Jan Snippe
Lid van de TWENOT
Inmiddels is 2026 begonnen en leek het mij wel leuk om iets te delen. Ik heb inmiddels al een paar jaar ervaring opgedaan met draad- en resin printers. Voor mij is van belang of het iets kan toevoegen aan de modelbouw hobby. Mijn eerste draadprinter was rondom slecht. Dus daar wil ik dan ook verder geen energie aan verspillen. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar een Anycubic resin printer. Een van de eerste printjes waren 1/16 bazooka's. Erg bijzonder om te zien dat die ook gewoon hol geprint werden en je er dus zomaar een granaat in zou kunnen stoppen 😉 Na een kleine 100 kg resin weggedrukt te hebben, had ik veel positieve maar ook wel negatieve punten. Zoals al door meerderen is aangegeven, holprinten bespaard wat resin, maar kan veel gedoe opleveren. Verder vond ik het schoonmaken van printer en print wel wat gedoe. Afgelopen jaar heb ik daarom afscheid genomen van de resin printer en ben overgestapt op een bambu lab a1 printer. Inmiddels hier ook al weer de nodige printjes mee gemaakt en met een nozzle van 0,4 mm is zonder problemen een laagdikte van 0,12 mm te printen. Een nadeel is de printtijd, maar een voordeel is, dat de printer de hele nacht door kan printen zonder dat er iets bijgevuld hoeft te worden en na het printen geen gedoe met schoonmaken van printer en print. De kwaliteit van printbestanden is ook heel erg verschillend. Printbestanden die 1/100 getekend zijn, geven inderdaad een ander resultaat als je die in 1/16 print. Maar er zijn ook printbestanden (vaak wel een heel stuk duurder), die wel een goed resultaat geven. Bijgevoegd een resin print waarvan het bronbestand echt slecht is, een door mij gescratchte mortier in 1/16. Deze heb ik jaren geleden door een collega laten inscannen en vervolgens met een mindere kwaliteit draadprinter laten uitprinten. Vervolgens een 1/100 brondbestand van een mortier en die vervolgens in 1/16 uitgeprint met laagdikte 0,12 mm. Ook dit bestand is het eigenlijk helemaal niet, maar is al wel beter herkenbaar dan het bestand van de resin geprinte mortier. Het onderstel van de yp408. V.w.b. juistheid valt heel wat op die bestanden aan te merken, maar het printje geeft wel heel dun plaatwerk. Het inscannen met een simpele scanner geeft uiteindelijk ook een minder mooi resultaat dan wanneer iemand zelf hetzelfde object 3d tekent. Naast printjes voor de modelbouw, print ik ook veel figuren van 1/35 tot ruim 70 cm groot. De verschillende prints heb ik gemaakt om te leren van wat er mogelijk is, niet met het idee, dat dit al echt goed zou zijn.
Bijlagen
-
slecht brondbestand in resin geprint.webp88,1 KB · Weergaven: 38 -
scratchbuild 1-16.webp117,9 KB · Weergaven: 36 -
onderstel yp408 1-35 geprint met draad, 0,12 mm dik.webp109,5 KB · Weergaven: 37 -
1-100 bronbestand uitgeprint in 1-16, 0,12 mm dik.webp88,9 KB · Weergaven: 38 -
Ingescand en daarna uitgeprint met een draadprinter 1-16.webp87,3 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt: