M48A3 Vietnam 1968 Update 01-06

Schalen
  1. 1:35
Hallo,

Tet Offensief, de gevechten in Hue.

Op 30 en 31 januari 1968 startte het grootschalige offensief van 84.000 Noord-Vietnamese soldaten en Vietcong tegen de steden en dorpen in Zuid-Vietnam. De Amerikanen hadden de situatie onderschat, ze hadden wel meer activiteit waargenomen op de Ho Chi Minh-route, maar niet uitgelegd dat een grote aanval op handen was en daarnaast hadden Noord-Vietnam en Zuid-Vietnam een informele wapenstilstand gesloten om de soldaten de gelegenheid het Tet Nguyen Dan, het Vietnamese Nieuwjaar, te vieren. Het breken van de wapenstilstand door Noord-Vietnam versterkte het verrassingseffect van het offensief.

Naast Saigon was de voormalige keizerlijke hoofdstad Hue een belangrijk doel van de Noord-Vietnamese troepen. De Vietcong strijders hadden de oude citadel van de stad bezet en diverse bestuursorganen overgenomen. Ze konden snel te werk gaan omdat de Amerikanen niet verantwoordelijk waren voor de verdediging van Hue en de wel verantwoordelijke ARVN niet op sterkte was vanwege de viering van Tet Nguyen Dan. Amerikaanse mariniers van het 1ste Battalion trokken in de ochtend van de 31ste de zuidelijke kant van Hue binnen. In eerste instantie waren de Amerikanen terughoudend met bombarderen en artilleriebeschietingen vanwege de culturele en bouwkundige waarde van de stad. Doordat de strijd uitliep in felle straatgevechten besloot het Amerikaanse opperbevel dat de herovering van Hue belangrijker was en ging over tot de inzet van zwaar geschut. Het werden de bloederigste strijd in de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Meer dan 5000 burgers vonden de dood door executies en gevechten, de stad werd volledig vernietigd en de Amerikanen werden zwaar getroffen, 3707 gewonden en 668 doden. De grote verliezen en de beelden van de gevechten hadden grote gevolgen in de VS, waar de steun tanende was, protesten groeiden en de politieke steun afnam.

Mijn bedoeling is een deel van de gevechten in schaal om te zetten. Ik ben begonnen met een M48 en als referentie gebruik ik een serie foto's waaronder onderstaande.

000-2-Referentie.jpg

Een tweede foto laat de tank aan de rechterkant beter zien.
000-1-Referentie.jpg

Bron: Corbis Images

De kit is een oudje van Tamiya met weinig onderdelen.
001-Kit%20Tamiya.jpg

002-Inhoud%20kit.jpg

De eerste stappen van de bouw zijn niet bijzonder, het past allemaal en enkel wat flash moet verwijderd worden.
004-Bouwfase%201.jpg

005-Bouwfase%201.jpg

006-Bouwfase%201.jpg

Dat was het voor nu.
Tot een volgende update.
Gr Johanna

Re: M48 Hue Vietnam 1968 Update 24-4

Hoi Johanna,

Indrukwekkende foto's. Bedankt ook voor het stukje geschiedenis, ik ken het dan denk ik alleen maar van de full metal jacket film.
Mooie set-up om die figuren zo te laten schuilen achter de armor. Je hebt dan wel dat je van voren af gezien geen enkel figuur ziet, dat is dan wel weer een nadeel. Heeft de Patton ook zo'n veldtelefoon achter, waar je met de commandant kunt kletsen?
Geen PE zie ik? Is best wel eens lekker wegbouwen.

Succes!

Anne

Dank voor de reactie.
@Anne, met alle plezier een stukje geschiedenis toegevoegd en dat je het waardeert is helemaal mooi en wie er niks aan vindt kan direct door scrollen 😉
@Frank, dank voor de foto's, er was alleen een stroomstoring waardoor het internetverkeer eruit lag, dat schijnt opgelost te zijn want ik ben weer online 😉 Ik kende het boek niet, ook al heb ik een behoorlijke serie boeken, tijdschriften en foto's van deze periode.
@Bert, klopt, in verschillende boeken e.d. wordt gezegd dat het een M48A3 is, maar dat klopt niet, het is een M67A2, de rechter is wel een M48A3.

Voordeel van geen internet is dat is ongestoord kunt schilderen, het model is voorzien van een laagje en ik zal binnenkort foto's tonen van het schilderwerk.

Dank voor de reacties!
Gr Johanna

ha Johanna,
wordt dat ook je onderwerp-tank?zo denderend veel tanks hadden de Marines geloof ik niet in Hue,tis wel een actief dioramaatje in ieder geval,succes
groeten,bert

Hoi Bert,

Dat klopt.
Op 31 januari waren 4 tanks aanwezig in Hue ter ondersteuning van de mariniers van de 1e battalion, 1ste regiment. Tank H51 en H52 waren M48A3 tanks en F32 en F33 de flametrower tanks. De tanks werden gebruikt bij patrouilles op het terrein van MACV. De tanks verlieten Hue op 17 februari met achterlating van H51 die beschadigd was en door de bemanning was verlaten. In de loop van februari hadden de Amerikanen wel andere tanks en anti-tankwapens richting Hue gestuurd waaronder een serie Ontossen.
Ik had deze link tijden geleden ooit opgeslagen en de pagina is er nog en die laat zien hoe precies het verloop is geweest met de inzet van de Amerikanen.
http://mcvthf.org/Maps/Tanks_in_Hue.htm

Het wordt inderdaad een actie dio, weer wat anders dan alle stillevens 😉
Gr Johanna

Re: M48 Hue Vietnam 1968 Update 29-4

Ondertussen heb ik de M48 van een kleur voorzien en ben met de verwering begonnen. Daarvoor heb ik de zandzakken aangebracht om ze met de tank te kunnen integreren evenals de tracks aan de koepel
De eerste stukken van de boven hull zijn wat verweerd, ik moet nog van alles doen, het is zeker niet klaar. De wielen en tracks moeten nog net als de koepel, loop etc. Werk genoeg voordat de woorden ... dit kan als afgerond beschouwd worden .... hier geschreven zullen worden.

Enkele foto's om een idee te geven van wat ik aan het doen ben. :!: :!: Op de foto's zit voorop een licht vlekje op de linker voorkant, ik zag dat pas later, dat is een stukje resin en hoort er niet bij ....
007-Verwering1.jpg

008-Verwering1.jpg

009-Verwering1.jpg

010-Verwering1.jpg

011-Verwering1.jpg

Dat was het voor nu, de rest komt tzt ...
Groet!

Mooi hoor ! ik kijk al uit naar de figuren...

J,

Ziet er tot op heden niet slecht uit...maar waarom heb je die lelijke sinkmark niet verwijderd uit het zoeklicht ?
Ook de kleur van de modder moet wel wat roder. De bodem samenstelling in Vietnam is bijna oranje van kleur..
Daarom lijkt het me wel noodzakelijk dat je het loopwerk ook voorziet van een soort gelijke strekking.
De rode/oranje stof was een veelvuldig voortkomend en terugkomend iets ten tijde.

ik zal je wel volgen met dit project..

Succes verder..

Ik heb dit gebakkie ook ooit eens in elkaar gezet...Helaas heeft hij de tand des tijd niet doorstaan..is ook al meer dan 20 jaar geleden...

Re: M48 TET Vietnam 1968 Update 29-4

Dank voor de reacties.

@ Ha Peter, leuk je weer hier tegen te komen! De figuren liggen te wachten, eerst de tank anders blijft het staan 😉

@Eric
De wielen en tracks moeten nog net als de koepel, loop etc.
Zoals ik had opgemerkt, ik ben nog lang niet klaar, de sinkmarks vallen straks weg, het glaswerk komt nog dat zit er nu niet voor.

Het is altijd grappig dat men denkt dat heel Vietnam een rood/oranje/bruin ondergrond heeft. Het land kent verschillende klimaten, de bergen zijn veel koeler en de grond is daar anders dan in de subtropische gebieden. Aan de kusten is het vooral zandgrond en het land inwaarts is de grond roodachtig, de ene keer meer naar bruin neigend en de andere keer meer naar oranje neigend. In de steden is dat veel minder en zoals de titel aangeeft bouw ik een stad scene en dat maakt dat ik de tank minder rood maak. In de loopwerk komt het wel deels terug omdat de tanks van buiten de stad kwamen. Het puin dat door de gevechten en beschietingen is echter witter en zandkleurig van samenstelling en het loopwerk gaat daar een combinatie van worden.

Bedankt voor de belangstelling, ben ondertussen verder gegaan met de verwering en nieuwe foto's zullen tzt volgen.

Gr Johanna

Re: M48 Vietnam 1968 Update 01-06

Hallo, weer een update, ik ben iets verder met het model, wat verwering en begin van het aanbrengen van uitrusting stukken. Een deel maak ik zelf zoals kleden, rollen enzo en de dozen, die gereed zijn en voor de foto's geplaatst zijn. Zodra dat klaar is volgt de verdere verwering en kan ik dit onderwerp afronden.

De stand van zaken.
012-Meer%20verwering.jpg

013-Meer%20verwering.jpg

014-Meer%20verwering.jpg

015-Meer%20verwering.jpg

Dat was het voor nu!
Gr Johanna

ziet er goed uit Joh,
blijft het een tank (standalone) of wordt het toch een scene met een stel figuren?
deel 2 uit een drieluik vietnam...... 🙂

Deel 3 minimaal, heb eerder de M151A1, Ontos, M113 en Platoon figuren serie gemaakt. Van die modellen "leven" de Ontos en de M113 nog, de rest is naar de eeuwige jachtvelden of in een doos voor hergebruik belandt. Voorlopig is het een standalone en wat ik verder ermee doe, dat zal de tijd leren. De M113 was ooit een standalone en is op een ondergrond beland en zo kan het ook met deze kit lopen, ik denk niet meer zover vooruit, werkt niet 😉

Terug
Bovenaan