M3A1 Medium CDL

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT

Dit model nam deel aan FOC 26: Conversies maar kwam daarin niet af.

Beste allen,

Allereerst een bedankje voor Alex dat hij deze FOC organiseert. Ik vind het persoonlijk een leuk onderwerp. Ik ga meedoen met een M3A1 Medium tank met CDL (Canal defence Light) bij de ameriakanen bekend als de T10 Leaflet tractor. Dit is de gegoten versie van de M3 Lee hier zijn er z'n 300 van gebouwd welke grotendeels de USA niet hebben verlaten. Maar een deel is omgebouwd naar de CDL versie. Hierbij werd de 37mm koepel verwijderen en vervangen voor een koepel met zoeklicht. De Britten zijn hiermee begonnen en de amerikanen hebben het idee overgenomen. De tanks zijn ingezet aan het einde van WWII in Duitsland bij het oversteken van de Rijn.
Meer info
(Panzerserra Bunker- Military Scale Models in 1/35 scale) en ( Panzerserra Bunker- Military Scale Models in 1/35 scale)

Enkele foto's

1997781_5df1ab1e6e70564f661c5adaccc83ddf.jpgLeaflet germany 1945.jpg
En de laatste drie zijn van de zelfde tank die ik ga namaken.
T10.jpgT10  Dragon.jpgT10 Leaflet tuttet.jpg
Enkele observaties.
Er werden vroege en late rompen van de M3A1 gebuikt dus met deuren (vroeg) en zonder (laat) en met achterste luik met schanieren boven (vroeg) en onder (laat) de suspensie is het VVHSS type vroeg (dus met de return roller naar achtereen maar nog niet omhoog) de T-48 tracks met extended end convectors (EEC).
Ik ga die van mij bouwen als late romp dus zonder deuren en leuk met schanieren onder.
Op de laatste foto is een heel opvallend detail de twee vaste machine geweren zitten nog in de romp met een black out lamp ertussen. Deze machine geweren werden vaak verwijderen omdat ze nutteloos waren. Interessant dat ze zo laat in de oorlog bij deze tank nog aanwezig waren en dat detail ga ik natuurlijk toevoegen.

Dan de conversie.
De tamiya M3 medium, met cromwell moderns M3A1 romp deze is van het vroege type en zal dus aangepast worden. Suspensie van tasca (ja op de foto staat het late type wordt nog het vroege type) tracks Bronco de EEC's moet ik nog ergens op de kop tikken. update setje van Eduard, en als laatset een CDL toren gecast door resicast een oudje maar erg mooi. Verder ga ik veel zelf verbeteren/ veranderen.

IMG_6114.jpg

Elk project heeft referenties nodig een deel zijn de volgende met als een van de belangrijke het artikel van Steven Zaloga uit een military modelling.
IMG_6545.jpg
image0.jpeg

Ik heb er veel zin in om de 8e te starten.
Groet stijn

Bijlagen

• T10 Leaflet sloted 3.jpg
    T10 Leaflet sloted 3.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt door een moderator:
End connectors heb ik wel voor je, uit de AFV Club set T48 rupsbanden.

De wielophanging met het terugloopwiel er boven op heet trouwens „medium duty VVSS”, die met het wiel achteraan „heavy duty”, als ik het me goed herinner 🙂

Stijn,

Mooi en apart project heb je gekozen; heel interessant. Leuk dat je zo'n mix van spulletjes gaat gebruiken....een mix van oud en nieuw. Heel veel succes met de bouw! Nog iets meer dan een dagje en dan gaan we van start!

Allereerst een bedankje voor Alex dat hij deze FOC organiseert.

Thanks Stijn. Zolang iedereen het leuk vind, probeer ik het vol te houden en onderwerpen te kiezen die voor een breed publiek interessant zijn!

Alex

Zo ik heb ook een start gemaakt.
Allereerst bepalen wat weg moet om vervangen te worden. Nou dat is een hoop.
Ik ben beginnen aan de cromwel models romb. Veel detal weg gehaald met de dremel. Ik doe dat altijd zoveel mogelijk buiten voor het stof.
Ik heb het achterluik verwijderen en de deuren. Verder de platsen voor het bestuurders luik wat verdiept. Het is best veel werk en het lijk net of er niet veel is gebeurd

Gat gemaakt voor het rooster
3424CA2C-2122-462A-89D6-F255FFFC636F.jpeg
Luik weg
3B67CD85-1455-48D7-985C-FACFF4526104.jpeg
Bestuurders luik verdiept
2B7B9885-D79A-47BD-9025-2B436DCA6439.jpeg

begin met de nieuwe transmissie
5D92C6E7-BC16-43CB-9813-C3DF9B0178F9.jpeg
@ jakko bedankt voor je aanbod. Maar ik ga de bronco EEC gebruiken zijn al op de post.

zo binnenkort weer een update
Groet stijn

Lekker werkje altijd, hakken en zagen aan een blok resin …

Beste allen, het leven buiten modelbouw is wat drukker dan ik dacht. Dus erg veel gebeurd er niet en helaas heb ik wat dingen over moeten doen.
Ik had de tamiya romb geheel
Aangepast met klinknagels en bouten waar de wielophanging zou komen tevens de voorste transmissie gemonteerd. Het betreft een dragon vroege M4 transmissie die ik heb aangepast. Toen wou ik alles proefpassen, dat ging goed. Totdat de luchtfilters niet meer paste. De M3A1 werd namelijk opgewaardeerd naar M4 standaard met nieuwe lichtfilters en verplaatsen van de uitlaten.
Dus meten en passen en tot de conclusie gekomen dat ik beter een oude M4 romb van tamiya kon gaan gebruiken. Moesten alle klinknagels en zo weer over 😳.
Nou dat heeft wat vertraging geven.

8328C4B0-E2E7-40DA-8A20-83F0E6C3AA49.jpeg
De eerdere m3 romb ( van de andere maak ik morgen of zo even een foto)

De bovenbouw heb ik wel verder kunnen detaileren. Luiken periscoop opbouw.
4D311720-CF84-4AD8-B3E9-8C52088A26A3.jpegC2F7977F-D564-45D3-B5C6-28BFD2AE1809.jpeg Tevens de de kogelbescherming ban de koepel gamaakt. Eerst heb ik een stukmplastiek op een juist diameter kopje geplakt en ondergedompelt in kokend water voor de vorm. Hierna met secondelijk met bakpoeder op de resin bovenbouw geplakt en de ronding afgewerkt met putty. 30C8F2E0-5371-436B-9D7C-869AAE03D8FE.jpegDF5B6EE4-0CFB-4E60-B332-83F689EAC084.jpeg
tevens de taska wielophanging gebouwd en van verder detail voorzien met de name gaten aan de achterzijde door middel van een malletje
DAB66455-32D2-4395-A853-B1F17C3D8ACD.jpegCDA85A2C-99EC-45BB-B7C2-6545F9FC5CA3.jpeg

nou dat was een kleine update na veel maanden. Ik hoop dat ik vrijdag wat kan doen.
groet stijn

Zo even een overzichts foto om te laten zien dat er toch iets gebeurd. ik heb de laatste luchtfilter achterop uit aluminium gedraaid meer omdat ik er geen meer had en ook omdat ik het gewoon wou proberen, ik vind het niet slecht geluk. Ik hoop dat jullie het wat vinden.
7B3465AF-581A-4E7C-9BBF-77E7A56CEDA8.jpeg

Bijlagen

• 256F27EC-F901-46B3-9FF0-CF2F1CDC002F.jpeg
    256F27EC-F901-46B3-9FF0-CF2F1CDC002F.jpeg
    111,6 KB · Weergaven: 12
  • E581508A-D993-4B74-977B-D4B229FE005E.jpeg
    E581508A-D993-4B74-977B-D4B229FE005E.jpeg
    89,3 KB · Weergaven: 12
Luchtfilter? O, je bedoelt de ventilator 🙂 Ik dacht dat je het over de luchtfilters op de achterplaat van de romp had 🙂

Hij ziet er netjes gemaakt uit, maar wel anders dan de voorste twee. Mocht je er willen hebben, dan kan ik er trouwens wel op de post gooien van een M3 van MiniArt, daar zitten erbij die ik op allebei m’n modellen niet nodig had.

Hoi Stijn, de vorm van de basis heb je er goed in zitten. Ik heb geen idee wat betreft de detaillering, maar de voortgang is er weer. Geeft een goed gevoel.

Overigens een geordend werkblad, mag ook wel een keer gezegd worden.

groeten, Jan

Terug
Bovenaan