een van de foto's is rechts nog de 'vlammenwerper' te zien. Deze is gewoon met aanstekergas te vullen.

Het koperdraad is, nu ja hoe zeg je dat, gewoon koperdraad. Bij iedere betere hobby- en modelbouw winkel te vinden.

groeten Maarten
 
Re: Hey

Maarten Weers zei:
Ik soldeer met vlam

Tip voor wie wil,

bij de praxis hebben ze de zogenaamde pyropen.
Dit is een gassoldeerbout waarmee je zowel met een puntje kunt solderen als met een vlam.
Ze kosten relatief weinig ( 15-20 euro) en zijn van Weller.

Ik zelf heb via mijn werk een wat duurdere gekregen en ben super tevreden over het ding.
Ze zijn dus echt multi-functioneel...

Sorry voor de inbreuk op je topic,

je hebt wel mooie spatborden afgeleverd bij the weg... ;)

Rico
 
Maarten,

In het boek stond wienig interessants. Wel een aantal foto's van Staghounds gevonden, maar geen met markeringen duidelijk zichtbaar. ISBN is overigens 961 223 010 2, Overijssel Bevijrd door Hans Roest, Van Geyt Productions.

Cheers, MartinD
 
Die schade heb je mooi gerepareerd Maarten.

Effe een praktisch vraagje: Ik zie dat je werkt met zo'n Proxxon gassoldeerbout. Is daar een specifieke reden voor dat je deze verkiest boven een traditionele soldeerbout? Ik vraag dat omdat een open vlam bij onze hobby toch niet ongevaarlijk is.

Groeten en bouw ze,
Hugo
 
Hoi Hugo,

Ik vind het werken met een vlam prettiger als ik te maken heb met voorwerpen waarbij de warmte snel kan wegvloeien. Plaat, maar ook profielen, kun je heel snel en doelgericht verwarmen. Soms wordt er nog een aluminium koelrib uit een oude radio tegenaan geklemt om het warmteverloop nog meer onder controle te houden. Ik maak gebruik van soldeerpasta of solder met vloeimiddel. Het grote nadeel van het werken met vlam is dat je eigenlijk niet kan solderen als het materiaal al vastzit aan het resin/kunstof model.
Ik heb ook, zoals Rico al omschreef, een soldeerboutje met vlam i.c.m. punt. Deze heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt bij modelbouw. (Eigenlijk nooit aan gedacht :oeps: ) Ga ik toch eens proberen.

groeten Maarten
 
Ik ben zover dat de toren gebouwd kan gaan worden. Na een inspectie blijkt de loop niet al te recht te zijn. (resin) Heeft iemand een tip als vervanger te kunnen gebruiken? kanon is m6 37mm.

groeten Maarten
 
Een mooi achtermarket loopje zou geen probleem moeten zijn (Jordi Rubio, Armorscale). Als je een loop uit een kit wilt gebruiken, kan je kijken naar de M8 greyhound va Tamiya en Italeri, De stuarts van AFV-Club, Academy en Tamiya of de Dodge M6 van Italeri.

Alex
 
Bedankt voor de snelle reactie Alex,

Ik heb maar meteen even een bestelling gedaan bij de Mol.

B35-023_image2.jpg

bron: armorscale

Kan ik ondertussen rustig wat handgreepjes gaan maken. Foto's volgen nog.

groeten Maarten

....die er nu over nadenkt dat de .30's ook nog vervangen worden door iets strakkers....
 
He Martin,

Ik heb de besteling al de deur uit gedaan, goed voor de economie zullen we maar denken. ;)

Voor wat betreft de .30s ga ik een 'gewone' spuitgiet versie uitboren. En niet meer dan dat. pe .30s worden me toch te gek. Ik zie er zelf nl niets van als het klaar is. (mijn schilderkunsten verdoezelen een hoop, goede en slechte details. :( )

groeten Maarten
 
Terug
Bovenaan