M1A1 Abrams

A

Anonymous

Beste TWENOT leden,

Sinds enige tijd ben ik geregistreed op deze site, maar ben ik eigenlijk meer een stille volger. Na enige tijd van volgen heb ik besloten zelf wat te kopen en is aan het werk te gaan wat resulteerde in een Challenger 1 van Tamiya, maar daar over dalijk meer 😉
De bedoeling is eigenlijk dat ik me ga toeleggen op 1:16 figuren schilderen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het 1:35 gebeuren ook erg leuk vind, en dan met name het moderne spul. Ik zal helaas voor de meeste hier geen WOII bouwer zijn 😀

Voordat ik door ga naar het plaatsen van wat werk zal ik me even kort voorstellen. Ik ben dus Marijn Dekker, 21 jaar oud, wonende in midden nederland en zoals meerdere forum leden hier ben ik werkzaam voor de Koninklijke Landmacht 😉 Daar komt ook vast mijn voorkeur voor modern materiaal vandaan! 😀

Nu ben ik sinds enige tijd bezig met de M1A1 Abrams van Tamiya. Let even niet op de bouw, hij is aan de achterzijde ook beschadigd maar dat is in deze even niet belangrijk. Met dit model gaat het mij even om de basistechnieken van het toepassen van de washes en pinwashes. Nu moet ik eerlijk zeggen dat me dat nog behoorlijk moeilijk valt.
De tank zelf heb ik gespoten met een mix van tamiya's Buff en tamiya's wit, met zoon 60/40% verhouding. De groene delen zijn gespoten met tamiya's Nato's Green. Ik heb de groene delen trouwens niet zelf verzonnen maar overgenomen van een echt voorbeeld.

Nu komt het spannende gedeeldte, het washen en pinwashen. Nu had ik zelf het idee dat een overall wash hier niet echt van toepassing is, dus heb ik er voor gekozen om alleen in te lijnen met een mix van van Gogh's olieverf Umber en terpetine, ongeveer 80% terpetine en 20% verf. Het probleem is alleen als ik het langs de opliggende delen laat lopen begint het ontzettend te vlekken.

Dus nu wilde ik eigenlijk tips/op-aanmerkingen/kritiek etc vragen zodat ik weet hoe ik verder moet. Ik heb inmiddels veel topics door gekeken maar ik kom er even niet meer uit 🙁
Hier even wat foto's van het gedane werk:

P2140046.jpg

P2140047.jpg

P2140048.jpg

P2140049.jpg

Op deze 2 foto's zie je dus die vlekken:
P2140053.jpg

P2140056.jpg

Voor dat dit op een levensverhaal gaat lijken ga ik er mee stoppen! 😉 Nog 2 opmerkingen: Voor degene die het willen weten het spuitwerk is gedaan met een vorte profiline 2, en de bedoeling is dat de M1A1 in een diorma komt te staan.

Groet,
Marijn.

Hallo Marijn,

Mocht je in de buurt van Ede wonen is een bouwavond misschien iets of bij een andere bouwgroep bij jou in de buurt, kan je b.v. gelijk 1 op 1 je model bespreken met je medebouwers.

Wat ik ook eerst fout deed was een satin gloss blanke lak vergeten voor de washes.
Deze maken het oppervlakte mooi glad waardoor je wash mooi kan wegvloeien en geen vlekken achterlaat.

Handig referentie materiaal zijn de DVD's van MIG of kijk eens op you tube naar wat technieken.
Succes met de tank ennuh de volgende tank misschien een Buffel 😉

grtzz

hallo marijn,

de satin vernis is zeker aan te raden, je pin-wash zou ik met een dun penseel aanbrengen en de wash zou ik heel voorzichtig van de punt van de kwast laten lopen, zodat er echt maar een beetje op het model komt, beter een beetje extra dan in 1 keer te veel.

groetjes steven

beste Eelco en Steven,

De semigloss lak is aangebracht. Komt op de foto niet echt over inderdaad, maar deze is toch echt aangebracht!
Maar niet te min bedankt voor de tips! 😀

Groet,
Marijn.

Marijn

Een beetje geduld kan ook geen kwaad. Er zit nog geen uur tussen de laatste en een na laatste reactie van je 😉
Je hebt dus satijn/semi gloss vernis aangebracht? Dat heb je inderdaad echt nodig om het te laten vloeien.

Vooraf het oppervlak iets bevochtigen (niet nat!!!), helpt ook een stuk om de wash beter te laten lopen. houd een schoon, vochtig penseel bij de hand om deze droogkringen tegen te gaan. Want dat is eigenlijk alles wat het is. Niks om je druk over te maken, en het is weg te werken. Zorg wel dat je bij je model blijft terwijl de pinwash droogt.

Groet, MartinD

Martin,

Ja, ik reageerde inderdaad wat voorbarig, maar het viel mij op dat hij al wel een aantal keer (40+) bekeken was! '

Bedankt voor de tip, ik ga er mee aan de slag, en hoop volgend weekend weer even een update te plaatsen! 😉

Groet,
Marijn.

Hoi Marijn,

Pinwashes moeten eigenlijk diepte geven. Wanneer je ziet dat ze te "breed" worden kan je ze proberen weg te vegen met een schone en droge kwast. Je blend het dan eigenlijk in op de ondergrond.
Kan je ze nu nog wegkrijgen met een kwast en wat White Spirit/Terpentine?

Is wel jammer, want de ondergrond ziet er strak gespoten uit. Gewoon nog even doorgaan en blijven oefenen 🙂

Groeten,

Eelco

Terug
Bovenaan