M151A1 dio [update 10-03-08]

Hoi Eelco

Bedankt voor je reactie. Ik zal de MG nog onderhandenen nemen. Op de foto is de zilver sterker maar er kan inderdaad wel wat meer bewerking op. Ik zal daarbij de radio ook meenemen, daaraan heb ik inderdaad te weinig aandacht besteed.

De MIG kleuren zijn oranje-achting en het is ook wel goed te zien in het echt, alleen kon ik niet echt duidelijke foto's maken, waardoor het minder zichtbaar is. Hopelijk wordt het binnenkort wat lichter en zonniger en dan maak ik de eindfoto's.

Gr, Johanna

He Johanna,
Ziet er zeker niet verkeerd uit.
Knappe verweering, en een mooi geschilderd figuur.
Ben echt benieuwd naar het totaalplaatje.
Misschien kun je boven op de motorkap nog wat stof aanbrengen.
Het lijkt nu wat te schoon in vergelijking met de rest.

Greetz Jacco

Hallo allemaal,

Nog steeds geen goed moment gehad voor foto's buiten, want ik werk overdag en als ik al eerder thuis was regende het. Ik wacht nog op het goede moment en hoop dat dit voor vrijdag gaat lukken om eindfoto's te maken van de M151A1.

Ondertussen ligt het werk aan de dio niet stil. Ik heb een fotolijstje van 13 x18 cm gepakt en daarop heb ik allesvuller aangebracht. De opzet is dat de M38A1C half in het water/modder ligt en de M151A1 op de weg ernaast staat te kijken naar de uitgeklede en gecrashte M38A1C.
De M151A1 heb ik wat meer voorzien van rode modder zodat het nu wat realisticher is in mijn ogen. Ook heb de MG en de radio bijgewerkt.

De foto's zijn wat gelig door de flits en de niet-dag lampen die voor extra ondersteuning moesten zorgen. Excuus daarvoor.

De plaatjes, allereerst de ondergrond zelf:
035-Bodem.jpg

Twee foto's met de beide jeeps en Johnny op de motorkap:
036-Opstelling.jpg

037-Opstelling.jpg

De laatste foto toont de M151A1 met Johnny wat van dichterbij:
038-In_detail.jpg

Dit was het voor nu. Ik weet niet of het gaat lukken dit allemaal voor vrijdag af te krijgen. Ik denk het niet, maar ik blijf rustig doorgaan, want ik wil het niet afrafelen.

Allemaal bedankt voor het kijken en reacties zijn natuurlijk van harte welkom.

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Even een schriftelijke update, omdat ik de eindfoto's van de M151A1 heb geplaatst. Ik heb verder verzocht dit topic te verhuizen naar het fotoalbum en dan kan ik daar verder posten, want de dio is zeker niet klaar.

Ik ben aan het plantjes plaatsen en dat is een aardig gepuzzel hoe en wat en hoe het goed vast te krijgen, maar nu blijkt dat ordinaire hobbylijm het beste werkt 🙂

Tot een volgende update.

Gr, Johanna

Hoi Johanna,

ik heb je eindfoto's al gezien en is leuk geworden hoor. Ik had alleen een vraagje over je ondergrond. Ik vind het op de foto nogal glimmend overkomen, maar weet dus niet of het aan de foto ligt.

Misschien nog een tip voor het totale eindplaatje. Geef de hele ondergrond ook een goede laag pigmenten, al dan niet verdund met white spirit en dan ook de voertuigen.
De voertuigen mogen behoorlijk stoffig worden, want dat was gewoon zo. Op deze manier krijg je dan ook een nog betere harmonie tussen de voertuigen en de ondergrond.

Ook misschien nog een tip voor je als je modellen wilt vervoeren. Ik heb een opklapbaar kratje staan en plaats dan op de bodem een dik stuk piepschuim. Hierop zet je gewoon de modellen op en plaat er satéprikkers omheen zodat het niet kan schuiven.
Een goedkope, simpele maar erg effectieve oplossing.

Groeten Eelco

Hoi Eelco,

Bedant voor je verhuis/verplaats tip. Probleem bij de bouwavond in Groningen is dat ik ook nog een behoorlijk eindje moet lopen. Ik neem het geheel een keer mee naar Ureterp want dan kan ik dichterbij parkeren.

Maar goed, het model zelf. De ondergrond glimt een beetje, gisteren scheen de zon en omdat ik ziek ben, moest ik binnen fotograferen, waardoor ik niet echt een goede plek kon vinden zonder dat ik bij moest verlichten en daardoor gaat het toch meer glimmen dan de bedoeling is.
039-Eindfoto.jpg

Ik ga een pigment wasje toebrengen zodat de kleuren ook dichterbij elkaar komen. Alleen ben ik niet helemaal tevreden met de ondergrond en dat ga ik eerst vullen voordat ik verder ga.

Binnenkort nieuwe update, eerst even beter worden 😉

Gr, Johanna

Hoi Johanna,

Het lijkt erop dat de verf niet goed genoeg is geschud, of je model is
een beetje vettig. Als Tip wil ik je graag geven het model eerst zwart te spuiten en daarna lichtjes opbouwen met de OD.

Groetjes Geert Wierstra

Hoi Geert,

Je bedoelt van de M151A1? Daar was iets anders mis mee. Vallejo werkte niet goed met de Tamiya ondergrond en die glimt in het echt niet. Het verf liep er af. Ik heb toen de M38A1 met een Vallejo basis gedaan en dat ging wel goed. Eerder in deze topic staat er wel iets meer over.

De ondergrond is acryl van Lukas Cryl Studio en dat zijn verschillende kleuren gemengd, alleen glimt dat iets, maar dat werk ik wel weg 🙂
Er zit nu een nieuwe laag allesvuller overheen, omdat de beide jeeps niet goed pasten en ik wat hoogte verschil moest creeëren.

Bedankt voor je reactie.
Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Voordat dit topic van de voorpagina valt heb ik me maar weer gezet aan de afronding van dit traject.
Na veel meten, passen, opnieuw een grondlaag aanbrengen, heb ik besloten alleen de M151A1 te plaatsen. Met de M38A1C zou het te druk worden. Dat model komt in een andere dio met meerdere figuren. Maar dat is weer een uitdaging voor later.

De dio met de jeep is bijna afgerond. Her en der moeten nog kleine dingetjes geschilderd worden, maar het grootste deel is afgerond.

Wat foto's.
De eerste is een overzichtsfoto. Johnny zit aan de waterkant bij te komen van een lange rit.
046-Relaxt.jpg

Johnny wat dichterbij. Hij geniet zichtbaar van een pafke en een biertje, dat net naast zijn knie te zien is aan de rechterkant.
047-Relaxt.jpg

Wanneer Johnny voor zich uit kijkt dan ziet hij dit stapeltje verbrand hout wat ooit een kampvuurtje was.
048-Kampvuurtje.jpg

Het gaat natuurlijk om de M151A1 in dit topic en daarom deze foto, die de jeep laat zien met wat belading.
049-M151A.jpg

Tot slot nog een afrondende totaalplaatje.
050-Relaxt.jpg

Ik moest wel eventje weer op gang komen naar de FOC, maar goed daar doe ik niet weer aan mee en ik bouw dit ook af zonder nog aan de FOC te denken 😉

Bedankt voor het kijken en het achterlaten van een reactie.
Gr, Johanna

Hey Johanna,

is inderdaad veel beter zo. Eén voertuig geeft veel meer rust in het geheel en het figuur komt zo ook, met zijn houding, beter tot zijn recht.

Mogelijk nog wat (persoonlijke) tips om het verder af te maken:
- Planten zien er nog te plastic uit. Weet niet of je in het bezit bent van een ari-brush, anders de planten nog wat nevelen met diverse groentinten.
- Ik zou het muurtje ook nog meer schaduw-en highlighteffecten geven.
- Mogelijk dat je het kampvuurtje nog wat verkoolder maakt (kan heel goek met houdskool). Dus nog wat meer as en wat kleinere boomstronkjes erbij.

Ben in ieder geval naar het eindresultaat. Gaat zeker de goede kant op.

Groeten Eelco

Hoi Eelco,

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb een airbrush en ik zal ga proberen daarmee het wat minder plastic te laten lijken. Dat zal wel experimenteren worden, want zoiets heb ik nog niet eerder gedaan. Zal wel goedkomen denk ik.

Het ex-vuurtje is behoorlijk verast, alleen komt het niet mooi op de foto. Wat kleine takken is geen slecht idee en ik zal nog wat takjes sculpten. Houtskool heb ik niet, ik probeer het met MIG pigmenten.

Tot een volgende update!

Gr, Johanna

Terug
Bovenaan