M5A1 Kwajalein Islands (PTO 1944) 20140716 Gestopt...

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Goedemiddag mensen,

Nu de Tiger vignette (afgezien van de touch-up's) klaar is kan ik eindelijk aan het volgende project beginnen (ik was ook wel toe aan iets nieuws).
Het is zodanig nieuw dat ik nog nooit iets met dit onderwerp gedaan heb. Echter door inspiratie en de uitstraling bijzondere uitstraling van de M5A1 met wading gear heb ik besloten een compact PTO project te doen met jungle omgeving, water en een boze Jap welke van bovenaf de M5A1 begroet 🤣 . Als ervaringsdeskundige met jungle settings heeft Eric Vogel me ruim een half jaar geleden al voorzien van de nodige info en alle benodigdheden zijn inmiddels in huis. Wel hoop ik nog wat info aangaande de binnenkant van de wading uitrusting te vinden; hier lijkt nog een soort tussenschot in te zitten net zoals bij het opzetstuk (waarschijnlijk tegen het indeuken).
Onderstaand de spulletjes voor de tank zelf:

Mocht iemand nog aanvullende info hebben of foto's (het specifieke voertuig wordt "Hothead") dan houdt ik mij als leek op dit gebied aanbevolen.
Afgelopen weekend in Overloon heb ik Concord's Tank battle in the PTO aangeschaft en daar is wel e.e.a. uit te halen maar ik hoop op meer. 😀

Groetjes

Re: M5A1 Kwajalein Islands (PTO 1944)

Interessant!
Leuk om weer eens een M5A1 langs te zien komen.
Kijk even op het Missing Links Allied forum, daar is Hothead uitvoerig behandelt.

@ Marc: Klopt, ik heb daar inmiddels al veel gevonden (ook aangaande de binnenkant van de wading uitrusting).
Wat stowage betreft zal het eerder één van zijn directe collega's benaderen welke zijn gefilmd tijdens de landing zoals "Flame" of "Force".
Deze hadden wel een net iets andere camo, maar de mate van stowage zal in de praktijk uiteraard kunnen variëren dus dit is voor mij niet leidend.

@ Marcel: Zo ongeveer; recht uit de dozen... 😉

Groetjes

Marc Brandes zei:
Een manko in de kit is dat de idler wheels geen rubber band hebben. Ik heb dit nagemaakt van plastic strip.
Misschien haal ik nu M4 en M5 spul door elkaar. Maar ik meende dat de spanwielen van volledig staal waren?

@Boris: ik heb hier de Field Guide voor M5/M5A1/M8 voertuigen liggen. Stevige rivet counter materiaal, maar je mag hem lenen.
Wat betreft de wading gear, ik zal eens kijken wat ik heb liggen.

Groet, Martin

De M5 heeft idlers met rubber, de M3 zonder. Boris heeft dus gelijk 🙂

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/M5_Stuart_tank,_Thunder_Over_Michigan_2006.jpg

Ha Eelke,

ben nog even aan het spitten geweest,oa in de betreffende hunnicut.Ik geef geen 100 % garantie ,maar na vergelijking van heel veel foto's in genoemd boek concords,internet etc. lijkt het dat alle stuarts tot en met de M5 de volledig stalen idlers hadden,en alleen de M5A1 met gevulcaniseerd rubber band.Vreemd genoeg staat zo'n idler wel ingetekend in de schaaltekening van de M5 maar verder laten alle foto's incl. een exploded view van de trailing-idler een stalen wiel zien op M5's.M ijn vermoeden is dat het te maken heeft met de Hydramatic bak van de M5/M5A1 ipv de handgeschakelde bak van de M3 serie,misschien was er een effect op de tracks hierdoor wat zo werd opgelost,
Voor de M5a1 van Boris klopt het dus wel,weer wat geleerd,

groeten,bert

Goedemiddag heren,

Dank voor jullie input en het delen van kennis?
De bouw is inmiddels gedaan dus voor mijn model zal het niet meer uitmaken.
Wel moet ik me nog bezig gaan houden met lasnaden e.d. maar de onderdelen zijn allen bevestigd.
Uiteindelijk heb ik een evergreen strip bevestigd t.b.v. het rubber.
Deze kit was voor mij de eerste ervaring met AFV club en was op zich niet verkeerd voor het moment dat het model is uitgebracht.
Echter; als je het gaat vergelijken met de huidige Dragon/ Tasca kits dan valt het toch wel even tegen als je ie kits gewend bent. 😕
Misschien pak ik hier nu mee door maar wellicht pak ik een ander projectje op welke nog in de ijskast staat.
PTO is duidelijk niet mijn favo maar het bouwen van het diorama kijk ik wel naar uit!

Groetjes

Vriendjes,

Hierbij een eerste ruwe impressie van de layout.
Het zal een waterige jungle setting worden.

Groetjes!

IMG_2509_zps1d8d4b41.jpg

IMG_2512_zps05a28663.jpg

IMG_2510_zpsd52e3648.jpg

IMG_2511_zps0d828ef5.jpg

Re: M5A1 Kwajalein Islands (PTO 1944) 20140704 layout

Hey Boris,

Ziet er goed uit zo op het eerste gezicht, spannend eigenlijk.
Je zegt zelf al dat je er naar uit kijkt om dit dio te maken, ik kan je helemaal begrijpen als ik dit zie.
Veel succes en plezier met de bouw.

Groeten, Peter.

Gaat weer een spannende setting worden Boris. Heb je nou de zijkanten met een soort pur opgevuld om de piepschuim nog beter te laten hechten?

Gr.JW

Bedankt heren,
@ JW: In dit geval wel idd.
Het werkt perfect want de ruwe opbouw is gemaakt van piepschuim maar daaromheen moet natuurlijk een strak kader komen.
Als het kleine kiertjes zijn vul ik het vaak op met plamuur of houtlijm maar in dit geval (met grote kieren/ ruimten) is pur schuim beter.
Het zet zich uit in alle holten en heeft ook nog eens een hechtende werking. Voor onze hobby heb je dus zeer weinig nodig.

Groetjes

Hoi Boris,

Ik ben even benieuwd hoe jij het piepschuim gaat behandelen.
Komt er iets van een laagje "grote gaten vuller" overheen?
ikzelf had er last van dat de primer mijn "blauwe" isolatiemateriaal aan ging tasten. 😱 (misschien was de primer op terpentine basis, dat kan ik niet meer achterhalen)

Ik vind het hoogteverschil in deze kleine ruimte wel mooi gedaan.
Alleen lijkt het mij onmogelijk dat de soldaat (bovenop de rots) iets kan uitrichten op deze manier.
Probeert hij de tank aan te vallen door er op te springen?
Volgens mij is de afstand te groot om zo'n sprong te kunnen doen slagen.
Het zou al knap zijn als hij op de tank kan uitkomen.
Waaraan gaat hij zich vasthouden , volgens mij beland hij eerder met z'n snuffert in de modder. 😀 😀

Groet Theo.

P.S gaat deze soldaat een mes in zijn rechterhand vasthouden?

Hi Theo,

Ik ga het piepschuim behandelen met Vallejo's Sandy paste (zie ook de Tiger vigenette).
Dergelijke materialen kun je idd beter niet blootstellen aan verf e.d.

De soldaat heeft uiteindelijk een AT mijn in zijn hand. De Japanners hadden een variant welke op de punt van een lange stok (een soort speer) bevestigd was en hem zo tegen de tank aan kon slaan.
De kans dat hij het overleeft acht ik wel klein...
De afstand is overigens erg klein maar dat blijkt misschien niet goed uit de foto's.
Met een klein aanloopje en de "Polsstok" zal het dak van de tank makkelijk te bereiken zijn en bezwijken gezien het dunne pantserstaal.

Groetjes

Hoi Boris,

mooie dynamische setting zo! Ik denk dat het een goede zet is om een US figuur toe te voegen, voor dat beetje extra spanning.
Wel zou ik de bepakking op het achterdek minder maken dan je nu hebt. Sowieso moeten de roosters vrij blijven, omdat je ander de koeling blokkeert. Ik weet het, in progress foto's, maar het zou zonde zijn als je al iets vast lijmt.

@Theo: veel Japanse soldaten offerden zichzelf op om een tank uit te schakelen. De setting is dus zo gek nog niet.

Groeten, MartinD

Hoi Martin,

Ik heb foto's gevonden van M5A1's in deze eenheid die nog extremer bepakt waren dan dit dus dat wil ik zo laten (het zit ook al vast).
Wel wil ik achteraf e.e.a. aan touwen toevoegen om de bepakking ook daadwerkelijk vast te laten lijken.

Voorbeeld van collega "Flame" of "Force":
a938bb23.jpg

Bron: http://i38.photobucket.com/albums/e112/GymEd/a938bb23.jpg

Groetjes

Ha Boris,

Ziet er weer veelbelovend uit! Veel aktie daar houd ik wel van! 😀 Wat voor boom wordt het eigenlijk,en hoe ga je het draadwerk bewerken?

Succes met de volgende stap!

Groet,

roger

Hoi Boris, wat mij gelijk opvalt, is dat de tank het wel heel snel 'in de gaten heeft',
Misschien dat je de toren de andere kant op kan draaien?

Hallo heren,

@ Roger: Ik heb geen specifieke boom(soort) in gedachten, meer een uitstraling.
Hij heeft nog niet zijn definitieve vorm aangenomen, dat moet ik nog verfijnen.
Hoe ik het ga bekleden heb ik mijn hoof ook al over zitten breken. Ik heb aan allerlei manieren gedacht maar moet eerst e.e.a. uittesten.
Ook moet ik het gaan combineren met een wortelstelsel wat deels zichtbaar zal zijn en in het grondwerk verwerkt moet worden.

@ Peter: Het geschut wijst niet naar de Japanner maar schuin langs de rots waar het de "weg" zal vervolgen.
Wel heb ik een hand van onder het luik op het torendak geplaatst waardoor het lijkt alsof een bemanningslid op het laatste moment (uit reflex) het luik wil sluiten; die interactie vind ik belangrijk.
Het is inderdaad zo dat het in werkelijkheid zo snel gaat en de toren niet zo snel gedraaid zou kunnen worden om erop te reageren, maar het is modelbouw en de interactie / relatie tussen de elementen die het verhaal bepalen moet er wel zijn (vind ik).

Groetjes

PS: Ik heb op dit moment weer even een ander project op tafel gezet. Het PTO gebeuren kan mij helaas niet boeien zoals de (ex)fronten van het 3e rijk dat doen 🙁 .

boris bakker zei:
PS: Ik heb op dit moment weer even een ander project op tafel gezet. Het PTO gebeuren kan mij helaas niet boeien zoals de (ex)fronten van het 3e rijk dat doen 🙁 .
We zijn dan weer zeer benieuwd naar die projecten...
Blijf vooral posten 😛 😛

Herman

Hoi Boris,

Kwajalein is een atol, de eilanden zelf zijn relatief klein en vlak. Misschien moet je eens kijken wat voor soort bomen daar eigenlijk groeien voor je ze echt gaat maken. Ik zie voornamelijk kokospalmen en struiken. Ik heb begrepen dat het eiland zwaar bestookt is voor de landing plaats vond. Van begroeiing is weinig meer over op de afbeeldingen die ik ken.
En kijk eens hier http://www.wettringer-modellbauforum.de/forum/thread.php?threadid=17597&hilight=baum voor een prettige techniek om dat te doen. Ik heb hem zelf gebruikt en bevalt mij prima. Je moet wel even naar beneden scrollen om de loofboom te vinden.

Succes,

Jan Coen

jan coen wijnstok zei:
... kijk eens hier http://www.wettringer-modellbauforum.de/forum/thread.php?threadid=17597&hilight=baum ...

Dank voor de site JC ... erg illustratief en handig voor komende projecten !

Bedankt voor de link Jan Coen,

Het klopt dat het gebied vooraf hevig bestookt is en en er vooral palmbomen groeiden (althans daar waar de landing plaatsvond).
Echter gaat het mij om de jungle setting. Ik heb in de titel toevallig de link gelegd met deze eilanden vanwege de eenheid, maar het kan ook een willekeurige andere locatie zijn; de divisie heeft op meerdere plekken dienst gedaan. Ik heb niet het doel om de exacte locatie van de landing na te bouwen; het gaat mij om de jungle setting en die moet kloppen met hetgeen ik voor ogen heb.

Groeten Boris

Vriendjes,

Ik heb besloten om met dit project te stoppen (ook al is het amper begonnen).
Het onderwerp spreekt mij helaas totaal niet aan en het project staat mij daarom erg tegen.
Ik ervaar het als een gemis van potentiële hobbytijd welke ik in interessante(re) projecten had kunnen stoppen en dat vind ik erg jammer; het gaat immers om het plezier in de hobby, toch?
Een jungle setting leek me leuk om te doen maar als de achtergrond mij niet of nauwelijks interesseert vind ik het toch jammer van mijn tijd.
Ondanks dat wil ik Eric Vogel nog wel graag bedanken voor zijn hulp en input!!!

Groeten Boris Bakker

Hai Boris,
boris bakker zei:
... Het onderwerp spreekt mij helaas totaal niet aan en het project staat mij daarom erg tegen ...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 't vreemd vind, vooral omdat je al zo lekker bezig was.
Anyways; op naar een meer passender project. Komt goed !

Ik snap je reactie Frank.
Maar tijdens dat "lekker bezig zijn" hoopte ik continu dat ik me meer zou gaan interesseren in het onderwerp wat van begin af aan uitbleef.
Als dat maar lang genoeg duurt dan ga je je toch afvragen of dit niet zonde van de inspanningen is...

Groetjes

Hoi Boris,

Jammer dat je met het project bent gestopt. Ik vond het een interessante keuze en je was lekker op weg. Misschien kan je de M5 nog recyclen in een ander project en zien we hem nog eens terug.

Groet,

Erik

Terug
Bovenaan