M4A1(76mm)W sherman 2 pulk pancerny 1 dywizja pancerna

hallo,medebouwers

hier weer een bouwseltje van mij.
het is een sherman m4a1 76mm van dragon.
en ik moet zeggen dat het helemaal niet goed verliep met deze kit.
de bedoeling was de amerikaanse versie,maar wat nog nooit gebeurd is...met de decals ging het niet goed.
ander merk glans vernis gebruikt,en dat was niet goed.
tja..wat dan? eerst wilde ik de kit ergens in een hoek zetten en vergeten..
maar de poolse versie vond ik toch ook erg mooi.
dus de kit maar weer opgepakt en overgespoten..tot dit hier.
sherman-1.JPG

dit is de sherman van Lt.Lt.Tadeusz Wiatrowski ,Hq Sqn(zwadron Dowodzenia) 2nd Armoured regiment (2 Pulk Pancerny) ,1st Polish armoured division (1 Dywizja Pancerna) Holland 1944-1945.
sherman-5.JPG

deze divisie was gekoppeld aan het eerste Canadese leger,en heeft diverse belgische en nederlandse steden bevrijd.
bekendste is ongetwijfeld de bevrijding van Breda in oktober 1944.door Generaal Stanislaw Maczek.
sherman-4.JPG

de vliegende Koe ('Latajaca Krowa')was het persoonlijke insignia van de tank crew.
sherman-11.JPG

ik hoop dat deze ietwat mislukte tank toch nog ergens op lijkt..
LET OP : ik ben geen sherman kenner!! dus eventuele fouten...excuse me.
uiteraard meer foto;s en wat info over dit tankje op mijn site,zie link hieronder..
sherman-7.JPG

oh,ja het figuurtje was uit een tamiya kit,die ik nog over had..

groetjes thierry koorneef.

zo,nu even een lang weekend weg...

He Thierry

dat ziet er niet slecht uit !!!!!

alleen dat gras aan de wielen ziet er nu een beetje vreemd uit, mss komt dat beter tot z'n recht als je er een ondergrondje bijplaatst...

verder leuk en cool model

cheers
Dom

Thierry,

Voor een rescue job ziet dit er goed uit. Mooi ook dat je een Pool hebt gemaakt. En ja, ik weet dat je Sherman kenner bent, maar die 'afzuigingsroosters' aan de achterkant van de romp zitten verkeerd om. Het rooster wijst naar voren, maar degene die nu links zit, hoort recht te zitten.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar een eventueel ondergrondje. Volgens mij heb jij dat zeker in je mars, gezien de goede weathering.

Groeten, MartinD

Hey Thierry,

Ziet er zeer mooi uit, verklap jou sherman kleur eens.
We horen vaak een tijdje neits van jou maar dan kom je met dit soort dingen aanzetten 🙂

Nick

ha thierry,
aan de hand van je model wil ik er even op wijzen dat veel poolse ma4a1's achterop de romp kisten hadden die je normaal aantreft op de M4A4,ook kisten op de koepel kwamen vaak voor,deze kwamen van de ingeleverde M4a4's,theoretisch is het onlogisch,omdat het motorslingergat werd geblokkeerd en de motor dagelijks diende te worden rondgetornd voor het straten,maar op zeer veel foto's zitten ze er toch echt op,
groeten,bert

hallo,medebouwers.

alweer bedankt voor de leuke reacties.
tja,alweer wat geleerd,martin ik had echt niet in de gaten dat die roosters verkeerd om zaten..
tijd voor een brilleke denk ik.
maar ik moet wel zeggen dat de bouw tekeningen bij dragon wel wat onduidelijk zijn,in tegenstelling tot die van tamiya of ligt dat aan mij?
ik ga zo even kijken of ik nu scheel ben..of dat het er echt zo opstaat.
aan bert nog even: het model is recht uit de doos gebouwd,dus die extra kisten zaten er niet bij,en ik wist niet dat deze er op de poolse tanks opzaten.
ik heb me wel wat in de geschiedenis verdiept,maar niet heel veel in de technische staat van de poolse sherman..
verder laat ik dit model voor wat het is,eigenlijk heb ik er even genoeg van,want ik vond dit geen fijne kit om te bouwen.
iedereen weer bedankt voor de comments !!

groeten thierry koorneef

t.koorneef zei:
maar ik moet wel zeggen dat de bouw tekeningen bij dragon wel wat onduidelijk zijn,in tegenstelling tot die van tamiya of ligt dat aan mij?
Dragon heeft inderdaad erg drukke bouwtekeningen. En twee grotendeels gelijke onderdelen met bijvoorbeeld nummer A3 en A4, das snel verwisseld.

Groeten, MartinD

edit:

ik moet echt naar Hans Anders...ik heb het verkeerd om zitten maken. 😱

gelukkig dat je het met me eens bent dat het erg drukke bouwtekeningen zijn,martin...
ach,ik heb nog een firefly en een m4a3 75mm sherman liggen,deze fouten zal ik alvast niet meer maken.
wie weet lukt het me ooit om een respectabele sherman te maken.

(wie had gedacht dat die amerikaanse sherman,nog zo gecompliceerd zou zijn?....ik niet.
gauw weer wat duits maken om even op adem te komen.

groeten T.koorneef

Ha Thierry,
het was geen kritiek of iets wat koste wat het kost recht gezet moet worden.Meestal gebruik ik de onderwerpen van iemand om te wijzen op bijzonderheden van een bepaald voertuig en moeten ze zeker niet worden gezien als kritiek op het model.Je kan tenslotte nooit inschatten wat de bedoeling van iemand is met een model,maar iemand met plannen om dezelfde kit te gaan bouwen en voor de details wil gaan kun je zo helpen.De luchthappertjes zijn links/rechts uitwisselbaar en kunnen ook achterste voren,plenty voorbeelden van foto's waar de diverse 'foute'montages op staan,valt dus altijd uit te leggen,veel poolse tanks hadden overigens zoveel belading dat veel van deze details niet meer zichtbaar waren,
groeten,bert

hallo,bert

ik heb het ook niet als kritiek opgenomen.
welnee, alleen heb ik dit tankje alweer standaard uit de doos gebouwd.
en aan alles kun je merken dat het eigenlijk de amerikaanse uitvoering had moeten zijn...

dus wat betreft die luchthappertjes..dat zou kunnen?
ik was van plan om deze en wat andere modellen mee te nemen naar overloon.
maar ik twijfelde een beetje of ik deze ook zou meenemen.

in ieder geval bedankt voor de opbouwende kritiek,want ik moet nog veel leren...en zeker over de sherman.

groeten: thierry koorneef

ha thierry,
je luchthappers zitten zonder meer verkeerd,maar het was in werkelijkheid ook geen onmogelijkheid,verder ziet het model er mooi uit dus zou ik hem gewoon meenemen,
groeten,bert

Terug
Bovenaan