M109 in Nederlandse dienst

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Zelf draag je helemaal niets bij aan de feiten kennis over het onderwerp
Kijk, dit is gelukkig nu overtuigend opgelost met de posting van Jakko. Dank voor de verkregen helderheid.

"Twijfel is het begin van wijsheid" (Aristotoles, 322 vC). Naast de modelbouw doe ik ook nog e.e.a. aan Stamboomonderzoek en zie daar dat er schaamteloos wordt gekopieerd en de fout (of gemakzucht) van de één wordt daar de waarheid van de ander. Zo zie ik mijn eigen (spel)fouten maanden later terugkomen als waarheid op de sites van anderen. Dus er valt wat voor te zeggen om structureel te twijfelen en telkens terug te willen gaan naar de bron. Vervolgens poneer je (ik) een hypothese en die ga je (ik) toetsen.
Dus geen opvattingen middelen, want dat noemen we politiek. :)

Nu zien we de KZ-89-26. Gisteren is de KZ-89-25 al afgebeeld met lange pijp en ook zonder richtkijker trouwens.

Laatst bewerkt:
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen en pantservoertuigen voor en uit WO1.
Volgens Schoenmaker en Van Hoof in "200 jaar rijdende artillerie 1793-1993" werden alle M109 in 1978/79 gemodificeerd tot M109A1. Samenvallend met de levering van de M109A2 in 1982 werden de A1s alweer gemodificeerd tot A3.

Om er een mooie tijdlijn van te maken:
1965 - studie van de M109, M110 en M578 in de VS
1966 - plaatsing bestelling van 136 M109
1969 - eerste M109 worden ingedeeld
1978/79 - modificatie van M109 naar M109A1
1979 - bestelling van 86 M109A2
1982 - eerste M109A2 worden ingedeeld
1982 - modificatie van M109A1 naar M109A3
1991 - start van basisonderhoudsprogramma van 126 M109A2/A3 - leidde tot de M109A2/90
2005 - begin vervanging door de PzH 2000

Hopelijk lost dit wat problemen op.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Volgens Schoenmaker en Van Hoof in "200 jaar rijdende artillerie 1793-1993" werden alle M109 in 1978/79 gemodificeerd tot M109A1. Samenvallend met de levering van de M109A2 in 1982 werden de A1s alweer gemodificeerd tot A3.

Kijk eens Jakko, zoiets noemen ze nu een argument ondersteund door feiten.

en het is precies waar Bas om vroeg;
Ik heb dus een sterk vermoeden dat we in eerste instantie de originele M109 in dienst hebben gehad en pas later de M109A1? Iemand die hier informatie over heeft?

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
En dat, waarde Henry, is wat men hypocriet noemt.

Nederlandse artillerie vanaf 1945;

Bekijk bijlage 8823

Oftewel pas na de invoering van M109A2 wordt de benaming M109 omgedoopt tot M109A1

De echte Amerikaanse M109A1 variant hebben we dus nooit gehad. Later wordt de Nederlandse A1 opgewaardeerd naar de A2 standaard en heet dan A3. Vanaf dat moment bestaan de M109A2 en M109A3 naast elkaar en beschikken we dus niet meer over de M109 noch de M109A1.
Origineel betoogde je dus dat Nederland nooit echte M109A1’s gehad heeft, maar dat de M109 („A0”) eenvoudig hernoemd werd tot M109A1 — zonder, als ik daarop mag wijzen, bewijs voor die stelling te leveren. Nou ja, dat bewijs was:—
Nederlands geschut uit 1978!;

Bekijk bijlage 8824

Goh, die schrijven (1978!) 'we gaan in de toekomst de M109 opwaarderen en dan noemen we die de M109A1'. Die wisten nog niet dat de we ook de M109A2 gingen aanschaffen. Daardoor werd de opgewaardeerde M109 uiteindelijk niet de M109A1 maar de M109A3 genoemd.
Dus zelfs de hier genoemde naam M109A1 slaat niet op de Amerikaanse variant met de naam M109A1
Waarbij ik er toen op wees dat de omschrijving van de M109A1 in het bijschrift goed overeenkomt met de echte M109A1: langere, slankere loop met een grotere dracht.

Ook nadat ik een foto opduik van een M109 die aan die beschrijving voldoet maar duidelijk geen A2 is, blijf ik een fantast, en zelfs na foto’s van een Nederlandse handleiding voor de M109A1 met slanke loop enz. moet iemand anders eerst iets plaatsen dat dit ondersteunt, en zelfs dan wil je van mij nog niet aannemen dat water nat is. (Dienstmededeling: voor wie het interesseert begint op het andere net over een paar minuten een discussie over of ijs en stoom wel of geen water zijn.) In plaats daarvan volgt nog even een niet al te subtiele poging om je gelijk aan te tonen.

Weet je wat, als je het mij vraagt, het verschil is tussen jou en mij, en waarom we altijd op deze manier botsen? Dat is, dat wanneer iemand ons erop wijst dat we het misschien niet bij het rechte eind hebben, één van ons denkt: „Is dat zo? Klopt het wel wat ik zei?” De ander, daarentegen, reageert: „Dat is niet zo! Wat ik zei klopt!”

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Ik moet tot mijn schande toegeven dat mijn bijdrage niet accuraat was. Ik wordt ouder en ik was nooit goed met cijfers. Bij navraag bleek het A1 te zijn en niet A2. De eigen voertuigen werden voorzien van de lange loop en daarna ingeschoten. Dat was dus 1978-79.
Het betreft hier dus een soortgelijke opwaardering als de Amerikaanse M109A1, maar zonder dat wij nieuwe opgewaardeerde voertuigen hebben gekocht.

Jan Coen

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat. Met dank aan het nationaal archief. gr Bas

M109a1.JPG

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Zojuist een artikel ingeleverd bij Kees met betrekking tot al het speurwerk dat is verricht om het verhaal over de inzet van de Nederlandse M109 compleet te krijgen. Vermoedelijk hebben we over een paar maanden een net naslagwerk op de deurmat liggen.

Dank aan allen die meegedacht hebben de afgelopen maanden. :+:

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Ik post het maar vast,
voor als we over 20 jaar op zoek gaan waarom de Delta-Batterij maar zes stukken had in plaats van negen.

C9375E75-913F-4829-8BC0-7086F4B17923.jpeg

Laatst bewerkt:

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
Om nog informatie toe te voegen over de M109A1: deze is wel bij de KL in gebruik geweest. In het blad "Herkenning" no 4 van 1978 lees ik " de M109's van de KL , incl mobilisabele eenheden zullen nog voor het eind van dit jaar {1978} worden gemodificeerd. De naam wordt dan M109A1. Uiterlijk is deze versie te herkennen aan de ca 2 meter langere schietbuis". Zoals bij de meesten wel bekend, had de A1 nog niet "de grote TV-toestel achtige" behuizing voor de richtapparatuur links voor op de toren, die pas bij de A2 en A3 versies werd geïntroduceerd. De A1 is dus als een interim versie te beschouwen. Ik zat toen net in dienst bij de KL en herinner me deze A1 bij de Artillerie nog wel. Het blijft echter verwarrend, want zelfs op de site van de NIMH geven ze soms een verkeerd bijschrift bij bepaalde M109 versies. Zo is bijgaande foto volgens mij een A1, maar het bijschrift luidt A2. M109A2 volgens NIMH.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Dat lijkt mij ook een A1. Ik heb daarom op die pagina gelijk maar een reactie geplaatst om dat uit te leggen :)

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Ja, het NIMH maakt er een zooitje van, maar ik vergeef het hun. Ik begrijp inmiddels dat ook de schrijvers van Wiel en Rups met een errata lijst bezig zijn betreffende de M109.
Zelf vind ik het heel interessant om te zien dat in de beeldbank tweemaal hetzelfde voertuig vermeld staat, namelijk Barbara voor en na de ombouw.
Barbara als. M109

Barbara als M109A1

Gr Bas

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
Grappig dat het kenteken mee verandert: Van KZ-89-20 naar KZ-90-20.

Bovenaan