Af! M4A3 (90) HVSS, operatie Coronet, 1946

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
De laatste tijd ben ik (naast m’n Medium Tank M3) ook bezig geweest aan een fictieve M4A3 met 90 mm kanon. In WOII waren er plannen, inclusief een paar prototypes, om de M4 Sherman uit te rusten met de toren van de T26 Pershing, wat eenvoudig kon omdat ze een even grote torenring hadden. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan, voornamelijk omdat die niet beschikbaar geweest zouden zijn vóór de M26 (gestandaardiseerde T26) zelf. Voor wie daar meer over wil weten is dit een goede video:

Ik heb voor dit model aangenomen dat hij wél in productie gegaan zou zijn, om welke reden dan ook, maar op onderstel van de M4A3 HVSS in plaats van de M4 VVSS die voor de beproevingen gebruikt werd. Dit vanwege dat de A3 en de nieuwe wielophanging de voorkeur hadden van het Amerikaanse leger, dus dit leek me een logische keuze. Dan ben ik na gaan denken over hoe deze tanks er ook echt uitgezien zouden hebben, wat neerkomt op meer doen dan gewoon een M26-toren op een Sherman-romp kwakken zoals op alle tekeningen die ik ervan gezien heb. Hierom heb ik de rekken voor rupsbandschakels en de kappen voor de bestuurdersluiken niet op de toren gemonteerd, want bij de Sherman was er daar ruimte voor aan en in de romp. Ook de bevestingspunten voor de kraan om de motor mee te lichten heb ik niet geplaatst, want deze bleken in de weg te zitten voor de bestuurdersluiken, en ik heb pompstokken voor het kanon linksachter op het motordek geplaatst, want die voor het 90 mm kanon passen niet op de normale plek ervoor (op de onderkant van de opbergplank achterop de romp).

Met dat alles uitgewerkt, was de vraag waar zulke tanks gebruikt zouden kunnen zijn. Voor de hand lag Duitsland, maar dat lijkt me eigenlijk een beetje sterk want de strijd daar liep begin 1945 al op z’n einde. Maar wat als er nooit atoombommen op Japan gegooid waren? Dat zou er een invasie plaatsgevonden hebben, waar de vuurkracht van een Sherman met 90 mm kanon waarschijnlijk wel van pas gekomen zou zijn.

Het model is dus geschilderd in de stijl van tanks in de Stille Oceaan, bijvoorbeeld met een hele grote ster op het motordek zoals op Okinawa te zien was. Dit is ook waarom ik er geen bepakking op gedaan heb, want op veel foto’s van tanks daar is dat ook weinig te zien. Het figuurtje van de lader draagt een gasmasker, omdat er (waarschijnlijk terecht) de vrees was dat Japan chemische wapens zou gebruiken bij de verdediging van het vaderland.

6EDE391B-2BBD-4F04-87E9-93D1F2E502A4.jpeg72BE75F9-C33A-4373-9F1E-810981040296.jpegFB0A9D9D-B302-4C26-B852-3EDE5AC4605E.jpeg2AD7A634-C0E9-4C65-B13A-473021C6DAAC.jpegE04BA41E-95CA-4313-B3D2-80E7788FDF05.jpeg8F73F710-6054-4FF3-B2F9-ED85918043AE.jpeg2581D2EE-ADD8-4767-B436-A70BF55904DD.jpegE65D2194-E312-4194-B4E6-C6AFBA614F66.jpeg114D595A-0FB4-4384-96B7-F347791AACEE.jpeg

Het model is gebouwd uit de romp en wielen van een Asuka Sherman (uit de nalatenschap van Herold Derksen) met de toren van een Tamiya M26 (over van een verbouwing tot T26E4 vele jaren geleden) en rupsbanden van Rye Field Model. Het figuurtje is van MiniArt met een Tamiya gasmasker, en de hulzen op het motordek zijn van AFV Club. De markeringen komen uit allerlei Sherman-bouwdozen, en stellen niet echt iets specifieks voor maar moeten er vooral geloofwaardig uitzien 🙂

Mooi project weer. Overtuigend neergezet ook leuk dat je een late M4A3 hebt gebruikt waardoor het nog overtuigender is.

Met lof geslaagd! Prachtig ook dat gasmasker, geeft het toch das gewisse etwas van de koude oorlog, vind ik 💪🏼

Mooi project weer. Overtuigend neergezet ook leuk dat je een late M4A3 hebt gebruikt waardoor het nog overtuigender is.
Bedankt. Bij dit soort fictieve voertuigen vind ik altijd dat het geloofwaardig moet zijn, dus dan doe ik onderzoek naar wat er realistisch voor gebruikt zou zijn als het echt gebouwd was. Daarmee kwam ik uit op een M4A3 met de torsiestaven op het motordek, infanterietelefoon enz. want dat ging allemaal rond het voorjaar van 1945 in productie — voor een tank in 1946 leek me dat dus de norm. Dit is ook waarom ik de T80-rupsbanden van Rye Field Model gemonteerd heb in plaats van de T84’s die bij het model zaten: die werden pas jaren na de oorlog gebruikt, dus voor 1946 vielen die af, wat mij betreft.

Met lof geslaagd!
Jij ook bedankt.

Prachtig ook dat gasmasker, geeft het toch das gewisse etwas van de koude oorlog, vind ik 💪🏼
Misschien ook wel, maar dat was niet de bedoeling 🙂

Terug
Bovenaan