M10 tank destroyer white wash [DONE]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Ik maak er ondertussen een gewoonte van om inspiratie te krijgen van FOC onderwerpen als de FOC voorbij is.

Zoals toen al gezegd was ik van plan om een AFV club M10 te maken naar inspiratie van een oud Tamiya model magazine international artikel.
Echter door drukte is er tijdens de foc niet veel van gekomen en wou ik ook nog extra PE er tegenaan gooien voor extra detaillering. Resultaat: niets.
Dus terug naar plan A, gewoon bijna OOTB, wat simpele details er op zoals mooie lenzen, andere tracks, mooie .50 en .30 en het dunner maken van de beschermbeugels en verder gewoon bouwen.
Resultaat: de bouw was snel voor elkaar en tijd voor het leuke gedeelte, spuiten en verweren.

Nu heb ik tijdens de spuit fase mijn normale routine verbroken door extra tamiya clear toe te voegen om een sterke onderlaag te krijgen voor de haarlak. Echter toen hierover met games workshop purity seal gespoten werd kwamen er allemaal witte vlekken op... (vandaar dat hier geen foto's van zijn)
Toch maar doorgezet omdat de whitewash een hoop zou bedekken en kijken wat het resultaat zou worden.
Gelukkig ging dit goed en na het weghalen van de haarlak waren er geen (niet gewenste) witten vlekken zichtbaar. (dit klink wel vreemd op een whitewash 🙄 )

Gelijk maar begonnen met de verwering van het model.
De modder is gemaakt van Action bruine en zwarte acryl verf (de goedkoopste variant) hierbij wat gips en veel fijn zand. Dit is royaal over de onderste gedeeltes van het model aangebracht.
Vervolgens met de airbrush zwart en redbrown mix 1:3 rustig over de modder gespoten om extra "kleur" toe te voegen en de te blenden in de whitewash.

over de rest van het model, wat pinwashes en streaking effects om de whitewash te breken.

het resultaat tot nu toe

IMG_06332.JPG

IMG_06322.JPG

IMG_06343.JPG

IMG_06354.JPG

IMG_06363.JPG

Volgende stappen: aankleden met bepakking, deze en mg's schilderen en misschien nog wat figuren er in.

Groet Martin

Re: M10 tank destroyer white wash

Mooi model geworden en whitewash is altijd +1
Bepakking en 1-2 mannetjes zou inderdaad wat extra's toevoegen.

Ik verbaas me over die Tamiya clear. Ik weet dat die ongemengd inderdaad witte vlekken kan geven. Maar als je het met de verf mengt moet het een sterke laag geven; Adam Wilder vindt het toevoegen van Tamiya clear aan de eerste kleur al voldoende om daarna met de verwering aan te vangen, zonder laklaag. Wellicht is die eerste kleur + Tamiya clear inderdaad al sterk genoeg om ook een haarlak methode te ondergaan, zonder Purity seal tussendoor? Hoe dan ook, het blijft lastig combineren, en Tamya clear lijkt dan toch weer uit te slaan met een laklaag erna.. of had je het apart gespoten, na de basiskleur?

Erich

Bedankt voor de reacties.
Ik had de clear gemengd met de basis kleuren (OD met dark yellow).
In het verleden heb ik ook verweerd zonder de purity seal er over. Maar toch vind ik dat op een of ander manier wel lekker werken.

Maar voor nu. geen clear meer voor mij ...

hoi Martin,

Je whitewashed M10 ziet er goed uit! Nu is het geheel wat eentonig maar straks met de bepakking komt dat helemaal goed! 😉

Groet,

Roger

Om het eentonige alvast weg te halen:

De eerste bepakkingsstukken zij gereed:

IMG_06442.JPG

IMG_06474.JPG

Nu weet ik dat het allemaal iets spannender kan qua highlights en schaduw maar ik vind het zo eigenlijk wel goed bij het voertuig passen.
Wat is jullie kijk hierop?

Groet Martin

Hoi Martin,

Vind de bepakking mooi geschilderd! Misschien nog iets te "clean"? Wellicht kan je mbv wat pigmenten het wat stoffiger maken.

Ben benieuwd naar het vervolg!

Groet,

Rob.

bedankt voor de reactie,
dat van het "inblenden" in het voertuig komt goed in de eindfase,
nu eerst alle andere bepakkingsstukken afmaken.

Groet Martin

Ik kon tijdelijk geen fotos updaten maar dan hier een verlaatte update van de bepakking

IMG_08213.JPG

IMG_0817.JPG

IMG_08142.JPG

IMG_08115.JPG

IMG_08124.JPG

IMG_08165.JPG

De bepakking achterop moet nog worden bijgewerkt en alles moet nog vast gezet worden moet extra straps.

Groet Martin

Heel tof, Martin! Mooi gedaan allemaal, whitewash is ook super.

Is ie nu helemaal af? Vind het interieur er zo clean uit zien?

Die knuffelbeer voorop is een giller, klasse man! 🙂

Groeten Ditmar

Hoi Martin,

Ziet er goed uit man! Mooi verweerd, modder en bepakking ook zeer overtuigend. Beertje is ook erg cool 8)

(minor)puntje; de klem bovenop de .50 munitiekist voor de munitieband zou ik weglaten omdat dit in't echie storing veroorzaakte. (Bij mijn .50 wel... toen..) Doet niet af van het geheel.... Gewoon laten zitten.

Die C-rations dozen, waar heb je die vandaan?

Gr
Erik

Bedankt voor jullie reacties
@ Erik, de rations dozen zijn volgens mijn van plusmodel en zijn lasercut. Ik heb ze met olie verf een verweerde look gegeven.

Die klem vond ik wel een leuke ding zo. Ik heb me er nooit in verdiept of het überhaupt handig was in real life. Maar bedankt voor je puntje, voor volgende projecten neem ik het mee.

De eind foto's volgen nog omdat de server er weer uit ligt.

Maar misschien werkt deze teaser

11950337_851929978247204_7332081792056099395_o.jpg

Martin

Mooi model geworden Martin... verschil tussen grauwe onderkant, whitewash en details zoals de munitie zijn erg mooi.
Wat is de herkomst van het beertje, een bestaand iets of zelf gekneed (adhv een knuffel van je telg)?
Je camera sensor oogt wat vuil maar dat poets je vast even weg met een billendoekje!

Groeten,
Erich

Bedankt Eric,

Ik weet dat mijn sensor vies is en ik moet hem nog steeds wegbrengen voor een service beurt 🙄

Bedankt voor je complimenten, ik heb geen idee van welk merk het beertje is, ik had er ooit 1 euro voor betaald dus het zal wel een copie zijn. Ik heb wel zelf de helm er op gezet.

en nu voor de rest van de fotos
IMG_11605.JPG

IMG_11552.JPG

IMG_11537.JPG

IMG_11523.JPG

IMG_11564.JPG

IMG_11655.JPG

IMG_11673.JPG

IMG_11663.JPG

Groet Martin

Overmorgen is hij live te zien. De laatste tweaks zijn door gevoerd en de figuren worden op SMC op gehaald

Mooi resultaat Martin en ga hem zeker zien zondag. 😉

Gr. en tot zondag.

JW

Bedankt mannen,

Op SMC eindelijk de figuren gescoord die ik hiervoor wou gebruiken.
Ze zijn van Hobby Fan en passen zeer goed in de M10. Van de lader heb ik alleen zijn enkels afgezaagd omdat anders de .50 in de weg zou zitten. (maar nu is hij gewoon een kleinere crew member)

De hoofdjes moeten nog geschilderd worden (duh)

note de handgranaten bij de contra gewichten
IMG_14703.JPG

Nu nog de hoofdjes schilderen en dan ben ik er klaar mee.

Re: M10 tank destroyer white wash [figuren 19-10]

echt een model dat groeit! Tot nu toe vond ik 'm niet heel aantrekkelijk maar nu ik m zie met de bepakking en de figuren verandert dat enorm. Naar mijn mening mag de bepakking ed. wel nog iets van het vuil en stof mee krijgen dat ook op de tank zit.

Groeten
Oscar

Re: M10 tank destroyer white wash [figuren 19-10]

bedankt voor de reacties

De bepakking is voor een groot gedeelte van Legend. dus niet veel zelf gemaakt spul er bij.
Ik wil nog kijken naar de verwering van de bepakking al blijf ik dat wel lastig vinden omdat het misschien weer te monotoon wordt. Maar dit heeft wel mijn aandacht.

Ondertussen zijn de figuren in de koepel af.

IMG_16134.JPG

IMG_16142.JPG

en nog 2 met de billen bloot (macro) 😱

IMG_16113.JPG

IMG_16094.JPG

Nu nog de twee hoofdjes in de romp van de M10

Groet Martin

Re: M10 tank destroyer white wash [figuren 25-10]

Hoi Martin,

Je figuren zien er mooi uit, kan je zeker laten zien! 8)

Komt 'ie nog in een dio-setting of laat je'm zo?

Gr Erik

Hoi Martin,

Je figuren zien er goed uit! figuren brengen zoveel meerwaarde in een voertuig,dit is er weer een goed voorbeeld van!

Groet,

Roger

Ha Martin,

geweldig schilderwerk weer!!! Je figuren zijn uit de kunst, man. Wat een vooruitgang heb je hiermee geboekt de laatste tijd. Ik vind de 'five o clock shadow' zoals ik het kan zien op de foto subliem. Eigenlijk zo realistisch als ik maar kan bedenken, dat meen ik echt. 😀

Laatste loodjes dan is ie af....

Groeten Ditmar

Erg puik figurenwerk Martin :!:
Zoals Roger al zegt; manschappen toegevoegd aan een model maakt het geheel zoveel mooier !
Ik doe het nog veel te weinig ! 😕 ...

Ga je figuren nog voorzien van ranking- en divisie-patches ?

groet Johannes

Thnx mannen.

@ Erik, voor nu laat ik hem zo. Maar wie weet komt er ooit nog eens een ondergrondje er bij 😉

@ Roger, ik ben echt fan van een figuur in een voertuig. Jammer dat mijn sculpskills er nog niet zijn omdat ik nu verplicht ben om een resin setje te kopen die staan zoals ze staan.
Dit is een punt waar ik mij ooit verder in wil ontwikkelen, het sculpen van figuren voor in voertuigen.

@ Ditmar, bedankt voor je complimenten. Ik ben blij dat je de 'five o clock shadow' bent opgevallen en ik ben er zelf ook content mee. Net dat ongewassen wat je verwacht bij tank crew.

@ Frank, ik doe er geen ranking bij omdat dit niet altijd een gebruik was bij de bemanning. Daarbij ben ik bang dat simpele decals weer meer afbreuk doen.

@ Rest hierbij de eind fotos 😀

IMG_1632crop.JPG

IMG_16393.JPG

IMG_16381.JPG

IMG_16365.JPG

IMG_16357.JPG

IMG_16345.JPG

IMG_16373.JPG

Groet Martin

Hoi Martin,

Eind resultaat ziet er top uit! Wat betreft het schulpten,ik weet zeker dat jij dat ook kunt! ... Al is het maar een armpje zelf maken.Het voordeel hiervan is dat je dan nog beter je figuren een mooie en unieke pose aan kunt geven.
Zoals eerder gezegd ziet het nu ook goed uit! 🙂

Groet,

Roger

Bedankt mannen 😀

@ Roger, ooit... en anders kom ik wel een keertje bij jou op les 😉

@ JW, eerst weer terug om mijn studie af te ronden en dan weer modelbouwen :/

Terug
Bovenaan