LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Afgerond [15102010]

Schalen
  1. 1:35
He luitjes,

Church staat in de kast, mag nu stofhappen na een toertje bouwavonden en Twenotmeeting.
Nu dat project afgerond was kon ik niet echt op gang komen, daar zat ik dan, waar nu mee beginnen? Keuze zat en na drie dozen voorzichtig begonnen te zijn kwam ik uit bij een oude doos onder in de kast. Ooit in 1987 door iemand gekocht voor 15 guldentjes en via een omweg in mijn collectie beland als gezelschap van een andere kit waar ik op geboden had.

Ik ben deze kit mede gestart omdat afgelopen zondag in Overloon een setje van New World Miniatures lag voor dit wagentje voor een heel lief prijsje en onderweg naar huis was het idee geboren.

De doos eerst.
001-Doos%20LRDG.jpg

In de doos zitten 3 gele gietramen en voor de rest een setje verdropte banden en verdroogde decals.

Het is niet de bedoeling de boel verder aan te kleden, alleen de banden waren zo slecht dat ik een setje resin besteld heb. In de verzamelbak was geen alternatief te vinden.

Gisteren begonnen met het bouwen volgens de tekening.
1-3 Onderkant met wielophanging.
002-Onderkant.jpg

4 Bumper
003-Onderkant%20voor.jpg

5-6 Motorkap, spatborden, interieur
004-Voorkant.jpg

005-Stuurhuis.jpg

In de doos ontbrak een lampje en dat was een mooie reden om wat oorlogschade te maken.
006-Schade.jpg

7-11 Achterbak boven en onder
007-Achterbak.jpg

008-Achterbak.jpg

Op wat kleine onderdelen na is dit de volledige bouw van dit voertuigje. Voor de test en het plaatje een samenvoeging van alle onderdelen.
009-Samengevoegd.jpg

010-Samengevoegd.jpg

En de figuren die het gebakske gaan bemannen.
011-Samengevoegd.jpg

Voordat ik de handel ga voorzien van verf moet ik nog wat rondjes vullen, meneer T was met deze modellen nog iets minder zorgvuldig dan tegenwoordig. Dan kan de hele handel voorzien worden van verf, ik ga op zoek naar een leuke camo laag, verder bouw ik de figuren, kunnen die direct ook een basislaagje krijgen. Deze keer geen dio of zo, gewoon voertuigje met mannekes.

Grtz

Re: LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Bouw [18052010]

Leuk project Johanna! Ik ben wel niet heel erg van het geallieerde spul, maar de Noord-Afrikaanse 'scene' kan me nog wel boeien.
Succes ermee!

Ik vind de figuren een beetje 'Kuifje in Arabië' lijken, maar soit, het heeft wel wat. Misschien in een diotje met een Jeepje erbij?

Hoi Johanna, deze ga ik zeker volgen.
Voor wat camoideetjes ee vallejonummers kijk eens deze links.
http://www.flamesofwar.com/Default.aspx?tabid=110&art_id=853
http://blindkat.hegewisch.net/lrdg/camo.html

Cheerio, Arno

Ha die Johanna,

Leuk om te zien dat je deze LRDG gaat bouwen. Heb 'm zelf ook in "restauratiemode", er zal hier ooit wel eens een foto van op het forum voorbij komen... Ga 'm zeker blijven volgen!

@ Arno: bedankt voor de links (zie boven) 😀 !

groeten, Richard.

He mannen,

Inderdaad iets anders, als is het net zo Brits als de Churchill 😉

Bedankt voor je links Arno, ik zal een combi in verf moeten maken.

Richard, de kit is slecht verkrijgbaar, koester je versie. Zag dat de heruitgave 24 euries in Belgie kost, krijg je wel een stukje Italeri bij, voor de rest zijn het dezelfde gietramen als 30 jaar geleden.

Johnny, ik ga eerst deze afmaken en mijn kuifje mannen komen er zeker in, je zult verbaast zijn dat ze er aardig baardig uitzagen daar. Ik heb een stuk referentiemateriaal met foto's en allemaal baardmannen. Ik kan er een Bantam bij zetten, alleen heb ik de Amerikaanse versie en mis ik decals en om een lading aan te schaffen terwijl ik weinig tot geen Engels bouw is me iets te duur. Misschien dat ik hier nog een oproep ga plaatsen, eerst de LRGD van kleur voorzien 🙂

Grtz

Het klopt wel dat de mannen van de LRDG veelal een baard hadden, maar op mijn referentiefoto's zijn ze nooit zo overdreven vol als je op de figuurtjes ziet. Daarnaast waren het voor zover ik weet tamelijk jonge mannen, dus die witte baard lijkt me niet juist....

Je zou ook de Tamiya SAS jeep kunnen gebruiken, deze werden namelijk ook door de LRDG gebruikt.

Hoi Johanna,

verras ons eens met een aparte camo, één van de voorbeelden van Arno's link (was al in mijn archief aan 't zoeken naar deze tekeningen) zou mooi zijn.
Zelf zie ik het laatste voorbeeld wel zitten (die met de hard edge two-tone en zwarte vlekken)
Voor een schone camo lijkt me de rose pink (mauve) en olive erg apart en eens iets compleet anders.
Veel succes.

Willem

Ik zelf vindt de NWM set wel OK, alleen jammer dat de figuren zo hetzelfde zijn qua baardgroei, waarschijnlijk heeft de schilder dit willen doorbreken door het geven van een grijze baard.
Ik heb ook de nodige foto's op mijn schijf en een persoon heeft een blonde baard, dit geeft samen met een zeer getaande huid wel het gevoel van grijs.
Ik weet helaas de site niet meer dus kan ze hier niet plaatsen, jammer want een foto is redelijk komisch.

Waarmee ik wil zeggen, Johanna doe je ding, maak me gek.

Cheerio, Arno

LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Basiskleurtje [19052010]

Gedag allen,

Bedankt voor jullie reacties. De figuren moeten nog even wachten omdat ze poseren en daarvoor moet de Chevy wat verder af zijn. Klopt dat ze vrolijke baarden hebben, ach ik maak er wat van, de figuren zijn wel mooi gesculpt en ik heb geen andere hoofden liggen.

Terug naar de Chevy. Na een zoektocht op internet, tijdschriften en de links die ik hier en elders kreeg zag ik dat het echt een grote variatie in kleuren en patronen is, ook al werd er af en toe een richtlijn afgegeven, het hing er toch vooral vanaf wat ter plekke beschikbaar was aan verf.

Als richtlijn gebruik ik een artikel uit MMI nr 43, waarin zowel referentiefoto's als een bouwverslag staat en de kleuren die daar gebruikt zijn probeer ik na te maken. Tot nu toe heb ik de basislaag aangebracht, gisteravond de eerste laag, vandaag een tweede laag met nu een portie clear toegevoegd. De basiskleur is XF 60.

De onderkant is nu voorzien van banden, die zaten vandaag bij de post en zien er een stuk beter uit.
012-Banden.jpg

Dit gedeelte ga ik verder met penseel schilderen, ik ga hier geen camo aanbrengen.

De achterbak is na wat correcties voorzien van een tweede laag.
013-Achterbak.jpg

Tot slot een foto van het snoetje van de wagen. Ik heb wat details aangebracht, riemen aan de bagagedragers en de geweren die niet op de foto te zien zijn.
014-Snoetje.jpg

Voordat ik alles afplak mag het eerst een poos drogen, zit niet te wachten op verf wat loskomt door tape.
De roze kleur moet ik mengen, de blauwe kleur komt van Vallejo Model Air, daar heb ik geen variant van in Tamiya verf.

Dat was het voor nu, reacties zijn welkom.
Grtz

Re: LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Basiskleurtje [19052010]

Johanna,

Voor het blauw kan je XF23 en XF53 mengen verhoudingen ben ik even kwijt maar dacht 3:1
Dit om de kleur iets naar het grijze te trekken...

Herman

Hoi Johanna,

Ik zou wegblijven van blauw. Ik heb het artikel in MMI ook, en ik vind sommige kleuren nogal vreemd overkomen.
Ik denk dat je beter naar een Slate kleur kunt gaan. Deze zit namelijk ook in het Caunter schema en dat is logischer dan een blauw kleurtje.

Groet, MartinD

Hoi,

Bedankt voor de kleurcombie Herman.

Martin, ik heb een hele zooi gelezen en ze zijn er niet echt uit of er nu blauw was of niet. In MMI vond ik het wel een leuk schema, maar kan nu alle kanten nog op.
De kleur die jij noemt, Slate, welke Tamiya kleur is dat? Zal zelf ook zoeken, maar mocht je het wetenn, is natuurlijk handiger 😉

Hoi Johanna,

In oude tekeningen van het Caunter schema was ook altijd een blauw opgenomen.
Heeft er nooit ingezeten, maar is een overblijfsel van tekeningen die slechte interpretaties waren van oude kleurenfoto´s. Maar goed, dat staat in boeken, wordt overgenomen en wordt vanzelf waarheid.

Ga op Missing Links Allied eens zoeken op ´Mike Starmer paint mixes´ of iets dergelijk. Hij heeft voor vele Britse kleuren Tamiya mixes. De Slate mix uit de Tamiya instructies van bijvoorbeeld zou ik niet serieus nemen, gezien hun blauw in de boxart.

Groet, MartinD

Hoi Martin,

Gevonden de lijst van Mike Starmer.
http://www.network54.com/Forum/47208/message/1252022924/The+complete+Mike+Starmer+Acrylic+Paint+Mix+Database%21

Probleem is dat ik niet alle kleuren heb. Kom dan uit een tweekleur gezien mijn voorraad. Ik denk dat ik een donkere groen of slate doe. Die kan ik wel mixen met de kleuren die ik op voorraad heb. Of ik voeg nog een pink mix toe. Hij schrijft dat LRGD's gebruik maakten van pink, zei dat het een korte periode besloeg en om eerlijk te zijn, zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel meningen, onnavolgbaar.

Ik bedenk wel wat, kan bijna niet fout zijn als ik het zo lees allemaal 😉

Grt

Gedag,

De hele dag aan het afplakken geweest, vervolgens het mixje van Mike Starmer gemaakt en aan de gang gegaan. Ik had besloten dat drie kleuren voor mij nog een stap te ver is en dat bracht de rust wat terug voor deze actie. Camo is niet echt mijn ding, maar goed, het resultaat kan ik mee leven.

De kleurtjes:
015-Camo.jpg

016-Camo.jpg

017-Camo.jpg

018-Camo.jpg

Af en toe wat minder mooie stukjes, maar voor een eerste keer vind ik het zelf prima, tuurljk het kan altijd beter. 😉

Ondertussen vorderen de figuren en ik heb een ideetje in mijn hoofd voor een klein verhaaltje, alleen dat houd ik voorlopig voor me, eerst verder met het voertuig.

Grtz

Re: LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Camootje[20052010]

Hoi Johanna,

Nice!!! 8) Dit vind ik een goed geslaagde, logische camouflage.
Enne, hou die rust 😉 ...

Groet, MartinD

Sluit me aan bij mijn voorganger hierzo, (die zo naar je riepen op het terras, tuig......) blij dat je je niet laat kennen, en je groeit nog steeds.

Mzzl Rick

😉 😀 😀 😀 He tuig, leuk dat jullie meekijken 😉 Was gezellig jullie weer te ontmoeten in Overloon. Tuurlijk ga ik door, als ik wat al het afkraken wakker moet liggen, slaap ik nooit meer en dat is zonde.

Ook de rest bedankt voor het meekijken en reageren.

Ondertussen heb ik besloten toch een twee kleur aan te brengen, was toch bezig en ondertussen heb ik zoveel patronen gezien dat ik de fantasie de vrije loop heb gegeven en een gezellig mixje ga samenstellen om al het afplakwerk te belonen. Als die laag zit, is het mooi geweest. Ook de mannen zitten in elkaar, heb wat zitten verbouwen en dat is aardig geslaagd, straks krijgen ze zwemles en als ze afgedroogd zijn, worden ze geprimerd, kunnen ook direct de figuren van de Marder mee 😉

Wordt vervolgd!
Grtz

Re: LRDG 30cwt Chevrolet Truck - Camootje 2 [21052010]

Hallootjes,

Heerlijk weer buiten, alleen de zon is zo fel dat zelfs ik er als een gebraden varken uit ga zien als ik blijf liggen, zodat het beter was iets anders te gaan doen en wat kon ik doen, inderdaad weer lekker afplakken, wat een p******werk en daarna een mixje gemaakt die als laatste kleur aangebracht zou worden. Ik wil het allemaal licht laten, geen Slate of donkerbruin, maar Silver Grey. Na lang zoeken diverse mixjes gevonden en uiteindelijk de meest voorkomende gekozen omdat ik toevallig de kleuren in de bak had liggen.

In mijn spuithok leek het groen grijs, onder de daglamp is het wat blauwgrijs geworden, maar las dat dit best voorkwam, zeker door slijtage in de woestijn, zandstralen is daar gratis 😉

019-Camo2.jpg

020-Camo2.jpg

021-Camo2.jpg

022-Camo2.jpg

Vannacht had ik van allerlei armen, benen en rompen een viertal mannen gemaakt. Af en toe wat green putty en zo had ik na een uurtje 4 stoere baardapen 🤣
Omdat ik toch bezig was, vanmiddag zwart gespoten.
Hierbij de zwartkijkers in een artistiek plaatje!
027-Figuren.jpg

Over de opzet ben ik niet uit. Ik kan een zeer gevulde verlaten SAS jeep toevoegen die langs de kant van de weg staat. Geschikte figuren heb ik niet hiervoor in combinatie met de bovenstaande figuren, wat ik heb is in zomerpakje. Is het een idee?

Dat was het voor vandaag. Zometeen weekend, wat betekent actie en minder tijd, maar ga rustig door, wordt dus vervolgd.
Grtz

J.Prummel zei:
In mijn spuithok leek het groen grijs, onder de daglamp is het wat blauwgrijs geworden, maar las dat dit best voorkwam, zeker door slijtage in de woestijn,
En daar komen al die oude tekeningen dus vandaan ... 😉
Moraal van het verhaal, vertrouw nooit voor 100% op een kleurenplaat zonder extra referenties.

Persoonlijk vind ik het jammer dat je de strepen los van elkaar hebt gelaten. Kleurtjes zijn wel erg goed.

Groet, MartinD

Martin,

Ik heb een waslijst aan referenties gelezen op internet en in het hier aanwezige materiaal en daar zijn net zoveel meningen als kleuren. Er is geen absolute waarheid zelfs veteranen noemen verschillende kleuren. Ik heb lang genoeg gestudeerd om te weten dat we interpretaties maken van de werkelijkheid en dat we de werkelijkheid nabootsen op schaal, we maken geen werkelijkheid. 😉

Goed, de strepen vind ik zo wel prima, er zijn ook zoveel patronen als kleuren en dat was voor mij een reden een stukje artistieke vrijheid te benutten, waar je van houdt of niet 😉

Grt

Johanna, maak je vooral niet al te druk over de "echtheid" van de kleuren die je hier gebruikt.
De LRDG was een redelijk ongeordende groep (in zowel materiaal als kleding, niet in moraal of discipline)
Al ben ik het wel met je eens dat je voor mixes van de Starmer reeks bent gegaan.
Zover ik het begrijp is hij de eerste (en hierdoor de enigste) die na zeer lang speuren originele verfstalen heeft weten te achterhalen en hij is zijn "arsenaal" aan verfschema's en mixes nog steeds aan het uitbreiden.
Ik kijk uit naar de filters en washes en wat deze doen met je camo.

Willem

Hoi Johanna,

Ik vind hem erg goed gelukt hoor 😱
Je zegt dat het je eerste x is zo,n cammo patroon, maar vind het echt goed gelukt voor een eerste x!
Ik ben ook ooit begonnen aan een SAS/LRDG diorama, maar ben nooit verder gekomen dan alleen de voertuigen in elkaar te hebben gezet 😢

Gr Nick 😉

Hoi Nick,

Ben ook nog niet veel verder 😉 Figuren staan wel in de primer, wagen heeft was stoffilters gehad, maar echt tevreden ben ik niet, laat het rustig staan en het komt vanzelf weer 😉

Grtz

Lang geleden begon een Chevy tot leven te komen tot dat ik geen zin meer had in forum posten en te bouwen om mijn modellen op een forum te zetten.
Daarom heb ik de Chevy in de anonimiteit van mijn werkhok afgebouwd, volgezet, verweerd aan de hand van behoorlijk wat referentiemateriaal en zoals het materiaal al liet zien, veel keuze en smaken, in de woestijn stonden geen garages voor onderdelen en deze voertuigen waren weken onderweg op zoek naar de vijand.

Dat in achtnemende heeft het volgende resultaat tot stand gebracht.
028-Eind.jpg

029-Eind.jpg

030-Eind.jpg

031-Eind.jpg

032-Eind.jpg

033-Eind.jpg

034-Eind.jpg

Dat was het voor dit onderwerp.
Veel kijkplezier!

Ha die Johanna,

Eerst de intro gelezen, daarna heel langzaam naar beneden gescrollt, en toen: 😱 ... MOOI! Ik vind het ontzettend leuk om te zien dat jij je hogere niveau weet vast te houden. Er komt zelfs een soort van herkenning in je manier van werken (hé, dat is een model van Johanna 8) ...).

Vind 'm dus meer dan geslaagd. Als ik dan toch een opmerking moet maken dan vraag ik mij af of die achterkant niet wat meer door z'n poten had gemoeten. Weet niet hoe stijf die vering is/was, maar met zo'n lading zou 'ie eigenlijk veel lager moeten liggen (dacht ik zo 🙄 ...). Maar goed, al zou dat zo zijn: niets meer aan doen, is een operatie met een te grote kans om het model alsnog te vern**ken.

groeten, Richard.

Mooi Johanna! Wat er al gezegd is, goed te zien dat dit eentje van mevr. Prummel is 🙂
Enige minpuntje, de bepakking. Ik vind de schaduwen wat te heftig aangezet waardoor het wat rommelig lijkt.

Gr,
Jeroen

Hallo,

Allereerst bedankt voor het reageren!

Stof, meer stof vind ik niet realistisch, dat is mijn idee. Zo vond ik het al aardig stoffig, de kleuren zijn behoorlijk naar elkaar toegewerkt en zelf vind ik het wel prima zo. Uiteindelijk komt het op een klein ondergrondje en dan kan ik de laatste correcties doen. Zo ligt er een wapen op de lading die daar niet hoort, die had ik pas gezien toen ik de foto's had geplaatst 😀

Doorzakken zou kunnen, had er niet zo over nagedacht, denk dat deze voertuigen een aardige vering hadden gezien het terrein waarover ze reden. Verlagen gaat niet meer, vernagelen van het model zie ik niet zitten.

In echt is het contrast minder, de foto's zijn iets constrast rijker. Denk wel dat ik dit model meenemen de 21ste november, zet ik het op onze bouwtafel dan is het in het echt te zien.

Gr Johanna

zou me niet druk maken over dat doorzakken,vergelijken met foto's laat zien dat de stand van de spatborden tov het wiel precies zo is als op jouw model,zelfs als er een Breda-kanon op staat.
groeten,bert

Dank allen voor de reacties. De Chevy is de grens over en staat daar op een mooi plekje.
Ik ben er zelf tevreden mee en degenen die hem live gezien hebben vinden het er ook goed uitzien, foto's zijn wat dat betreft vaak niet alleszeggend.

Bedankt voor het reageren en meekijken.
Gr Johanna

Terug
Bovenaan