Leopard 1 KL, een oudje van Italeri

Ik denk ook dat dit die van de PRTL is, niet van de Leopard 1(NL).

Ik bedenk net dat ik daar detailfoto’s van heb, dus ter vergelijking met de foto’s van Bas:

DSCF5654.jpegDSCF5655.jpegDSCF5656.jpegDSCF5657.jpegDSCF5658.jpeg

En inderdaad, het ziet ernaar uit dat op de foto’s van Bas een installatie van een PRTL staat, want hij heeft ook die grote scharnier aan de achterkant.

De MAG van LiveResin is echt mijn favouriet. Enorme scherpe details. Affuit van PSM er onder (heel vreemd kunststof en lastig te bewerken, maar wel beste dat er nu is) en zelf wat nog wat toevoegingen erbij. Hopelijk dit weekend er met alles er op en er aan op de Leo 1.IMG_3141.jpeg

De MAG zit er op. Nog een vergrendeling bij het andere luik aanbrengen en ook het affuit/sledes/MAG gebeuren is helemaal gereed. IMG_3218.jpegIMG_3216.jpegIMG_3219.jpeg

Inmiddels zijn door @Jasper Breur de nieuwe rookgranaatinstallaties getekend heb ik een 8K 3D adres gevonden waar deze nu geprint worden…..We zijn er bijna!

En dan, een kleurtje in Tholen?

Ik heb hier ook wel wat oefenmateriaal waar ik je vooral mee wil laten zien hoe je dingen vooral niet moet doen.
Heb er zin in!

Alle MAG sledes zitten op de ringen rond de luiken. Verder IR licht voedingskabel aangebracht. Koppelstukken (kniestukken) komen van een onderdelenset van een H0 gevaarlijke stoffen tankwagon. De kabel is 0,7 mm looddraad van ASK Distribution.IMG_3229.jpegIMG_3228.jpeg
Bij de productie van de rookgranaatinstallaties is in de conversie van aangeleverde printfiles naar het programma van de printer iets misgegaan. Ik kreeg deze foto toegestuurd. Zoals je ziet zijn rookgranaatbuizen diagonaal afgekapt. Met wat heen en weer mailen is probleem opgelost. Beugels over de buizen zijn erg fragiel en bij losmaken al op sommige plekken losgegaan. Degene die ze nu opnieuw gaat printen weet waar hij op moet letten….ik ben benieuwd hoe dit over de post aan gaat komen🫢😳.
IMG_3220.jpeg

De nieuwe rookgranaatinstallaties (met heel veel dank aan @Jasper Breur) zitten er op. Degene die ze vervolgens geprint heeft had denk ik niet helemaal door wat hulpsteuntjes waren en wat echte onderdelen. Aan de achterzijde dus met evergreen wat hersteld en dat ging prima. Ziet er stuk beter uit dan de eerdere versie. Nu de antenne tuigdraden nog, wat details bij de loop en nog paar lasnaden aan achterzijde.IMG_3328.jpegIMG_3329.jpegIMG_3330.jpegMorgen ga ik er in Houten mee verder.

Laatst bewerkt:
Tuidraden met klemmen aan de antennes aangebracht. Die stretch draadjes zijn echt ideaal. Klemmen van PE reepjes gemaakt. Mooi gedetailleerde gebogen antennevoeten verkrijgbaar via Hobbymarket.gr (weet niet meer of ik dat al eens heb aangegeven…..) IMG_3389.jpeg

Laatst bewerkt:
@Allen,

Los van het Evergreen dat Walter heeft toegevoegd, voornamelijk voor de NL details, zie ik door de bank genomen niet heel veel wijzigingen; Italeri/Peerless had in de jaren 80 hun spullen goed in orde!
Toch geinig om te zien! ;)
(Ik laat de resin toren even buiten beschouwing, naar ik begrijp heeft deze net zoveel afwijkingen als de toren uit de bouwdoos?)
Cheers
Erik Jan

@Allen,

Los van het Evergreen dat Walter heeft toegevoegd, voornamelijk voor de NL details, zie ik door de bank genomen niet heel veel wijzigingen; Italeri/Peerless had in de jaren 80 hun spullen goed in orde!
Toch geinig om te zien! ;)
(Ik laat de resin toren even buiten beschouwing, naar ik begrijp heeft deze net zoveel afwijkingen als de toren uit de bouwdoos?)
Cheers
Erik Jan
Klopt! Mijn conclusie is dat buitenom de toren deze Italeri gewoon een best goed model is. Natuurlijk is scherpte details tegenwoordig beter maar je kunt met wat kleine toevoegingen een prima model bouwen. Over de Revell Leopard 1 die zo’n 7 jaar geleden uitkwam ben ik veel minder te spreken. De toren is daar dan wel beter van.

Was die als donor voor de koepel dan niet goedkoper geweest?

EJ
Ja inderdaad, maar ik had die PSM resin klomp al liggen in de stash van voordat Revell met een nieuwe kit kwam. Ik heb de doos van Revell nu inmiddels ook liggen omdat het plan was met de oude Italeri kit en PSM koepel een simpele Leopard 1 te bouwen zonder veel aanpassingen en dan daarna een echte goeie met die van Revell en daar met scratch, PE, 3D , etc op los gaan. Toen ik die echter kreeg en opende is het plan toch wel gewijzigd …. En om het nog complexer te maken ga ik ook nog een 1V bouwen maar daar gebruik ik de MENG voor als basis….🙄

Moraal van het verhaal: ga als modelbouwer NOOIT achteraf een kostenberekening uitvoeren (en dat zeker thuis niet hardop uitspreken!)

Toevallig gisteren over nagedacht. 21 februari 3 jaar terug ben ik begonnen met plakken aan een koningstiger van takom, overgenomen voor 3 tientjes. Afgelopen zondag een verloren rooster teruggevonden en de krik gemonteerd, war hem bouw en verftechnisch af maakt, maar nog ongeweatherd... das ongeveer een 10tje per jaar, dat valt mee.

Andersom, voordat mn lichaam zei je doet het zelf maar afgelopen mei had ik net de stug 3 f/8 van blitz binnen, welke gisteren is voorzien van zijn laatste details en primer, dus zelfs ik kan opschieten :)

Mooi geheel walter, maar een klein laagje groen zou hem absoluut niet misstaan, sommige details vallen wat minder op, maar het geheel knapt er zo van op!

Ik blijf erbij dat de Italeri-modellen van zo eind jaren ’70, begin jaren ’80 nog altijd heel goed meekunnen. Andere voorbeelden zijn de M47 Patton en de M4A1 Sherman — ja, tegenwoordig is het allemaal een beetje fijner en met minder detailfouten, maar je kunt zien dat Italeri toen heel goed wist waar ze mee bezig waren en gewoon goede modellen uit wilde brengen.

Jammer van die gereedschapsomtrekken op de spatborden.

Prima kitjes voor een beginner, eenvoudig maar toch ook best wel prettig, al is mijn ervaring met het plastic van de sherman nogal wat korrelig (letterlijk, t was vrij bros en lastig te schuren), en de prijs is ook nog wel leuk, de gewone good old m4a1 is te vinden voor rond een geeltje!

Misschien omdat je er anderhalf a4 tje slecht gedrukte handleiding bij zat en het maar raden was wat waar moest? T is redelijk fool proof als je het door die bril bekijkt?

Beter was geweest om pennetjes aan het gereedschap te gieten, en gaatjes in de romp, natuurlijk.

Terug
Bovenaan