Af! M4A3 105 Sherman Tankdozer 'Honswijk'

Dit model is af!

Jasper Breur

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands materieel, Koude Oorlog en vliegdingessen
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
Nu bezig met
YPR-765ERA
Normaal ben ik van de moderne voertuigen, maar ik heb me toch maar eens aan een Sherman gewaagd. De Sherman in kwestie is een Tankdozers zoals ze in Nederlands Indië werden gebruikt door de Mariniersbrigade, eerder besproken op het forum. Ik kwam op Markplaats een M4A3 105 HVSS tegen van Dragon, compleet met Verlinden dozer, PE en de juiste tracks van AFV Club. Alles wat ik nodig zou hebben voor dit project. Dat bleek tegen te vallen. De dozer van Verlinden is bedoeld voor VVSS Shermans en past dus niet op dit type. De 3D printer moest er daarom aan te pas komen om een nieuw dozerblad te printen, en ook de bevestigingen voor het onderstel moesten geprint worden. De tracks van AFV Club waren een regelrechte ramp, en omdat ik geen zin had om daar nog meer tijd aan te verdoen heb ik besloten om ook dat probleem maar met de 3D printer op te lossen. De Sherman van Dragon was gelukkig wel probleemloos te bouwen, maar de PE setjes waren niet overbodig omdat de leeftijd van de kit toch wel te zien is. En om het allemaal nog uitdagender te maken dan het toch al was wilde ik ook nog figuren bij mijn model hebben. Ik vond de poses van de figuren uit de US Tank Crew set van MiniArt mooi passend voor dit project, al zullen deze vast niet helemaal correct zijn voor een tankbemanning van de Mariniersbrigade. Over de kwaliteit van mijn figuurverf-kunsten zullen we het maar niet hebben, maar ik ben blij dat dit project met al zijn problemen eindelijk af is. Niet ontevreden met het resultaat, en toch een Sherman in de collectie.
20220829_120115050_iOS (Groot).jpg20220829_120036360_iOS (Groot).jpg20220829_120321080_iOS (Groot).jpg20220829_113913300_iOS (Groot).jpg20220829_113814590_iOS (Groot).jpg20220829_120351910_iOS (Groot).jpg20220829_120626480_iOS (Groot).jpg20220829_115936670_iOS (Groot).jpg20220829_120706420_iOS (Groot).jpg

Jasper,

Gaaf ding hoor....en leuke presentatie. Met die 3D print aanpassingen is het echt een mooi ding geworden. Beetje mosterd na de maaltijd....maar misschien voor andere liefhebbers....Academy heeft een M4A3 105 kit met dozer blad, alhoewel ik niet weet hoe goed en accuraat die kit is! Ik weet wel dat toen die kit destijds uitkwam het tegenovergestelde gebeurde van wat jij hebt ervaren....mensen wilden dat dozerblad gebruiken om op een VVSS Sherman te plaatsen en kwamen ook tot de conclusie dat dat geen 1:1 omzetten is.

Mooi werk. Heb je misschien nog foto’s van het naakte model? Ik ben benieuwd wat je nu geprint hebt en wat je nog van Verlinden gebruikt hebt. Mooie subtiele verwering ook. Mooie style

Bedankt Martin. Ik kan de foto’s helaas niet meer vinden, maar alleen het dozerblad en de bevestigingen waarmee het geheel aan de HVSS units vastzit zijn met de printer gemaakt, want dat zijn ook de enige verschillen ten opzichte van de VVSS Dozer. De rest zoals de armen en het het mechanisme op de voorkant komen allemaal uit de Verlinden set.

Academy heeft een M4A3 105 kit met dozer blad, alhoewel ik niet weet hoe goed en accuraat die kit is! Ik weet wel dat toen die kit destijds uitkwam het tegenovergestelde gebeurde van wat jij hebt ervaren....mensen wilden dat dozerblad gebruiken om op een VVSS Sherman te plaatsen en kwamen ook tot de conclusie dat dat geen 1:1 omzetten is.
Wat wel een beetje vreemd is, want het M1A1-schuifblad was bedoeld om op zowel HVSS- als VVSS-Shermans te passen. Als het goed is zou je dan alleen een paar tussenstukken toe hoeven te voegen om het Academy-blad op een VVSS-tank te monteren.

sherman dozer ...
als ik nog eens tijd heb

Overtuigend model geworden! Mooi gedaan.

(vraagje: valt die "Verlinden" jerrycan niet van het achterdek af?)

Ik weet het nu zeker: ik ben fan van Jasper! Stijl van bouw en schilderen/verweren spreekt mij enorm aan! 👍🏻👍🏻👍🏻

Een in het oog vallende variant!
Ben op dit moment zelf in de ban van een Sherman-hyperfocus (bouw uit de doos, dus als het op een Sherman lijkt, ben ik al aardig tevreden).
Hoe kom je aan die marinier-markeringen? Zelf geprint?
En vwb je schilderkunsten; de figuren zijn wat aan de bleke kant, maar voor de rest mag je zeker tevreden zijn. Sherman ziet er goed uit!

Hoe kom je aan die marinier-markeringen? Zelf geprint?
Bedankt Ron, de markeringen zijn zelf getekend, maar ik heb ze laten printen bij printmetwit.nl.
En vwb je schilderkunsten; de figuren zijn wat aan de bleke kant
Ik denk dat dat inderdaad het grootste euvel is, met de uniformen ben ik best tevreden maar de gezichten vallen tegen. Volgende keer andere kleuren gebruiken dus

maar de gezichten vallen tegen. Volgende keer andere kleuren gebruiken dus
Valt best mee vind ik... de kenmerken zijn goed herkenbaar. Iets warmere tinten kan zeker, al oogt over het algemeen iets te bleek beter voor een
tankbemanning dan een mooi gebronst huidje 😉

Terug
Bovenaan