M18 Hellcat

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Sd Kfz 234/2 Puma - voertuig
12 SS Hitlerjugend Caen - vignette
Revisie!
Hi all,

Afgelopen tijd weinig gepost hier, gewoonweg vergeten foto's te maken! Hier wat foto's van de Academy M-18 Hellcat waar ik nu mee bezig ben. Hij is al een heel eind af. Constructie is immers gedaan en het verven en verweren doe ik doorgaans sneller. Het is een wat gedateerde kit, maar met wat zelfwerkzaamheid en hulp van de sparebox is er zeker nog wel iets van te maken. Al hoop ik toch wel dat deze mooie tank destroyer binnenkort door Tamiya of Meng om maar eens wat te noemen uitgebracht wordt.

Mvg,

Vincent

M18 Hellcat Academy 1 35.jpg

De verlichting voor is vervangen door Tasca items, die ik over had van de Firefly die ik eerder heb gebouwd. De beschermbeugels zijn zelf gemaakt. De items in de kit zijn ten eerste te dik, maar bovenal ook te hoog. Ze steken over de rand uit waardoor ze voor de periscopen zitten. De kleur is gemaakt van een mix van Tamiya en Vallejo. Geel, zwart, RAL 7028 zitten er in ieder geval in ;) De sterren op het motordek en voorzijde spuit ik nog. Ook de decals volgen nog uiteraard. De accessoires zet ik nog vast met touw waar nodig trouwens.

M18 Hellcat tank destroyer interior.jpg

Ook het interieur van de koepel heb ik her en der onder handen genomen. Zo is er aan bakboordzijde de motor van de koepel herbouwd, de azimut indicator toegevoegd en nog wat kleiner spul. Het had nog verder gedetailleerd kunnen worden, zeker voorzijde binnenkant, maar daar kon ik geen goede referenties van vinden en bovendien is er niet veel van te zien. Ook het kastje aan stuurboordzijde waar de .50 munitiekisten in zitten is zelf gebouwd. De .50 is van Bronco, die een beetje lag te verstoffen in de spare box. Nu komt die volledig tot zijn recht, een kit op zichzelf. Het origineel kon ook echt niet meer, die is veel te plomp. Van de rest van het interieur is best veel te zien. Deze is klaar, al voeg ik nog wat klein spul toe zoals een Life magazine.

M18 Hellcat.jpg

De gereedschapbevestiging is overal vervangen, want daar klopte niets van. De orginele zijn namelijk klemmen, terwijl de bevestiging vooral bestaat uit gespen. Zelf gemaakt van schoenendoospapier en wat PE van de Aber FAMO set. Toch een beetje Duits dus ;) Academy heeft (of had) trouwens de eigenaardige gewoonte, de positie waar het gereedschap hoort te zitten af te bakenen met...opstaande randen! Het verwijderen van deze randen kostte me onder hand meer tijd dan het maken van de bevestigingen. Vreemde jongens die Academyisten... De canvas cover is gemaakt van jawel...schoenendoospapier. De kreuken zijn op deze foto soms wat scherp, wat ik later afgezwakt heb met witte hobbylijm en een laagje verdunde acrylplamuur om de verf meer grip te geven.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
Al hoop ik toch wel dat deze mooie tank destroyer binnenkort door Tamiya of Meng om maar eens wat te noemen uitgebracht wordt.
Er is ook een model van van AFV Club, dat ongeveer even oud is maar veel beter qua detail e.d.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik heb ergens een artikel uit de afv modeller waaruit blijkt dat beide modellen verre van perfect zijn kwa basisvorm, een Italiaan heeft het geschreven en de bouw gedaan, ik moet alleen effe zoeken waar!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
Die van AFV Club heeft inderdaad ook z’n fouten, maar beduidend minder dan deze, voor zover ik weet :)

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Ja die is zeker beter! Misschien ook nog een keer bouwen, dan weten we het helemaal :p

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Heren,

De M-18 Hellcat is volgens mij zo goed als klaar. Eindelijk, want het was toch een behoorlijke bevalling. Een must have AFV als je het mij vraagt voor olive drab fans, maar de Academy kit is niet bepaald ideaal zoals al aangehaald. Zo is de fit van bovendeel onder onderste deel slecht, terwijl dit toch iets basaals zou moeten zijn. Ook vele andere zaken moeten corrigeren. Ook de Modelkasten tracks waren niet echt lekker. De uitstekende pinnen zijn fragiel en passen niet altijd goed. Maar goed, dit mormel is af dus denk ik, op het wegwerken van paar vingerafdrukken na dan. Ook is er een aantal pinnetjes afgebroken dus die moet ik maken. Dan geef ik hem een plaats in de vitrine en klaar.

Mvg,

Vincent

210829_2_hellcat_1_35.jpg

Mijn sparebox kwam hier goed van pas. Van Bronco heb ik de .50, de veldflessen, rugzakken en het grote zeil gebruikt. Van de Tasca Firefly de verlichting voor. Hard nodig om deze vintage kit op een actueel level te krijgen.

210829_6.jpg

210829_hellcat.jpg

210829_hellcat_front.jpg

Denk nog een touwtje spannen over de jerry can. Zit wel vast, maar lijkt me logischer.

210829_hellcat_turret_interior.jpg

De bevestigingen van de canvas cover mantlet horen volgens mij wat rechter te zitten. Krijg ik echter niet gecorrigeerd, dus laat het maar voor wat het is. Moet nog verweerd worden, was deze items vergeten.

210829_hellcat_turret_interior2.jpg

Wellicht nog een keer figuur toevoegen. De radiografist heeft wat lectuur binnen handbereik zoals te zien. Wat overigens wel erg goed aan deze kit is, zijn de subtiele lasnaden zoals hier goed te zien op de rand waar zijkant en bovenzijde samenkomen. Dat dan weer wel!

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
Ik vind m heel mooi Theo, en inderdaad een mormel die in je vitrinekast erbij hoort.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Haha, deze vintage kit net af, wat denk je: komt Tamiya met een kit! Ze hebben mijn gebeden denk ik verhoord. Zie 1/35 U.S. Tank Destroyer M18 Hellcat

Deze kit ziet er beter uit dan de oude Academy kit en is ook sneller te bouwen verwacht ik. Vooral de rupsen en de roosters achterop zijn veel beter. Echt een aanrader voor open top/olive drab liefhebbers!

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
Ja, zul je altijd zien… Ik dacht ook meteen aan jouw Hellcat. Hij staat op mijn bucketlist.

Bovenaan