M10 IIc in Italië

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Deze Achilles shelf queen wil ik gebruiken om te oefenen met een diorama.
IMG_20210220_163447030.jpgIMG_20210220_140712195.jpg
Eerst een contour gemaakt voor de vorm en deze gevuld met piepschuim. Voor de contour heb ik schetsen met hoofdmaten gemaakt en uitgezet op een plaat. Met een schrobzaag uitzagen en rond een basisplaats vastmaken.
IMG_20210220_163542691.jpg
De basislaag voor de ondergrond is zand met duivengrit, gemengd met verdunde houtlijm.
Nog een deel van de helling bekleed ennu eerst laten drogen.
IMG_20210220_172415141.jpg
De basis voor wat begroeiing aangebracht en enige onregelmatigheden in de helling. De onderste foto (met een Amerikaanse M10) vormt voor mij de inspiratie.

Groeten, Jan

Deze zat in het parkeervak. Het mengsel met grit is te grof en de afmetingen net te krap.1000007669.jpg1000007670.jpg Daarom heb ik een uitbouw gemaakt en de helling wordt iets flauwer.
1000007673.jpg1000007672.jpg1000007674.jpg1000007675.jpg
De bodem ga ik uit fijn zand en leem maken en ik ben bezig een assortiment stenen aan te leggen.1000007676.jpg1000007677.jpg
De Achilles krijgt nog tracks, ik ben bezig met de Miniart T41. Daarna kan ik hem afwerken en van een verflaag voorzien. Dit is overigens de Tamiya. Ik bouw het model met de bijgeleverde figuren.

T41 op een M10 die door het Britse verbouwprogramma gegaan is lijkt me ietwat onwaarschijnlijk. Je kunt jezelf de moeite van de MiniArt-rupsbanden besparen met bijvoorbeeld T51s van AFV Club — die zijn ook wat werk, maar minder, vind ik :)

Gewoon een stukje aan het diorama plakken om het groter te maken. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik zou zelf een heel nieuw diorama gemaakt hebben. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Waardevolle les, dank je wel Jan!

Goed idee om eens te kijken wat er allemaal kan, gewoon vlieguren maken dus! (Wat zeg ik nu op het tank forum! 😳)

Ik vind nivoverschillen mooi om spanning in het geheel te krijgen. Wat is er allemaal te zien? En je kunt hiermee de focus van de kijker meetrekken langs het onderwerp. Nu ik nogmaals naar je opstelling kijk denk ik dat de achterste helling te stijl is. Aarde, zelfs met gras, zal verschuiven bij regenval. Maar een stukje muur erin, of rotsen, verklaren wel de hellingshoek.
Zomaar gedachten, niet meer en niet minder.

Groeten Maarten

Altijd inspirerend hoe je natuurlijke materialen gebruikt, Jan.

T41 op een M10 die door het Britse verbouwprogramma gegaan is lijkt me ietwat onwaarschijnlijk.
Ik heb ze gekozen om voor versleten T51 rupsen door te gaan. Situatie is voorjaar 1945. Ik ben de rupsen aan het samenstellen, bijna een track klaar. Nog even doorzetten, maar niet mij favoriet.

Nu ik nogmaals naar je opstelling kijk denk ik dat de achterste helling te stijl is. Aarde, zelfs met gras, zal verschuiven bij regenval. Maar een stukje muur erin, of rotsen, verklaren wel de hellingshoek
Dank voor het meedenken. De helling heb ik overgenomen van de onderste referentie foto. Dit is in de Apennijnen, ik ben alleen op zoek naar de structuur, referentie foto's van dit soort hellingen. Een van de redenen om de bodem grondig aan te pakken. En dus ook de helling.

Mocht er iemand referentie materiaal van dit soort rotsen hebben, dan houd ik me aanbevolen.

@Tini Hendriks : ik vind het een uitdaging om met simpele middelen dit soort dingen te scratchen. Lekkere focus en in het klein namaken van wat je om je heen ziet. Hoewel ik voor bergen, rotsen van foto's afhankelijk ben.

Jan, de Apenijnen lopen van de Ligurische Alpen tot aan de Straat van Messina, ruim 1300 km. Ze worden verdeeld in Noordelijke, Zuidelijke en Centrale Apenijnen. Die delen zjin ieder ook weer verdeeld in regionale gebieden en alle delen zijn net weer even anders. Sommige delen worden samengedrukt, andere juist weer uit elkaar getrokken, sommige delen komen de rotsen aan de oppervlakte maar in sommige (lagere) delen juist weer niet. De vegetatie verschilt van Noord naar Zuid en van boven naar beneden. Er zjin nog veel meer verschillen dan ik noem.

Het lijkt me verstandig een vrij precieze locatie te kiezen en van daaruit naar afbeeldingen te gaan zoeken.

Goede tip Paul, dat ga ik proberen!

Bronco heb ik een keer geprobeerd, maar aan de kant gelegd. Miniart is redelijk.

Maak je geen zorgen over de hellingshoek van de heuvel.
De meeste bergen bestaan in het lagere gedeelte uit een mengeling van stenen, rotsblokken en vaak keiharde klei waarbij je vaak zeer steile stukken tussen ziet zitten, zeker als er afgegraven is voor de aanleg van wegen en paden.
Kale rots zie je meestal pas hoger op de berg. Onderaan een berg liggen de zaken die er in miljoenen jaren vanaf geërodeerd zijn.

Je had die krappe zijkant kunnen voorzien van een afgebroken muur, dan was het meteen nog spannender geworden en zou de aanbouw overbodig zijn geweest . ;)

Qua inspiratie : Google streetview doet wonderen tav kleuren, vegetatie en andere details.

Succes!
Gr Bas

Bedankt voor jullie hints en tips. Die gaan me zeker helpen.

Hier nog een monster van klei uit laaggelegen gebied 1000007724.jpg
Gisteren had ik tussen het werk door de gelegenheid om richting Westkapelle te fietsen (fiets achterop de auto meegenomen)..

Bronco heb ik een keer geprobeerd, maar aan de kant gelegd. Miniart is redelijk.
Dat is ook precies mijn mening :) Ik zou willen dat de rupsbanden van Panda Plastics makkelijk in Europa te koop zouden zijn …

Dat zou toch wel moeten werken? Maar ik denk dat dat beter te regelen zou zijn door rechtstreeks te mailen naar de eigenaar in plaats van via de website te bestellen, want dan wordt er iets van $25 verzendkosten gerekend per setje rupsbanden, waarvan het je het overschot teruggestort krijgt wanneer de bestelling verzonden wordt. Dat staat mij eigenlijk al tegen voor één of twee setjes, laat staan wanneer je er een stuk of tien tegelijk koopt.

Jan hier wat periode plaatjes uit 1944 ter inspiratie.
Enkele (niet ingekleurde zwart-wit plaatjes) van Italiaanse rot(s)-weggetjes

836277efee6b9c3e_large.jpgcad873cfb5222a6e_large.jpg
JGCAXNR.jpg
5LCAJKP.jpg

en een hele hoge rots voor de kleur (-indruk).

Terracina surrounding areas - May 1944 (1).jpg

Duivengrit, hoe kom je erop!:+:

De Apennijnen hebben een zeer bewogen geschiedenis doordat het gebied Italië deel uitmaakt van een kleinere plaat die opgesloten zit tussen de Europaplaat en Afrikaplaat die naar elkaar schuiven. Doordat het gebied letterlijk vermangeld wordt met samendrukkingen en uitrekkingen van de gesteentelagen zit het gebied vol met allerlei breuken. Kenmerkend zijn de horizontale breuken in het gesteente (al dan niet door tektoniek weer scheef gesteld) die aangeven wat voor een enorme geologische krachten in dit gebied spelen (vandaar ook de zware aardbevingen in het gebied). Ik heb er een foto van gevonden. Als je dit beeld weet te vatten samen met de zeer kenmerkende foto’s van een lichtbruin/zachtgeel/cremekleurig en vooral stoffig landschap met veel stenen/rotsblokken/puin maar ook met wat groene struiken heb je het juiste Apennijnen gevoel

IMG_8537.jpeg

Super Walter, dankjewel.
Dit soort referenties voor omgevingen vind ik werkelijk fantastisch :p
Het is een wild idee en/of een verre wens om een boek daarover in de kast te hebben staan wat deze materie behelst... speciaal voor de modelbouwer die diorama's bouwt en ondergrondjes toepast.
Ik vermoed echter dat Moeder Aarde zich op dit gebied niet in één boek vangen laat ;)

Meestal heb je voor zoveel ondergrond ook geneens ruimte, t ene of t andere kleurtje gras en wat kleine details die hinten op de omgeving is vaak voldoende, maar hier bouwt jan toch een best groot stuk berg na dus ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat

Duivengrit, hoe kom je erop!:+:

Als je toch bij de dierenwinkel bent, kijk ook even bij de vissen afdeling.
Ik heb + 2 jaar terug daar wat passende steentjes kunnen scoren voor mijn "Poolse " straatbedekking!

image001.jpg

Bij deze (misschien heb j 'm hier al eens ergens voorbij zien komen).

IMG_20220722_173428.jpg

Terug
Bovenaan