LCA vragen en antwoorden (die meer vragen opleveren)

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Interesses
veel te veel
maar nu,LCA ,Daimler ,Leyland retriever .
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
Hallo dames en heren,
Ik heb voor hier gekozen om mijn vraag te stellen omdat het geen voertuig is waar ik wat over wil weten.
Ik ben bezig met de gekko LCA .
Er zijn wat afwijkingen met de werkelijkheid,en 1 daarvan is de "stuurhut".
Daar zit weinig details in.
ik zou graag wat meer aan brengen ,zoals de spreekbuis naar de motorkamer ,stuurkabel van het stuurwiel of er een andere plek is voor het kompas als er een volledig luik op de "stuurhut" zit.Ook moet er nog een kabel of iets dergelijks van de telegraaf naar de motorkamer lopen.
Als iemand mj op weg kan helpen dan hoor ik het graag.

cheers, Tom
DSCN2283.jpeg

Laatst bewerkt:
Hij zou moeten worden aangedreven door een ford v8, dan heb je misschien wel geen telegraaf maar een gashendel, en ik weet dan ook niet of er een motordrijver is, maar ik ga eens meezoeken

Hallo Tom, ik heb originele Britse bouwtekeningen maar erg verhelderend zijn die niet als het om jouw specifieke vragen gaat. Er was inderdaad een telegraaf en ook een "feathering control" hetgeen denk ik in wezen een gashandel is. Op deze scan zijn de kabels ingetekend maar niet echt duidelijk :

2Dy3nUY.png

Nog een scan :

IQJ9Ykt.png

Deze kleuren illustratie geeft goed aan dat de "stoker"(machinist) niet te benijden was. Hij zat in een claustrofobische ruimte ingeklemd tussen de twee Ford motoren :

8qUT3Gk.jpg

Zelf ben ik ook begonnen met de bouw en wat mij vooral stoort aan het Gecko model is het hijssysteem voor de ramp. Daar deugt werkelijk niets van :

RxsQl6D.png

8Bjd27f.png

Nog een nuttige foto:

OOsFvHQ.png

Een foto van een vroege LCA met het grotere voorste luik van de stuurhut en drie kleuren camo :

f4wE1Sq.jpg

Groet,

Arjan

Bij nader inzien is op deze scan toch de telegraaf rechts van het stuurwiel te zien :

2Dy3nUY.png

Op deze twee foto's is die telegraaf zichtbaar :

ex6cXAS.png

p09BibW.png

Nog wat details van de stuurhut, een aardig detail is ook de seinvlaggen in het hokje van de brenschutter :

xENH4Pv.png

Vroege boot met groot luik :

lebjS8q.png

Ik vraag me werkelijk af wat deze dames van moderne uitwassen zoals nagelstudio's zouden denken .......

cMgQcwG.png

Arjan

Laatst bewerkt:
Nu was ik eerst vooral benieuwd wat die feathering control was, als ik het goed begrijp is het een onderdeel van de romp wat beweegbaar zou zijn, maar wat weet ik nog niet. Bij bootjes zoals deze zou een dubbele gashendel gebruikelijk zijn, tot nu toe is het me niet duidelijk of het ding ook in de machinekamer zit, maar ik verwacht dat de motor min of meer direct op de carborateurs bediend wordt, en de motordrijver lekker aan de kleppen van de waterkoeling mag draaien om de motor op temperatuur te houden

Ik was deze scan nog vergeten te posten, hier is de telegraaf goed te zien :

rVsHyvc.png

Ze hebben het hier over een "featherspray control" als ik het goed lees. Geen idee wat hier nu mee bedoeld wordt. To feather a prop betekent volgens internet dat je de bladen kunt verstellen om bv drag te minimaliseren maar ik kan me niet voorstellen dat die LCA's dermate hightech waren. Scheepsmotoren kunnen er overigens niet tegen als je de schroeven laat draaien terwijl ze niet (ver genoeg) in het water steken, ze zouden dan veel te veel toeren maken.

Arjan

Ik meen trouwens op de fotos ook een kompas te zien. De ford v8 is officieel geen scheepsmotor, maar een buitenboordwatergekoelde kopklepper, die sowieso beter niet buiten water gestart kan worden omdat ie dan geen water zuigt. Ik zie op tekeningen ook geen voorzieningen voor interkoelers, dus dan loopt het geheel redelijk snel warm. Arjan, de tekening met nummers, heb jij daar een legenda bij?

Ik vraag me werkelijk af wat deze dames van moderne uitwassen zoals nagelstudio's zouden denken .......
Ik heb eens getracht een format bij John de Mol onder te brengen.......een programma waarbij een Brits bejaardenhuis wordt leeggehaald en dat de dames dan een LCA in elkaar zetten.......puur op basis van wat ze nog weten uit WO2 en met de originele gereedschappen. Het tweede seizoen zou een Horsa vleugel zijn en het derde een Bailey ponton. Maar helaas...Jeroen en Marco zagen die oudjes niet zitten.

Heren,
Hartelijke dank voor de info.
Ik denk dat ik het nu een beetje begrijp. De "featherspray control " is hoogst waarschijnlijk een Hand gas hendel met een splitsing in de motorkamer naar de 2 motoren. De telegraaf geeft door of er voor of achteruit gevaren moet worden ,wat de machinist dan hand matig kan schakelen met beide tussen bakken.
Ja het is niet echt ruim daar achterin maar als je de foto's ziet van de machinekamer met de plaats van de machinist in een PT boat kies ik toch voor de LCA alleen al het geluid van 3 Packard 1200 pk vliegtuig motoren ,terwijl je op de middelste zit .
DSCN2284.jpeg
Arjan , ik was ook al begonnen om de bekabeling v/d klep aan te passen. ook heb ik de antislip op het dek smaller gemaakt en ga ook op het achterdek antislip aanbrengen.Moet ook nog de mortier steunen maken ,hoewel ik die niet overal zie zitten.
voorlopig kan ik weer vooruit, DANK.

cheers,
Tom

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een stel detail plaatjes gevonden . Het kastje rechts op het compashuis is de compas verlichting, de Gecko telegraaf is ook sterk versimpeld :

a4n2X2k.png

nSfrWIR.png

Er hoort kennelijk een rem/vergrendeling te zitten op de ankerkabel haspel, ik heb dat ook op een andere foto gezien (heeft Tom zo te zien ook toegevoegd op zijn model) :

f99uwRd.png

Een van de Ford motoren :

rPpDtQT.png

Brandblusser/detail motorschot :

WcWKC2w.png

Arjan

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren zitten brainstormen met mn vader, we zaten te wachten tot ik door de mri scannen mocht en het duurde nog effe.. deze skuutjes zijn behoorlijk spartaans, er zit niks op wat niet absoluut nodig is, kompas, brons, axiaal opgehangen, 2 onafhankelijke gashendels, en dan kom je weer op die featherspray control. Featherspray blijkt de spray te zijn die je krijgt bij een snelle boot bovenop de zeeg, maar deze scheepjes lopen een knoop of 8, dus niet echt snel, maar ik zoek een duidelijke foto van de blote kont van het ding. De schroefjes zitten aan beide kanten van de kiel in een soort kanaal, wat bij weinig water de schroef onder water houdt, maar ik meen eens gezien te hebben dat er een frame van buizen achterop de kont zit, en ik vraag me af of dat zou kunnen bewegen om het water achter de schroef van een deel van zijn wervelingen te kunnen ontdoen?

Ankerketting of ankerlijn heeft eigenlijk altijd een grendel, en dan een heel eind losse ketting of lijn. Trek an het touwtje en je anker valt eruit. Nu eens een boek vinden waar dit soort vaartuigjes in staan, het liefst met tekeningen e.d.

De schroefjes zitten aan beide kanten van de kiel in een soort kanaal, wat bij weinig water de schroef onder water houdt, maar ik meen eens gezien te hebben dat er een frame van buizen achterop de kont zit, en ik vraag me af of dat zou kunnen bewegen om het water achter de schroef van een deel van zijn wervelingen te kunnen ontdoen?
Er zit aan allebei de kanten een buizenframe boven de roeren:

Zp8WlXG.jpg

Die dienen, bij mijn weten, om de roeren te beschermen tegen aanvaringen met obstakels, andere boten enz. Officieel was het de „prop guard”:

LCA tekening uit ONI-226.png

Ankerketting of ankerlijn heeft eigenlijk altijd een grendel, en dan een heel eind losse ketting of lijn. Trek an het touwtje en je anker valt eruit. Nu eens een boek vinden waar dit soort vaartuigjes in staan, het liefst met tekeningen e.d.
Een tekening als deze?

LCA ankerlier.png (met dank aan Arjan :) )

Helaas is niet de hele tekst te lezen, maar er zat sowieso een rem op, blijkt hieruit. Alleen: hoe dan?

Arjan,
Dat zijn een paar erg bruikbare foto's
En ja een rem ,misschien een tandwiel op de ankerlijn is wel handig als je wilt dat het anker grijpt zonder je armen te vernagelen .DSCN2355.jpeg
bedankt, als je meer vind zie ik het graag.
cheers,
Tom

Laatst bewerkt:
Dit is mijn beste foto van de "lepel" die hier rechts aan de haspel steun/as bevestigd is. Duidelijk een nogal licht uitgevoerde constructie, niet meer dan een staaldraad die op een of andere wijze de haspel klem kan zetten.

K1iBFmo.jpg

Bovenstaande is een van de IWM foto's van commando acties aan de Maas in Nederland (volgens de bijgaande teksten toch). Deze foto toont een geperforeerde haspel steun die ik verder op geen enkele andere LCA foto tegen ben gekomen. Ik neem aan dat er wat dat betreft toch wel detail verschillen waren onderling omdat deze vaartuigen op veel verschillende kleine werven werden gemaakt.

0eknfPD.jpg

Hallo Tom, ik zie nu pas jouw bijdrage. Weet jij trouwens zeker dat die LCA's spreekbuizen hadden ?

Groet,

Arjan

Niet zeker,ik heb het gelezen op een wiki pagina zo ook de foto van de kont waar op duidelijk te zien is dat frame de roeren beschermt
de lijnen die te zien zijn op 1 v/d tekeningen zie ik hier niet terug. misschien zijn ze in de ontwerp fase gesneuveld.

Scherm­afbeelding 2023-06-28 om 21.30.41 2.png
Scherm­afbeelding 2023-06-28 om 21.33.12.png

gevonden in :

THE
SAILOR'S WORD-BOOK:
AN ALPHABETICAL DIGEST
OF
NAUTICAL TERMS,
INCLUDING SOME MORE ESPECIALLY MILITARY AND SCIENTIFIC, BUT USEFUL TO
SEAMEN; AS WELL AS ARCHAISMS OF EARLY VOYAGERS, ETC.

FEATHER-SPRAY. Such as is observed at the cut-water of fast steamers,
forming a pair of wing feathers.

ik zou het vertalen als het spatwater van de boeggolf.
Wat de regelaar daar mee kon doen blijft mij een raadsel .

op foto v/d lier staan nog wat bijzondere dingen ,een ploegschaar anker en geen poolanker ,een vickers -K machinegeweer en een klos hout wat volgens mij een "grondplaat "is voor een 2" mortier.

Nog een paar foto's uit die serie :

navmCLI.jpg

GCcsXtg.jpg

A1ppCba.jpg

Als ik die eerste foto bekijk lijkt het ergens (in Nederland?) te zijn waar een brug opgeblazen is, alleen de pijlers staan nog.

Arjan

Laatst bewerkt:
Nog even terug naar de haspel rem. Het pedaal is hier onder in de eerste foto ook te zien, verder hier ook een geperforeerde haspel steun. De rand die Tom heeft aangebracht moet denk ik juist aan de buitenzijde zitten. Dit zijn trouwens plaatjes van een LCA raket uitvoering die nooit in productie geweest is :

gz7wsoZ.jpg

GoxqGQA.jpg

Arjan

Achterop zitten 2 venturies, heb ik er 1 van bij mn vader in de tuin als tuinornament. Net als een markeerboei, een aantal markeerlampen en een "plastic" schroef conus van een iets grotere schroef als van zon lca

Ja ,Tino ook een bezem, pikhaak en een vaarboom met diepte aanduiding en nog veel meer zooi ,op een van de volgende foto's staat er ook nog een theepot want het blijven Engelsen :)
Arjan , het klopt dat de ring aan de verkeerde kant zit ,ben nog aa het denken hoe ik dat weer goed krijg ,was een senioren momentje.
Het is gelukt foto is aangepast.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan