Leopold railgun diorama update 10 sep.

Na een lange tijdje alleen wat rond hangen op het forum maar weer wat neerzetten dacht ik zo

Is een oud project wat 4 jaar stil heeft gelegen
de loepold dio ben er al een tijd mee bezig en is vaker hier op het forum langs gekomen.

Wat eerst alleen wat gras was met hier en daar wat voertuigen
is nu dus veranderd naar geheel nieuw idee .

Foto-KMCPMZ8O.jpg

Foto-HNROEVAW.jpg

Foto-BK7WC48B.jpg

Ik wil een geheel perron maken met daarop een loods en een overloop over het spoor

Foto-4KEH6BYD.jpg

Foto-ANSRIYOM.jpg

gedeelte van een huisje van miniart heb ik gebruikt voor de loods.
de rest is gips en karton

comentaar welkom
voor meer foto's kijk op
http://www.mijnalbum.nl/Album=3RDURBLS

Dit zijn de figuren die ik ga gebruiken in de dio

635041.jpg

t_83446.jpg

Ik neem 2 figuren van de tristar kit
download

tsm00406.jpg

download

en een paar van deze figuren

en verder had ik het idee om een overloop temaken
Foto-3DYPULWY.jpg

die is ondertussen al klaar en zal ik zo snel mogelijk wat foto's van neerzetten

cheers rich

Hallo Richard,

Een ambitieus idee, met een lastig 'voertuig' voor een diorama. Het wordt al snel een recht gebeuren. De overloop lijkt me een goed manier om dit te breken.

Voor wat betreft het dio, wat voor verhaal komt er achter?

Groeten, MartinD

Hmja... ik ben wel benieuwd waar dit naar toe gaat.

Een paar kleine kanttekeningetjes:

*het hoogteverschil tussen het laadperron en de laadvloer van de wagon is zodanig dat het lastig wordt om lading op de wagon te rijden. Ook steken de buffers deels boven het perron uit.

*bij de DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft), en later de DB (Deutsche Bundesbahn) was/is voorgeschreven dat seinpalen rechts naast of direct boven het betreffende spoor geplaatst dienen te zijn. In dit laatste geval worden seinen oa op een zogenaamde "seinbrug" geplaatst. De afbeelding die je hebt gebruikt laat zo'n seinbrug zien. Als je goed kijkt zie je dat er aan één kant geen trap is; via die brug kun je dus het spoor niet oversteken.
Aangezien er op je diorama twee laadsporen te zien zijn zou een seinbrug hier niet op zijn plaats zijn. Ook een loopbrug lijkt me niet erg logisch op zo'n plek.

*de twee sporen liggen zo te zien nogal akelig dicht bij elkaar. Je zou wel eens problemen kunnen krijgen mbt het vrije ruimte profiel.

Ik vind knap dat je zo'n project aandurft, zo van een afstand zien de voertuigen er wel netjes uit. Misschien moet je eens proberen foto's van wat dichterbij te maken.

Het is zeker niet de bedoeling om je met mijn opmerkingen (ik vind mezelf dan als een vreselijke betweterige zeur klinken, maar als het over spoorwegen gaat kom ik in de alarm-mode) te ontmoedigen en ik wens je dan ook veel succes met dit project. Ik zal het zeker in de gaten houden.

Groeten,

Kanne

ik heb even gezocht in de boeken, en zoals kanne al aangeeft, je hebt een vrije ruimteprofiel probleem. de hartafstand van 2 sporen behoort TENMINSTE 4,5 meter te zijn, tenzij het een perronspoor betreft, dan mag dit minimaal 2,5 meter zijn. de seinbrug zou opzich wel kunnen, je weet natuurlijk maar niet hoeveel sporen er nog naast het dio liggen, maar een overloop zou ik in dit geval niet logisch vinden. die vindt je eigenlijk alleen op passagier perrons, en dit lijkt me een goederenstation. de hoogte van het perron is geen probleem, ik heb wel lagere gezien (oa pruisen en sachsische perrons, maar dat is nu polen, daar waren / zijn de perrons behoorlijk laag, en moet je de opstap op de wagon echt wel gebruiken, zeker als je, net als ik, korte pootjes hebt!

verder, een ambitieus project, maar wel gaaf!

Timo

Bedankt voor de tips

Heb er niet echt over nagedacht over die brug zelf zat ik ook nog aan een soort van buis overloop tedenken bij die loods ? dat leek me meer op zijn plaats
of gedeeltelijk die brug temaken bij de loods

zins ik bepaalde dingen nu al gemaakt heb
ga ik eens kijken wat ik ken verbeteren

Martin Dogger zei:
Hallo Richard,

Voor wat betreft het dio, wat voor verhaal komt er achter?

Groeten, MartinD

verhaal ben ik nog beetje aan uit denken

Rv santen zei:
Daar zou ik nu aandacht aan besteden. Anders wordt het een diorama waarin veel gedaan wordt, veel te zien is maar wat je niet echt pakt.

Je zou bijvoorbeeld een dikke puinhoop kunnen maken met een aantal vaten, waarbij de soldaten uit de Miniart setje het weer moeten opruimen.

Just a thought 8)

Martin Dogger zei:
Rv santen zei:
Daar zou ik nu aandacht aan besteden. Anders wordt het een diorama waarin veel gedaan wordt, veel te zien is maar wat je niet echt pakt.

Je zou bijvoorbeeld een dikke puinhoop kunnen maken met een aantal vaten, waarbij de soldaten uit de Miniart setje het weer moeten opruimen.

Just a thought 8)

wel een goed idee en dan een groot probleem er van maken omdat er ook projectielen van de leopold liggen 😀

Wat betreft het bedenken van een verhaal ga ik volkomen met Martin mee, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Eigenlijk moet je al een verhaal hebben (in elk geval als ruwe schets) voor je aan een diorama begint. Details kun je later altijd nog toevoegen.
en dan een groot probleem er van maken omdat er ook projectielen van de leopold liggen

Maar ook weer niet te groot want die Germaanse officieren staan er nogal ontspannen bij. Of je zou ze wat kunnen hersculpten. Kweet trouwens niet of een generaal of veldmaarschalk vaak op zo'n plek te vinden was... 🙂

Veel plezier!

Groeten,

Kanne

hallo
leuke dio. mooie brug heb je gemaakt.
over die officieren

Quote:
en dan een groot probleem er van maken omdat er ook projectielen van de leopold liggen

Maar ook weer niet te groot want die Germaanse officieren staan er nogal ontspannen bij. Of je zou ze wat kunnen hersculpten. Kweet trouwens niet of een generaal of veldmaarschalk vaak op zo'n plek te vinden was...

verlinden heeft wel een paar boze officieren die heb ik hier wel liggen.

gr devlin

Is die loopbrug hoog genoeg dat die leopold er onderdoor kan rijden?

ik weet dat het een halve dio is, dat de loopbrug is/word geknipt...maar ik ben bang dat hij na verloop van tijd gaan doorhangen.
Is er niet een mogelijkheid om hem tussen spoor 1 en spoor twee een I profiel in de grond te heien en dan de loopbrug te ondersteunen, of net voorbij spoor 2.

verder vind ik het een mooi brugje 😀

Terug
Bovenaan