m1a1 abrams

hallo allemaal

ik zal me eerst even voorstellen, ik ben gert-jan ben 46 jaar en woonachtig in den helder, ik heb na ongeveer 30 jaar de modelbouwhobby weer opgepakt en heb nu 4 tanks gebouwd, waarvan dit de laatste is en de eerste die ik hier durf te laten zien.

Ik moet nog veel leren en daarom is elke reactie positief/kritisch van harte welkom. Nu even over mijn bouwwijze van dit model. Nadat de bouw voltooid was heb ik hem eerst in de grijze primer gezet, daarna gespoten met desert yellow (tamiya) en daarna de hele romp met olieverf "gefaded" en er zijn diverse gele en blauwe filters overheen gegaan evenals een olieverf pinwash en verder verweerd naar voorbeeld van een smerige m1 in irak.

De accesoires zijn met tamiya/humbrol verfen gedaan en de roest op de tracks is roest gemaakt van een brillosponsje/azijn.

Alvast excuses voor de slechte foto's ik heb maar een gewone camera en ik weet dat de figuren slecht zijn. Dit is een gebied waar ik nog heel veel van moet leren, ook zitten er nog veel fouten in het model maar daarvoor staat hij hier, ik vind dat van je fouten moet je leren en ook andere bouwers steken er wat van op.

pict0507vr9.jpg

pict0508og2.jpg

pict0509pv9.jpg

pict0510ja3.jpg

Je model ziet er goed uit!

Heb je ook foto's van je andere modellen?

Je moet geen angst hebben om je modellen te tonen. het gaat erom dat je zelf tevreden bent over je eindresultaat.

Succes!

Ik denk dat het komt omdat jij img in hoofdletters had wat dus misschien niet goed gaat.
Nee, de 'slashes' stonden verkeerd om 😉

Mooi begin Gert-Jan, maar ik mis de stof die altijd op deze tanks te zien is.... misschien moet je eens aan de gang met wat pigmenten? 😉
Jan 🙂

Oke, daar had ik niet opgelet.

Heb jij het in de post aangepast? Ik snapte al niet waarom ik nu in een keer wel foto's zag. Vandaar dat ik mijn post maar even had aangepast.

bedankt voor het aanpassen van de slashes, ik zal nog wat foto's van mijn andere modellen maken en deze plaatsen. ik weet het van de stof, ook dat ga ik nog toepassen. hoewel op de foto die ik heb gebruikt de m1 niet echt stoffig was. nog nooit pigmenten gebruikt en ik ben gauw bang om een model te verknallen.

Zie net dat de fotocamera alle kleine fouten tot in het kleinste detail laat zien, zeker de naad bij de voorkant, in het echt zie je dat bijna niet. zo zie je maar weer al gelijk een les geleerd.

vraagje aan wie dan ook. is een blauwe achtergrond het beste om foto's te maken???

gert-jan vos zei:
vraagje aan wie dan ook. is een blauwe achtergrond het beste om foto's te maken???

Blauw is een van de betere opties, met een standaard camera krijg je dan
al gauw mooie rustige foto's waar iedereen kijkt naar jouw model,
en niet naar je tafelblad en alles wat er verder te zien is...

Wit kan ook, maar ik heb gemerkt dat dat voor mij niet werkt.
Dan dien je te investeren in goede lampen en al wat meer, komt ietes meer bij kijken dus.

Ik heb ook al andere kleuren hier voorbij zien komen, maar die waren het ook niet... 😉

Succes ermee,

Rico

Hey Gert-Jan,
Zeker geen slecht model. Leuke accessoires toegevoegd. Wel zou ik de volgende keer de decals aanbrengen met behulp van Set en Sol. En voor het aanbrengen een laagje vernis. Voor de rest ga ik met Jan mee wat betreft een `lekkere` stoflaag 😀
Greetz Jacco

Hallo Gert-Jan,

het model ziet er best netjes uit! Zeker geen schande om die te vertonen, integendeel.

En voor wat betreft de (opbouwende) kritische opmerkingen:

de binnenzijde van de loop lijkt op de foto's wit te zijn. Als dat zo is, zou ik dat zeker bijwerken tot een zwarte of zeer donker metallic kleur. Binnenkanten van de loop worden niet geverfd en als dat al zo zou zijn, is die verf na één schot historie...

De lichte wapens (mitrailleurs op het torendak en de M16) komen wel heel erg zwart over. Een drybrush met een een donkere metaalkleur geeft ze waarschijnlijk wat meer diepte en 'leven'. Daarbij komt de plek van de M16 me erg onlogisch over. Het persoonlijke wapen is één van de belangrijkste bezittingen van een militair in oorlogstijd, en hij of zij zal dat niet snel 'zomaar' op een tank laten liggen. Een flinke hobbel en je bent op deze manier je wapen kwijt...

Tenslotte lijkt er nogal wat verschil te zitten in de tint tussen de 'skirts' en de rest van het voertuig, met name de horizontale delen. Komt wellicht door de foto, maar als dat niet zo is, dan kun je het voertuig wellicht nog wat meer 'naar elkaar trekken' met een wash ofzo.

Opbouwende kritische groeten,
Mario

Hi gert-jan,

Ik vind je insteek voor het posten in ieder geval positief. Niet bang zijn om fouten te maken en ze te laten, maar ze ook als leermomenten gebruiken.

Je hebt in ieder geval een goede poging gedaan om te weatheren. Het komt alleen een beetje onevenwichtig over op mij. Het dek rond het bestuurdersluik is nogal 'maagdelijk' in vergelijking met de wanden van de koepel en de platen langs de wielen.
Een stofwashes kan ook heel goed met olieverf. Dit geef ik als tip omdat je het al gebruikt. Gewoon stippen zetten in de hoeken die je de stoffig wilt krijgen met bruikbare kleuren en dan blenden maar.

Groeten en succes!!!
MartinD

Hallo allemaal
Als eerste allemaal bedankt voor jullie opmerkingen die ik absoluut als positief beschouw. oo's en aahh's zijn erg leuk maar daar leer ik en anderen niets van. over de opmerkingen die gemaakt zijn het volgende: de loop is idd kaal van binnen viel me pas op toen de foto's op de site stonden. de lichte wapens moeten nog gedaan worden. ik had ze gedrybrushed maar dat was niet naar mijn zin dus dat gaat overnieuw. de figuren gaan weg deze halen het model naar beneden, de planning was een stilstaande setting dus dan kan evt de m-16 blijven liggen. ben ook nog op zoek naar een soort van spanband voor over de munitiekisten op het achterdek. de skirts en de rest zijn in dezelfde kleur, dit ligt aan de foto's. en ik ga ook nog de bovenkant weatheren. ziet er inderdaad nogal maagdelijk uit
en nu het moeilijkste!!!! de stof ik heb dit nog nooit een subtiele stoflaag aangebracht en wil graag horen hoe jullie dat gedaan hebben. ik ga zeker de olieverf methode gebruiken, maar wil voor de grotere oppervlakken mig-pigmenten gebruiken. maar hoe breng je die aan zonder dat het "overdone" gaat lijken

mig heeft een leuk dvdtje gemaakt over hoe je pigmenten kunt verwerken, en das wel eens handig om te bekijken. je wordt gerust niet in 1 keer een expert in het stoffig maken, want dan zul je gewoon moeten proberen, maar het helpt wel goed!

leuk modelletje, goed begin, nu nog een paar puntjes uitproberen om te verbeteren, en dan issie helemaal top!

ik raad in ieder geval aan om de grote vlakken van de koepel en voor de bestuurder toch wat nuance te geven kwa kleur, zeker ook de bovenkant van de koepel.

succes ermee "buurman"!

Timo

Terug
Bovenaan