M113 C&V

Hallow heren,

Ik heb mijn PZH2000 even op de plank laten staan omdat ik als ik tijd heb druk ben met het uitzoeken hoe ik het beste de Dakbescherming van de PZH kan na maken. Nu heb ik jaren geleden bij een verkennings eskadron gelopen en ik kan me herinneren dat voordat de verkenners de YPR765 PRI als verkennings bak hadden ze een aangepaste m113 hadden ik geloof dat hij M113 "lynx" Nato heet. Nu heb ik een soort gelijk model gevonden bij Cyberhobby en kan ik deze via Ebay kopen. Nu is mijn vraag alleen is dit voertuig hetzelfde als de M113 zoals Nederland die destijds gebruikt heeft of moet er nog het een en ander (behalve de geschutskoepel) aangepast worden. Want de foto's die ervan bestaan zijn nu niet de meeste scherpe foto's

Grtz Remi

Hallo Remi,

dat is een tijd geleden dat ik een C&V heb gezien. Vooral op het veld om BDR op uit te voeren als TD-er. De M113 C&R staat in het boek van Squadron Signal Armor no7. De lynx is de canadese M113, wij hebben als bewapening gehad de .50 en de 25mm Oerlikon. Mocht je deze graag willen hebben dan kan ik proberen het bestand door te mailen naar je 😉

Groetjes Peter 🙂

Er staat er nog eentje op de LTK 😉 weg te rotten tussen de srtuiken aldaar 😉 en ik geloof dat als je goed kijkt op het ASK er ook nog wel 2-3 staan te verroesten tussen de sherman tanks ed.. Goed elke vorm van info die ik kan krijgen is altijd erg prettig uiteraard.

Grtz Remi

De rookbussen van de Nederlandse M113 C&V zijn ook speciaal dus die zou je zelf moeten bouwen of misschien een conversie setje voor kopen (als deze bestaat). Verder weet ik dat er een opgeknapte C&V in 't Harde staat voor de gebouwen van het 104 verkenningsbat. en uiteraad in Amersfoort staan er een paar.

Volgens mij het grootste probleem waar je tegenaan loopt met de Hobby Fan kit is de positie van de luiken. De Nederlandse M-113 C&V heeft het bestuurders- en commandantenluik naast elkaar zitten, bij de kit zitten deze schuin achter elkaar.
Er zullen vast nog andere verschillen zijn maar die weet ik zo niet.

GJ

Die C&V op 't Harde loop ik dagelijks langs af. Maar dat ie gerestaureerd is valt er af en toe niet aan af te zien... Dat van de rookbussen was mij ook al niet ontgaan nee maar voor alles is een oplossing aangezien het de typische YPR rookbussen zijn. Ik ga binnenkort eens contact op nemen met AFV club om te kijken of ik de 25mm loop van de YPR nageleverd kan krijgen en de rookbussen aan gezien deze m113 en onze YPR dezelfde rookbussen hebben. En via de site van revell bestel ik me een complete marder toren ik denk dat dat de beste oplossing is voor de wieg van de 25mm

Grtz Remi

Goedenmorgen,

Er staan op dit moment op het ASK wel een stuk of twintig m113 c en v's , ze staan in een lange rij weg te rotten .
ik denk wachtende tot ze op de schietbaan gezet worden.
er is vorig jaar wel een sherman gered van de baan, deze wordt op dit moment gerestaureerd.

Marcel (LBO)

Geert-Jan Meeuwissen zei:
Volgens mij het grootste probleem waar je tegenaan loopt met de Hobby Fan kit is de positie van de luiken.
Dat komt omdat het model van Hobby Fan van de Canadese Lynx is, niet van de Nederlandse M113 C&V. Het is in principe hetzelfde voertuig, maar bij de Nederlandse uitvoering zaten bestuurder en commandant naast elkaar voorin, met de schutter erachter en een naar boven klappend deur-luik aan de rechterkant van de romp; op de Canadese uitvoering zat de commandant centraal in de romp, de radiobedienaar linksachter en was die deur afwezig. Daarnaast waren er nog allerlei detailverschillen, plus natuurlijk dat de Nederlandse voertuigen vanaf ±1975 uitgerust werden met een koepel met 25 mm kanon.

Het moet mogelijk zijn om de Lynx van Hobby Fan om te bouwen tot M113 C&V, maar dat zal wel betekenen dat je het hele bovendek vóór de motorruimte zelf zult moeten maken, denk ik.

Hoi Remi,

Ik ben zelf momenteel bezig met een M113 C&V van de KL schaal 1:35. Ik heb besloten deze voor een groot deel uit scratch te bouwen. Er zijn heel veel afwijkingen met de Canadeese Lynx. De vorm van de Hobby Fan kit vind ik niet echt geweldig. De karakteristieke gebogen spatborden aan de voorzijde kloppen niet, de achterroosters bij het motorgedeelte zijn niet juist, de lasnaden zijn veel te overdreven en zo zijn er nog een aantal punten. Voor mij genoeg redenen om deze kit niet als uitgangspunt te gebruiken maar aan de slag te gaan met allerlei M113 materiaal uit de rommeldoos, onderdelen van de AFV-Club YPR (via marktplaats een half afgebouwde versie voor een prikkie gekocht en die gestript), heel veel Evergreen platen, PE onderdelen en heel veel geduld. Verder heb ik heel veel detail foto's gemaakt in het Cavaleriemuseum in Amersfoort, heb internet afgeplozen naar foto's en tekeningen (sites van oud-dienstplichtigen, bataljonsites, etc). Het grote probleem is dat er geen goede tekeningen met maten beschikbaar zijn. Uiteindelijk heb ik een aantal foto's aan de hand van hoofdmaten zo weten af te drukken dat ze als "maattekening" konden gaan dienen. Het grootste probleem bij het bouwen zal de geschutskoepel gaan worden. Deze heeft erg lastige vormen met allerlei presicopen aan alle zijden. De Marder toren is sterk afwijkend en voor mijn gevoel niet goed te gebruiken. Er zijn onderdelen van de YPR voor te gebruiken maar heel veel zal met engelengeduld in elkaar moeten worden gezet en gemaakt. Ik heb thuis een dop van een shampoo fles (helaas oud model dat niet meer te koop is) gevonden die vrijwel exact voldoet aan de hoofdvorm van de koepel. Dat gaat het uitgangspunt worden. Bij Trumpeter kun je overigens setjes kopen met daarin een FN-MAG 7,62mm en een 25mm Oerlikon loop.

De nederlandse M113 C&V heeft eind jaren zeventig een metamorfose ondergaan. De FN-MAG verdween, De punt 50 verdween. Aan de zijkanten zaten aan de voorzijde afwateringsopeningen om de booggolf bij amfibie-operaties te weg te leiden. Deze zijn met een staalplaat afgedicht. Er kwamen rookbussen (exact dezelfde als de YPR-versies) en en er kwam een nieuwe koepel met de 25 mm Oerlikon. Aan de achterzijde verdwenen de jerry-cans en kwam boxen net als aan de linkerzijde van de YPR en de trekhaak verdween.

groetjes,

Walter

Hoi Remi,

Een vriend van mij heeft een jaar of 25 geleden (shit ben ik al zo oud...) als commandant op zo'n kreng gezeten. Heb hem toen voor hem gebouwd. Onderhoudsboek gekregen enz. enz. Ik heb toen de basis M113 gebruikt van Tamiya, inkorten, smaller maken en een totaal scratch oerikon torentje. Door twintig verhuizingen e.d. is hij echter een beetje vervallen.

img5548.jpg

m113a.jpg

m1132.jpg

m1133.jpg

m13134.jpg

Je ziet er is nogal wat verdwenen in de loop der tijd, rookbus, koepelluik, boeggolfkeerplaat, loop, motorluik. Toch was ik, ben ik, er nog steeds wel trots op.

Verder heb ik een tweetal walk arounds van open dagen uit 2005 en 2009.

Mocht je interesse hebben voor de walkarounds (32 mb, 68 foto's) en verdere info die ik kan vinden stuur dan even een p.b.

Gr. Frank

Jammer Frank dat hij zo vervallen is geraakt. Zo te zien heb je er een hoop tijd in gestopt. De koepel is ook erg geslaagd moet ik zeggen. Daar zit ik zelf toch wel tegenaan te hikken. Hoe heb je die vorm voor elkaar gekregen ?

Walter

Hallo Remi, goed om te zien dat iemand dit type wil bouwen! Heb er zelf ook al vaak aan gedacht maar helaas bij gebrek aan scratch-kwaliteiten zal ik er waarschijnlijk nooit iets mee doen. Begin jaren 90 heb ik mijn dienstplicht vervuld bij het 43ste brigade verkennerspeloton te Havelte. Ons voertuig was een M113 C&V, ik was de schutter op de 25mm Oerlikon. Een kreng van een voertuig overigens want het ding was toen al bijna antiek en er was altijd wel iets defect. Er staat er nu eentje op display in Overloon. Hoe dan ook; ik barst van de foto's van de M113, walkaround, interieur, met opgetakelde toren, ergens in het veld enz enz. Mocht je iets willen zien dan roep maar. Succes gewenst bij dit project!

Hallow Boudewijn,

Ik ben wel geïnteresseerd in foto's van de m113 c&v in het veld. Dus als je een paar mooie hebt zou ik ze graag willen zien. Ik heb zelf ooit bij 42 BVE gezeten. Daar hoorde ik van een aantal oud gedienden dat de m113c&v een veel beter voertuig was dan de ypr omdat ie kleiner lichter en sneller was dan de ypr... maar goed ik kan het niet beoordelen het is een grappig bakkie om te zien.

cheers Remi

Goed ik ben deze avond maar eens begonnen met het knutselen aan de M113 Lynx die ik gekocht heb via ebay.

Zoals het duidelijk is klopt de bewapening niet en zitten de luiken van de bediening op de verkeerde plaats. Om het voertuig te maken ga ik de volgende spullen gebruiken:

HF-022 M113 Lynx / Nato command vehicle (Hobby Fan)
1/35 YPR-765-PRI Netherlands Army (AFV Club)
1/35 Federal German Marder 1A2 MICV w/ Milan ATM. (Tamiya)

Die laatste 2 zijn oude modellen die hier nog op de plank stonden weg te kwijnen aangezien ze beschadigd waren
Ik heb van de ypr het luik van de chauffeur gebruikt en delen van de toren en van de marder delen van de toren en de wieg. Hier onder een aantal fotos met de uitleg

Om te beginnen het onderstel. Ik ben begonnen met het weghalen van het luik centraal in het midden van het voertuig en de uitstulping waar het .50 affuit zou moeten zitten. verder met wat putty geprobeerd vlak te maken.
si853661.jpg

si853662.jpg

Daarna heb ik het 2e luik erop geplaatst dat ik van de ypr afgehaald heb inclusief de periscopen. Tegelijkertijd voor het andere luik een kopie gemaakt aangezien die 2 niet overeen kwamen.
si853663.jpg

si853668.jpg

Aansluiten het deel waar de toren waar de 25mm toren moet komen te zitten gemaakt. Daarvoor heb ik epoxy putty van tamiya gebruikt. Het is de eerste keer dat ik dit spul gebruik het werkt erg goed moet ik zeggen moet alleen als het volledig hard is nog wat bij schaven want helemaal recht is het nog niet
si853672.jpg

Aansluiten de boeggolf keerplaat aan gepast. daar zat zon groot blok op het is me even ontschoten wat daar de functie van was. Met een dremel weg gewerkt en met wat putty gevuld. Morgen nog eens om het goed vlak te krijgen misschien dat ik er nog wat epoxy putty op doe.
si853674.jpg

De toren. Ik heb in eerste instantie het affuit gebruikt van de .50 deze om gedraaid zodat hij als basis kan dienen. Daarop heb ik het deel van de marder geplaatst en dit rondom opgevuld met de epoxy putty. In de putty heb ik het zichtblok van de marder geplaatst en wat aan gepast. Ik heb geprobeerd met een mes de overige zichtblokken na te maken maar dat is niet zo goed uit de verf gekomen dus heb ik dat eruit gehaald.
si853665.jpg

si853666.jpg

si853669.jpg

Dan de wieg. Ik heb de wieg van de marder gepakt alle uitstekende delen eraf gesneden en er een opening in gemaakt om een deel van de 25mm wieg erin te kunnen plaatsen. Aansluitend heb ik rondom de epoxy putty gedaan en globaal in het goede afmeting gedrukt maar helemaal goed is het nog niet moet nog een 2e laag op.
si853664.jpg

si853667.jpg

si853671.jpg

Dit is wat ik tot op heden bereikt heb misschien dat ik nog even door ga werken aan het luik voor de boordschutter...

Grtz Remi

Ik kon de slaap niet vatten dus maar even verder gewerkt aan de kisten voor de sneeuwgrijpers. Ik heb hier thuis een doos met allerlei restanten van rekjes met onderdelen vaak veel stowage van shermans of poppetjes die ergens bij hoorden... Ik had nog 2 houten kistjes van een sherman over die heb ik bij geknipt en geschuurd totdat ze goed leken op de kisten die achter op de M113 horen.

si853675.jpg

si853677.jpg

si853678.jpg

grtz Remi

Remi,

Je bent lekker bezig, maar toch een klein dingetje.
Op alle dingen die je zelf hebt bewerkt zie ik heel veel vingerafdrukken, hier moet je nog even zorgen dat je dit goed glad gaat krijgen, anders zie je ze straks door het spuitwerk heen en dat zou zonde zijn.

Verder ben ik benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Eric

Goed ik ben weer een stuk verder:

Met behulp van mn dremel heb ik een opening gemaakt voor het luik aan de zijkant en daarna gevuld met de epoxy putty en gelijk geprobeerd de randen wat bij te werken en daarna een nacht laten drogen en harden. Naderhand nog een torsiestaaf voor het luik erop gezet.
si853680.jpg

si853684.jpg

si853685.jpg

Ik moest een oplossing verzinnen voor de rbli en vond deze in de rbli van de oude ypr ik heb deze in 2 delen gesneden en met wat schuur en snij werk zo aan gepast dat ze netjes op het voertuig kwamen te staan. Tegelijk ook de verlichting modules erop gezet
si853681.jpg

si853682.jpg

Ik heb op de spiegel koppen rondom de luiken van de commandant en chauffeur de beschermings beugels geplaatst en tevens heb ik het luik aan de linkerzijde eraf gehaald en de rand wat verlaagd zodat het gelijk komt te staan met het andere luik.
si853687.jpg

si853686.jpg

op de boeggolfkeerplaat heb ik met putty geprobeerd het slijpwerk te verdoezelen maar het lukt me niet het netjes egaal te krijgen ik geloof dat ik simpelweg het goede spul er niet voor heb. Maar toen bedacht ik me dat op de m577 en oudere m113's die ik gezien heb de boeggolfkeerplaat van hout gemaakt was en dit effect benarder het nu wel aardig... daarnaast nog de oogeinden van de sleepkabel erop gezet.
si853696.jpg

Op het linker luik zat een soort van bolletje ik neem aan dat daar vroeger een spiegelkop gezeten heeft. Ik heb een leftover gebruikt van de marder en deze erop gezet. In het midden van het voertuig heb ik een deksel van de tankdop gezet en op de achterzijde de blokken voor de antennes gezet die ik van de ypr gehaald heb en op het achterluikt een voertuig schop.
si853697.jpg

si853698.jpg

si853699.jpg

si853700.jpg

Via ebay heb ik daarnaast ook nog een setje tracks besteld: AFV CLUB 1/35 M113(G) N.L. YPR765/NATO TRACK.

Het kost me alleen extreem veel moeite om het een en ander goed vlak te krijgen. En ik weet het niet of het aan de benauwdheid van hier ligt maar het lijkt of de epoxy putty niet wil uitharden? Zijn er mensen die tips hebben of ervaring met dit spul?? Het is voor mij m'n eerste keer dat ik een project zoals deze doe.

Grtz Remi

Die epoxy putty, is dat van dat tweecomponentenspul? Als je dat niet goed (of niet in de goede verhouding) mengt, dan kan dat inderdaad uithardingsproblemen geven. Geen idee hoe dat simpel op te lossen zou zijn, overigens.

Verder denk ik dat je nog wel wat aandacht aan het schuurwerk mag besteden. Ik zie dat je allerhande details aan het toevoegen bent, die het schuren er niet makkelijker op zullen maken. Die boegplaat bijvoorbeeld was (bij mijn weten) inderdaad van hout, maar hij had zeker niet zo'n grove structuur als ik hier zie.

Succes met dit ambitieuze project,

Mario

Jah dat is 2 componenten putty. ik snij ze terwijl ze naast elkaar liggen op de snijmat zodat ze dezelfde afmeting heb en daarna kneed ik het goed samen...

Misschien kwam dit project iets te vroeg maar goed ik moet ergens ervaring opdoen met het scratch builden... ik heb het modelletje even aan de kant gezet voordat ik teveel fouten ga maken...

grtz

De mengverhouding kan op die manier eigenlijk niet mis gaan. Ik vermoed dat de twee componenten toch niet goed genoeg met elkaar zijn gemengd. Het spul moet één homogene kleur hebben na het mengen en op sommige van jouw foto's zie ik hier en daar nog duidelijk de twee verschillende kleuren van de componenten. Mits goed gemengd zou deze putty in ieder geval na 48 uur hard moeten zijn.

Wegzetten (en je in de tussentijds op een iets makkelijker model richten) lijkt me een verstandige keuze. En flink oefenen met plamuur- en schuurwerk, want dat is lang niet zo simpel als het lijkt. Nou ja, eigenlijk is het wel simpel, maar het vraagt soms een hoop tijd (en geduld) en altijd een kritisch oog. Als is de afwerking en het verfwerk nog zo netjes, als de basis niet strak is blijf je dat altijd zien en blijft dat altijd afbreuk doen aan het model.

Mario

Hmm jah het goedje dat achter de bestuurder zit is volgens mij goed gemixed het spul op het luik niet... anders sloop ik het eruit en doe ik het weer opnieuw. Ik had 2 doosjes gekocht dus ik heb nog wel even tegaan. Is er nog een goedje dat je zou aanraden om het oppervlakte beter strak te krijgen...

Gtrz Remi

Waarom gebruik je geen gewone putty van bijv Italeri, Tamiya of Vallejo. Dat komt rechtstreeks uit de tube, hoef je niet te mengen en droogt snel op. Vandaag heb ik ergens een stuk Italeri putty op gesmeerd en dat is allang hard en droog.
Met dunnere lagen werkt ook beter en hoef je veel minder te schuren. Nu heb je best grote vlakken die onregelmatig zijn en inderdaad nogal wat vingerafdrukken zijn zichtbaar.
Voor de rest, grappig project en rustig doorgaan zo leer je vanzelf wat handig en niet handig is.

Grt

En vergeet de Revell putty niet 😉 Die gebruik ik nu ook sinds kort na dat ik Vallejo een poos heb gebruikt en die van Revell bevalt me heel erg goed. Ook binnen no-time uitgehard etc.
Wat ook nog wel eens een goede investering zal kunnen zijn, is een setje met spateltjes en wat grove en fijne schuurpapier. Daar moet je een eind mee kunnen komen.

Overigens leuk en gewaagd project verder! (H)

Als de putty op het bovendek (achter de luiken) wel goed gemengd is, dan zou het dus ook hard moeten zijn. Dat lijkt me vrij makkelijk vast te stellen 😉 .

Voor echt 'constructiewerk' zoals aan de toren en het zijluik ontkom je waarschijnlijk niet aan een soort 2-componentenputty. Als je dat probeert op te bouwen uit normale putty moet je inderdaad met heel veel dunne laagjes werken en kun je waarschijnlijk op je baard staan voordat je klaar bent, zo lang duurt het. De spraakverwarring met Johanna zit hem waarschijnlijk in de term 'putty'. Soms wordt die gebruikt om een klei-achtig (qua voorkomen dan, het is niet echt klei natuurlijk) materiaal aan te duiden en soms wordt die gebruikt voor iets dat we in het Nederlands plamuur zouden noemen.

Voor het 'bouwen' van onderdelen ben je het beste af met die 'klei', voor het strak en glad maken van onderdelen met plamuur. Om een oppervlak strak te krijgen heb je dus uiteindelijk ook bijna altijd plamuur nodig. Wat voor soort maakt niet zo gek veel uit. Johanna noemt al een aantal merken, maar er zijn er ook zat die zweren bij Motip autoplamuur of Alabastine snelplamuur (de variant voor hout, metaal en polyester). Werkt over het algemeen net zo goed en is wat voordeliger in gebruik (als hebben we het hier natuurlijk niet over wereldbedragen...).

Plamuur komt over het algemeen recht uit de tube en hoef je dus ook niet te mengen met iets. Werken in dunne laagjes en goed laten drogen is wel belangrijk. Als je het gebruikt voor het vullen van naden, dan kun je bovendien een heel strak resultaat krijgen door het af te smeren met een wattenstaafje met nagellakremover (zonder aceton). Scheelt vaak een heleboel schuurwerk (en je sluit uit dat je per ongeluk details wegschuurt).

Gratis tip: als je groter oppervlakten (zoals in jouw geval het bovendek) strak wilt maken, dan kun je beter een vijl gebruiken dan schuurpapier (of een schuurblok gebruiken i.c.m. schuurpapier). Gebruik je alleen schuurpapier, dan zul je waarschijnlijk alle oneffenheden heel vloeiend in elkaar over laten lopen, maar het blijven oneffenheden.

Edit n.a.v. post Robert Muller: als je gaat sculpten zijn (metalen) spatels inderdaad een goede investering. Die dingen van plastic die oorspronkelijk bedoeld zijn voor klei kun je laten liggen, want die kunnen doorgaans niet zo goed tegen de oplosmiddelen die in putty zitten (hoe zou ik dat weten...). Schuurpapier in verschillende korrels is sowieso een goed idee, maar hou er rekening mee dat er verschillende belevingen bestaan van 'grof' en 'fijn'. Wat mij betreft is korrel 1200 (nat schuren) prima voor het afwerken van 1:35 pantser. Is ook nog goed verkrijgbaar voor weinig bij bijvoorbeeld de bouwmarkt. Schuur altijd van grof naar fijn om te voorkomen dat je straks perfect gladde hoogteverschillen krijgt.

Grtz.
Mario

Terug
Bovenaan