Lets lure the Germans. Gereed, 25-01-2023

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Ja, ik ga deze keer ook meedoen. Was al weer even geleden.
De setting/beweging is een groepje Amerikanen dat een achter gelaten Kettenkrad gebruikt om de Duitsers uit hun schuilplaats te krijgen.
Het idee ontstond bij het zien van de film, Saving Private Ryan waarbij de Kettenkrad word gebruikt in de laatste scene in het dorp bij de brug.
Deze in dit diorama komt door de poort rijden op zoek naar de Duitsers. Volgens mij dan beweging genoeg denk ik. Zo niet, dan doen we de poort weer dicht.

Bij het maken van dit diorama ga ik gebruik maken van styrofoam en het Balsa-Foam.
Ook gebruik ik de ramen en deuren set van miniart.
De figuren zijn van PMC Miniatures.

De kit is van Tamiya, een gouden ouwe zeg maar en bouw hem recht uit de doos.
Niets bijzonders, misschien hier en daar wat stowage toevoegen.

k01.jpg


Zoals ik al zei, hij bouwt lekker weg zoals we van Tamiya wel weten.
k02.jpg


Het hoekhuis is gemaakt van Balsa-Foam. Gebruik gemaakt van allemaal stukjes die ik nog had en zo krijg je een aardige gevel.
De ramen komen uit de Miniart set. De poort is van Styrofoam en de deuren zijn ook uit de miniart set.
01-51.jpg
04-29.jpg


De poort is van Styrofoam gemaakt, werkt toch net even wat anders als Balsa-Foam al geeft dit wat minder troep.
02-30.jpg


De poort deuren zijn wat bewerkt, was wel nodig. Hier en daarn nog wat afwerken.
03-28.jpg


De Amerikanen in de Kettenkrad, mooi setje van PMC Miniatures.
De bestuurder moest ik wat aanpassen maar de set is verder goed. Mooie details.
f02.jpg


Heb alleen enkele wapens aangepast en ook wapen riemen aangebracht.
f04.jpg


Dat was hem even voor nu, nog zat te doen, we hebben nog even...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je meedoet Peter, en leuk onderwerp. Ik zie al een mooie opzet.
Als ik naar de figuren op de Krad kijk, zie aandacht naar links. Het voorwiel staat ook die kant op. De nogal rechtop houding van de figuren laat mij niet veel van de beweging zien. Kijkend naar de laatste foto zouden ze ook stil kunnen staan.

Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld tijdens het sturen naar links je ook die kant op gaat leunen om te voorkomen dat je er rechts afrolt. Of voorover tijdens het optrekken om te voorkomen dat je achterover rolt.

Tijdens een beweging in een rechte lijn met constante snelheid kun je rechtop zitten, in bochten en tijdens optrekken en remmen moet je je zwaartepunt verplaatsen en/of je vasthouden. Denk je maar in als je staat in een bus. Er zijn momenten dat je je vast moet houden of ...
Hier zit nog een stukje uitdaging, wat meerwaarde aan je verhaal kan geven. Het is belangrijk dat je bewust bent van wat je wilt uitbeelden en daar het geheel op modelleert. Stel dat als reactie op de aanwijzingen de chauffeur ineens gas geeft, zullen de inzittenden zich moeten vastgrijpen of snel naar voren moeten leunen. Of...

Succes, Jan
 
Knap gemaakt geveltje Peter . Ik had laatst bijna het nieuwe Tamiya Kettenkrad modelletje gekocht maar dat is helaas een late uitvoering en die bestaat al van Dragon. Het nieuwe Tamiya model is weliswaar een stuk beter dan de Dragon versies . Het oude Tamiya modelletje is helaas het enige van een vroege uitvoering ( met de hoekige koeltoren en open armleuningen). Ik zou persoonlijk graag een nieuw model zien van een vroege uitvoering om te gebruiken voor een Kreta setting met Fallschirmjäger.

Arjan
 
Nice, ben zeer benieuwd. Heb ‘m begin vorig jaar gebouwd, met de dragon kkrad. Succes

 
Peter, leuk dat je er weer bij bent. En wat ga je weer rap!

Jan omschrijft goed hoe lastig het eigenlijk is om echt beweging of snelheid uit te beelden....ook al denk je in eerste instantie dat het duidelijk is dat het voertuig beweegt. Aan jou natuurlijk de keuze of je nog dingen aan je opzet of juiste kleine details wil veranderen. Naast het "tweaken" van de poses van de figuren zou je er ook aan kunnen denken dat de Krad net door een kuil of plas rijd om wat meer dynamiek te geven, maar ook een wapperende vlag oid kan al iets extra's toevoegen

Heel veel succes. maak er wat moois van!
 
Tof Peter, dat je weer meedoet met een wedstrijdje;) Enige extra beweging dat ik kan bedenken nog is dat het ding de poort openbeukt of opentrekt. Maar dan zul je de set anderzins moeten positioneren. Of winnen dus op de beweging van de wind in de blaadjes van een prachtig herfst-tafereeltje!? Groet, Anne
 
Als het wiel naar links staat moet het stuur dat ook en in mijn optiek komt dat niet over😜 Dat huisjes maken uit balsafoum moet ik ook eens proberen😉👍🏻 Geweldig
 
Leuk onderwerp en met uitstekende ingrediënten al lekker op weg ook :+:

Ben het wel eens met de voornoemde puntjes van kritiek, dynamiek ontbreekt nog.

De wijzende G.I. is alvast vrij eenvoudig aan te passen : die wijs-arm kan gebruikt worden om zich vast te houden aan de linker schouder van de chauffeur.
De arm zou wat moeten zakken en de wijsvinger zou je grotendeels kunnen verwijderen (auw :oei:) en voor een mooie 'grip' maak je een
lichte uitholling in de schouder waar de vuist in past (dat hoeft niet super precies).
Na verlijming kun je eventueel de aansluiting van knuist op jas met een pietsie putty afwerken.
 
Goedemiddag,

Leuk al de reacties, daar kunnen we wel wat mee.

Dat het wiel en het stuur niet klopt, oké.
Jongens, alles zit nog los, het is maar een opzet om jullie het idee gegeven wat het straks moet gaan worden. Komt goed.

Heb ook het idee met een plas waar het voorwiel door gaat.
Op internet al diverse filmpjes gezien hoe dat te doen, en met een beetje hulp van jullie komt dat wel goed. Ideeën zijn welkom.
Goed idee ook van jou Peet, om de wijzende figuur aan te passen met de hand.
De andere twee zijn kwajongens, die houden wel van een uitdaging….

Groeten, Peter.
 
…..twee wegstuivende kippen erbij ?
 
Hoi,

Kleine up-date.
De Kettenkrad staat in de verf, gespoten met Vallejo Model Air serie.
Niets bijzonders, een simpel kleuren schema.
k03.jpg


k04.jpg


Hierna de details geverfd en decals geplaatst.
Na drogen de washes er bij genomen en de weathering begonnen.
k05.jpg


k06.jpg


De afronding komt later als ik de figuren er bij ga nemen.
Deze staan inmiddels in de primer, gaan we binnenkort mee aanvangen.

De gevel is in de basiskleuren gezet, nu door met de details.
05-30.jpg


De poort is ook voorzien van verf, de stenen krijgen nog een andere kleur.
06-30.jpg


De poort deuren zijn licht bruin geverfd, dit als basis voor de diverse washes.
07-28.jpg


Hij gaat lekker maar nog zo veel te doen.

Laters, Peter.
 
Aan jouw werktafel in ieder geval plenty dynamiek, oftewel... hij gaat lekker zo Peet, mooie vorderingen :+:
 
Inderdaad veel dynamiek aan de werkbank. Zo kun je er nog wel een tweede achteraan plakken en schilderen 😏.
Mooi dat je ook deze stappen deelt.

Succes, Jan
 
Dat ziet er prima uit Peter. Wat me wel opvalt aan de Kettenkrad is dat het spatbord van het voorwiel in de lucht lijkt te zweven. Kleine moeite om even de twee uithouders van het spatbord toe te voegen (met metaaldraad of een uitgerekt stukje sprue). Of is dit een bewuste keuze i.v.m. het beweging aspect.

Arjan
 
Inmiddels weer een stukje verder met het diorama.

De gevel is klaar, geverfd met Vallejo Model Color en afgewerkt met diverse washes.
05-31.jpg
08-27.jpg


De ondergrond is gemaakt van schuim en afgewerkt met aluminium strippen.
Deze worden later zwart geverfd.
13-24.jpg


De poort is ook in de verf gezet en gereed om op het diorama gezet te worden.
09-21.jpg


Het ondergrondje er bij genomen,
10-24.jpg


Deuren open gezet, dit word waarschijnlijk straks de opzet.
11-29.jpg


Ook de achterzijde van de deuren zijn gedaan.
De deuren dicht heeft ook wel wat, zodat de kettenkrad er langs rijd. Ga nog eens denken....
Na de bruine ondergrond zijn de deuren alleen bewerkt met diverse washes en als laatste licht gedrybrushed.
12-23.jpg


Nu dit in de verf staat kan ik het diorama verder opbouwen voordat we verder gaan met de figuren.
Daarna me eens verdiepen in de ondergrond en de beweging van de Kettenkrad.
Het idee is er, nu de uitvoering nog.
Eerst maar eens veel how-to video's kijken...

Peter.
 
Heel mooie vorderingen Peet :+:

Deuren dicht met voorbijrijdende KettKrad scheelt je i.i.g. het aanpassen van de chauffeur, maar maakt mijns inziens het huis en de poort
een beetje veel van het goede in verhouding tot het K.krad. Deze kan dan wel sneller maar wordt vanwege de eenvoudige
'immer gerade aus' minder interessant en er is minder dynamiek in het geheel te brengen want alles gaat gewoon rechtdoor.

Door de poort komen rijden gaat minder snel, maar geeft veel meer dynamiek vanwege de sturende chauffeur, de meerijders die
compenseren vanwege de bocht die gemaakt wordt. Bovendien doet de bebouwing dus mee in het geheel.

De tweede optie is meer werk maar levert een veel interessantere scene op vplgens mij...
 
Hoi,

Inmiddels weer wat stapjes gemaakt.
Verder gegaan met het pad. Dit is gemaakt van stukjes blue foam en verlijmd met witte houtlijm.
Hierna zwarte primer aangebracht toen het droog was,
14-23.jpg


Nadat dit droog was alle stenen voorzien van wat kleur.
Na droging alles eens flink gedrybrushed met dit als resultaat.
15-23.jpg


Toen dit ook weer droog was de groeven en kieren ingewassen met fijn zand en steen. Gefixeerd met een mix van witte houtlijm met water.
16-20.jpg


Dit weer na bewerkt en het overtollige zand weg gehaald. Links komt een kleine verhoging met een hekje.
17-22.jpg


Links zand en aarde aangebracht op de verhoging. De paaltjes zijn voor het hekje.
De stenen in het pad nogmaals gedrybrushed.
18-22.jpg


De figuren zijn ook in de kleur gezet, basiskleuren zijn gedaan met Vallejo Model Color.
Van de bestuurder de voeten weggehaald. Ik kreeg hem niet goed geplaatst in de kettenkrad.
OM nou de binnen boel aan te passen was dit de makkelijkste weg en valt straks niet op.
f06.jpg


De eerste twee hebben plaats genomen.
De wijzende figuur is aangepast zodat hij nu de bestuurder vast heeft tijdens deze dolle rit.
Arm gedraaid, bewerkt en de hand vervangen door een andere zodat hij nu de schouder vast heeft van de bestuurder.
f07.jpg


Andere kant,
f08.jpg


Dry-fit op de ondergrond,
k08.jpg


De andere hebben ook de basis kleuren, deze kan ik verder afwerken en dan komen ze er bij.
f09.jpg


f10.jpg


Dat was het weer even voor nu.

Peter.
 
Peter,

Mooi werk; ik blijf het fascinerend vinden hoe snel jij dit soort scenes weet op te bouwen.
Heb je nog een plan met het gat van de poort? Laat je het "open" of ga je dit nog dichtmaken met die zwarts.....of een foto, of dummy achtergrond oid?
 
De afwerking van de componenten is van jouw hand als vanouds dus goed :+: maarrr... ik vind het jammer van de ongestuurde voorvork.

Verder vind ik (maar dat zal onwetendheid zijn mijnerzijds ?) de bestrating nogal grof met die enorme 'steenplaten'. Het oogt wat onwerkelijk en
lijkt me nogal onbegaanbaar voor bijv. houten karren, fietsen en kruiwagens ?
 
Hoi,

Alex, moet even denken en kijken als alles er op staat.
Had ook aan een foto gedacht o.i.d.

Peter, het is zo denk ik, ga er niets aan veranderen. Wat de ondergrond betreft, misschien heb je een punt maar ik wilde ze groot hebben, overgenomen van een foto.
Misschien iets te, kan hier en daar eventueel mijn Dremel er doorheen trekken en dan dicht voegen, moet even checken wat ik hier eventueel mee ga doen. Er komt ook nog gras en mos op, valt het misschien minder op.

De laatste twee figuren zijn afgewerkt en hebben hun plekje ingenomen op de Kettenkrad.
k09.jpg


k10.jpg


Ik denk dat ik hier en daar nog wat ga toevoegen maar moet even kijken of ik nog wat heb in de spare-box.
Hierna op naar de ondergrond....

Peter.
 
Hoi,

Het diorama begint zijn vormen te krijgen, het heeft inmiddels wat kleur.
De beweging die komt later als de Kettenkrad er op komt te staan, geen paniek:nouja:

Het diorama.
Eerst aarde en statisch gras aangebracht met een mengsel van witte houtlijm met water.
Nadat dit droog was alles gefixeerd met haarlak.

19-20.jpg


Hierna alles geverfd met Vallejo model color serie en diverse washes.
20-20.jpg


Zo ook de gevel van het huis, hier een klim-op tegen aan gezet, zijn wortels, en dit afgewerkt met diverse kruiden.
Ook dit weer gefixeerd met haarlak en daarna er diverse groene en gele tinten op aangebracht.
21-19.jpg


Links nog een hekje langs het pad geplaatst, Evergreen paaltjes en houten latjes, afgewerkt met diverse washes.
Ook de zijkanten afgewerkt met zwarte verf.
22-19.jpg


Hekje,
23-19.jpg


Overzicht van het kleine diorama.
24-21.jpg


Verder gegaan met de details, poort deuren geplaatst en het een en ander voor het huis gezet.
25-21.jpg


Het dio is aardig op weg, nu verder om de beweging er in te krijgen, hoop dat dit bevalt....

Peter.
 
Een zeer smakelijk kijkplaatje Peet :geek::+:

Echt een setting waar je van alles en nogwat kunt etaleren...
 
Terug
Bovenaan