Stijn Westerbos
Lid van de TWENOT
⏰ Dit model nam deel aan FOC 26: Conversies maar kwam daarin niet af.
Beste allen,Allereerst een bedankje voor Alex dat hij deze FOC organiseert. Ik vind het persoonlijk een leuk onderwerp. Ik ga meedoen met een M3A1 Medium tank met CDL (Canal defence Light) bij de ameriakanen bekend als de T10 Leaflet tractor. Dit is de gegoten versie van de M3 Lee hier zijn er z'n 300 van gebouwd welke grotendeels de USA niet hebben verlaten. Maar een deel is omgebouwd naar de CDL versie. Hierbij werd de 37mm koepel verwijderen en vervangen voor een koepel met zoeklicht. De Britten zijn hiermee begonnen en de amerikanen hebben het idee overgenomen. De tanks zijn ingezet aan het einde van WWII in Duitsland bij het oversteken van de Rijn.
Meer info
(Panzerserra Bunker- Military Scale Models in 1/35 scale) en ( Panzerserra Bunker- Military Scale Models in 1/35 scale)
Enkele foto's

En de laatste drie zijn van de zelfde tank die ik ga namaken.

Enkele observaties.
Er werden vroege en late rompen van de M3A1 gebuikt dus met deuren (vroeg) en zonder (laat) en met achterste luik met schanieren boven (vroeg) en onder (laat) de suspensie is het VVHSS type vroeg (dus met de return roller naar achtereen maar nog niet omhoog) de T-48 tracks met extended end convectors (EEC).
Ik ga die van mij bouwen als late romp dus zonder deuren en leuk met schanieren onder.
Op de laatste foto is een heel opvallend detail de twee vaste machine geweren zitten nog in de romp met een black out lamp ertussen. Deze machine geweren werden vaak verwijderen omdat ze nutteloos waren. Interessant dat ze zo laat in de oorlog bij deze tank nog aanwezig waren en dat detail ga ik natuurlijk toevoegen.
Dan de conversie.
De tamiya M3 medium, met cromwell moderns M3A1 romp deze is van het vroege type en zal dus aangepast worden. Suspensie van tasca (ja op de foto staat het late type wordt nog het vroege type) tracks Bronco de EEC's moet ik nog ergens op de kop tikken. update setje van Eduard, en als laatset een CDL toren gecast door resicast een oudje maar erg mooi. Verder ga ik veel zelf verbeteren/ veranderen.

Elk project heeft referenties nodig een deel zijn de volgende met als een van de belangrijke het artikel van Steven Zaloga uit een military modelling.

Ik heb er veel zin in om de 8e te starten.
Groet stijn
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: