KV-1E update (grote foto's)

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
Na het lezen van FAQ van mig (geleend van Jeroen D 😀 ) heb ik de eerste weathering op de toren van mijn KV aangebracht.
Chips en roeststrepen met olieverf, regenstrepen met verdunde buff.
hpim25354el.jpg

hpim25385ft.jpg

hpim25398zj.jpg

En de tracks zijn klaar voor de weathering:
hpim25429tj.jpg

Brand maar los 😉
Jan 😀
ps...Jeroen, ik hou het boek 😈 😈 🙂

Jan Jan Jan , jammer maar ik zie duidelijke droogranden op een anderzijds mooi geweathered geheel...

probeer die nog wat te verdoezelen zou ik zeggen

dan heb ik nog een vraagje over het kleur dat je gebruikt, is die in het echt ook zo donkergrijsachtig ?? (=vraag, geen comment !)

cheers
Dom

Hallo Jan,

😱 Mooi man. Je technieken gaan echt met groten stappen per model er op vooruit. Ik vind dit een geslaagde weathering. Misschien kun je in de zwarte chips nog een iets lichter chipje plaatsen (bruin met zwart). Als je met een grafiet potlootje de boutjes en randen van de koelel iets accentueert dan ziet het er erg bruut uit 😉

Groeten,

Bas

@Dom, die droogranden zijn inderdaad ugly, maar we zijn nog niet klaar 😉
De kleur is inderdaad grijs/groen (khakidrab) gebaseerd op de paar originele kleurenfoto's die ik van KV's heb gezien, zoals deze:
kv2000831g1vi.jpg

Nu ben ik (erg!) kleurenblind, dus ik kan er volledig naast zitten natuurlijk 😳

@Bas, dank je! 😀
Ik ga ook nog meer aan de chips doen, maar ik was zo content met het werk van gisteravond, dat ik meteen wat pics heb geschoten 🙂
More to come 😉
Jan 😀

Ja dat ziet er redelijk uit, misschien in het vervolg een puntje meer groen erbij , ik zeg maar iets hoor, trouwens leuk dio idee die foto !!

succes met die droogranden alvast, hopelijk krijg je die nog goed !

cheers
Dom

je kan er met de thinner die je gebruikt op wrijven tot de lijn verdoezelt...wat pigmenten op wrijven...

of IN HET VERVOLG met behulp van een haardroger of compressor werken om je wash sneller te drogen...zo krijg je ook meer controle over je wash, laat je hem zomaar opdrogen heb je in 90 procent van de gevallen een droogrand, zeker waar de zwaartekracht z'n werk doet

of je wash minder dik maken , beter een paar dan een dikke...

niks lelijker op een model dan een droogrand

cheers
Dom

Hoi JAn erg mooi in principe behalve de randen.
Wat ik ook wel doe is met twee kwasten werken. De een voor de wash de ander dip ik in schone tepentine en werk de randen weg. Zeer moeizaam maar helpt wel...

Groeten Lars

joo jan
ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten. die droogranden blijven jammer maar met een klein puntje thinner kan je het wel wegwerken denk ik.
de tracks zien er trouwens ook netjes uit als basis!
volgende keer zou ik wel even desnoods moeder de vrouw inschakelen om een net iets groener verfje te krijgen 😉

grtz jeroen

Thanks 😀
@ Dom, de kringen zijn niet van de eerste wash, maar komen van het blenden van de roeststrepen, ze waren me gisteravond (laat 😕 ) niet opgevallen, anders had ik het wel voorkomen 😉 Ik ben er niet kapot van om het met de airbrush te laten drogen, je blaast dan nog wel eens de wash uit de kieren weg (ik wel tenminste 😳 🙂 ) maar voorkomen is altijd beter als genezen, volgende keer beter opletten, en wat vroeger naar bed 😈
@ Lars, zo doe ik het ook 😉
Jan 😀

Jurjen Zuijdendorp zei:
Het meeste is er al over gezegd maar ik moet zeggen dat je echt met sprongen vooruit gaat!

Keep us updated! 😀

Jurjen
😀 thanks 😳
Ik leer ook erg veel bij hier op het forum 😉
Jan 😀

hi Jan,

op die vlekjes na kan ik niet anders zeggen dan dat je een zeer overtuigend lelijk stuk russisch staal hebt gamaakt. Da's dus positief bedoeld.

En wat die vlekjes betreft, misschien kun je met pastelkrijt of pigmentpoeder nog wat verdoezelen. Wel droog gebruiken!
Of een onvervalste oud-Belgische drybrush met de basiskleur? Wel subtiel hè, en niet 's nachts voor de tv gaan zitten klooien 😉

En idd, volgende keer minder terpentine gebruiken, dwz kwast eerst goed op een doek drogen voordat je gaat blenden. Mijn ervaring is dat een goede doek beter absorbeert dan de goedkope keukenrollen die ik gebruik.
Of eigenlijk nog beter, en om nog maar eens een uitgekauwd thema aan te halen...................gebruik WHITE SPIRIT ipv terpentine 8)

Greetz

Robert

Whow prachtig Jan!!!
Schitterend geweatherd en realistische kleuren! Pas alleen wel op met die wash randen e.d. maarja soms is daar niks aan te doen of zie je het te laat...

Ik ben benieuwd wat je er in totaal van gaat maken!

groeten

@ Lars

White spirit vlekt niet. Heeft bij mij nog nooit vlekken achter gelaten.
misschien kun je ff wat andere threads hierover checken

DIT BLIJFT EEN PROBLEEM VOOR VELEN EN HET IS AL MEERMAALS HERHAALD OP DIT FORUM :

ik heb nooit washranden omdat :

ik nooit terpentine gebruik o.d.....

maar altijd white spirit en dan steeds de geurarme omdat die minder vettig is waardoor je (onder controle) "nooit" washranden hebt

terpentine etc...de deur uit jongens !!!!!!

D.

Ola Jan

Ziet er goed uit man deze toren van je KV. Inderdaad die washranden waar nu al de hele thread over gebakkeleid wordt is jammer maar hij is best weg te werken. Gewoon een beetje een grote kwast dompelen in Huis tuin en Keuken terpetine (het soort dat je in een 5 liter Jerrycan haalt bij de gamma of karwei (of misschien is het wel 2,5 liter)
En het hele gebied ermee bewerken (let wel moet niet zeiknat zijn) gewoon lekker verticaal strepen met die kwast en je bent zo van die droogranden af.
DIT BLIJFT EEN PROBLEEM VOOR VELEN EN HET IS AL MEERMAALS HERHAALD OP DIT FORUM :

maar altijd white spirit en dan steeds de geurarme omdat die minder vettig is waardoor je (onder controle) "nooit" washranden hebt

Absolute kul. Ken je materiaal. Al sinds ik aan het modelbouwen ben gebruik ik gewoon standaard Huis tuin en keuken terpetine van de Karwei en ik zal je werkelijk waar zeggen dat ik nog nooit last heb gehad van droogvlekken. Gewoon weten hoe je er mee werken moet.

Dus mensen terpetine..... leer er mee werken!

Greetz

Robert Blokker

Ola Jan

Ziet er goed uit man deze toren van je KV. Inderdaad die washranden waar nu al de hele thread over gebakkeleid wordt is jammer maar hij is best weg te werken. Gewoon een beetje een grote kwast dompelen in Huis tuin en Keuken terpetine (het soort dat je in een 5 liter Jerrycan haalt bij de gamma of karwei (of misschien is het wel 2,5 liter)
En het hele gebied ermee bewerken (let wel moet niet zeiknat zijn) gewoon lekker verticaal strepen met die kwast en je bent zo van die droogranden af.

Quote:

Absolute kul. Ken je materiaal. Al sinds ik aan het modelbouwen ben gebruik ik gewoon standaard Huis tuin en keuken terpetine van de Karwei en ik zal je werkelijk waar zeggen dat ik nog nooit last heb gehad van droogvlekken. Gewoon weten hoe je er mee werken moet.

Dus mensen terpetine..... leer er mee werken!

Greetz

Robert Blokker

Dit kan ik alleen maar beamen. Werk met een vochtige ondergrond over het gehele model en je model droogt egaal op...

Groeten,

Bas

B. Hermsen zei:
Dit kan ik alleen maar beamen. Werk met een vochtige ondergrond over het gehele model en je model droogt egaal op...

En met vochtige bedoel je dus ook vochtig, en niet erop smeren zeg maar? Ik heb een potje white spirit van Talens gekocht, en ook ik heb last van droogranden. Ik heb een filter gemaakt met Humbrol 84, en dat gaf op zich wel een mooi effect. Het zijn namelijk net van die randjes die een gewone regenbui ook achter laat. Enige nadeel is dus dat het met alle kleuren gebeurd 😕 ...
Ik heb toen een gedeelte nat gemaakt met white spirit, er wat verf in gestipt met een sateprikker, en dat laten drogen. Ook dat gaf vlekken. Het gecontroleerd laten drogen met een föhn werkt wel, maar net als Jan heb ik dan soms problemen dat het uitwaaiert? Of is het dus toch een probleem van teveel WS op het model?

Groeten, MartinD
PS Moet ik toch morgen maar ff naar Zwolle om met Bas te kletsen 🙂 🙄

Ik heb de kringen weggekregen met wat pigment (allied green faded) en er daarna wat nieuwe regenstrepen op gemaakt 😀
De chips zijn ook wat meer bewerkt, waardoor ze wat subtieler zijn geworden. Vanavond ga ik een eerste begin aan het onderstel maken 😉
Jan 😀

jan peters zei:
Ik heb de kringen weggekregen met wat pigment (allied green faded) en er daarna wat nieuwe regenstrepen op gemaakt 😀
De chips zijn ook wat meer bewerkt, waardoor ze wat subtieler zijn geworden. Vanavond ga ik een eerste begin aan het onderstel maken 😉
Jan 😀
Jan,

Wat voor kleur is dat Allied Green Faded eigenlijk? Zelfde als wat jij op je M4A2 hebt gespoten, maar dan iets verbleekt?

Groeten, MartinD

Het is een licht groene kleur, ik heb een heeeeel klein beetje gebruikt om dmv het schurende effect van het pigment de lijntjes uit te 'gummen'.
Het is te gebruiken voor alle 'groene' voertuigen, er is ook een variant voor grijze (panzergrau) voertuigen.
Jan 😀

Weer iets verder, maar er moet nog veel gebeuren 😉
Beetje slechte foto's, ik zal proberen morgen wat pics bij daglicht te maken 🙄

hpim25550lf.jpg

hpim25592do.jpg

hpim25614ta.jpg

Jan 😀

Jan,

zwaar mooie returnrollers 😱 had je daar nu iets omheen gedraaid of optisch bedrog ? Dan vind ik persoonlijk het donkere chipwerk iets te donker in vergelijk met de overallkleur.
good luck !

groet'n Frank

😱 jan ik weet niet wat ik zie van je!!
nou ja ik zie nog wat migtips 🙂
die loopwielen staan er mooi in beschreven he 😀
weinig op of aan te merken. misschien zouden de chips hier en daar iets subtieler kunnen. verder nog wat olie en smeervlekken op de wielen lijkt me nog wel mooi.
verder vind ik t een hele vette bak

grtz jeroen

Zeer mooi Jan!

Gewoon 2d effect aan de chips 😀 Wil ik ook nog is een keer gaan proberen want het ziet er zeer overtuigend hoe jij het gedaan hebt. Ik neem aan dat bij de tweede foto de kleur het meest overeenkomt met de werkelijkheid?

Ik volg je op de voet.

Jurjen

Thanks 😀
De tweede foto laat de kleur inderdaad het beste zien. De foto's zijn gisteravond laat gemaakt bij kunstlicht, zonder flits, vandaar dat ze niet zo mooi zijn 😉
De chips worden nog verder bijgewerkt, en er komt nog wat droge modder en stof op het chassis (en, speciaal voor Jeroen, oliesporen op de wielen)
Frank, het enige wat er omheen gedraaid is, is de kwast 😉
Jan 😀

Vanmiddag weer een paar foto's gemaakt. Zo staat hij er nu voor, er komen nog pigmenten op om de opgedroogde modder te maken.
Helaas lukt het me nog steeds niet om supermooie foto's te maken, maar dat komt wel als ik klaar ben 😉
hpim25887kt.jpg

hpim257112hn.jpg

hpim257218xa.jpg

hpim257413kj.jpg

hpim258014wv.jpg

hpim257614lc.jpg

En het begin van de figuren (revell met verlinden hoofdjes)

hpim25869by.jpg

Binnenkort meer 😉
Jan 😀

Moooooooooooooooooooooooooooooooi 😀 😀

Ik vind hem er al top uitzien. Een klein dingetje dat me opviel, op de vijfde foto zie je aan de zijkant regenstrepen lopen. Ik vind ze net iets te evenwijdig lopen. Maar als de tracks en dergelijke erop zitten valt dat denk ik wel weg.

Ga zo door!

Jurjen

Hé Jan, 2 dingen

boven mooi

onder niet mooi

ik vind die grijzige modder op de loopwielen etc wel ERG geplaatst en het ziet er daardoor erg onrealistisch uit daar ga je nog wat meer werk moeten van maken...nu lijkt het alsof je je erg wel erg vlug wou van af maken ...

je moet weten dat modder zich langzaam opbouwt...

cheers
D.

Dominique Vanderschaeghe zei:
ik vind die grijzige modder op de loopwielen etc wel ERG geplaatst en het ziet er daardoor erg onrealistisch uit daar ga je nog wat meer werk moeten van maken...nu lijkt het alsof je je erg wel erg vlug wou van af maken ...

je moet weten dat modder zich langzaam opbouwt...
➡️
jan peters zei:
Zo staat hij er nu voor, er komen nog pigmenten op om de opgedroogde modder te maken.
:!:
Wel alles lezen hè 😈 🙂
De plakken modder zijn een eerste aanzet, dit is om het reliëf aan te brengen (heb ik als tip van een goede bouwer gekregen 😉 😉 )
Jan 😀

Sorry Jan 🙂 🙂

maar je weet wel wat ik bedoel ....

probeer in het vervolg voor het spuiten je structuur aan te brengen...nu zal je extra moeten dat grijs wegmoffelen...kleine tip voor een gemakkelijker resultaat 😉

cheers
Dom

Model ziet er tot nu toe goed uit Jan!!! Ik ga er niet veel over zeggen a) omdat ie nog niet af is b) omdat ik zelf ook geen topper ben.

Wel een tip voor de foto's. Voor mijzelf werkt een donkerblauwe achtergrond bij groen beter dan een lichte. Ik heb een beige/lichtgele tint geprobeerd, maar daar was het kleurverschil te groot voor, tenminste voor mijn camera.

Groeten, MartinD

Voor mij is hij klaar, op het lensje van de lamp na 🙄 (volgende week in België even wat lensjes in diverse diameters scoren 😉 )
De foto's:

hpim26783ar.jpg

hpim26805ga.jpg

hpim26926nn.jpg

hpim26833pp.jpg

hpim26591fu.jpg

hpim2654klein8yu.jpg

Jan 😀

Hey Jan,

deze tank heeft veel geleden, niet veel binnen gestaan, zeker?
De weathering mag er zijn. Ik zou wat meer stof over de tracks doen, maar da's persoonlijk.

Op naar het volgende project.

Greetz,

Robert

Jan ik vind deze redelijk geslaagd

alleen dat lang gras dat als een soort mikado gestapeld is vind ik NIET mooi, het lijkt alsof je je daar erg rap wou van afmaken (lees:slordig) en het oogt daardoor onrealistisch...

maar das nog te verhelpen :!:

ook vind ik de tank wat donker ogen in het geheel, het had niet misstaan wat meer op te lichten hier en daar

en das ook nog mogelijk :!:

maar mss laten zoals ie is en de tips meenemen naar een volgend dio !

mvg
Dom

Hey Jan,

aansluitend op de voorgangers,
ik had wat meer aarde-kluiten in de tracks gedaan,
tevens had ik hem wat dieper in je ondergrond, aarde, gedrukt...

verder mooi gedaan, je maakt zeer goeie vorderingen...

Rico
(die je dit niet na doet....)

Dominique Vanderschaeghe zei:
R. Goorts zei:
Rico
(die je dit niet na doet....)

...zeker en vast wel :!: 😉

cheers
D.
Tuurlijk wel! 😉

Bedankt voor jullie reacties.
Aan de tank ga ik, buiten de lamp en evt. wat stof, niks meer doen. Het gras zal ik nog wat ophalen, ik kwam erachter dat een deel helemaal niet vastzit 😳
Jan 😀

Ik vind dat je het modelbouwen erg goed onder de knie begint te krijgen. Als je in zo'n korte tijd zo sterk er op vooruit gaat, dan ben ik benieuwd hoe je over een paar jaar bouwt 😱 Op naar je volgend voertuig en of dio!

groeten,

Bas

Hoi Jan!

Wouw man, je gaat echt heel erg hard vooruit! Ik ga deze zeker aanstaande zaterdag is heel goed bekijken! 😀

Misschien kun je nog wat variatie aanbrengen in de aardekleur. Hij lijkt mij nu nog heel erg egaal maar dat kan ook aan de foto's liggen. Maar misschien dat verschillende kleuren pigmenten nog wat willen doen.

😀

Terug
Bovenaan