Af! M29 Weasel. Takom. Up-date, 10-02-2024

Dit model is af!

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Ook ik ga me er aan wagen, deze Takom kit.
Met het verslag van Jakko er bij moeten we toch een heel eind komen denk ik.

01-54.jpg

Tevens een up-date setje van Blast Models er bij genomen en een mooi boek met alle info die je maar kan wensen.

02-33.jpg

Eerst maar eens een beginnetje maken, daarna gaan we ons eens bezig houden met een dio en figuren.

Peter.

Laatst bewerkt:
Achteraf ben ik ook best tevreden over de Takom Weasel, maar tijdens het bouwen toch wat minder ;)

Dat denk ik ook, een gepriegel is het zeker Jakko.
Je beschrijving, het filmpje op YouTube, het helpt allemaal.

Ook hier dus, het onderstel en de uitdaging.
Dit zijn een heleboel kleine deeltjes, dat wordt een heus gepriegel zeg maar. man wat klein allemaal.
Jakko heeft niets te veel gezegd.

Eerst wat beugels aan de romp,
03-30.jpg

Dan de voorste wiel ophanging en de veer armen.
04-31.jpg

05-34.jpg

Dan een heleboel kleine wieltjes schoon maken, 64 stuks. Ook klein...
06-32.jpg

Deze verlijmen en ook gelijk de blad veren geplaatst.
07-30.jpg

Eerst twee setjes geplaatst, laten drogen en toen de andere setjes.
08-29.jpg

In afwijking van de tekening, eerst onderdeel A21 op de bladveren geplaatst
en daarna de arm steun er op vast gemaakt. Volgens mij had Jakko het hier ook over.
Tot nu toe pakt dit goed uit.
09-23.jpg

10-26.jpg

Daarna de loopwiel setjes geplaatst en uitgelijnd met een stukje track.
Dit kan voorlopig aan de kant en lekker laten drogen.
Het ziet er allemaal vrij recht uit. Geen 100% maar toch.... een tevreden mens...
11-31.jpg

Volgend jaar maar eens beginnen met de tracks.

Fijne jaarwisseling allemaal.

Peter.

Hoi,

Inmiddels zitten de tracks er omheen.
Klusje apart zeg maar. Goed checken waar de delen komen en de juiste volgorde houden.
Ik had een klein foutje gemaakt tussen links en rechts maar dat is nog aardig opgelost, zie je niet veel van terug.
Het sloot niet helemaal lekker hier en daar maar dat was goed te verhelpen met wat putty.
12-25.jpg

Inmiddels ook met de bovenbouw begonnen toen de tracks lagen te drogen.
De hendels zijn goed te plaatsen als je de zijkant van de romp er af laat.
Hier dus de bouw volgorde handhaven....
14-25.jpg

Nadat de tracks goed waren uitgehard heb ik ze verder afgewerkt. Tevreden met dit resultaat.
15-25.jpg

16-22.jpg

Zo begint het al wat te worden.
17-24.jpg

Deze eerst maar eens verlijmen en dan verder opbouwen.

Peter

Zodra je door het loopwerk heen bent is het gewoon een normaal model dat goed te bouwen is, dus het moeilijke deel heb je achter de rug. Je moet alleen nog echt opletten met de voorruit.

Ik heb een aantal verschillende Takom-modellen gebouwd en dit is wel een uitzondering. Zoals je kunt lezen in mijn eerdere onderwerp over dit model (en hopelijk binnenkort in De Tank) is de hele wielophanging gewoon te ingewikkeld uitgevoerd, ik denk omdat ze dat nu eenmaal kunnen tekenen op de computer maar niet goed gekeken hebben of het ook in het echt te bouwen valt. Bij bijvoorbeeld de M3 middelzware tanks van Takom is de wielophanging duidelijk minder complex opgebouwd, en zelfs wat eenvoudiger als bij de tegenhanger van MiniArt. Het probleem bij de Weasel is gewoon dat het in het echt ook allemaal zulk klein spul is, en dat ze dat bij Takom té getrouw na hebben proberen te maken.

Ik heb een aantal verschillende Takom-modellen gebouwd en dit is wel een uitzondering. Zoals je kunt lezen in mijn eerdere onderwerp over dit model (en hopelijk binnenkort in De Tank) is de hele wielophanging gewoon te ingewikkeld uitgevoerd
Even je topic gelezen. ben nog aan het spitten op het forum voor een soort inhaalslag maar idd, over engineerd maar wel mooi eind resultaat

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Net wat Jakko zegt, na het onderstel, wat hier en daar best pittig is, gaat daarna de rest best wel goed. Wel wat putte nodig om wat kiertje te dichten.

Peter.

Dan heb je wat fout gedaan ;) De bovenbouw past precies in elkaar zonder dat er plamuur nodig is — máár daarom is het ook heel eenvoudig om zonder dat je het eerst merkt wel ergens een kier te laten vallen.

Geen foutje hoor maar las dat jij er ook moeite mee had, zie dat ook terug op je foto's, maar is nu toch netjes afgewerkt
met hier en daar wat putty. Daar is dit spul toch voor:hm:

Inmiddels zit de bovenbouw verlijmd op het onderstel en heb de zij en achterkanten gemaakt en geplaatst.
Stoelen en de radio zijn van de Blast Models stowage set.
18-25.jpg

19-23.jpg

Dan ook de boven platen gemonteerd en de voorkant. Hier en daar wat putty nodig.
Had wat moeite hier mee maar had al gelezen dat er een hoop duw en trek werk nodig was om dit goed
op zijn plek te krijgen. Vandaar dat ik daarna de details heb aangebracht, zou zo maar kunnen afbreken o.i.d.
20-22.jpg

21-21.jpg

Toen dit allemaal droog en afgewerkt was de details aangebracht en de Weasel verder opgebouwd.
Ook de kleine photoetch delen geplaatst.
22-21.jpg

23-21.jpg

Op naar de stowage, dat is de volgende stap....

Peter.

Ik zeg niet dat ik hem perfect gebouwd heb, maar wel dat alles perfect in elkaar past als je dat wél doet ;)

Thanks Rick.

De stowage dan, een mooie set van Blast Models.
Past goed in deze Weasel, weinig te bewerken om het pas te maken.

De stowage,
24-23.jpg

25-23.jpg

26-24.jpg

27-20.jpg

28-22.jpg

Ook het figuurtje past er perfect in, hoofdje vervangen door er een van Hornet
en een slag gedraaid zodat hij straks met een ander in discussie is.

29-21.jpg

Ondertussen begonnen met de twee figuren te verven, de bestuurder is van de kit en de staande is van de Tamiya set.
Heb nog een nieuw figuur van Alpine liggen, misschien dat ik die er nog bij ga zetten.

f01-3.jpg

f02-2.jpg

Ook begonnen met het ondergrondje, een klein fotolijstje als basis voor dit kleine dio.

d01-6.jpg

Groot genoeg voor deze Weasel.

d02-4.jpg

Op naar meer....

1 opmerking; het groen van de helmen en uniformen van de figuren oogt wat donker..verder wordt het weer een plaatje zo te zien.

Terug
Bovenaan