M109 Koninklijke landmacht 1:72

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
In aanloop naar de start van mijn reïntegratie wil ik alvast beginnen met het openen van een topic en een vraag stellen.

Zoals sommige van jullie al hebben gelezen wil ik het modelbouwen weer oppakken en wil ik dit doen met een M109 G van Revell in schaal 1:72. Deze doos kocht ik onlangs in de plaatselijke modelbouwwinkel waar hij aardig afgeprijsd was. Het idee is om er een Nederlandse versie van te maken. Echter kwam ik er al snel achter, via de hulp van jullie, dat dit niet zo 1, 2, 3 rechtstreeks uit de doos kan omdat de G versie op een aantal punten (sterk) afwijkt van de Nederlandse versie. Toch wil ik het gaan proberen. Het gaat mij voornamelijk ook meer om te zien of ik de smaak weer te pakken krijg. Ik heb al een ideetje in mijn hoofd waardoor ik een aantal verschillen tussen de G en de NL versie kan 'verbergen'. Het model wil ik ook gaan weatheren. Echter heb ik hier totaal geen ervaring mee dus zal ik, als het model zover is, een beroep op jullie doen. Kortom, de M109 gaat een proefmodel worden en wellicht dat ik t.z.t nog een ander model van de M109 ga maken die meer conform de NL versie.

Voor nu alvast even een paar foto's van de inhoud van de doos.

M109 1.jpg

M109 2.jpg

M109 3.jpg

M109 4.jpg

M109 5.jpg

M109 6.jpg

M109 7.jpg

Het verbaast mij hoeveel onderdelen en detail dit model heeft. De 1:72 modellen van lang geleden haal ik mij voor de geest als een vrij 'simpel' model. De handleiding lijkt wel een boekwerk en is mooi in kleur geprint. Dit is ook heel anders dan de handleidingen van 'vroeger' die op een bijsluiter van een medicijn leken.

Mijn eerste vraag overigens is of iemand weet wat de diameter is van het bestuurdersluik. Ik wil, denk ik een poging doen om dit luik open te maken. Ik heb geen Dremel tot mijn beschikking dus ik moet even bedenken hoe ik dit het beste kan doen. Wellicht als ik verder ga met modelbouw zal ik overwegen om dit stuk gereedschap aan te schaffen maar voor nu zal het allemaal even gaan met huis, tuin en keukengereedschap. Dit zelfde geldt ook voor het verweren van het model. Ik lees veel over Mig en Vallejo pigmenten maar schijnbaar is met de oliekrijtjes en olieverf van de Action ook een redelijk resultaat te bereiken. Dus los van het feit dat het een proefmodel gaat worden, wordt het ook nog een budgetmodel qua bewerking.

Ik houd jullie op de hoogte!

Het gaat mij voornamelijk ook meer om te zien of ik de smaak weer te pakken krijg.
De enige die je tevreden hoeft te stellen is jijzelf.

Het verbaast mij hoeveel onderdelen en detail dit model heeft. De 1:72 modellen van lang geleden haal ik mij voor de geest als een vrij 'simpel' model.
De 1:72-modellen van Revell van de laatste 15, 20 jaar zijn over het algemeen erg goed, ja.

Mijn eerste vraag overigens is of iemand weet wat de diameter is van het bestuurdersluik.
Even een oproepje aan @Walter Jonkers om de diameter op zijn model te meten en dat keer 35 te doen en te delen door 72 … (of gewoon delen door 2, dan zit je goed genoeg in de richting).

Ik wil, denk ik een poging doen om dit luik open te maken. Ik heb geen Dremel tot mijn beschikking dus ik moet even bedenken hoe ik dit het beste kan doen.
Sowieso niet met een Dremel of ander elektrisch gereedschap. Heb je gewone boortjes, voor algemeen werk? Wanneer je de diameter van het luik weet, kun je allicht even kijken of daar een geschikte tussen zit, en iets improviseren om hem vast te houden bij het boren. (Er zijn daarnaast goedkope sets met allerlei maten boortjes voor de modelbouwer, en ook grepen ervoor om met de hand te kunnen boren.)

Even een oproepje aan @Walter Jonkers om de diameter op zijn model te meten en dat keer 35 te doen en te delen door 72 … (of gewoon delen door 2, dan zit je goed genoeg in de richting).
@Barry Ypenburg, die meet ik even. Voor al de zekerheid zowel bij Italeri als AFV-Club. Welke maat wil je. Alleen luik buitenmaat of ook de opening zelf?

Wel erg prettig dat die drijfbanaan voor de geschutstoren er niet op zit. Die heeft mijn aanvang met de M109A2 nogal vergald omdat er van alles misging bij verwijderen en opvullen. Wat je zou kunnen doen is een bouwbeschrijving in 1:72 (of 1:35) downloaden van een M109A1 of A2 (net wat je wilt bouwen). Op die wijze zie je snel genoeg de afwijkingen tov van de Duitse G versie.
Ik heb het luik en opening opgemeten:

8F47DCE0-1F04-4BB5-B084-AA80FA5995EB.jpeg
Italeri
1,44 cm 1:35 = 50,4 cm 1:1 = 0,7 cm 1:72
AFV Club
1,48 cm 1:35 = 51,8 cm 1:1 = 0,72 cm 1:72

B665219A-B944-4432-B5C9-3F7FA8E163F9.jpeg
Italeri en AFV Club
1,78 cm 1:35 = 62,3 cm 1:1 = 0,87 cm 1:72

Laatst bewerkt:
In aanloop naar de start van mijn reïntegratie wil ik alvast beginnen met het openen van een topic en een vraag stellen.

Zoals sommige van jullie al hebben gelezen wil ik het modelbouwen weer oppakken en wil ik dit doen met een M109 G van Revell in schaal 1:72. Deze doos kocht ik onlangs in de plaatselijke modelbouwwinkel waar hij aardig afgeprijsd was. Het idee is om er een Nederlandse versie van te maken. Echter kwam ik er al snel achter, via de hulp van jullie, dat dit niet zo 1, 2, 3 rechtstreeks uit de doos kan omdat de G versie op een aantal punten (sterk) afwijkt van de Nederlandse versie. Toch wil ik het gaan proberen. Het gaat mij voornamelijk ook meer om te zien of ik de smaak weer te pakken krijg. Ik heb al een ideetje in mijn hoofd waardoor ik een aantal verschillen tussen de G en de NL versie kan 'verbergen'. Het model wil ik ook gaan weatheren. Echter heb ik hier totaal geen ervaring mee dus zal ik, als het model zover is, een beroep op jullie doen. Kortom, de M109 gaat een proefmodel worden en wellicht dat ik t.z.t nog een ander model van de M109 ga maken die meer conform de NL versie.

Voor nu alvast even een paar foto's van de inhoud van de doos.

Bekijk bijlage 12087

Bekijk bijlage 12088

Bekijk bijlage 12089

Bekijk bijlage 12090

Bekijk bijlage 12091

Bekijk bijlage 12092

Bekijk bijlage 12093

Het verbaast mij hoeveel onderdelen en detail dit model heeft. De 1:72 modellen van lang geleden haal ik mij voor de geest als een vrij 'simpel' model. De handleiding lijkt wel een boekwerk en is mooi in kleur geprint. Dit is ook heel anders dan de handleidingen van 'vroeger' die op een bijsluiter van een medicijn leken.

Mijn eerste vraag overigens is of iemand weet wat de diameter is van het bestuurdersluik. Ik wil, denk ik een poging doen om dit luik open te maken. Ik heb geen Dremel tot mijn beschikking dus ik moet even bedenken hoe ik dit het beste kan doen. Wellicht als ik verder ga met modelbouw zal ik overwegen om dit stuk gereedschap aan te schaffen maar voor nu zal het allemaal even gaan met huis, tuin en keukengereedschap. Dit zelfde geldt ook voor het verweren van het model. Ik lees veel over Mig en Vallejo pigmenten maar schijnbaar is met de oliekrijtjes en olieverf van de Action ook een redelijk resultaat te bereiken. Dus los van het feit dat het een proefmodel gaat worden, wordt het ook nog een budgetmodel qua bewerking.

Ik houd jullie op de hoogte!
Voor zoiets zou ik niet direct een dremel gebruiken. Ik gebruik zo’n ding zelden eigenlijk. Nadeel is dat als je teveel toeren maakt het plastic gaat smelten. Ik heb het liever in eigen hand. Al het boor en schuurwerk dat ik doe gaat met het handje. Het luik maak je zelf uit plasticplaat. Het gat maak je door precies centraal een gaatje te boren en vandaaruit met wat grotere boor verder uitboren net zolang tot je er met een ronde vijl in kunt, liefst met diameter oplopend tot bijna 0,7 cm en dan met schuurpapiertje korrel 600 om de pink het gat netjes glad schuren en dan met hele fijne korrel (bijv 4000) glad maken. Omdat het luik breder is dan de opening moet je wel met een mesje heel voorzichtig de verhoogde rand rond de opening wegsnijden/schrapen. Ik gebruik bij aanvang een mesje met gebogen snijvlak. Daarmee kun je precies op de plek waar je wil iets wegschrapen. Afwerking met mesje met recht snijvlak en schuurpapier.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie en tips! Hier ben ik al een stuk mee geholpen! Ik ga ermee aan de slag.

Dank voor het meten en omrekenen Walter! Dit komt erg van pas! Top!

Terug
Bovenaan