LVT(A)-4

Halverwege de bouw van mijn tweede DUKW kreeg ik ineens behoefte aan weer eens wat anders. Liefst ook iets met wat opvallende camokleuren. Mijn oog viel op de LVT(A)-4 en dan in een late USMC uitvoering zoals dit museum exemplaar :

Uy6UYua.jpg

VWqRAcy.jpg

Dit USMC voertuig, zoals ALLE met dit specifieke camopatroon, heeft de latere appliqué patserplaten op de pontons. Een vroeger exemplaar zonder die pantserplaten :

RFdET7x.jpg

De meeste mensen die de kit hebben gebouwd en met dit patroon hebben afgewerkt hebben niet de moeite genomen om de juiste appliqué platen toe te voegen aan hun model. Sterker nog, ik heb nog niet 1 model gezien dat correct was in dit opzicht. Wellicht dat een man als Steve Zaloga een historisch correct model heeft gebouwd maar die heb ik dan toch niet gevonden. Een van de enige illustraties met platen in de juiste vorm :

5mODNlu.jpg

Het vervelende is dat het museum exemplaar waar ik de thread mee startte ook niet de juiste platen heeft, zoals trouwens meer details aan het voertuig niet kloppen.

Zo zagen die platen er in het echt uit :

alnyTAU.png

Ik ben de bouw dan ook begonnen met de pontons waar de appliqué platen op moeten komen. De pontons hebben overdreven geprononceerde lasnaden die verwijderd moeten worden voor er platen van 0.5mm op gelijmd kunnen worden.

csVPhTh.jpg

De bovenste horizontale en alle verticale lasnaden moeten worden weggeschraapt :

FODZowA.jpg

fmrxm3y.jpg

Arjan

Weer wat verder met het model, dit is de stand van zaken op het moment :

zXjp4ki.jpg

5EvH68s.jpg

Ik heb de mg ring op het torendak gemaakt van gelamineerd 0.30 mm styreen. Ik denk dat ik nog 1.5mm van de hoogte moet afhalen.

Ik wil me baseren op foto's van A-32 Saltwater Cowboy (de naam van het museum exemplaar). Italeri heeft een ongebruikelijk groot scala aan decal opties bijgevoegd maar de afgebeelde camo patronen zijn alle hetzelfde en lijken mij grotendeels fictief:

aKm3W77.png

j1pZbvJ.png

w8tF6en.png

De twee foto's van A32 die ik heb kunnen vinden :

wktWZdo.jpg

HEiXGEA.png

ivdTFpI.png

Of die ring mount op het torendak kon draaien is mij niet duidelijk ook niet duidelijk hoe en op wat voor soort affuit de 0.50 Browning gemonteerd was :

48D77J8.jpg

aEucEyh.jpg

Frans misschien heb jij een closeup van die affuit ?

Arjan

Allereerst, het Amerikaanse leger was de grootverbruiker van alle LVT`s, maar de mariniers waren fotogenieker, dus die zijn meer gefotografeerd.
Veranderingen aan voertuigen werden niet of nauwelijks gedeeld tussen het leger en de mariniers.
Van de museum voertuigen zou ik niet te veel van uitgaan, zijn vaak na oorlogse restauraties.

Ik zal straks eens kijken hoe ik je kan helpen.

Deze illustratie uit het Concord boekje van Steven Zaloga (dat ik overigens niet heb) toont dat er inderdaad een uitsparing in de mg ring zat :

poraLbJ.jpg

Wel vreemd dat het appliqué pantser dan weer ontbreekt op de illustratie. Ook toont deze illustratie de loopwiel ophanging van een LVT-4 en niet die van een LVT(A)-4.

Ik weet niet zeker of deze top view ook de affuit in kwestie toont :

0J0LePl.jpg

Een paar foto's tonen ook dat er in sommige ringen kijksleuven gemaakt waren :

HEWc81L.png

Arjan

Laatst bewerkt:
De ring op de illustratie is beduidend hoger dan op de foto's
Dat lijkt me ook Paul. Nu zijn illustraties in dit type boekwerkjes , en dat geldt nog sterker voor de Osprey boekjes, tamelijk onbetrouwbaar. Die illustratoren zijn waarschijnlijk veelal mensen die de technische/historische kennis missen van insiders. Bovendien zal het de gemiddelde lezer van die boekjes worst zijn of alle details van de illustraties correct zijn.

Groet,

Arjan

Frans is zo vriendelijk geweest om me wat referentiemateriaal op te sturen waaronder een boekwerkje waar een paar foto's in staan van de eerder besproken affuit. Helaas zijn de foto's net niet voldoende duidelijk om ermee uit de voeten te kunnen of is er hier iemand die er wel chocola van kan maken ?

YD3xClh.jpg

IHw4AbZ.jpg

Om de een of andere mij onbekende reden is mijn lidmaatschap bij Missing Lynx "pending admin approval" anders zou ik het daar ook nog eens vragen. Ik begrijp ook niets eigenlijk van het hele tapatalk gebeuren van de laatste jaren .

Arjan

Bedankt Alex , het bovenaanzicht is inderdaad van de standaard affuit. Ik ben met je eens dat die aparte affuit wel wat weg heeft van een driepoot waar de voorste poot van is verwijderd. Dan blijft wel de vraag hoe je voorkomt dat de mg naar onder zakt zonder ondersteuning aan de voorzijde.

Nog een foto :

XMGoj8K.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan