Af! M4A2 Sherman

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, KL M4A1 Sherman
Dit is de 1:35 M4A2 (75W) Sherman van Zvezda, met wat vervangende onderdelen om het model eenvoudig wat beter te maken, en een redelijk grondige correctie van het ladersluik, dat in een duidelijk verkeerde stand staat als je het model recht uit de doos bouwt.

6661600A-6B24-44FC-80A0-A766E272787B.jpeg66926E16-1F31-467C-AAFC-FDA35BBFDC35.jpeg

Bijna alle groene onderdelen zijn van Asuka, omdat ze beter zijn qua detail en/of afmetingen dan die van Zvezda; de schep is Tamiya, de transmissiebehuizing is vervangen door eentje van Italeri, en de gietstructuur op de toren en transmissiebehuizing is verdunde Alabastine autoplamuur dat ik met een oude kwast van structuur voorzien heb, en na droging geschuurd heb om dat weer wat af te zwakken.

En geheel geschilderd:

CD47A17D-D1F4-4207-90FF-AE3C2A81A7AD.jpegD59F0886-9E03-4883-A667-B6E64D568FAE.jpeg4285CD51-09B4-4E58-9071-AE2C2CF0ABDB.jpeg57194C3F-7401-45FC-8528-AB5FF0E2E560.jpeg989F04B7-8FEB-4758-9A5E-537FB4DF0859.jpeg

Erg mooi!!

maarrreh... hoe zit het met de flensen op de achterassen? 🙄

Laat ik daar nu net geen foto’s van hebben 🙂

Jakko,

Mooi werk weer.....en je bouwt lekker door! Zitten die tracks ook in de Zvezda kit? Ik ging er een beetje vanuit dat de Zvezda een re-box is van de Italeri "Marines" M4A2......maar ik lees dat je de transmissie-kast hebt vervangen door een Italeri......dus is de kit dan toch een eigen Zvezda ontwikkeling, of een Dragon re-box?

Dit is een volledig eigen product van Zvezda. Over het algemeen genomen is het best een goed model, maar het heeft een paar schoonheidsfoutjes. De opvallendste zijn dat 1) de transmissiebehuizing het midden houdt tussen de eendelige met een ronde neus en die met een scherpe neus, daarom heb ik hem vervangen, en 2) het ladersluik onder een totaal verkeerde hoek in het torendak zit. Verder zijn de fouten vooral een kwestie van sommige details die niet zo heel goed gedaan zijn, zodat ik ze vervangen heb door betere uit de onderdelendoos. De T49-rupsbanden zitten er gewoon bij, met alleen het kleine probleempje dat ze achterstevoren zitten ten opzichte van hoe die meestal (maar lang niet altijd) gemonteerd werden.

Bouwers die niet zo erg op de nauwkeurigheid mikken, kunnen een keurig model maken met alleen de geleverde onderdelen uit deze doos (hoewel ik toch aan zou raden om de neus en het ladersluik te corrigeren 🙂). Gelet op de prijs al helemaal: voor wat je betaalt voor één Sherman van, zeg, Asuka of Dragon heb je er twee van Zvezda en waarschijnlijk nog wat over. Ik zou bijna willen zeggen dat, wanneer je T49-rupsbanden onder een Sherman (maar niet een M4A4) wilt zetten, dat je beste koop daarvoor deze M4A2 is 🙂

Wie het naadje van de kous wil weten verwijs ik naar dit onderwerp op Missing Lynx, want het wordt wat lang om dat hier even allemaal uit de doeken te doen 🙂

Thanks Jakko......nooit geweten dat Zvezda een eigen Sherman heeft ontwikkeld.....ziet er niet verkeerd uit en met wat kleine ingrepen en wat delen uit de spares box zeker wat moois van te maken, zoals je hebt laten zien!

Ik heb je draadje op missing-lynx net doorgekeken; interessant; mooi uitgebeeld.

Alex

p.s. de vergelijking met die 3 schepjes....de bovenste is een Canadese schep; standaard uitrusting bij o.a. elke derde CMP truck.

Ook wel weer eens mooi om gewoon een kale tank te zien
zonder kleuraccenten die nergens uit voort komen "maar het model diepte en levendigheid geven"
zonder over-de-top weathering
zonder "verlinden-style" zwervende accesoires die er normaal af zouden vallen
zonder roest op delen die niet kunnen roesten omdat ze van alluminium zijn

gewoon een stoere tank met smoel. Hulde.
"Less is more"

Voorgedragen voor de roodkoperen fluit van de maand april.

nooit geweten dat Zvezda een eigen Sherman heeft ontwikkeld.....
Ze hebben ook nog twee 76 mm versies, waarvan afgaande op foto’s van de gietramen, de torens beter zijn dan bij dit model. Nu heeft deze, afgezien van dat ladersluik, alleen wat vijlen nodig om hem in model te brengen, dus slecht is hij verder zeker niet.

p.s. de vergelijking met die 3 schepjes....de bovenste is een Canadese schep; standaard uitrusting bij o.a. elke derde CMP truck.
Aha, weer wat geleerd — ik kwam niet verder dan „zo’n ellendige, te korte schep van Engels model” 🙂

zonder kleuraccenten die nergens uit voort komen "maar het model diepte en levendigheid geven"
Ik heb wel tegenwoordig wel de gewoonte om lichtere wolkjes te spuiten in panelen, op hoger liggende delen enz. maar het moet niet te sterk worden dat het alles overheerst en er geschilderd uit gaat zien. Daarna een donkerdere wash en lichtere drybrush om schaduw- en lichteffecten te krijgen, maar meer ook niet. Ik heb er ook gewoon het geduld niet voor om uren bezig te zijn met kleurnuances en wat al niet meer 🙂

zonder over-de-top weathering
Over het algemeen probeer ik te bedenken hoe het voertuig vuil zou worden en waar dat vuil er ook weer afslijt (of -regent). Hier heb ik de bovenkant van de tank olive drab gespoten, maar bijna de hele onderkant, wielophanging en rupsbanden met een lichte zandkleur omdat ik de tank in een stoffige omgeving wilde uitbeelden. Daarom heb ik daarna weer de onderliggende kleuren erop geschilderd, zoals het rubber van de banden, staal op de rupsbanden, enz. waar stof niet zou blijven zitten.

zonder "verlinden-style" zwervende accesoires die er normaal af zouden vallen
Daar is op zich niet zo heel veel op tegen, maar het moet wel vast lijken te zitten, ja. Tassen en veldflessen die zomaar naast de rand van het dak van een voertuig hangen … had daar even een touwtje geplakt, François.

zonder roest op delen die niet kunnen roesten omdat ze van alluminium zijn
Of gewoon goed in de verf zitten en daarom niet tot op het metaal afslijten.

Voorgedragen voor de roodkoperen fluit van de maand april.
Misschien tijd om eens een gebruikersgroep te maken voor de winnaars daarvan … 😉

Terug
Bovenaan