M6 High Speed Tractor van Balaton models

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
  1. 1:35
Balaton models uit Hongarije heeft dit weekend een kortingsaktie op enkele modellen. Een hiervan is de M6 HST, met white metal tracks (rubber chevron; postwar!!), schaal 1/35. Link:
M6 HST van Balaton
De kit kost nu ca 93 euro. Ik heb hem ook en het is een prima kit. O.a. gebruikt om de 240mm gun mee te verplaatsen. Mocht je de WWII tracks willen hebben (in resin): Deze zijn los verkrijgbaar voor ca 10 euro.

Laatst bewerkt:

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Zo iets krijg je dan ongeveer. Ik weet niet meer welk model ik heb gebruikt, zeker niet van Balaton. (Kit ziet er erg mooi uit en ze hebben leuke accesoires trouwens)
Ik heb de achterkant en de deuren behoorlijk moeten scratchen meen ik. Maar het is al een behoorlijk oud model.
In de getrokken stand moesten aan de Long Tom nog wel achterlichten en hydraulische remleidingen geknutseld worden herinner ik me.

IMG_0927.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Dat is toch een M4 HST, en geen M6? Dus je krijgt wel zo’n combinatie, maar dan een slagje groter :)

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
De M6 heeft inderdaad een bogie (2 wielen) meer dan de M4, dus in totaal 6 loopwielen.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Jemig, vond dit al een heel setje
Zie het nu ook ... Wordt ie nog langer!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
En breder, want de M6 gebruikte, als ik het goed heb, de rupsbanden van de M26/46/47-serie tanks. In elk geval bredere dan de Sherman-rupsbanden van de M4.

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Jakko, je hebt gedeeltelijk gelijk. Inderdaad waren de tracks breder op de M6, maar ze waren niet 100% gelijk aan die van de M26/46/47 tanks.
De initiële full metal WWII tracks van de M6 hadden een dubbel rij geleide tanden in het midden, een unieke uitvoering, die bij geen enkele andere track voorkwam. De postwar rubber chevron tracks van de M6 hadden een open "kubus" geleide-nok in het midden van de tracks, gelijkend op de HVSS tracks van de M4. Balaton model heeft dit bij beide track types correct weergegeven voor hun M6. De info/fotos heb ik uit het boekje "High speed tractors" van Ampersand publishing
Bij de M26/46/47 tanks waren voor zover ik weet alle types tracks voorzien van de "conventionele" v-vormige geleidetand in het midden van de track ( bijv bij de T84E1, zie link
T84E1 voor M26/46
Groet,
Gert

Bovenaan