M578 bergingstank

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Medium Tank M3 en XM706E2
M578.jpg

Ik ga voor deze FOC een M578 bergingstank bouwen, uit deze Italeri M110 en Verlinden ombouwset:

M110 + M578 ombouwset.jpg

Dit is een bergingstank die gebaseerd was op het onderstel van de M107/M110 SP-kanon/-houwitser, in feite door niet meer te doen dan de draaitafel met het kanon te vervangen door een grote koepel met een kraan, en de schop aan de achterkant te verwijderen.

Hij werd door de Amerikanen in de jaren ’60 in gebruik genomen. Ook de KL heeft ze gebruikt, maar mijn model zal van een Amerikaanse worden, waarschijnlijk in jaren ’70 VII Corps-camouflage, of misschien MERDC.

De M110 is splinternieuw (vandaag over de post gekregen), de ombouwset heb ik afgelopen najaar van iemand hier op het forum overgenomen, en die was daar al een beetje aan begonnen.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Jakko,

Mooi project. Ik was al benieuwd of je voor een NL uitvoering zou gaan of misschien toch voor een US. Ga je het voertuig van de foto na bouwen?......zo te zien is die ergens een wiel verloren:hm:

Met nog een week te gaan tot de start van FOC 26 ben je er vroeg bij!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Mooi project. Ik was al benieuwd of je voor een NL uitvoering zou gaan of misschien toch voor een US.
Gezien de vele Shermans e.d. die ik de laatste tijd gebouwd heb wil ik toch wel weer eens wat anders dan egaal legergroen, en drie-kleuren NAVO-camo spreekt me ook niet echt aan, dus dan valt KL eigenlijk een beetje af. Plus ik heb wat Amerikaanse figuurtjes die ik erin wil zetten, dus ja …

Ga je het voertuig van de foto na bouwen?......zo te zien is die ergens een wiel verloren:hm:
Ik vond die foto gisteravond, stak hem in m’n bericht en dacht: „Wat klopt er daar nou niet?” Het duurde even voordat ik het doorhad :) En inderdaad kreeg ik daardoor gelijk wel zin om dat voertuig na te maken (maar dan zonder het zeil op de kraan) maar tegelijk spreekt de VII Corps-camouflage me wat meer aan dan de MERDC van deze. Ik ben er nog niet uit, dus we zien wel. Ik kan natuurlijk ook voor een combinatie van de twee gaan.

Met nog een week te gaan tot de start van FOC 26 ben je er vroeg bij!
Waarom wachten als je toch weet wat je wilt gaan bouwen? :)

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Mooie keus, die Verlinden setjes zijn toch goud, hè

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Er was er ook eentje van Perfect Scale, ontdekte ik niet lang nadat ik die van Verlinden gekocht had, met interieur, maar die lijkt uit productie te zijn.

Hoe dan ook had ik m’n oog al 30 jaar op die van Verlinden, dus ik was blij dat ik die eindelijk te pakken kon krijgen. En zoals je zegt, de Verlinden-sets uit die tijd zijn behoorlijk goed. Halverwege de de jaren ’90 raakte François een beetje (nog meer) de pad kwijt, als je het mij vraagt, maar de modellen van daarvoor zijn bijna altijd de moeite waard.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Waarom wachten als je toch weet wat je wilt gaan bouwen?
Goeie vraag :hm: .....maar geduld....nog een paar dagen. Neem nog een tompouce.....en voor je het weet is het maandag en mag je van de commissie starten met bouwen !

Ik vond die foto gisteravond, stak hem in m’n bericht en dacht: „Wat klopt er daar nou niet?”

Ik dacht eerst dat er een stukje aan de achterkant van de romp gekleid was....ook omdat dat net een andere kleur lijkt te zijn....maar toen zag ik ineens dat er een wiel ontbrak!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Goeie vraag :hm: .....maar geduld....nog een paar dagen.
O, ik bedoel niet „waarom wachten met dit model te beginnen te bouwen” want ik heb eerst nog een M3 die af moet :)

Neem nog een tompouce.....
ik denk niet dat die nog zo lekker zouden zijn na een week :)

Ik dacht eerst dat er een stukje aan de achterkant van de romp gekleid was....ook omdat dat net een andere kleur lijkt te zijn....maar toen zag ik ineens dat er een wiel ontbrak!
Ik keek ernaar, dacht: „Hè?” keek er nog eens naar en dacht: „De M110-serie heeft toch vijf wielen, of heb ik last van m’n geheugen?” keek toen eens naar de Italeri-doos en dán klikte pas wat er met deze M578 aan de hand is :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Laat ik eens beginnen met een overzicht van dit model.

E8428B5B-9040-477C-AEB5-10C7756DAFE7.jpeg

Dit is wat ik tot nu toe van plan ben om te gebruiken: de Italeri M110, de Verlinden ombouwset ervoor en een set Verlinden Amerikaanse tankbemanning met NBC-pakken en gasmaskers.

In de doos van Italeri zit het volgende:

5E8A7DE8-AF94-4CE8-A816-53E4CE8B9C36.jpeg6ED6032E-43CC-4447-B53B-FDD7F6D4185F.jpegA383C34E-9C0A-42D0-8F6F-3F1652C19987.jpeg9659DE41-3A6A-4BFE-860E-D24284B42F5A.jpeg

Drie gietramen, waarvan ik die op de derde foto helemaal niet nodig zal hebben, zo te zien, want dat zijn allemaal onderdelen voor het geschut. Voor zover ik kan zien en me herinneren is het enige verschil tussen dit model en de M107 (die Italeri origineel uitbracht) de schietbuis en de granaten — bij de M107 kreeg je er maar twee, meen ik. De rupsbanden zijn schijnbaar te lijmen, in tegenstelling tot 30 jaar geleden :) Er zijn amper sets rupsbanden voor dit voertuig, behalve losse schakels in resin van Perfect Scale Modellbau, maar daar heb ik geen zin in dus het zullen deze worden, vermoed ik.

Verlindens ombouwset ziet er zo uit:

3267CFDF-0901-4E77-B459-D60EFABC986B.jpeg2BB0C1C9-5E30-4342-B087-831071AB3080.jpeg

De koepel is, zoals je bij Verlinden kunt verwachten, een massief blok kaas resin. Ik dacht dat allebei de luiken open konden, maar dat blijkt van niet, dus er komen maar twee figuurtjes in. De vorige eigenaar, @Peet Stad, heeft de kraan al in elkaar gesoldeerd, en heeft dat zo te zien netjes gedaan, dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken.

En dan de figuurtjes:

D32E4428-EEE5-4074-B09E-1A4242444BF0.jpeg

Ik denk dat het de bestuurder wordt en één van de twee halve mannetjes.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Ik weet niet of je nog belang hebt bij detail foto's van de Nederlandse?
In '94 (?) heb ik 15 detailfoto's gemaakt, voornamelijk van het interieur maar het is er nooit van gekomen.
(Onderstaande is een scan van een laserprint en van slechte kwaliteit, trouwens)

IMG_20210307_0001.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Alles is welkom :) Hier komt duidelijk geen interieur in (dan kun je beter de koepel zelf bouwen, denk ik zo) en ik weet niet wat precies de verschillen zijn tussen de Amerikaanse en de Nederlandse uitvoeringen, maar er kan maar wat nuttigs op zichtbaar zijn.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Welk nummer is dat? Misschien heb ik het zelf ook wel. Zo niet, dan neem ik graag je aanbod aan :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het tweede nummer (Vol 1 number 2).
Ik hoor het wel.
Ik dat geval zou ik graag een scan ervan krijgen, want dat nummer heb ik niet (wel andersom: volume 2 nummer 1, maar dat schiet niet op …).

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Een maand later ben ik eindelijk begonnen (want ik wilde eerst m’n M4A3 met 90 mm kanon afmaken). Zoals verwacht kon gietraam C, met de houwitser en z’n affuit, in z’n geheel de onderdelendoos in. Ik ben daarna begonnen bij de laatste stap van de instructies van Verlinden, die gaat over de achterkant van de romp: de M107 en M110 hebben daar een schuine opbergkist, die op de M578 ontbreekt. Wegzagen en vervangen door plastic plaat, dus:

311500F6-7D16-4D81-A3A3-1B0AE99378BD.jpeg493B9AA3-E932-48CE-BD71-153C9167D056.jpeg

Daar moet nog aan geplamuurd worden wanneer de lijm droog is, denk ik zo.

De toren heeft een probleem:

CB7BE187-D478-43A8-84C6-0CAE73D1AA63.jpeg

De gietplug is iets van 3 mm kleiner van diameter dan de torenring … en als je beter kijkt:

AD23FF05-247A-4AED-A13D-8015D3F3091A.jpeg

… blijkt dat de grotere buitenring van de toren bijna, maar net niet, in de grotere binnenring van de romp valt. De gietplug is 52,5 mm diameter en de ring aan de toren is 58,5 mm, maar in de romp is de grote ring 57 mm en de kleine 55 mm. Ik denk dat ik plastic strip rondom de gietplug ga lijmen om hem op bijna 55 mm te krijgen, zodat hij gecentreerd wordt op de romp en de grote ring van de toren netjes op de romp zal komen te staan.

Ik vraag me hierdoor wel af of de toren niet ondermaats is. Zou het origineel op 1:35 gemaakt zijn zonder met de krimp van resin rekening te houden?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het probleem met de toren is eenvoudig opgelost met een paar stukjes 1 mm plastic plaat:

F48D85C7-CCA0-4344-B7F3-A44264AFEF20.jpeg

Er is nog een beetje speling, maar heel weinig meer. De toren zal uiteindelijk vastgelijmd worden op de romp, want de kraan zit met een ketting aan de sleepogen op de foto van het echte voertuig, zodat het geen ramp is als hij niet echt lekker kan draaien.

Over dat echte voertuig gesproken, ik moet natuurlijk de vering aanpassen vanwege het ontbrekende laatste wiel.

9728CA42-2583-450C-9FD7-651D2F238074.jpeg

Na de veerarmen te nummeren zodat ik ze niet door elkaar haal (ik heb Romeinse cijfers in de achterkant gesneden met een mesje) heb ik bij drie van de vier de paspennen afgevijld zodat de armen in een andere stand kunnen komen te staan. Ik ben in de foto bovenaan gaan meten en kwam tot de conclusie dat het tweede wiel ongeveer in de „nulstand” staat, het eerste naar beneden geveerd is en het derde en vierde ingeveerd zijn. Eenmaal in het model gestoken en dan uitgelijnd met een liniaal krijg je dan dit:

F99FE648-B6A6-4A52-A199-D3B077976141.jpeg

De andere kant wordt wat moeilijker, denk ik, want daar moet alles zo komen te staan dat alle negen wielen vlak op de grond komen. Ik denk dat het een redelijke aanname is dat het voorste wiel ongeveer normaal zal staan, ietsje uitgeveerd maar niet meer dan de speling op de arm van het model toch al heeft, en alle andere ingeveerd zijn. Dan kan ik de eerste normaal monteren, zover naar beneden als hij gaat zonder te vijlen, daarna de achterste arm monteren zodat de wielen allemaal op de grond komen, en dan de andere drie daartussen uitlijnen. Wanneer de lijm aan de linkerkant droog is, dan :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik was een beetje bang dat dat grote blok resin het hele voertuig achterover zou laten kiepen, al helemaal met maar één achterwiel. Gelukkig blijkt dat niet het geval:

2B597CBB-C8C8-40D3-8161-E2788428EBE9.jpeg

Ik heb eerst de veerarmen volgens plan (zie boven) gemonteerd en toen die droog waren, de wielen er eens opgestoken om dit te testen. Alle wielen blijven op de grond met de toren op z’n plek, dus een contragewicht voorin de romp is niet nodig.

Aan de achterkant heb ik de lichten weg moeten snijden, want ik kwam er pas wat laat achter dat die op de M578 niet op dezelfde plek zitten als bij de M107/110:

6292F780-CF7D-43AF-A074-6B85EA14D70B.jpeg

Bij die laatste zitten ze onder de „afdakjes” links en rechts op de achterspatborden, maar bij de M578 zitten ze bovenop de spatborden omdat de steunbalk voor het takelen aan de achterkant er anders voor zou zitten. Om ze weg te kunnen halen moest ik wel de spatlappen wegsnijden, anders kom je met je mes niet goed genoeg bij de lichten. Nu de gaatjes die er zitten nog even vullen.

Ik begon ook met de toren zelf, door de scharnierpunten van de kraan erop te lijmen. Dat kostte wat puzzelwerk om uit te vogelen waar en hoe ze erop moesten, en dan nog heel wat vijlen om het dikke messing, dat op twee dieptes geëtst is, een nette rand te geven. Dan pas bleek dat de kraan een klein beetje getordeerd en een fractie te breed is, zodat hij niet past :( Ik zit me nu erg af te vragen hoe ik dat op kan lossen …

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Professioneel werk met die veerarmen 💪🏼.
Die kraan zat al in elkaar, zei je. Is ie gelijmd? Opnieuw lijmen?
Is plaatselijk verhitten geen optie voor het torderen?
sterkte ermee!

groet, Tini

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hij is gesoldeerd. Na een poging hem wat bij te buigen zijn sommige van de verbindingen ietsje opengesprongen omdat er blijkbaar alleen aan de buitenkant soldeer op zat, in plaats van ertussen. Ik zie nu eigenlijk twee mogelijkheden voor me: óf de vlam erop om hem uit elkaar te halen en dan zelf weer in elkaar zetten (met soldeer of lijm, maar ik heb in allebei niet zo heel veel zin), óf hem namaken uit plastic plaat maar op zo’n manier dat hij wel past. Dat laatste heeft een beetje m’n voorkeur, maar dan is de vraag: hoe maak ik die gaten netjes en goed op één lijn in de zijplaten?

Ik vraag me ook af of een deel van de reden van de slechte passing niet is omdat de toren bij het gieten wellicht ietsje meer gekrompen is dan verwacht.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
persoonlijk zou ik met desoldeer hem uit elkaar halen en opnieuw lijmen/solderen.
Ook dan kun je de krimp wellicht dan opvangen.
Is ie uit elkaar kun je de zijkanten toch als mal gebruiken voor een nieuwe evergreen.
Een Flexi-i-file cutting compass? Ik had na 20 x draaien een gat in de plaat van 1,1 dikte

Bijlagen

• 17924400-97BC-4BE4-9301-1E5292A75F71.jpeg
    17924400-97BC-4BE4-9301-1E5292A75F71.jpeg
    131,8 KB · Weergaven: 6

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik weet nu al dat ik sowieso geen twee keer tien keer tien keer (twee platen van waarschijnlijk 0,5 mm met tien gaten elk) aan een snijpasser ga draaien. Ik ken mezelf, dat wordt niks zowel qua nauwkeurigheid als mentale gesteldheid achteraf :) Maar bedankt voor de tip :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Voor zover ik tot nu toe kan zien heeft dit model drie probleemgebieden. Eén is de passing van de kraan, en zoals ik al zei vermoed ik dat dat deels het gevolg van krimp bij het gieten van de toren (het andere deel is natuurlijk de kraan netjes in elkaar krijgen, maar daar kan ik (nog?) geen uitspraken over doen omdat deze al in elkaar zat). Een ander is dat sommige van de etsdelen zo te zien redelijk ingewikkeld gebogen moeten worden, maar de instructies maken niet goed duidelijk hoe dan wel, en buigmallen worden niet geleverd. Het derde is de instructies zelf, want hoewel de tekeningen op zich erg goed zijn, wordt allerlei belangrijke informatie niet vermeld — zoals waar sommige delen precies moeten, welke vorm ze moeten krijgen, of zelfs hoe lang je sommige onderdelen moet maken (bijvoorbeeld de buizen voor de sleeptriangel).

Bovenaan