M3A3 recce tank in NL Indie

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
  1. 1:35
Mede-plakkers,
ik ga binnenkort beginnen aan het maken van een M3A3 Stuart recce voertuig (tank zonder koepel), zoals die in Ned Indie is gebruikt. Hiervoor zag ik nog een aardige foto in het artikel van Kees Blijleven in de Tank no 264 van Juni j.l., op pag 30. Deze Stuart is voorzien van extra bepantsering aan de voorzijde/onderzijde van het voertuig. Het lijken op schakels van een rupsband. Ook op de site van de Ned Inst voor Mil Historie (NIMH) staan vergelijkbare fotos. zie link.

2155_022921, Midden-Java, Poerwokerto en Serajoedal najaar 1948. Vóór de 2e Politionele Actie oefent het 6e Eskadron Vechtwagens KL/KNIL in alle kneepjes van de velddienst onder commando van kapitein G.H.O. de Wit (KNIL). De 13 tons Stuart tanks gaan te water of zijn al in de rivier. Niet alles gaat probleemloos. Een koepelloze recce tank van het 4e peloton is vastgelopen en moet worden geborgen.

Deze schakels kwamen alleen bij de recce uitvoering voor, en niet bij de gewone M3A3 of M3A1 tanks in Indie. Wie weet wat meer van deze schakels(?) en hoe kan ik hier aan komen? Bedankt alvast voor de hulp.
Gert

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Deze schakels kwamen alleen bij de recce uitvoering voor, en niet bij de gewone M3A3 of M3A1 tanks in Indie.

Even voor de goede orde, de koepelloze Stuart tanks in Nederlands-Indië zijn overgenomen van de Britse eenheden in Indië zelf. Ze zijn dus niet vanuit Nederland overgebracht naar Java. Dat die Britse eenheden hun tanks al gemodificeerd hadden voor die overdracht betekend dat die extra schakels op de tanks dus niet per se door het KNIL zijn aangebracht. Vandaar ook het verschil met reguliere Stuart tanks.

Zover ik weet zijn die aangebrachte schakels afkomstig van Mathilda tanks. Dat type tank heeft nooit op Java rondgereden.

Veel succes met je model.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
De schakels op de boeg zijn zo te zien inderdaad van een Matilda. Ik vermoed dat die afkomstig waren van Australische voorraden, want het Australische leger heeft tot het einde van de oorlog Matilda’s gebruikt.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
De schakels op de boeg zijn zo te zien inderdaad van een Matilda. Ik vermoed dat die afkomstig waren van Australische voorraden, want het Australische leger heeft tot het einde van de oorlog Matilda’s gebruikt.

Nee, dat vermoed ik niet. Want de tanks zijn overgenomen van de Britten die zware tegenstand ondervonden hebben van de Japanners tijdens hun opmars door Zuid-oost Azie. Daarbij zijn wel Mathilda tanks gebruikt.
Het KNIL heeft nooit tanks verloren door vijandelijk afweergeschut en heeft dan ook geen noodzaak om er extra schakels op te zetten. Voor het oplossen van een probleem dat niet bestaat, ga je geen oude schakels van Australische Mathilda's importeren.

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Henry en Jakko,
bedankt voor jullie commentaar. Ik had al uit diverse bronnen gelezen dat de tanks inderdaad door de Britten zijn overgedragen aan de KL of het KNIL, ruim na de Japanse capitulatie. Zo hebben de Stuarts nog de kenmerkende Britse rookgranaatwerpers op de koepel. Ik vermoed dat de Britten inderdaad zelf de schakels van de Matilda op hun recce tanks hebben aangebracht en dat de KL dit maar zo heeft gelaten. Mijn grootste zorg is nu een doosje Matilda schakels van Bronco te bemachtigen.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Het maffe is wel dat er ook foto's zijn van Stuart RECCE's in Nederland in 1945 met dezelfde Matilda tracks. Is het zeker dat alle KNIL Stuart Recce's al ter plaatse waren en niet zijn vervoerd vanuit NL?

Gert, Richard Polderman heeft jaren geleden een M3A3 Recce gebouwd; misschien heb je daar nog wat aan voor jouw project.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Het maffe is wel dat er ook foto's zijn van Stuart RECCE's in Nederland in 1945 met dezelfde Matilda tracks. Is het zeker dat alle KNIL Stuart Recce's al ter plaatse waren en niet zijn vervoerd vanuit NL?

Alex, daar heb je wel een klein puntje. Vanuit Nederland zijn er in 1948 6 Stuarts aangevoerd. Qua tijdsperiode is dat eventueel dus ook te matchen met de foto. Edoch dit laat onverlet dat deze toepassing van Mathilda schakels niet een KNIL modificatie betreft, noch dat er sprake is van een Australische connectie.

mvg
Henry

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Hier is de foto die ik bedoelde.....ik dacht dat ik twee foto's had gezien van Stuart RECCE's met Matilda tracks, maar het bleek dat het er 1 was. (de andere RECCE, foto ook genomen in Leeuwarden, had geen Matilda tracks en ook geen schild)

De foto is genomen in Leeuwarden 1945. bron: Fries verzetsmuseum 120363

Leeuwarden Stuart Recce2.jpg

Edoch dit laat onverlet dat deze toepassing van Mathilda schakels niet een KNIL modificatie betreft
Mee eens.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Hier is de foto die ik bedoelde.....ik dacht dat ik twee foto's had gezien van Stuart RECCE's met Matilda tracks, maar het bleek dat het er 1 was. (de andere RECCE, foto ook genomen in Leeuwarden, had geen Matilda tracks en ook geen schild)

Alex,

Ik zal niet meteen beweren dat de door jou aangegeven optie onmogelijk is. Echter er zijn foto's die gedateerd zijn met 1946 en 1947 waarop die Mathilda schakels al te zien zijn. Dat zou dus zijn voordat tanks vanuit Nederland naar Indie zijn verscheept. Daarbij zou het dan gaan om voertuigen van VEW 2. Zelf twijfel ik aan die toeschrijving, het lijkt mij eerder VEW 6 en dan is ook de datering van die foto's fout. Maar er zijn haast geen foto's die absoluut zeker VEW 2 betreffen om mee te kunnen vergelijken. Zodoende kunnen we op dit punt beter even een slag om de arm houden .

mvg
Henry

Laatst bewerkt:

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Alex, Henry,
mijn dank voor de feiten en de goede foto. Ik zal het artikel van Richard zeker gebruiken en kan weer verder met detailleren.
Modelbouwgroet,
Gert

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Henry,

Je hebt gelijk....het tijdspad wordt wel heel krap, maar ik vond het wel frappant dat er hier in NL ook een Recce heeft rondgereden met Matilda tracks.....zeker hier in NL een rare combi, maar mogelijk te verklaren omdat een groot deel van de Canadese troepen in NL, in 1945 vanuit Italië naar België en NL is gekomen.
Mogelijk waren de Matilda tracks een bekende "upgrade" om de transmissie te beschermen, niet alleen in Azië, maar ook in Noord West Europa(?)

Overigens meen ik te zien dat uit de onderste schakels een hapje is gehaald, zodat de sleepogen bruikbaar blijven.

Hier nog een andere Stuart RECCE in Nederlands-Indië met Matilda tracks.NL-HaNA_2.24.04.02_0_0264.jpg
http://proxy.handle.net/10648/247ce5c5-bc20-0ea2-e8d1-fd36bf1ea194

In het nationaal archief zitten er nog meer, maar misschien ken je ze al, Gert.......
http://proxy.handle.net/10648/f324fe95-de7b-75ca-0892-63dac4798f8d
http://proxy.handle.net/10648/0685e702-9c86-1a3b-368b-25b3826b593e
http://proxy.handle.net/10648/3330bb37-71a0-4880-d0ae-77a9d639cb89
http://proxy.handle.net/10648/382a80fb-a4fb-a757-8c0f-dbfe9b8f5a4b
http://proxy.handle.net/10648/687b4c35-9360-f65f-7997-c3a55f557ab6

Laatst bewerkt:

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Mooie fotos, Alex! Ik wist niet eens dat het Nationaal Archief zulk Legermaterieel in haar fotocollectie had. Dit vindt je niet eens op de NIMH site! Ik zal er mijn voordeel mee doen in het bouwen van de AA conversieset.
Gert

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Alex,

Ik zal niet meteen beweren dat de door jou aangegeven optie onmogelijk is. Echter er zijn foto's die gedateerd zijn met 1946 en 1947 waarop die Mathilda schakels al te zien zijn. Dat zou dus zijn voordat tanks vanuit Nederland naar Indie zijn verscheept. Daarbij zou het dan gaan om voertuigen van VEW 2. Zelf twijfel ik aan die toeschrijving, het lijkt mij eerder VEW 6 en dan is ook de datering van die foto's fout. Maar er zijn haast geen foto's die absoluut zeker VEW 2 betreffen om mee te kunnen vergelijken. Zodoende kunnen we op dit punt beter even een slag om de arm houden .

mvg
Henry

Alex;

het was even zoeken maar zowel de datering, als de eenheid zijn voor de onderstaande foto onbetwist correct.

Het een verkenningstank van VEW 3 in actie tijdens de Eerste Politionele actie. Dat was in 1947 en dat is dus voordat er in 1948 tanks uit Nederland zijn aangevoerd. Het toont dus aan dat het KNIL tanks had met opgelaste schakels van Mathilda tanks en dat die tanks in Indië zijn overgenomen van de Britten.

vew3.jpg

Laatst bewerkt:

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Alex;

het was even zoeken maar zowel de datering, als de eenheid zijn voor de onderstaande foto onbetwist correct.
Henry,

Duidelijk; bedankt voor de bevestiging! Dat maakt me nu wel nieuwsgierig over hoe ditzelfde gebruik (Matilda tracks als pantser) in Noord-West Europa is terecht gekomen; ik ga eens kijken of ik hier meer over kan vinden.

Mooie foto trouwens.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Dat maakt me nu wel nieuwsgierig over hoe ditzelfde gebruik (Matilda tracks als pantser) in Noord-West Europa is terecht gekomen; ik ga eens kijken of ik hier meer over kan vinden.

De overdracht van Britse tanks in Nederlands-Indie aan het KNIL is pas in 1946. Die bevrijdingsfoto is uit mei 45. Een optie is dan dat na de Duitse overgave overtollig materieel naar het Brits Indische leger verscheept is om die te versterken in de strijd tegen Japan.

Maar voor hetzelfde geld is dit idee bedacht in Noord-Afrika of Italie.

Ik ben benieuwd of je dit puzzeltje kan kraken want ik zie niet echt mogelijkheden om hierover iets te vinden. Behalve dan dat je gaat terugzoeken via de aanwijzing dat de KNIL tanks afkomstig waren van 11th regiment prince Albert and Victor's own cavalry die een onderdeel was van de XVth Indian Corps.

Dit is een Indian Army reccie in Nederlands-Indie misschien dat je uit deze plaat de eenheid kan halen.
indian army in NI.jpg

De fotobeschrijving geeft helaas geen specifieke eenheid op;

Veel succes met je zoektocht.

Laatst bewerkt:
Bovenaan