M8 Greyhound

Interesses
Pantservoertuigen, Militaria
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Hoi allemaal. na een tijdje op dit forum rond te hebben gesnuffeld toch de moed verzameld om iets te posten. Ik ben Raf en ik ben 20 jaar, ik modelbouw ongeveer 2 jaar en dan met name 1:35 militaire voertuigen. ik (probeer) hier en daar wat 1:35 figures.

Ik wil een verslagje bij gaan houden van de M8 Greyhound die ik ga bouwen. Was ondertussen al begonnen met wat lijmen en een beetje verven.

IMG20240313084152.jpgIMG20240313084205.jpgIMG20240313084212.jpg

Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Raf,

ben toevallig met dezelfde M20 bezig. Leuke kit , die lekker in elkaar valt . Maak er wat moois van, dit verslag ga ik zeker volgen!

gr Bas

Welkom Raf,

Meteen een stoere bak. En op de foto's oogt het netje. De verflaag idem.

Als je foto's maakt, help het om een egale en neutrale achtergrond te gebruiken. Dan krijg je het onderwerp scherper in beeld. Gewoon een stuk lichtgrijs of zwart karton bijvoorbeeld.

Als je post, kun je opmerkingen krijgen. Dat is niet omdat jij (of ik🙂) het verkeerd doe(t), maar omdat we proberen van elkaar te leren en elkaar verder te helpen. Je maakt daarbij je eigen keuzes.
moed verzameld
Dat is wat mij betreft niet nodig. We delen een mooie hobby die dient als ontspanning. Hoe je het invult is persoonlijk. En als je nog beperkte ervaring heb, bouw het dan stapje voor stapje op. Vergelijk niet, maar leer ervan.

Succes, Jan

Ik ben net begonnen met het interieur, ik ga voor een leker modderige/gebruikte look
Mooi Raf,

Enkele tips:
-hoe minder hoe beter, maak het niet te veel. Het vuil komt van de schoenen, er wordt geen halve kruiwagen in gestort 😉.
- bedenk hoe de bemanning in- en uitstapt en waar ze hun voeten plaatsen. Daar zit het meeste vuil.
-met lichtere en donkerder verf kun je nat en opgedroogd vuil nabootsen.
-om diepte in het model te krijgen kun je iets verdunde verf langs de randen aanbrengen, een zogenaamde wash. Dit geeft een effect van schaduw en opgehoopt vuil. Kleur: mix van (donker)bruin, grijs, zwart. Zie bijvoorbeeld M20 Martin.

Succes, Jan

Welkom Raf en leuk dat je besloten hebt actief mee te doen 👍

Soms voelen mensen zich geïntimideerd door de prestaties van gevorderden maar dat is absoluut niet nodig, ongewenst zelfs !
In de praktijk is niemand ooit uitgeleerd dus we zijn alleen maar blij wanneer we kunnen meekijken met anderen, ongeacht het niveau, want je weet
nooit wie met een handige tip of nuttig stukje kennis komt....ikzelf heb geleerd van gevorderden zowel als beginners.

Enne... mooie bak die M20.... dit is al de derde die in korte tijd hier ten tonele is verschenen.... nu wil ik er ook één 😁

Happy Modelling en Posting

Peter

Leuk om dit te zien! Zet er maar lekker veel van de stappen op. Er kunnen opmerkingen voor verbetering komen, maar mijn ervaring is dat die altijd opbouwend zijn om elkaar verder omhoog te krijgen om tot steeds mooiere modellen te komen.

Mooi werk en een fijn model om mee te werken. Je basis ziet er prima uit zonder dikke verf laag enz.

Ik kan alleen maar onderstrepen wat Jan zegt. Probeer de logica van het voertuig te doorgronden. Stof en modder komt van het gebruik dus wat aan de schoenen blijft zitten. Dat zal niet super veel zijn.

Een andere tip is probeer je model lichter te spuiten dan de standaard keuren.
Licht je Olive Drab op tot 50% met dark yellow en zie wat er gebeurd. Dat verweerd later een stuk makkelijker.

Probeer hier ook actief om tips te vragen. Wat wil je leren/ bereiken met dit model op dit moment. Er kan zo veel tegenwoordig maar je moet kiezen waarop je focust.

Succes

Mooi werk en een fijn model om mee te werken. Je basis ziet er prima uit zonder dikke verf laag enz.

Ik kan alleen maar onderstrepen wat Jan zegt. Probeer de logica van het voertuig te doorgronden. Stof en modder komt van het gebruik dus wat aan de schoenen blijft zitten. Dat zal niet super veel zijn.

Een andere tip is probeer je model lichter te spuiten dan de standaard keuren.
Licht je Olive Drab op tot 50% met dark yellow en zie wat er gebeurd. Dat verweerd later een stuk makkelijker.

Probeer hier ook actief om tips te vragen. Wat wil je leren/ bereiken met dit model op dit moment. Er kan zo veel tegenwoordig maar je moet kiezen waarop je focust.

Succes
Dat van die Olive drab oplichten had ik nog nooit gehoord. Ik zal het uit proberen.

Qua wat ik wil bereiken weet ik het nog niet zo goed. Ik denk dat het werken aan "Less is more" een hele goede voor mij is. Normaal wil ik het misschien wel te vies/verweerd laten lijken. Waardoor het model te over done wordt.

"Less is more"
Hallo Raf dit is een prima uitgangspunt.

Bedenk ook dat verkenningsvoertuigen vaak niet in de voorste frontlinies te vinden zijn (dus niet in moeilijk begaanbaar terrein)

Kijk maar naar deze (niet zo sterk vervuilde M8 en één M20) voorbeelden uit WO2.

gettyimages-103354634-2048x2048.jpg
bad-tolz-bavaria-1945-101st-cavalry-regiment.jpg
Italy.jpgParis; liberation 1944 (9).jpg

oké deze is aardig vuil😉

rosenheim-1945-101st-cavalry-regiment.jpg

Niet teveel roest gebruiken alleen als je zoiets wil maken.🤔

Ausgebrannter US Panzerspähwagen.jpg

Dit kan eventueel ook nog WIT!😏

607th Tank Destroyer Battalion  (2).jpg

Kijk goed naar de foto's daar leer je weer van.

Succes!

Hallo Raf dit is een prima uitgangspunt.

Bedenk ook dat verkenningsvoertuigen vaak niet in de voorste frontlinies te vinden zijn (dus niet in moeilijk begaanbaar terrein)

Kijk maar naar deze (niet zo sterk vervuilde M8 en één M20) voorbeelden uit WO2.

Bekijk bijlage 35853
Bekijk bijlage 35852
Bekijk bijlage 35854Bekijk bijlage 35855

oké deze is aardig vuil😉

Bekijk bijlage 35856

Niet teveel roest gebruiken alleen als je zoiets wil maken.🤔

Bekijk bijlage 35851

Dit kan eventueel ook nog WIT!😏

Bekijk bijlage 35850

Kijk goed naar de foto's daar leer je weer van.

Succes!
Super bedankt voor de referentie fotos!
Als ik zo kijk lijken de voertuigen vooral stoffig en niet echt modderig. dit zal ik meenemen als ik ga verven en weatheren. eerst nog ff afbouwen

groetjes

Terug
Bovenaan