M32A1B3 Mariniersbrigade

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van de M32A1B3 bergingstank van de Mariniersbrigade. Dit voertuig was voorheen van het USMC en is in 1945 of 1946 aan de Nederlandse Mariniersbrigade geleverd. Deze heeft de tank in gezet in Nederlands-Indie, op Java van 1946 tot begin 1948.

Ik heb vijf fotos uit diverse archieven van deze tank, op deze foto is het embleem van de tank compagnie (pantserhanschoen met zwaard op oranje schild) vaag zichtbaar op de voorkant van de romp onder het chauffeursluik, naast de lamp. Ook specifiek voor dit voertuig is het plateau op de neus met daarop een bankschroef. Op andere fotos is te zien dat er met 6-vormige staven een soort plateau is aangebracht waarop de bankschroef is gelast.
R1M32A1B3MAY47.jpg

Ik gebruik de Tamiya onderkant met DML romp, AFV Club onderstel, DML rupsbanden (twee schakels ingekort, tijdelijk erop gezet voor foto). Het interieur is grotendeels scratch met wat CMK, Verlinden en Resicast accessoires. Ik heb als referentie verschillende TMs en andere handleidingen voor de M32 en M32A1B3 gebruikt evenals fotos van het interieur van de M32A1B3 in Overloon. Voor het ontsnappingsluik heb ik een gat in de romp gemaakt waar het luik in past. Het luik viel namelijk in de romp en lag er niet bovenop zoals vaak in upgrade sets wordt gesuggereerd.
Hier wat fotos van het interieur. Alles is voor de foto los in de romp gezet, de electriciteitsleidingen gemaakt van koperstaaf worden gekoppeld als alles vastgezet wordt in de romp:
Interieurvoor.jpg

Interieurtotaal.jpg

Ik heb de koepel aangepast omdat de Italeri koepel 9mm te smal is. De M32A1B3 gebruikte een nieuwer model machinegeweer ring.
Koepel2.jpg

Koepel1.jpg

Nog een paar fotos van accessoires; de towbar, crew platform, MG platform en transmissie
Towbar.jpg

Crewplatform.jpg

MGplatform.jpg

Transmissie1.jpg

Groet Marwin

Nog een paar fotos, deze keer van de opbergbak achterop de tank met het gereedschap, de firewall en de achterkant van de romp

Toolbox.jpg

Firewall.jpg

Achterkant.jpg

Het gereedschap is van Formations. De firewall is een aangepast CMK onderdeel met veel scratch en de uitlaten zijn van Tiger Models Design.

Groet Marwin

Brilliant Marwin, zal ik volg dit werk. Ik ben van plan om deze versie ook te bouwen.
Heb je in staat geweest om de exacte markeringen en serienummers voor het voertuig?

Dave.

Dave:
ik weet alleen dat dit voertuig nummer R1 had (Retriever1) maar ik heb de naam en het registratienummer niet kunnen traceren. Het oorspronkelijke USMC nummer is overgeschilderd. Enige markering is het Tankco schild op de voorzijde van de romp. Op de andere fotos zijn ook geen markeringen te zien. Vreemd genoeg is de Tankco markering te zien op deze foto uit mei 1947. Op fotos uit juli 1947 (Operatie Product) is het Tankco schild niet te zien en ook geen aanwijzingen voor overschilderen te zien, misschien dat de datering van de fotos niet klopt.

Specifiek voor dit voertuig is het plateau op de transmissie behuizing waar een bankschroef op gemonteerd was.

Marwin

Ronald:
Tja, Italeri heeft de plank goed misgeslagen met hun M32B1: koepel te smal, hefboomarmen te dun, interieur om te huilen..... maar ja er is niets anders in 1/35. Ik gebruik maar een paar onderdelen van de Italeri kit, de rest wordt zelf bouwen of aanpassen want upgrade setjes zijn er ook al niet voor de M32 🙁

Marwin

Heb je mooie foto's van het interieur? En maten van de koepel? Ik wil em namelijk ook bouwen. En wat is er mis het de hijs inrichting? Welke dikte moet dit allemaal hebben?

Timo,
stuur me even een PB dan kan ik je meer informatie geven. Voor het interieur heb ik een aantal Technical Manuals gebruikt, oa die voor de installatie van een verwarmingselement in de M32B1, daarin staan veel fotos van het interieur. In het boek "Heavy Wrecker" staan ook een aantal zeer bruikbare interieur fotos en op het internet zijn er ook wel wat interieur fotos te vinden van voertuigen in diverse musea. Het interieur van de M32A1B3 wijkt op een aantal punten af van de andere M32 types. Ik heb hiervoor fotos van het interieur van de Overloon M32A1B3 gebruikt.

Marwin

Ik ben nu aan het werk aan de winch (hoe heet dat in het Nederlands????). De winch zelf is van Tamiya, deze komt van de Dragon Wagon set. De kabelrol is voor de foto er tussen gezet, deze is voor het schilderen nog los. Ik heb meerdere Karaya kabels gebruikt.
Winch1.jpg

Nng een foto, nu met de twee rekken naast de winch. Het achterste rek met de gespen is voor 8 cal .30 ammunitiekisten, het andere rek is voor rantsoendozen. De bovenkant hiervan verspringt iets omdat er een stroomkabel bovenlangs loopt.
Winch2.jpg

De winch werd aangedreven door een serie kettingen/tandwielen. Deze waren aangesloten op de cardanas van de transmissie.

Marwin

He Marwin,

Dat is het betere scratchwerk zo!
Schoon gebouwd, mooi details en een goed gebruik van aftermarket en kit onderdelen.
Nederlands naam voor winch is lier 😉

Groet, MartinD

Martin:
Bedankt. Dat was het woord dat ik zocht: Lier! Raar dat je af en toe de Nederlandse term niet meer weet omdat je zo vaak de Engelse namen gebruikt: mantlet, brushguard, sponson etc......

Marwin

Nou Marwin, je maakt er een fraai werkje van
er staat mij nog dus heel wat te wachten en te doen om in jullie buurt te komen....
heb je al enig idee hoe je later de opstelling gaat maken om je interieur zichtbaar te houden en toch een mooi samenspel met de bovenbouw??? m vr gr Ludy

PS m'n M88 A1 is net iets bijgevuld

Hai Ludy,
voordeel van de M32s is dat door de luiken op het dak een deel van het interieur zichtbaar blijft. Er komt een bemanning bij maar ik wil de bemanning zo plaatsen dat ze niet teveel van het zicht wegnemen. Groot deel van de lier en andere details op de vloer zijn niet meer zichtbaar straks vanwege de platformen die er over heen komen, dat is jammer maar dat is bij het echte voertuig ook zo.

Ik blijf je M88 bouw volgen, misschien dat ik die ooit ook nog eens ga bouwen.

Groet Marwin

Terug
Bovenaan