M4A3E8

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Na een aantal jaren bijna alleen maar Duits gebouwd te hebben vond ik het weer eens leuk om iets geallieerds te bouwen!
Het is een M4A3E8 die ik al enkele jaren in mijn kast had liggen maar niet eerder afgewerkt.
De volgende Sherman heb ik als voorbeeld genomen. 342D7602-3504-4E8F-9893-B53BB7DF8210.jpeg33EADBB8-FFD1-40D5-B15F-070041D36BD8.jpeg
en mijn interpretatie:
98A49049-34C2-4BFD-A67D-A31BEEA610C4.jpeg3FB2BB16-58F7-492A-A4CE-FB84AB7C5A15.jpeg
Zoals op de originele foto te zien heb ik een vroeg type luik aangebracht.
Weet iemand mischien van welke eenheid deze Sherman was aan waar deze in Duitsland opereerden?

Groet,

Roger

Hoi Roger!

Goed bezig!!!
Eenheid zal moelijk worden als er geen onderschrift en/of plaats bij de foto staat. Vanaf eind December 44 tot einde oorlog 45, van Ardennen, Zuid-Duitsland, Oostenrijk tot Tsjechië. Groot gebied zeg maar....

Ben benieuwd naar de setting!

Grtz
Erik

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat ziet er netjes uit, maar … :) Die stukken messing op de wielstellen, die waren in het echt aan de bovenkant omgebogen zodat ze ook óp het wielstel zaten in plaats van alleen aan de zijkant ervan, en er zat een gat in (allebei die details kun je op de foto van de echte tank zien). Ze dienden namelijk om de tank op een spoorwagon vast te zetten, en zouden eigenlijk verwijderd moeten zijn door de bemanning toen die de tank in ontvangst nam. (Gek genoeg zit er op de foto eentje aan elk wielstel, ik dacht dat ze alleen op de voorste en achterste hoorden.) Dit viel me voornamelijk op omdat ik zelf ook net met zo te zien hetzelfde model (Tamiya, toch?) bezig ben, en deze platen er nog op moet maken :)

Ook is, als ik toch op elke slak zout aan het leggen ben, je vervangende ladersluik te hoog. Je hebt zo te zien een commandantsluik van een 75 mm toren gebruikt, maar op de 76 mm torens werd een plattere uitvoering daarvan gebruikt, anders kon de commandant niks zien door z’n kijkblokken naar links. Zie de Sherman Minutia Website: de vierde en vijfde foto’s zijn van de platte luiken zoals ze op de vroege 76 mm torens zaten.

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Erik,Jakko thanks!

Jakko, bedankt voor de uitleg en details!
Voor wat betreft het Luik,als ik deze glad maak is het dan goed?
Wist dat ik mijzelf op glad ijs zou bevinden met dit voor mij out of de box project!😉

groet,

Roger

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Het voornaamste verschil tussen de twee is de ring: die is platter bij de 76 mm dan bij de 75 mm. Vergelijk:

Je kunt hier zien dat bij het linkse luik de ring zeg maar kwartrond is van profiel, maar de rechtse is veel platter. De scharnieren steken er daarom verder bovenuit en op de luiken zitten ribben om de luiken stevig aan de scharnieren te verbinden. Het ladersluik van de oude Italeri M4A1 (76) VVSS zou wel het juiste moeten zijn, maar of dat nog aan de moderne eisen voldoet is een beetje de vraag, natuurlijk. Wat Een hoop zoeken levert op dat Tiger Model Designs het juiste model heeft (ze hebben ook een vroege uitvoering maar die hoort als het goed is niet op een tank met HVSS).

Nu is het wel zo dat je dit soort dingen alleen opvalt als je je er teveel in verdiept hebt, natuurlijk. M.a.w. als je laat zitten wat je nu hebt, denk ik niet dat veel andere mensen er ook zolang over doorzeuren ;)

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Nu zie ik inderdaad het verschil pas!
Moet eens even kijken wat/of ik iets hier ga doen!
Dank voor de toelichting en een lesje Sherman en zijn details!😉

groet,

Roger

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Gave bak. Op fb zijn diverse dedicated Sherman groepen met behoorlijk wat kennis van zaken. Ik kan je foto daarop delen en zien wat er opduikt aan informatie? Daarnaast zijn er intussen een aantal hele gave 3D printsetjes aanwezig om Shermans op te pimpen.

Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Nu zie ik inderdaad het verschil pas!
Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook niet wist dat er verschil op zat totdat ik de Sherman Minutia site en vooral Son of Sherman las :)

Dank voor de toelichting en een lesje Sherman en zijn details!😉
Wil je er nog eentje, die je veel makkelijker nog toe kunt voegen op je model? Op de veerarm linksachter en rechtsvoor horen een blokje en een rondje te zitten, die Tamiya vergeten heeft :) Vier minuscule stukjes plastic die wederom alleen opvallen voor wie weet dat ze er zouden moeten zijn. (Ze zitten ook op de armen rechtsachter en linksvoor, maar aan de binnenkant zodat je ze niet ziet op het model. Ze horen niet op de andere veerarmen — behalve misschien als de bemanning er eentje vervangen heeft, of een heel wielstel.)

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Roger,

Leuk om je eens met een Sherman aan de gang te zien!
Weet iemand mischien van welke eenheid deze Sherman was aan waar deze in Duitsland opereerden?
Volgens Steve Zaloga (the M4 Sherman at war, 2) is de tank van A/18th Tank Battalion, 8th Armoured Division, foto genomen 23 Februari 1945 te Bocholtz Nederland.

Het ladersluik van de oude Italeri M4A1 (76) VVSS zou wel het juiste moeten zijn, maar of dat nog aan de moderne eisen voldoet is een beetje de vraag, natuurlijk. Wat Een hoop zoeken levert op dat Tiger Model Designs het juiste model heeft (ze hebben ook een vroege uitvoering maar die hoort als het goed is niet op een tank met HVSS).

Dragon heeft ook de lagere ring in hun kits met 76mm toren zitten.....misschien niet zo mooi als die van TMD, maar zeker wat mee te doen.
Roger, geef een gil als je interesse hebt, dan stop ik hem in een envelopje.

dr6183d27.jpg

Wat mij in eerste instantie opviel is de mondingsrem op de loop; ik dacht dat die van na de switch naar het ovale ladersluik was, maar ik heb net wat foto's gezien van andere M4A3E8's met rond ladersluik en mondingsrem (M1A2 76mm), dus mijn vermoeden was onterecht!

Laatst bewerkt:

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Leuk om te zien! Een keer buiten de comfortzone is niet verkeerd. Als ik het goed heb zouden de tracks straks aan de bovenzijde strak moeten staan. Ik zal me ook eens (als ik er aan toe ben) me aan een Sherman kitje wagen die ik van Herold heb uit zijn collectie.

Als je iets van dat 3d MJ setje nodig hebt dan geef je maar een gil!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Roger,

Wat is dat nou, ga je vreemd :p What's next, een Sopwith Camel of een Schnellboot:D? Ziet er weer goed uit zeg, is ook een erg interessante versie van de Sherman met alle accessoires. En dat figuurtje wordt ook een fraaie, mooie relaxde pose al. Een kennis van mij heeft er recent een gerestaureerd of beter gezegd herbouwd. Zie DPG Media Privacy Gate Deze is nu af met een Dragon Wagon, ook een vette combi.

Mvg,

Vincent

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Wat mij in eerste instantie opviel is de mondingsrem op de loop; ik dacht dat die van na de switch naar het ovale ladersluik was, maar ik heb net wat foto's gezien van andere M4A3E8's met rond ladersluik en mondingsrem (M1A2 76mm), dus mijn vermoeden was onterecht!
Ik heb hierom Son of Sherman er even bijgepakt, en daarin lees ik op bladzijde 293 dat de laatste torens van model D94598 (d.w.z. nog met tweedelig ladersluik) voorzien waren van het M1A1C-kanon, met schroefdraad en beschermkap op de monding. Dit zou echter wel betekenen dat de antennevoet die Roger voor het luik gemonteerd heeft, daar niet thuishoort, want die was bij deze uitvoering van dit model toren verwijderd. Op de foto van de originele tank kun je ook net zien dat er daar inderdaad geen antennevoet zit, dus dit is een laat model D94598 en zou daarom een kanon met mondingsrem kunnen hebben — hoewel het (waarschijnlijk) uit de fabriek zonder geleverd was. Verder zou dan het buisje dat op het dak vóór de antennevoet zit, verwijderd moeten worden en vervangen door een (45° schuin geboord) gat voor het 2-inch rookmortier.

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Jakko, wederom bedankt voor de informatie!
Heb jij een foto van waar het gat geplaatst moet worden voor de rookmortier?
Weet je Toevallig ook if een metalen loopje te koop is met schroefdraad?

groet,

Roger

Vroeger had armorscale een setje met een loop met schroefdraad, en met een losse dop en een fraaie resin mantel, maar ik heb al jaren geen armorscale meer gezien?

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Timp,jakko,
Ziet de loop er dan zo ook werkelijk uit zonder muzzle break? dus waar schroefdraad zit is de loop dunner!? Als dit zo is zou ik deze loop van ABER kunnen gebruiken maar dan zonder muzzle break,

groet,
Roger

9F0065DE-2107-4377-BB44-D437E6F830EF.jpeg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Heb jij een foto van waar het gat geplaatst moet worden voor de rookmortier?

(theshermantank.com)

Het gat zit waar op jouw model dat kleine ronde dingetje zit (Tamiya onderdeel K45, in stap 28 van de instructies :)) — dat is namelijk de monding van het mortier, maar steekt uit zodat de latere afneembare regenkap erop kan. Dat kapje zou ook kunnen op het model toren dat je hebt, maar was daar lang niet algemeen, en volgens mij zie je het niet in de foto van je voorbeeld.

Weet je Toevallig ook if een metalen loopje te koop is met schroefdraad?
Die schroefdraad zou nooit open en bloot te zien mogen zijn. Lopen met schroefdraad maar geen mondingsrem hadden een beschermkap die op de schroefdraad gedraaid werd:

(Sherman Minutia)

Laatst bewerkt:

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ben er al uit jongens, Chrysler gebruikte alleen deze toren bij dit type M4A3E8 onderstel.
Deze had een standaard 76mm loop dus zonder muzzle break!

groet,

Roger

Roger, ik weet niet hoe true de schroefdraad van aber, of armorscale is, als je de schroefdraad van een 1:1 loop neemt, dan heb je een buis van zon 85mm schat ik, allicht nog iets dikker, en dan een metrische draad van 1,5 neemt, of iets in die richting zul je die schroefdraad in model amper zien. Ik heb trouwens het door jakko genoemde son of sherman hoog op mn wensenlijst staan, en wie weet koop ik em binnenkort, maarja, nuts en bolts komt in januari al met een nieuwe, dus keuzes keuzes keuzes.

Ik ben trouwens benieuwd hoe alles er straks uit ziet op je sherman, ik vind jou daar helemaal het type niet voor ;P

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Roger, ik weet niet hoe true de schroefdraad van aber, of armorscale is, als je de schroefdraad van een 1:1 loop neemt, dan heb je een buis van zon 85mm schat ik, allicht nog iets dikker, en dan een metrische draad van 1,5 neemt, of iets in die richting zul je die schroefdraad in model amper zien. Ik heb trouwens het door jakko genoemde son of sherman hoog op mn wensenlijst staan, en wie weet koop ik em binnenkort, maarja, nuts en bolts komt in januari al met een nieuwe, dus keuzes keuzes keuzes.

Ik ben trouwens benieuwd hoe alles er straks uit ziet op je sherman, ik vind jou daar helemaal het type niet voor ;P
Amerikaanse tank, metrisch draad, lijkt me sterk. Voor de rest prima betoog😉

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Timo,
Ik heb vroeger heel wat Shermans en ander geallieerd spul gebouwd dit was toen nog wel meer in de Verlinden stijl!... deze wordt wel met restant whitewash,past toch wel enigszins in mijn straatje!😊
Moet mij nog wel wat meer gaan verdiepen in wat voor scéne het moet gaan worden,hier ben ik nog niet helemaal uit!
ABER 76mm loop met tread is besteld!😉

groet,

Roger

Bovenaan