Lulworth Camp 1943 - Crusader III AA Mk I

Erik Jan Eskes

Lid van de TWENOT
Interesses
Arnhem 1944
Churchill tanks
British Army operations NWE
Hoi Twenotters!

Na een lange stilte weer eens een post van mijn huidige projectje. Zoals de titel al zegt gaat het over de Italeri Crusader III AA Mk I, waarvan alleen prototypes gebouwd zijn. Deze werden getest in de AFV School,Gunnery Wing, Lulworth Camp, aan de Engelse zuidkust.

At Target Practice.webpLHS CloseUp.webpTop Overview.webp

Het model van dit mobiele AA stuk is wederom gebaseerd op de 40+ jaar oude bouwdoos van de Crusader tank van Italeri.
Als zodanig krijg je een goed basismodel waar je zelf lekker aan kunt sleutelen; in het achterhoofd houdend dat de torenring een te smalle diameter heeft en Italeri alles daaronder te klein heeft weergegeven -om het te laten passen. Ik had hierdoor veel last met het passend krijgen van de figuur van de schutter.
Hij mist dan ook het grootste deel van beide benen 😕

Laatst bewerkt door een moderator:
De reden dat dit voertuig niet actief is ingezet, zit hem in Royal Enfield 250cc two-stroke auxiliary engine; deze leverde te weinig power om de gepantserde toren te laten draaien, vooral als het voertuig niet helemaal horizontaal stond.

De ingepakte WS19 radio in de toren heb ik vervangen door een exemplaar uit de Tamiya Universal Carrier

Gun Platform.webpEnfield 2 stroke 250cc Engine.webpFront Plate.webp

Laatst bewerkt:
Italeri heeft in de instructies een voertuignummer bijgevoegd; op Internet vond ik echter foto's van een prototype met een heel ander nummer en wat detailverschillen mbt de richtmiddelen. Deze wil ik gaan bouwen.
Ook wordt de basiskleur niet medium green| maar SCC2 -die kleur is voor gebruik in 1943 veel logischer.

Lulworth 1943.webpCrusader III AA Mk I.webpLulworth Camp.webp

Daarnaast nog even een kaartje van hoe Lulworth Camp er heden ten dage bijligt.
Bedankt voor het kijken 🙂
Wordt vervolgd....

Laatst bewerkt:
Hey Melchior!

Dat lijkt inderdaad verdacht veel op een AA Mk I.
The same but different?

Erik Jan

Ik wist dat ik nog ergens een plaatje van had.

Zoekplaatje; links in de duinen.

Normandië Landingm.webp

Normandië Landingm.webp

En ingezet ook!

Juno beach 1944.
Dat is de geïmproviseerde productieversie, die toch wel een stuk verschilt van het prototype dat Erik Jan heeft gebouwd. De productie versie gebruikt in feite het gewone Bofors platform dat op een Crusader is gezet, aangevuld met schild dat alleen aan de voorkant zit. De proto-versie heeft echt een hele dichte toren, wat vermoedelijk ook gelijk de beperking was.
Ik noem het altijd de "geïmproviseerde" productieversie, wat er lijkt alleen een kleine serie gemaakt te zijn voor D-day en die zijn amper verder gekomen dan de stranden, zo lijkt het.

Tom de Kruijff, hier op het forum, heeft eens die productie-versie gebouwd.

Erik Jan, mooi project.....ik heb hier ook nog een aantal Italeri Crusaders liggen, maar ook de Border model versies......ik denk dat de oude Italeri nog steeds een hele mooie kit is!

Laatst bewerkt:
Heb ik weer wat geleerd!
En ik dacht dat ik (bijna) alle WOII voertuigen (her)kende.
😉

En dan óp naar de volgende stap - de rupsbanden er om leggen. Bij de Crusadertank is dat een leuke klus, veel fijner dan bv bij een Sherman. Daarbij schraapt (bij mij tenminste) vaak veel verf van de eindconnectors.....
Om eerlijk te zijn: ik vind de Crusader romp mooier zònder die wel heel smalle tracks - maar dat is natuurlijk niet echt een optie. Hoewel... ik heb nog een idee voor een Crusader AA Mk III waarbij de Christie suspension wordt onderhouden, en dan de rupsband en een zijplaat weglaten....

Om de rupsen op de juiste spanning te brengen, klem ik 2 stukjes sprue onder het horizontale spatbord. Daarna de rest van de spatborden erover heen lijmen en je ziet er niets meer van.

Nu verder met de munitiekisten en de 40mm ammo.

Enjoy!
Erik Jan

Crus Hull 1.webpCrus Hull 2.webp

Laatst bewerkt:
Ik boorde vroeger ijzerdraadjes door de romp van links naar rechts. De staafjes kwamen dan tussen de return rollers naar buiten en zaten net onder de top van deze wielen. De rupsen werden vervolgens over de returnrollers en onder de staafjes gestoken waardoor de rupsen doorhingen tussen de rollers. Als de staafjes dun zijn en de rupsen een hoog profiel hadden vielen ze niet op.
Behalve dat ik wist dat ze er zaten en ze dus altijd zag. (Net als dat ene scheve tegeltje in de badkamer wat er 20 jaar geleden door me geplaatst is. Niemand ziet het behalve ik…)

Da's natuurlijk ook een prima methode, die met ijzerdraadjes!
🙂
Naar mijn idee valt mijn methode op dit model nog iets minder in het oog, maar is hij niet voor alle voertuigen bruikbaar, of bv als je geen spatborden zou gebruiken?

Erik Jan

Wanneer je geen return rollers hebt, zoals nu, trok ik met een lusje visdraad de rups naar beneden en bond deze vast aan de as van het wiel waar de rips op getrokken werd. Zelfde situatie: het draadje was te zien als je wist waar te kijken.

Afgelopen week is er weer wat vooruitgang geboekt: de lader, private Jones en de officier, captain McKenzie zijn toegevoegd. Ook de 40mm munitie kreeg een kleurtje.
Wat ik leuk vond: de 40 mm munitie van AFV Club paste precies in de aanvoerslede van het kanon van Italeri. Alsof het er voor gemaakt was.....Pvt Jones and Capt McKenzie.webpPvt Jones.webpPvt Jones at work.webpTop view.webp

Laatst bewerkt:
De inspiratie voor dit huiselijke tafereel vond ik overigens in dit bouwverslag:
http://gmms.org.uk/pdfs/crusader_tanks.pdf.
Hierin vond ik een plaatje van een wel heel koddig figuur van Winston Churchill die het Crusader AA Mk I prototype inspecteert.
Een prima idee, het mocht alleen van mij wel wat meer militaire sfeer uitstralen.

De komende week ga ik verder. Een fijn weekend!
😃The Inspection.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan