M4A3 Sherman 1945 parkeren voor gevorderden

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
op mijn zoektocht naar info op het web kwam ik een tijdje terug een foto tegen van een Sherman tank die op een dusdanige manier was geparkeerd dat je eigenlijk zou zeggen van hoe kan het dat het bord niet omver gereden is.
toch wel knap stuurwerk
het leek mij wel wat om het te proberen na te maken.
ik had bij een ruil van modellen een Sherman van Asuka / Tamiya op de kop getikt die er eigenlijk perfect bij paste.
dit is de foto van de voorstelling.
7b67016dd508405ebc8fbd695f841be9.jpg
het is niet helemaal goed te zien hoe het gebouw er helemaal uitziet ik heb nog gezocht naar iets uit een ander perspectief maar heb niets bevredigends kunnen vinden het is in ieder geval het 781st tank battalion in Heillbron 1945.
meer kon ik niet vinden dus moet ik het doen met wat op de foto te zien is en denk ik toch ook met een beetje gokken hoe het er uitziet
ben al een paar maanden aan het bouwen geweest aan de tank en voorlopig is dit het resultaat
tight space sherman 2.jpg
tight space sherman 3.jpg
ik heb gekozen om het geheel compact te houden en achter de tank achterwegen te laten en te concentreren op wat op de foto en op de voorgrond te zien is
de ramen is een grove inschatting met de verhoudingen van de tank en een beetje passen en meten.
achter de tank onder de vlaggenmast zitten volgens mij twee boog ramen
de boom op de achtergrond komt er niet bij die lijkt mij te ver weg te staan maar misschien dat ik hem op een of andere manier toch naar voren haal maar dat weet ik nog niet.

verder zitten er voor mij een paar nieuwe uitdagingen aan zoals de scratch built van het frame waar de zand zakken in zitten
dat is toch iets wat ik nog niet veel gedaan heb maar als je iets wil zal je op een bepaald punt toch een keer moeten proberen en aangezien dit in het veld erop gemaakt werd met van alles wat ze eventueel konden vinden of voorhanden was heb je daar wel wat vrijheid in denk ik
en ik vind het er zelf toch wel redelijk acceptabel uitzien

het andere leerpunt zijn de figuren
ik begin het schilderen ervan al een beetje onder de knie te krijgen maar het zelf sculpten ervan daar waag ik me nog niet aan
flink aan het zoeken geweest naar geschikte figuren en wat ik er nu bij heb staan (zitten) is voorlopig het beste wat ik heb.
misschien in een later stadium dat er nog iets aan veranderd ik blijf zoeken (en mijzelf verbeteren)
voorlopig ben ik best tevreden met het resultaat wat er nu staat.
volgende keer meer hier over.
we blijven lekker plakken en smeren 😀👍

Dat ziet er goed uit, je bouwt de foto mooi na. Het enige dat met echt opvalt is dat je het vierkante raam op de begane grond te groot gemaakt hebt. Ergens klopt er ook iets niet in de verhoudingen: de onderkant van het raam zit op de foto ongeveer gelijk met de kanonloop, maar op je model zit hij duidelijk hoger.

ik denk dat het beeld wat vertekend als je goed kijkt is de echte foto op een lager perspectief genomen
ongeveer op de hoogte van de personen op de grond dan lijkt het ook of de loop hoger zit
maar ik zal hier zeker nog verder naar kijken
het raam kan denk ik ook nog wat kleiner maar dat komt ook nog wel goed 👍

Als we het echt willen weten, is het natuurlijk uit te meten: het spatbord van de tank zit vlak naast de muur, dus meet de hoogte daarvan in de foto en de hoogte van het raam, en je kunt uitrekenen waar het zou moeten zitten in je model. Perspectief zal het wel een beetje vertekenen, maar niet zoveel dat het echt uit gaat maken, denk ik.

Erg leuke parkeer scene en een mooie reproductie in 3D Erik 👍
Beetje jammer dat je niet aan de putty durft, met name vanwege de hangende tanker, maar ik vind jouw gekozen figuren
die op de foto toch goed representeren.

Over dat raam :
[...] Het enige dat met echt opvalt is dat je het vierkante raam op de begane grond te groot gemaakt hebt. Ergens klopt er ook iets niet in de verhoudingen: de onderkant van het raam zit op de foto ongeveer gelijk met de kanonloop, maar op je model zit hij duidelijk hoger.

Ik ben het met Jakko eens dat het genoemde raam veel groter is dan op de foto, maar de vensterbank zit volgens mijn teken-oog
eerder te laag dan te hoog.
De andere vierkant ramen komen me nogal breed over en mijn idee zou zijn : ze met strookjes (schuim) iets versmallen.

De boom erachter had het parkeer kunstje nog meer bijzonder gemaakt (achteruit inparkeren !) maar zou nu (vanwege ruimtegebrek)
een beetje vreemd staan denk ik. lekker laten zo.

Goed bezig in ieder geval 🙂

Wat een leuk idee!

Ik zou echter het geheel (tank en gebouw)een aantal graden gedraaid om de rechte lijnen te voorkomen die het nu heeft.
Dit maakt het geheel wat dynamischer..als je begrijpt wat ik bedoel 🙂

Wat een leuk idee!

Ik zou echter het geheel (tank en gebouw)een aantal graden gedraaid om de rechte lijnen te voorkomen die het nu heeft.
Dit maakt het geheel wat dynamischer..als je begrijpt wat ik bedoel 🙂
dat idee had ik ook al wel een beetje
dit is nog een eerste grove opstelling voor de foto
ik ga nu beginnen om alles zo goed mogelijk af te stemmen
en misschien doe ik nog een poging met putty voor het hangende figuurtje (eerst het boek van David Parker maar eens door lezen) 👍

Idd leuk idee! Foto ook al jaren op de harde schijf, alleen al vanwege het bord!!

Zoals Elco al schreef idd iets schuin zetten, misschien de base wat hoger zetten (alles in het kader van presentatie!)
Vwb de figuren, kan ik je aanraden het gewoon te proberen. Gewoon doen! Neem jezelf als voorbeeld voor de plooien, houding etc en je zal zien dat het echt niet zo moeilijk is. Bij het desbetreffende figuur zou het IMHO om een kleine conversie gaan, en voor je het weet ben je in staat en heel figuur te sculpen (Nouja, beetje tijd en ervaring zijn wel nodig. Komt vanzelf)

Carry on

Grtz
Erik

even een korte tussenstand.
ik heb het een en ander wat beter bestudeerd en wat aan het meten geweest en ben uiteindelijk bij dit resultaat gekomen
tight space sherman 4.jpg
ik heb de afmetingen van de ramen wat terug gebracht en wat aangepast aan de kozijntjes die ik nog van mini art had liggen
op de foto zijn de achterste ramen nog iets hoger maar die heb ik ondertussen nog iets naar beneden bij gesteld
de base van het geheel wordt iets groter dan ik eerst voor ogen had omdat ik het huis in een hoek heb geplaatst en hij bij de nieuwe vorm iets groter werd.
eerst 20 bij 26,5 cm nu 28 bij 28 cm
tight space sherman 5.jpg
de jeep had ik nog op de onafgewerkt op de plank staan en ik denk dat ik deze er ook bij zet.
op de originele foto zie je aan de linkerkant als je hem uitvergroot , ik vermoed een reserve wiel van wat eventueel het wiel van een jeep kan zijn.
eventueel om dat gedeelte van de voorstelling wat op te vullen.
maar dat is voor later.
binnenkort meer hier over , we blijven lekker plakken en smeren 👍 😀

Gaat vast goedkomen dit dio 🙂

Mijn mening over de nieuwe compositie :
Persoonlijk zou ik de Jeep weglaten. Het verhaaltje van de ontspannende Sherman Crew heeft geen extra props nodig.
Dus in plaats van de ruimte opvullen wellicht deze juist iets korter houden.

Terug
Bovenaan