LVT (4) opgegraven in Engeland

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Israëlische M247 DIVADS en MIM-14 Nike Hercules
Hij lijkt in behoorlijke staat te zijn door de laag waarin hij heeft gezeten. Mooi en ik hoop dat hij netjes wordt gerestaureerd.
 
Je ziet zelfs de ondersteuning voor de 20mm nog op het dak zitten.
Dat viel mij ook op, ja. Zoals ik ook op MLU zei: een redelijk vroege LVT (4), zonder boegmitrailleur maar wel met het rechterluik verder naar achteren dan het linker.
 
Maar er zitten er nog een paar in de buurt in de grond dus? Ik heb gezocht naar het probleem in 1947 waardoor ze gezonken zijn. maar ik krijg niet echt gevonden waar nou dsie gigantische waterverplaatsing is geweest dat ze weggespoeld zijn....
 
Ze hebben ze dus gewoon gebruikt als basis voor het dijklichaam: zet een paar LVT’s in het gat en stort er zand overheen (al dan niet in zandzakken) om de dijk terug op te bouwen.

Waardoor ik me wel afvraag waarom deze zo te zien onder een stuk vlak land lag. Zouden ze later het hele land opgehoogd hebben tot de kruin van de dijk?
 
LVT's zijn op meerdere plaatsen gebuikt als basis voor dijken. Een aantal jaar terug kwam dit onderwerp op het HMVF forum voorbij.....toen bleek dat niet alleen LVT's werden gebruikt, maar ook de zeldzamere Neptune (in feite de Britse tegenhanger van de LVT, gebouwd door Morris en Nuffield). Er werd toen gefilosofeerd over het opgraven van de dingen, maar dat dat wel nooit zou gebeuren....Nu dus toch!

Edit: linkje naar de info op het HMVF forum:

 
Laatst bewerkt:
Uit het verslag dat ik vond leek het wel of het onze watersnoodramp in 1953 was. In het verslag stond dat ze de lvt's als strootjes weg zagen drijven, maar het was dus maar een riviertje dat buiten zijn oevers was getreden.... Op zich een mooi verhaal. Maar x maal16 ton pantserstaal als fundering zouden ze nu niet meer mee weg komen, denk ik
 
In het verslag stond dat ze de lvt's als strootjes weg zagen drijven
Misschien dat het niet hielp dat ze amfibievoertuigen gebruikten :)

Maar x maal16 ton pantserstaal als fundering
Zacht staal :) Alleen de LVT (A)’s waren van pantserstaal gebouwd, alle zonder (A) waren van normaal staal met hooguit (lees: meestal) een paar stukken pantserplaat die aan de buitenkant bevestigd waren met bouten, over de bemanningsruimte en de benzinetanks.

zouden ze nu niet meer mee weg komen, denk ik
In die tijd gebeurde dat niet alleen daar. In de nieuwe dijk die in 1945 bij Westkapelle gebouwd werd, zijn in elk geval Weasels en een gepantserde bulldozer begraven, en ik vermoed ook LVT’s, naast torpedonetten (uit de haven van Vlissingen, geloof ik) en andere grote stukken rotzooi die voor handen waren. Daar was toen al bezwaar tegen van professionele dijkbouwers, maar daar werd min of meer tegen gezegd: „Kop toe, zo krijgen we die dijk sneller af.” Die was weliswaar bedoeld als nooddijk, waarna de oude hersteld zou worden, maar drie keer raden wat er nooit gebeurd is …
 
Ze hebben ze dus gewoon gebruikt als basis voor het dijklichaam: zet een paar LVT’s in het gat en stort er zand overheen (al dan niet in zandzakken) om de dijk terug op te bouwen.

Waardoor ik me wel afvraag waarom deze zo te zien onder een stuk vlak land lag. Zouden ze later het hele land opgehoogd hebben tot de kruin van de dijk?
Of ter plekke was een kolkgat (weel of wiel) ontstaan (gebruikelijk bij overstromingen) waar deze in is terecht gekomen. Zou goed kunnen want ik zie in de kuil geen duidelijke veenlaag maar een mengelmoes van klei en veen (geen oorspronkelijke gelaagdheid dus).
 
Misschien dat het niet hielp dat ze amfibievoertuigen gebruikten :)


Zacht staal :) Alleen de LVT (A)’s waren van pantserstaal gebouwd, alle zonder (A) waren van normaal staal met hooguit (lees: meestal) een paar stukken pantserplaat die aan de buitenkant bevestigd waren met bouten, over de bemanningsruimte en de benzinetanks.


In die tijd gebeurde dat niet alleen daar. In de nieuwe dijk die in 1945 bij Westkapelle gebouwd werd, zijn in elk geval Weasels en een gepantserde bulldozer begraven, en ik vermoed ook LVT’s, naast torpedonetten (uit de haven van Vlissingen, geloof ik) en andere grote stukken rotzooi die voor handen waren. Daar was toen al bezwaar tegen van professionele dijkbouwers, maar daar werd min of meer tegen gezegd: „Kop toe, zo krijgen we die dijk sneller af.” Die was weliswaar bedoeld als nooddijk, waarna de oude hersteld zou worden, maar drie keer raden wat er nooit gebeurd is …
Inderdaad is oorlogsmateriaal ineens een stuk minder waard als de oorlog voorbij is. Je doelt ook op de samenhang en binding van de gebruikte materialen in een dijk? Maar misschien mooie manier om af en toe de hobby los te kunnen laten, om niet zelf alles onder het vloerkleed te hoeven vegen. Groet, Anne
 
Of ter plekke was een kolkgat (weel of wiel) ontstaan (gebruikelijk bij overstromingen) waar deze in is terecht gekomen.
Het wordt uitgelegd in het filmpje dat ik gisteravond plaatste: vier zijn er weggespoeld voordat de dijk goed en wel klaar was, en dan inderdaad ergens in een gat beland.
 
Het luik van de radio operator zit verder naar achter dan het bestuurders luik dus dit zou de eerste versie met boeg mg moeten zijn. Het lijkt erop dat het gat in de voorplaat voor de mg al dicht gemaakt was. LVT's met dit type cab zijn denk ik uitsluitend nog in Italië, bij de oversteek van de IJssel en bij de Rhine crossing ingezet (d.w.z. in Europa).

Arjan
 
Terug
Bovenaan