M113 C&V

Hallo,
ik ben bezig met een projekt voor de M 113 C&V, hiervan is nergens een 1:35 van te vinden.
Ik heb de 1;72 uitvoering in resin gekocht van ARMADA HOBBY, deze is redelijk goed uitgevoerd.
is er een mogelijkheid om deze over te zetten naar een 1:35 uitvoering dmv de 3d print techniek?

wie heeft hier ervaring mee of weet een bedrijf die daar wat mee zou kunnen, kan het model zo aangeleverd worden of gescand.
alle info is welkom.

Greetz

In principe kan je bijna alles 3D laten printen, maar de vraag is of je het moet willen. Er zitten veel haken en ogen aan. Het is echt geen wondermiddel.

Zelfs als je het 1:72 model perfect zou kunnen laten scannen is het de vraag of dat voor 1:35 acceptabele resultaten oplevert. Op 1:35 moet de kwaliteit simpelweg hoger zijn. Zo'n scan zou überhaupt nog opgesplitst moeten worden om optimale print resultaten te kunnen krijgen, grote onderdelen moeten uitgehold worden, etc., etc. Daar gaat vaak nog veel tijd inzitten en dat maakt het financieel bijzonder onaantrekkelijk. Tenzij je het zelf doet.

Aangezien ik 0 verstand heb van naoorlogs materieel vraag ik me af of het nodig is om een compleet model te laten printen? Zijn er geen bestaande 1:35 kits (of onderdelen) die als basis zouden kunnen dienen? Een conversie is meestal veel makkelijker te maken dan een compleet nieuwe kit, en bovendien goedkoper.
Wil best meedenken over wat de beste oplossing voor je zou zijn, maar dan hebben we (in ieder geval ik) meer informatie nodig over de mogelijke opties.

Johan van der Veen zei:
Ik heb de 1;72 uitvoering in resin gekocht van ARMADA HOBBY, deze is redelijk goed uitgevoerd.
is er een mogelijkheid om deze over te zetten naar een 1:35 uitvoering dmv de 3d print techniek?
Vergroten is sowieso nooit een goed idee — kleinere dingen (modellen, afbeeldingen, enz.) kunnen minder detail bevatten dan grotere, dus dat gaat veel meer opvallen dan wanneer je iets verkleind.

Als je echt voor 3D printen zou willen gaan dan is van de grond af aan ontwerpen van de benodigde onderdelen een betere manier, maar dat vereist kennis van zaken. Als je geen ervaring hebt met 3D tekenen gaat het je hóógstwaarschijnlijk meer moeite en tijd kosten om een computermodel van een M113 C&V-romp te maken dan nodig is voor eenzelfde romp uit plastic plaat en dergelijke, dus ik betwijfel of die moeite zou lonen als het alleen voor jezelf is.
Niels Henkemans zei:
Aangezien ik 0 verstand heb van naoorlogs materieel vraag ik me af of het nodig is om een compleet model te laten printen? Zijn er geen bestaande 1:35 kits (of onderdelen) die als basis zouden kunnen dienen? Een conversie is meestal veel makkelijker te maken dan een compleet nieuwe kit, en bovendien goedkoper.
We hebben het over dit voertuig:

M113 C&V by Jakko Westerbeke, on Flickr

Er zijn heel veel onderdelen van een gewone M113 te gebruiken (het hele loopwerk bijvoorbeeld), maar de vorm van de romp is totaal anders. Aangezien het allemaal vlakke platen zijn lijkt mij dat traditioneel scratchbuilden uit plastic plaat de betere oplossing is.

Bedankt voor de reacties tot zover,
vwb de romp zie ik niet echt een groot probleem om deze via scratch en onderdelen van een M 113/ YPR te gaan bouwen.
Maar voor de toren zou het een mogelijke oplossing kunnen zijn lijkt me.

Om eerlijk te zijn: de toren is zo ingewikkeld niet. Ik denk dat ik de basis ervan zou maken uit een stuk plastic buis met tweecomponentenputty om de tapse vorm te maken (ik geloof namelijk dat hij niet helemaal regelmatig is, anders zou een draaibank een betere keuze zijn). Het opstaande deel is vooral vlak met een ronde kant, dus dat is goed te doen uit plastic plaat.

Ik heb jaren geleden (net uit dienst rond 1991 of zo) een C&V op basis van het Tamiya M113A1 gemaakt. Was veel snij en plakwerk, maar was erg gecharmeerd van het gedetailleerde binnenwerk. Ik heb ooit nog wel een compleet model (alleen buitenkant) gehad, maar die zijn inmiddels verdwenen.
Deze is nog wel blijven liggen en ik wil dit project weer proberen op te pakken aangezien we nu vrij makkelijk de toegang tot 3D printers hebben. In de bijgevoegde foto's de status tot nu toe.Bestand_000.jpegBestand_001.jpeg

Een schande dat er geen kit van is in 1/35. Mijn eerste rit op een rups was in een 113 C & V, toen mijn broer in het 103 CV diende, Seedorf.

Hier een shot van het 42e op oefening in ‘77, Saxon Drive, om inspiratie op te doen,
succes met je project!

3AF61821-38BB-49A6-8A81-E9B96396851D.jpeg

Die 1:35 kit van de M113 C&V gaat er deze herfst eindelijk komen. Volledig resin en in de compleet Nederlandse versie met Oerlikon. Er hoeft dus niets meer verbouwd te worden. Het betreft een eenmalige uitgave in een oplage van maar 50 kits (de rest wordt als kant en klaar model geleverd).
Voor het uitkomen van deze kit is een speciale groep op Facebook gemaakt met de naam M113 C&V, wellicht handig om daar lid van te worden zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen.

Ik heb een M113 C&V scratch gebouwd (maar nog niet geschilderd). Begin dit jaar is die gereed gekomen en de plaatjes hebben diversen aangezet om toch ook met dit mooie voertuig van de KL aan de slag te gaan, vooral vanuit 3D gedachte. Met onderzijde M113 en wat onderdelen van een M113 en YPR valt er goed één te maken met Evergreen platen en profielen en wat messing. De body gaat scratch sneller dan 3D vermoed ik. Wat echt ontzettend gecompliceerd is, is de toren met daarop de hele 25mm oerlikon installatie. Die is lastig van vorm omdat er ook periscopen zitten waar de kanontoren op de koepel zit in combinatie met meerdere schuine vlakken en ronde vormen. Daar zou 3D echt meerwaarde hebben als je de koepel goed in CAD krijgt voor goede printfile.
Mede hierdoor en de wens van meerdere mensen om ook dit voertuig te hebben heeft Robert ook dit voertuig opgenomen in de lijn van KL voertuigen 1:35 die onder zijn regie worden ontwikkeld (zie ook hierboven).
Wat opvalt is de kleinere maat (toegespitst op wendbaarheid en verkenningstaken) tov de M113A1.

A036C0CA-6095-4850-8699-4685EF62D307.jpeg2D3CDF13-DB6D-41EC-A43C-726244BEAA29.jpegC9626FBA-8D52-4FE7-851A-51A1A5C9B20E.jpegD6342B37-F634-47F2-9DEA-F5BB92E160BE.jpeg75630E8E-2758-4438-AB43-A4F0C76E3F59.jpeg161D28F3-30A9-4600-8DB1-0FACC068C2D6.jpeg95C2F67A-3232-4BFB-9F4C-56E72866149F.jpeg

Laatst bewerkt:
Voor het uitkomen van deze kit is een speciale groep op Facebook gemaakt met de naam M113 C&V, wellicht handig om daar lid van te worden zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen.
Wat als ik er eentje zou willen hebben, maar niet aan Facebook mee wil doen?

Ik heb een M113 C&V scratch gebouwd (maar nog niet geschilderd). Begin dit jaar is die gereed gekomen en de plaatjes hebben diversen aangezet om toch ook met dit mooie voertuig van de KL aan de slag te gaan, vooral vanuit 3D gedachte.
….ik zie nu pas dat dit al een 6 jaar oud draadje is…🙄

Terug
Bovenaan