Landingsboten

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, M4A3 „Champagne”
Het zijn wel geen legervoertuigen, maar gezien de toepassing vind ik ze toch wel min of meer binnen het bereik van de Twenot passen: een drietal landingsboten in 1/72 die ik een tijdje geleden eindelijk afgemaakt heb.

De eerste is een LCM(3) van Dragon.

IMG_1212.jpg

IMG_1214.jpg

IMG_1217.jpg

Het is al ongeveer een waterlijnmodel, dus dat was makkelijk (die van Trumpeter schijnt een volledige romp te hebben, dat is moeilijker als je het op een tafel wilt kunnen zetten).

Het model is geschilderd als een Britse boot — ik weet dat het qua model een Amerikaanse is, maar omdat ik niet genoeg informatie over de verschillen had (lier op het achterdek, maar hoe precies?) en het model toch voor wargames bedoeld is, waar die verschillen niet uit gaan maken, heb ik gewoon alleen de mitrailleurs weggelaten en het model in Britse kleuren geschilderd.

De markeringen komen uit het setje met landingsbootnummers van Dan Taylor Modelworks, want bij het model zaten alleen maar Amerikaanse, en de figuurtjes zijn van de oude LCM(3) van Airfix, met dank aan Willem de Boo 🙂

En twee LCVP’s, allebei van Airfix. Ook deze zijn eigenlijk in de Amerikaanse uitvoering, met .30 Browning-mitrailleurs op het achterdek, dus de wapens heb ik ook hier gewoon weggelaten. Ik wilde ze vervangen door Lewismitrailleurs, maar ik kon geen geschikte vinden (en had geen zin er te maken uit wat plastic).

IMG_1219.jpg

IMG_1221.jpg

IMG_1223.jpg

Bij deze modellen heb ik de kiel, de schroef en het roer weggelaten zodat ze wat lager liggen en niet omvallen. Eigenlijk zou het beter voor het zicht zijn als ik de onderkant van de romp eraf zou zagen om een waterlijnmodel te maken, maar dat zou je aan de binnenkant zien (je kunt naast de laadvloer tussen de spanten naar beneden kijken) en hoe dan ook zou het maar een paar millimeter schelen, wil je tenminste de vloer in het model houden. Voor de hoeveelheid werk vond ik dat te weinig uitmaken.

De markeringen hier zijn gewoon die uit de doos, maar omdat Airfix zo handig is om precies één set voor één specifieke boot te geven in plaats van een aantal keer de getallen 0 t/m 9 op het velletje te doen, moest ik voor één van de twee de nummers een beetje versnijden en ze anders samenvoegen om de boten toch een ander nummer te geven (1226 zit bij het model, dat is zo te veranderen in 1292). De figuurtjes zijn uit de twee setjes landingsbootbemanningen van Milicast.

Nu nog de twee LCA’s van Milicast bouwen die ik ook heb liggen …

mooi, zeker voor die braille schaal, maar nummer 1292 heeft wel een vrij grove blauwe wash gekregen, die is vrij vlekkerig bovenaan, verder vindt ik ze nog erg fris maar allicht is dat de bedoeling? zat leuks van te maken, gebruik je ze als game spul?

Leuk om deze machines eens te zien vol in kleur.
Ze zien er best "vrolijk" uit zo, wat uiteraard een schril contrast is met de grimmige taak die ze hadden...

Moet bij deze meteen terugdenken aan het begin van de film Private Ryan, waar de soldaten gespannen het openen van de boegdeur afwachten...

Ik ben ook wel benieuwd naar eventuele diorama plannen, of... ?

groetje 😀
Peter

Timo de Porto zei:
nummer 1292 heeft wel een vrij grove blauwe wash gekregen, die is vrij vlekkerig bovenaan
Ik vind die op 1226 nu net wat te grof uitgevallen 🙂 Wel zien dit soort dingen er op foto’s al snel erger — of in elk geval storender — uit dan in het echt, vind ik.
Timo de Porto zei:
verder vindt ik ze nog erg fris maar allicht is dat de bedoeling?
Fris als in „niet vuil”? Ja, dat is eigenlijk wel de bedoeling. Misschien zou ik ze wat roestiger kunnen maken (of dan in elk geval de metalen delen — LCVPs waren grotendeels van hout) maar aan de andere kant, voor zover ik weet wordt aan marineschepen nogal veel geschilderd als er niks anders te doen is.
Timo de Porto zei:
gebruik je ze als game spul?
Dat is de bedoeling, ja — als ik er ooit aan toekom om ze ook echt te gebruiken, in plaats van ze alleen maar in de vitrinekast te hebben staan bij de spellenvereniging
peter van dijk zei:
Leuk om deze machines eens te zien vol in kleur.
Hoe nauwkeurig die zijn is maar de vraag, hoor 🙂 Ik heb er wel onderzoek naar gedaan en dan modelbouwkleuren aangeschaft die geschikt zouden moeten zijn volgens scheepsmodelbouwsites, maar vooral het blauw (Western Approaches Blue, of WA Blue) schijnt in het echt zo’n beetje elke mogelijke tint gehad te hebben. In dit geval is het Luftwaffe-lichtblauw (Lifecolours versie van RLM 65 Hellblau, geloof ik) met een wash van één of andere middelblauw er overheen.
peter van dijk zei:
Ze zien er best "vrolijk" uit zo, wat uiteraard een schril contrast is met de grimmige taak die ze hadden...
Ik zit te denken om één van m’n twee LCA’s grijs te maken, wat er denk ik gelijk heel anders uit zal zien.
peter van dijk zei:
Ik ben ook wel benieuwd naar eventuele diorama plannen, of... ?
Dan kun je lang wachten 🙂 Foto’s van de modellen op een speeltafel tijdens een wargame zou eventueel nog wel kunnen.

Om even aan te haken bij deze oude thread, er blijken toch wel erg weinig foto's te zijn van Royal Navy LCVP's en LCM's met een Western Approaches camouflage patroon. Verrassend weinig eigenlijk, je zou toch wel een flink aantal foto's van D-Day verwachten maar nee, die foto's met dit patroon zijn op de vingers van een hand te tellen en helemaal als het om de LCM 3 gaat.

Op zoek naar foto's kwam ik vandaag deze tegen van een LCVP met Wrens. Het blijkt dat er op deze Combined Operations basis (HMS Sea Serpent) LCVP's gemonteerd en gebruiksklaar gemaakt werden door Wrens. Ook moesten deze dames de LCVP's die van Normandië terugkwamen schoon maken .....

bc4ZWK4.png

Bron: Mrs Margaret Wood and the Birdham Girls of the Women’s Royal Naval Service in WWII

Ik was al eerder deze foto tegengekomen, ook met Wrens en waarschijnlijk ook bij deze basis :

2je0m4t.jpg

Ik heb me overigens al vaker verbaasd over de vele taken die door vrouwen werden uitgevoerd binnen het Britse leger. Bekend is natuurlijk Princess Elizabeth :

6Jq62Yl.jpg

uIs727G.jpg

Arjan

Een van de zeer weinige D-Day foto's. Juno beach na de storm als ik het me goed herinner. Italeri heeft deze als enige RN markering op de decals bij hun LCVP kit gevoegd, wel dus in zwart i.p.v. rood uitgevoerd en verder horend bij een illustratie in de bouwbeschrijving van een LCVP met een fantasie 3 kleuren camo patroon.

BvEOIPe.jpg

Die Wren dames werkten trouwens ook aan Vospers :

s2Tuhm1.jpg

11v93W0.jpg

rBdqDir.jpg

S1zSSUz.jpg

Arjan

Moet bij deze meteen terugdenken aan het begin van de film Private Ryan, waar de soldaten gespannen het openen van de boegdeur afwachten...
Die scènes staan echt in mijn geheugen gegrift. Slechts nagespeelde scènes voor de bioscoop maar zo aangrijpend….

Is dat echt maar 30 seconden…neergemaaide troepen bij de klep, neergeschoten in water, verdrinken, soldaat die zijn hand zoekt, een door hospics geholpen gewonde die kogel door helm krijgt ….enz. Is dat echt maar 30 seconden …????

Sorry jongens 😜🪖, ik refereer naar de boatsman, die roept (op 1:00)
”Clear the ramp, 30 seconds”!

(Als ik bij mijn jongste zoon op bezoek kom en hij zit te gamen, roep ik” 30 seconds”!
Hebben we destijds “grijs” gespeeld #jimmypatterson #callofduty)

IMG_3886.jpeg

79 jaar geleden vandaag.
6 juni is en blijft een beetje bijzondere dag

79 jaar geleden vandaag.
6 juni is en blijft een beetje bijzondere dag

"blesse mon coeur d'une langueur monotone"

Absoluut een bijzondere dag. Ik ben gisteravond teruggekeerd van een lang vermoeiend weekend in Normandië. Vandaag is natuurlijk DE dag, maar ook afgelopen weekend waren er al diverse ceremonies, voertuig-ritten en demonstraties.
Zo'n "tussendoor" jaar is een stuk rustiger dan de lustrum-jaren....dus wie eens op de historische datum in Normandië wil zijn, maar geen zin heeft in extreme drukte....ik kan je zo'n tussenjaar aanraden.

Ik ben er pas recent achter gekomen dat alle beschikbare LCVP modellen op de markt (Airfix, Milicast, King&Country en Italeri) eigenlijk niet zonder aanpassingen geschikt zijn voor RN versies. Deze modellen hebben namelijk allemaal een hoekige spiegel terwijl alle mij bekende foto's van RN LCVP's een afgeronde spiegel hebben. Die boten met afgeronde spiegel werden vervaardigd door Higgins Industries, de boten met de hoekige spiegels door andere fabrikanten (Chris Craft, Dodge etc).

RN boten in Antwerpen met afgeronde spiegel :

mg3UXUX.jpg

Boten met hoekige spiegels gemaakt door andere fabrikanten :

DdlKbmJ.jpg

Arjan

Jakko, als je alsnog Lewis guns wil installeren, die zijn er onder andere van Gaspatch en OKB Grigorov:
O, ik zie dit nu pas, een beetje laat antwoord dus … ik laat de modellen zoals ze zijn — ze zitten ergens in een doos dus het is voor me niet zo heel belangrijk om die er ook echt op te zetten 🙂

Wat ik écht zou willen hebben in 1:76 en 1:35, is een Lewis Mk. III DEMS:

Lewis Mk. III DEMS.jpeg

Maar ik denk dat dat zelfbouw zal gaan worden, in elk geval de voorkant. Deze is „nodig” vanwege:

22_schelde4_amfibie_hires-scaled-jpg.25786

Op de tweede boot van voren zit zo’n wapen. Het kostte me nogal wat zoeken om erachter te komen dat het zo’n Lewis is, want ik wist niet van het bestaan van deze versie af. Maar gelet op het gebrek aan zichtbare wapens op de meeste LCA’s in Breskens/Vlissingen is hij ook makkelijk genoeg helemaal weg te laten.

Terug
Bovenaan