M50A1 Ontos AF[14052011]

Schalen
  1. 1:35
Hallo,

Het is een tijdje geleden dat ik iets serieus gebouwd heb, veel afgemaakt wat er al stond en als het helemaal niet ging, was de kliko gewillig.

Een tijdje geleden had ik de Ontos van Academy gekocht, eindelijk was het model in plastic en dat was een goede reden voor aanschaf. Een maandje later las ik een verslag van Steve Zaloga in MMI en die was niet bepaald positief over de kit. Tja, daar wordt een mens niet vrolijker van. Ondertussen probeerde een bouwgroeper dit model in elkaar te plakselen en al snel werd duidelijk dat de knalpijpen niet zo tof zijn. Zodoende leidde dit allemaal tot het volgende pakket.

003-Materiaal%20zonder%20krant.jpg

Na alles bestudeerd te hebben besloot ik te starten met de wielophanging, het was wat uitlijnwerk.
Het eerste deel.
004-Wielophanging.jpg

Daarna heb ik de wielen samengesteld en uitprobeerd.
005-Wielophanging.jpg

006-Wielophanging.jpg

Met de bovenkant er op is het een aardig gebakje, best klein eigenlijk als je het vergelijkt met de Stug die ik onlangs heb afgerond.
007-Wielophanging.jpg

Zoals op de doos te zien is, zit er nog een plaat voor de wielen, die bouw ik later, anders kan ik er niet goed met de luchtkwast bij.

Voor ik ga verven was het handig de binnenkant te bouwen. Hiervoor gebruiken we een zeer recente Verlinden uitgave met wat stukken resin en een beschrijving met foto's die zo duidelijk zijn een troebele vijver.
008-Resin%20interior.jpg

Om zeker te weten heb ik eerst de vloerdelen en zijkanten gepast, daar moest wat af om de bovenkant te laten passen.
009-Resin%20interior.jpg

010-Resin%20interior.jpg

De bovenkant past ...
011-Resin%20interior.jpg

Een aantal onderdelen voor de binnenkant zijn gebouwd, niet vastgelijmd omdat het ander niet te verven is.

Op naar de volgende stappen!
Johanna

Re: M50A1 Ontos

Johanna,

ook ik heb het verslag van Zaloga gelezen en maak hieruit op dat er met wat kunst en vliegwerk een goed model van is te maken.
Je bent in ieder geval als een raket aan de slag gegaan met het interieur. (geef een qualiteits oordeel aub)
Ik blijf het volgen.

groeten Willem

johanna,

ik hoop echt en oprecht dat deze niet valt of op een andere manier beschadigt raakt. dit wordt echt een mooie, dat weet ik zeker.
begin ziet er in ieder geval netjes uit.

groeten erik.

Dank Erik, doe me best 😉

Een nieuwe update. Al het resin en PE kost veel werk en het gaat niet altijd even handig. Toch ben ik wat gevorderd en zowaar kon ik van de vorderingen wat foto's maken.

Allereerst het laatste resin van de Verlinden interieurkit. De kwaliteit valt behoorlijk mee, het lijkt alsof Verlinden weer wat serieuzer bezig is. De verpakking is aangepast, resin is mooi gegoten en weinig tot geen schoonmaakwerk, dat heb ik wel eens heel anders gezien. 😉
013-Resin%20turret.jpg

Hier komt nog wel bekabeling etc, net als bij de binnenkant. Eerst wilde ik het afbouwen voordat ik verder ga detailleren.

Op de volgende foto heb ik de koepel op het model, het was wat pastwerk om de resinstukken aan de binnenkant te laten passen. Dat is uiteindelijk redelijk gelukt. Hier is ook wat van de PE te zien. Voyager PE is heel dun, buigt makkelijk, iets te makkelijk soms en werkt op zich prettig, alleen de allerkleinste stukje gebruik ik niet.
014-Beetje%20PE.jpg

Tot slot, voor zover gelukt, een doorkijkje. Als alles afgebouwd is, zal een groot deel van het interieur goed te zien zijn. Er is genoeg licht voor de details.
015-Van%20buitenaf.jpg

Dat was het voorlopig. Ben nu bezig met de bewapening. Verder moeten de deuren geplaatst worden aan de achterkant.

Ik weet het, er zitten her en der wat lelijke plekken, die zijn schoongemaakt en vlak, een nette werker zal ik nooit worden ....
Gr Johanna

Re: M50A1 Ontos Update [21122010]

Gedag!

We zijn in een nieuw jaar en zowaar heb ik het project weer opgepakt. Na een lange dip, totaal geen zin, komt er nu iets aan mijn handen en daarmee is de Ontos afgebouwd. Niet dat ik niet meer kon detailleren, alleen dan blijf ik bezig en daar had ik geen zin in.

Voor de foto's heb ik de onderdelen op elkaar geplaatst, de spleet aan de voorkant verdwijnt bij de definitieve passing.
016-Bouw%20af.jpg

017-Bouw%20af.jpg

Een foto van de binnenkant. Niet alle onderdelen die daar inkomen staan op de foto omdat ze pas geplaatst worden als het verfwerk begint.
018-Bouw%20af.jpg

019-Bouw%20af.jpg

020-Bouw%20af.jpg

Er zijn wat lijmresten zichtbaar, die heb ik vlak geschuurd, op een of andere manier houd ik problemen met het aanbrengen van pe stukken'.
Verder komt er wat bagage op, wat ik bij elkaar gezocht heb uit de bijgekochte set.
De tracks kunnen er makkelijk af, als ze geverfd zijn zet ik ze vast, er zit wat ruimte in wat niet mooi lijkt.

Eerst komt verf, dan kan ik verder met het afmaken van dit model.
Veel kijkplezier!
Gr Johanna

Re: M50A1 Ontos Update [17032011]

O wauw, Johanna's back in town 😱

Interessant ding, heel apart! Klopt het dat die schietbuizen niet parallel aan elkaar staan (vooral op de laatste foto zichtbaar)? Of zit het zwikkie nog los?
Wat voor kleur gaat het geval krijgen? En zet je het ding nog in een mooi dioramaatje?
Ik zie al een mooie Vietnam-setting voor me, met een hoop figuren en "Hair" op de achtergrond 😉

Kanne Berends zei:
Klopt het dat die schietbuizen niet parallel aan elkaar staan (vooral op de laatste foto zichtbaar)?

Het zou ook vertekening kunnen zijn. Op de eerste foto zie er niets van. Of misschien is dat de vertekening. 😉

Hij ziet er leuk uit.
Prettig dat je weer uit je bouwdip bent.

GJ

Dank voor de reacties.

Het beeld vertekent wat, de schietbuizen zijn wel uitgelijnd, beide kanten zijn elkaars parallel. Zodra ik wat verf erop heb zitten maak ik ook een foto van de voorkant, dan is het beter te zien. De schietbuizen zijn wel lastig uit te lijnen, ik ben er uren mee bezig geweest en heb gisteravond nog een klein dingetje veranderd, zodat ze iets beter stonden, al iets het echt milimeterwerk.

Bouwdip is het niet echt, heb weinig zin en dat gaat door, soms gaat het als een trein en soms kan de dag helemaal niets opleveren. 😉

Gr Johanna

Het schiet niet echt op, het gaat langzaam, want ik ben met meerdere projecten tegelijk bezig.
Interieur is bijna af, alle onderdelen zijn geverfd en er is wat slijtage aangebracht. Veel is straks niet te zien, dat ik ook geen probleem 😉

Inkijkje:
021-Interieur.jpg

Grtz

Re: M50A1 Ontos Update [31032011]

😉 goud, ze zouden het graag willen, het is messing en uiteindelijk zie je er niets van terug.

Gelukkig hebben we de foto's nog .... of te wel de binnenkant in onder de bovenkant verdwenen, de laatste details zijn geschilderd, decals aangebracht en een beschermlaagje vernis zorgt er voor dat de verwering aangevangen kan worden.

De laatste foto's van een "schone" Ontos.
022-Laklaag.jpg

023-Laklaag.jpg

024-Laklaag.jpg

Dat was het voor nu.
Grtz

Re: M50A1 Ontos Update [04042011]

Hoi Johanna,

Mooie foto's, leuk koekblikje waar veel op en aan te zien is.
Maar leg even een egaal gekleurd papier onder je model als je foto's maakt.
Dat gestreepte en gevlekte matje leidt enorm af, zonde.

Groet, MartinD

Tja Martin, mochten er later foto's komen dan tuig ik een ondergrondje op. Blikje staat zoals het op de foto staat nog zo, eventjes geen zin om verder te gaan.

Ik vind het een leuk ding, nou nog een mooi dioramaatje met veel zandzakken, rode vietnamese aarde, colablikjes en een Playboy. En Radio Saigon op de achtergrond.

Dank Kanne, ben met bepakking bezig, wat zandzakjes, tasjes etc zo wat er ter tafel komt en van kleur voorzien kan worden. Denk niet dat ik een ondergrond maak, eigenlijk geen zin in, slecht hè 😳 🤣

Hallo Johanna,

Ik ken je niet persoonlijk.
Maar ik zie regelmatig items van je langskomen, die echt wel goed gebouwd zijn. Je techniek is vele malen hoger als de mijne.
Toch schijn je moeite te hebben iets af te maken zoals je aanvankelijk bedoelde.
Goed voorbeeld is die lekker dikke russische houwitser, zie ik niets meer van, zonde.
Hoe komt dat ? Zoekende ? Bouwmoe ?
Is toch jammer, dat je zo goed begint en dan haastig eindigt, zo van hoe kom ik er vanaf met goed fatsoen.
Schijnen meer mensen last van te hebben.

Groeten, Wim

Johanna,

Je bouw proces is heel goed te volgen op je eerste foto's. En dat zag er in het begin heel goed uit. Ook je tweede serie foto's hoe je je voertuigje op kleur bracht zag er goed uit.
Maar nu komt het en dat zag je natuurlijk al aankomen..
Je afwerking zoals je de Ontos op het sokkeltje heb geplaatst is echt heel jammer. Ik vindt zoals het er nu bijstaat veel afbreuk doen aan al het werk dat je hebt gestoken in dit voertuig en dan laat ik de kosten die je erin gestoken hebt nog achterwege.
Persoonlijk denk ik dat je veel meer een goede presentatie had neer kunnen zetten als je er een beetje meer tijd in had gestoken.
Het voertuig doet nu echt aan alsof het een beetje afgeraffeld is omdat het mee MOÉT naar een wedstrijd of beurs o.i.d.
Ik heb in het verleden zo al heel veel modellen de revu zien passeren die hier op site een plaatje waren maar in realiteit vaak er niet uitzagen.
Want ogen van een ander die naar een voertuig kijken kunnen een vernietigend oordeel vellen. Hoe je ook je best erop gedaan hebt om iets leuks te maken en dit geldt zeker voor ondergrondjes waar voertuigen en figuren op gepresenteerd worden.

Neem een advies van mij aan en lees wat boeken hoé je een eenvoudig maar toch pakkende ondergrond kan maken die goed is afgestemd op het voertuig dat je maakt.
Het hoeft geen stadsdeel te zijn met huizen blokken of ingewikkelde bossages.
Een goed boek is bijvoorbeeld Terrain modelling ( ben even de auteur kwijt )
En natuurlijk zijn er hier zat leden die je een goed advies kunnen geven.

veel succes met je volgende model.

mvg

Eric

Mmmmja, toch zijn de voertuigen die ik van Johanna heb gezien zeer de moeite waard, net als de "ondergrondjes" waarin zij ze plaatst! Misschien dat het er op de pctv niet zo spectaculair uit ziet, maar je zou ze eens in het echt moeten zien! Zeker, het toont alsof het nonchalant en achteloos in elkaar gefabriekt is, maar ik ben er vast van overtuigd dat er, bewust of onbewust, wel degelijk over nagedacht is. Johanna heeft een eigen, herkenbare stijl, die de één wel zal aanspreken en de ander niet... tja.
Jack Pollock werd eerst ook nogal verguisd...

Ik neem aan dat zeker iedereen in het Noorden wel weet dat Johanna een klein aandachtsprobleem heeft, ik niet en toch halen ook bij mij hooguit 7 a 8 kits van de 10 de finish.
Ze legt de lat hoog voor haarzelf en is niet bang om te falen en dat nog te laten zien ook, iets wat ik niet zou doen.
Soms gaat het even niet en probeert ze het toch af te krijgen, goed zal het niet zijn maar daar rekening mee houden kan ook geen kwaad, ik ken mensen met dezelfde klachten die heel de dag pillen slikken en suf voor zich uitkijken, just my 0.2cts.

Groeten Rick

beetje late reactie,
Maar ik vind em echt weer heel erg tof geworden johanna. lekker simpel ondergrondje maar toch maak je het daarmee toch weer lekker duidelijk.
zoals jullie hebben gemerkt heb ik ook zo ongeveer hetzelfde probleem als johanna, aan het begin van een project heel veel motivatie en plannen om iets af te maken maarja dan komt het einde in zicht.
ik los het op door wat anders tussendoor te bouwen (liefst meerdere projecten) tussendoor pak ik steeds weer andere projecten op. zo kan een project bij mij makkelijk meer dan een jaar duren maar uiteindelijk komt het toch af.
gewoon lekker doorgaan johanna en ik wacht weer af tot je volgende project.

groeten erik

Terug
Bovenaan